En niet geheel zonder reden.
Deze informatie (het feit dat circa 500 mensen overwegend positief reageren op dit systeem) kan interessant zijn voor andere bedrijven.
Scannen en betalen met AH-mobieltje (bron NU.NL)
Uitgegeven: 20 augustus 2008 16:38
ZAANDAM - De supermarktketen Albert Heijn is een proef gestart waarbij klanten hun boodschappen kunnen afrekenen met een mobiele telefoon.
In de rij staan hoeft dan niet meer, zo meldde het bedrijf woensdag. De nieuwe techniek vergt wel een eenmalige investering van de klant.
Bij een 'AH to go'-vestiging op het Amstelstation in Amsterdam kan de klant met een mobiele telefoon de boodschappen zelf scannen en afrekenen. "De telefoon fungeert dan als elektronische portemonnee waardoor de klant niet meer in de rij bij de kassa hoeft te staan," aldus een woordvoerder.
Techniek
De klanten wel eerst voor dertig euro een speciale telefoon bij de supermarkt aanschaffen. "Want de meeste huidige mobiele telefoons hebben de techniek om boodschappen te scannen nog niet," aldus de woordvoerder. De eerste twintig euro aan boodschappen is voor rekening van Albert Heijn.
Wat voegt dit toe t.o.v. de pinpas? Het "niet meer in de rij staan" kan nu ook via "zelfscannen". Als ze dat willen promoten is leuk, maar zolang de kassa-miep in de prijs zit, ga ik haar werk niet zelf doen...
› reageerHet is natuurlijik wel innovatief
Ben wel benieuwd welke hoogwaardige mobiele telefoon hiervoor is uitverkoren.
IDD, het moet wel natuurlijk wel een toestel zijn dat barcode's kan lezen, ik dacht zelf aan een N95 8GB en dat voor een tientje
Alleen mag je niet teveel kopen bij de Appie:
Tijdens de proef, die een half jaar duurt, kan per keer hoogstens 25 euro worden uitgegeven, met een maximum van vijftig euro per week.Bron: Parool.nl
inderdaad, netto 10 euro voor een simlockvrij telefoontje is niet zo gek, wat het ook is...al moet je voor je 20 euro gratis boodschappen naar dat ene AH to go filiaal? nou ja, dan maar 30. Wie weet al wat voor telefoon het is? scannen met een 5 MP cam?
las bij het googlen iets over de nokia 6212 classic?
http://www.portablegear.nl/reviews/Nokia_6212-classic.htm
Als iemand kan bevestigen dat hiervoor inderdaad de Nokia 6212 Classic wordt gebruikt, overweeg ik een retourtje naar Amsterdam Amstel te nemen Overigens zal het gebruikte toestel vast alleen geschikt zijn voor AH Mobiel ...
Als ik google vind ik dit: Nokia 6131 NFC
› reageerBest een leuk apparaatje ... en de prijs doet me denken aan de Tele2 acties van vroeger
Dat het toestel simlockvrij is, is natuurlijk ook niet vervelend
[sub]Alleen jammer dat het niet in de AH to GO op Den Haag CS is ...[/sub]
edit: typo
Allemaal korte termijn politiek.. Totdat een geïmplanteerde RFID-chip onze nieuwe portemonnee/GPS is.. Kwestie van max. 10 jaar..
In het artikel staat iets over een automatisch tot 50 euro aanvullende Minitix portemonnee. Bij de reguliere Minitix portemonnee is dit niet zo want daar kun je kiezen uit iDeal, automatisch opladen of een overboeking.
Kun je na afloop van de proef wel die 50 euro naar je rekening terugboeken, of moet die ook bij de AH To Go worden uitgegeven? Dat maakt de telefoon minder goedkoop dan het op het eerste gezicht lijkt.
Alsof er ook maar iemand is die meer dan 25 euro in 1 keer in een AH-to-go uitgeeft, daar zijn ze veel te duur voor...
Bij nader inzien lijkt het dus meer op een actie om AH-to-go te promoten dan wat anders...
Uitverkocht. Geen idee of en wanneer ze nieuwe krijgen.
› reageer"Afrekenen met een sneltreinvaart" . . Hieronder alles even op een rijtje:
Het is een proef die 6 maanden duurt. Albert Heijn (AH) en Rabobank werken daarin samen. Het is een Nokia 6131 NFC (dus met Near Field Communication erin), sim-lock vrij en 1 jaar garantie. Maximaal 1 per klant en AH heeft recht om eerder te beëindigen. Verdere specs: quadband; ingebouwde camera; bluetooth, FM-radio; EGPRS; PTT.
MiniTix - portemonee
Om deelnemer te worden moet je legitimatie en bankpas laten zien ter controle van ingevulde gegevens op deelnameformuliertje met automatische incasso voor activeren en opladen MiniTix-'portemonnee'.
Nokia 6131 NFC voor 30 euro
Na 'gewone' betaling van 30 euro krijg je telefoon in originele doos met toebehoren mee (incl. headsetje voor stereo-radio).
Dus zonder SIM of microSD - kaart ! Die moet men zelf al hebben of ergens pre-paid halen. Je kunt het apparaat ook gebruiken zonder sim-card om via ingebouwde tag te betalen (NFC). Of ook foto's (max 10MB) te maken of via bluetooth te werken. Wifi werkt alleen via mobiele netwerk én SIM (dus nog géén wlan erin voor 'gratis' internetten).
Minitix-portemonnee van 20 euro
Het toestel is inclusief 20 euro betaaltegoed oftwel MiniTix-portemonee (dus géén beltegoed!) om aankopen bij AH to go in bijvoorbeeld Amsterdam-Amstel te doen.
Zelf scannen en digitale kassabon
Deze worden met opengeklapte Nokia 6131 NFC via zelf Aanmeldpunt in winkel en zelf scannen van te kopen producten en aan eind via zelf betalen bij Betaalpunt verrekend.
In telefoonschermpje staat dan het eindbedrag en de laatste 10 kassa-bonnen digitaal opgeslagen in het geheugen.
Maximum 50 euro per week
Binnen enkele dagen na aanschaf vindt er een proef-incasso plaats van 2,50 euro. Automatisch opladen/incasseren van bankrekening is maximaal 50 euro per week en afhankelijk van het eigen gebruiksgedrag. Deze service is gratis en er worden geen provisiekosten in rekening gebracht door de Rabo of AH. Er is geen minimum-verbruik van toepassing.
Maximaal 6 maanden
Proef duurt maximaal 6 maanden en mobieltje blijft eigendom van de deelnemer. (Bij verlies dient men zelf de MiniTix-portemonnee te blokkeren.) Na afloop wordt het overgebleven tegoed teruggeboekt op het opgegeven bankrekening-nummer. Gegevens van alle deelnemers worden 3 maanden na de proef vernietigd.
_/-\o_
Weer leverbaar, waarschijnlijk reikt de voorraad deze week tot donderdag.
› reageerBij navraag blijkt dat er zo'n 500 deelnemers worden gezocht, liefst beetje gespreid over verschillende doelgroepen.
In het weekeinde worden de specifieke Nokia 6131 NFC - mobiele telefoontoestellen niet uitgegeven, maar door de weeks juist wel in Amsterdam-Amstel.
Waarschijnlijk duurt de actie nog één à twee weken.
_/-\o_
Hier staat een reportage over hoe het in zijn werk gaat.
Kortweg: Aanmeldpunt -> Juiste bordje "scannen" -> Betaalpunt -> Afmeldpunt -> Digitale bon.
Ik denk dat het verwarrend is dat je na het betaalpunt nog na het afmeldpunt moet. Je zou verwachten dat je na het betalen, klaar bent om weg te gaan. Overigens test ah op dit moment 3 verschillende technieken, verspreid over 3 verschillende locaties.
Ik denk dat het verwarrend is dat je na het betaalpunt nog na het afmeldpunt moet. Je zou verwachten dat je na het betalen, klaar bent om weg te gaan.
Dit viel mij ook op. Ik ben dan geen bankier of kruidenier maar zou me het volgende kunnen voorstellen. Het afmeldpunt staat vlak naast de uitgang. Je moet namelijk een soort van 'point of no return' hebben, want anders krijg je last van klanten die "vergeten" af te rekenen. Het voordeel van een apart betaalpunt lijkt mij dat je er meerdere van kunt hebben in de winkel, want anders krijg je alsnog een wachtrij van mensen die willen betalen.
Weet iemand of ze er nog zijn?
Ik heb ooit die mobiel voor 180 euro gekocht dus voor 10 euro ga ik wel ff met de trein nu^^.
ik wil wel ff langsgaan hoor, is 20 min fietsen voor me, maar zit er ook wifi in, bas2 geeft aan van wel maar verder kan ik het niet vinden
› reageerNou, ik vind, dat bas2 de wifi in dit toestel duidelijk beschrijft, deze optie heeft slechts een beperkte functionaliteit, het is geen WLAN (geschikt om, waar mogelijk, gratis te internetten).
Kan me herinneren, dat deze telefoon een van de toestellen was, die door Orange aangeboden werden, bij hun dienst, om thuis, via de mobiel "vast" te kunnen bellen.
Voor dergelijk gebruik is de wifi in dit toestel geschikt.
ik heb de 6131 met pilot in rotterdam gratis gekregen ( payter). er zit echt geen wifi op.
› reageerde payter site spreekt over dat je het mobieltje in bruikleen hebt ipv krijgt.
› reageerAV Payter
Essentie: minimaal twee keer per maand betalen t/m 31/12/2009, daarna mag je de telefoon houden. Zelf zorgen voor een GPRS verbinding.
ik ben ook een van de gelukkige 500 (ik was de laatste) die meedoen aan de AHmobiel proef op het amstel station, en inderdaad na wat promo praatjes van die dames voor het filiaal ben ik ook akkoord gegaan met de voorwaarden.
Nu schrik ik steeds toch weer van die minitix emailtjes! Er zou als het goed is 20 euro minitix tegoed geregeld zijn -> ik krijg alleen meldingen dat mijn rekening automatisch wordt geincasseerd:S
Vandaag kreeg k zelfs een mail dat er 25 euro van mijn rekening wordt afgeschreven :S blijft dat zo doorgaan? en kan ik het tegoed van mijn rekening nog terugschrijven van mijn "minitix-die-niet-gekoppeld-is-aan-een-telefoonnummer" naar mijn rekening?
Het freakt me een beetje.. Als iemand meer weet, deel graag je kennis met mij! thnx
Onderstaand email ontvangen:
Beste deelnemer,
Afgelopen augustus is Albert Heijn gestart met de proef Mobiel winkelen inde AH to go op het Amstelstation. Als één van de deelnemers hebben we jouin de gelegenheid gesteld om uitgebreid kennis te maken met een nieuwe manier van betalen, waarmee je heel snel en makkelijk je boodschappen kunt scannen en betalen zonder dat je langs de kassa hoeft. De proef duurt zes maanden en stopt maandag 16 februari 2009. Vanaf die dag is het helaas niet meer mogelijk met je telefoon af te rekenen in de AH to go op het Amstelstation. Rabobank heft automatisch de MiniTix- portemonnee op. Het resterende tegoed, met uitzondering van een eventueel niet volledig opgemaakt starttegoed, stort Rabobank na circa 45 dagen terug op je bankrekening. Je hoeft zelf geen actie te ondernemen.
De proef is succesvol verlopen en heeft ons veel geleerd. De honderdendeelnemers die hebben meegewerkt aan de enquete zijn erg enthousiast overdeze nieuwe manier van betalen. De komende maanden gaan we kijken of deproef een vervolg krijgt. Wat in ieder geval zeker is, is dat de mobieletelefoon een steeds grotere rol zal gaan spelen in ons dagelijks leven. Demogelijkheden zijn eindeloos!
Wij willen je hartelijk bedanken voor je deelname aan de proef en voor alleenthousiaste reacties, maar ook opbouwende kritiek die we hebben mogenontvangen. Het Albert Heijn Innovatieteam.
Too good to be true. Nu moet ik snel duur boodschappen doen
Hee Source, je vergat dit gedeelte nog...
Elk ongeautoriseerd gebruik, verspreiding of openbaarmaking van dit bericht of de bijlagen is strikt verboden.
En niet geheel zonder reden.
Deze informatie (het feit dat circa 500 mensen overwegend positief reageren op dit systeem) kan interessant zijn voor andere bedrijven.