Meer keus op mobiele markt op komst

Frequentieveiling loopt weer vertraging op

De veiling van licenties voor communicatiediensten in 2,6 GHz-frequenties wordt opnieuw uitgesteld door een motie die door de Tweede Kamer is aangenomen. De veiling wordt nu mogelijk verplaatst naar het begin van 2010.

Aanleiding voor het nieuwe uitstel is een motie van de Tweede Kamerleden Martijn van Dam (PvdA), Jos Hessels (CDA) en Charlie Aptroot (VVD) die door het parlement is aangenomen. In de motie (pdf) willen de Kamerleden dat een deel van de te veilen frequentieruimte wordt gereserveerd voor nieuwkomers op de telecommarkt.

De Kamerleden willen dat tenminste één van de minimaal vijf veilingkavels naar nieuwkomers op de markt gaat en niet naar bestaande aanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile niet bieden. Ook de verschillende kabelmaatschappijen, zoals Ziggo en UPC, worden van minimaal één kavel uitgezonderd.

Voor de frequentieveiling zou het de vierde uitstelt zijn. Aanvankelijk zouden de frequenties in het najaar van 2007 worden geveild. Dat werd begin 2008 en later eind 2008 en enkele maanden geleden werd de veiling verplaatst naar het tweede kwartaal van 2009. Staatssecretaris Heemskerk zegt dat de nieuwe veilingvoorwaarde een vertraging van tien maanden oplevert. Daarmee zou de veiling pas begin 2010 plaatsvinden.

Bron: Connexie

› reageer

Meer keus op mobiele markt op komst

Er komt meer keus bij mobiele
telefonie,mobiel internet en andere
draadloze diensten.Staatssecretaris
Heemskerk is van plan om volgend jaar
extra vergunningen te veilen.

Er komen nieuwe frequenties beschikbaar
die gekocht kunnen worden door vijf
aanbieders van draadloze diensten.Zeker
twee zullen gereserveerd zijn voor
nieuwe bedrijven.

De overheid schrijft de nieuwkomers
niet meer voor welke technologie ze
moeten gebruiken.Ze mogen nu zelf op
de wensen van de consumenten inspelen.
Daardoor krijgt innovatie meer kans,
verwacht staatssecretaris Heemskerk.

Bron: NOS-Telekst pagina 103 (21 oktober 2008 16:27)

Eindelijk! Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe het wordt ingevuld (wimax of andere technieken), maar er is naar mijn mening wel meer concurrentie nodig op de mobiele markt.

› reageer

Nederland krijgt minimaal twee nieuwe telecomproviders

Nederland krijgt er volgend jaar minimaal twee nieuwe telecomproviders bij. De twee nieuwe providers mogen op de 2,6GHz-band een eigen netwerk optuigen met een zelf te kiezen netwerktechniek, zoals umts, wimax of gsm.

De nieuwe telecomproviders moeten de concurrentie bevorderen, zegt Edwin van Scherrenburg van het ministerie van Economische Zaken. "De bedrijven kunnen zelf het beste kiezen welke techniek ze gaan gebruiken. Gsm mag wel, maar umts, wimax of lte ligt veel meer voor de hand, omdat daarmee naast telefonie ook breedbandinternet mogelijk is."

Om de nieuwe providers een kans te geven, vindt in het tweede kwartaal van volgend jaar de veiling van de 2,6GHz-band plaats, zo maakt het ministerie dinsdag bekend. Tijdens die veiling wordt in totaal 196MHz geveild, waarbij een bedrijf maximaal 40MHz mag opkopen. Dat betekent dat de frequenties over minimaal vijf bedrijven worden verdeeld. Op dit moment zijn er drie providers met een eigen netwerk in Nederland: KPN, Vodafone en T-Mobile. De Kamerfractie van de VVD pleitte al eerder voor uitbreiding van het aantal telco's.

Het maximum is ingesteld om te voorkomen dat de drie providers de nieuwe frequentieband in zijn geheel op zouden kopen. Daarnaast moet elke koper van frequentieruimte binnen twee jaar een netwerk aanleggen dat twintig vierkante kilometer dekt en via dat netwerk commerciële diensten aanbieden. "Dat is een gebied ongeveer ter grootte van Amsterdam", verduidelijkt Van Scherrenburg. "Die eis moet de providers ertoe aanzetten de frequentie echt te gebruiken."

Er ligt geen eis meer om het netwerk landelijk dekkend te maken, zoals acht jaar geleden bij de veiling van umts-frequenties. "Dat mag niet meer van de Europese Commissie", zegt Van Scherrenberg. Kamerleden hebben het vel alvast verkocht voor de beer is geschoten; via moties gaven zij aan de geschatte opbrengst van de veiling, 92 miljoen euro, uit te willen geven aan onder andere de verbetering van een heel ander netwerk, dat van de provinciale wegen.

Bron: Tweakers.net

› reageer

Dan is het maar te hopen dat deze bedrijven een bescherming krijgen tegen een overname. Ongetwijfeld liggen er NA de veilig en voltooiing grote Europese providers op de loer. Einde meer concurrentie.

› reageer

Overnames zijn interessant. Dan kan je de prijzen beter opvoeren dan met veel concurrentie. Ben (T-Mobile) heeft het netwek toendertijd verkregen door samen te werken met 3 regionale GSM aanbieders die zo onverwacht en onbedoeld toch landelijk konden gaan opereren. Ik vrees dat het loslaten van een dekkingseis Franse toestanden gaat geven (= alleen masten in dichtbevolkte gebieden en zelf na jaren uitbouw nog gaten en zwakke dekking op de gekste plekken).

› reageer

2,6GHz, dat is goed hoog. Is het straks de bedoeling dat we met een schotelantenne op straat lopen om verbinding te krijgen of zetten ze om de km een paal neer?

Wel een voordeel, het zullen kleinere paaltjes zijn.

› reageer

tok> het is helemaal niet erg als er twee grote Europese providers die frequenties kopen, zolang het maar ANDERE grote providers zijn dan TM, VF of KPN

› reageer

Is er ook al wat meer bekend wat er met de oude Telfort UMTS licentie (en evt. die van Orange) gaat gebeuren. Ik zou het wel leuk vinden als die Telfort frequenties ook opnieuw onder de hamer gaan. KPN schijnt ze niet te gebruiken.

› reageer

Ben (T-Mobile) heeft het netwek toendertijd verkregen door samen te werken met 3 regionale GSM aanbieders die zo onverwacht en onbedoeld toch landelijk konden gaan opereren.

Huh? Hoe kom je hierbij? Ben is ontstaan als joint venture tussen TDC & Belgacom - die samen gewoon 1 van de 5 landelijke licenties hadden gekocht - waar twee jaar later Deutsche Telekom is ingesprongen rond de UMTS veilingen - die uiteindelijk het hele bedrijf hebben overgenomen van TDC en Belgacom. Er zijn nooit regionale licenties/operators geweest in Nederland, daar is het land ook veel te klein voor...

› reageer

Is er ook al wat meer bekend wat er met de oude Telfort UMTS licentie (en evt. die van Orange) gaat gebeuren. Ik zou het wel leuk vinden als die Telfort frequenties ook opnieuw onder de hamer gaan. KPN schijnt ze niet te gebruiken.

Voor zover ik weet gebruikt T-Mobile het 3G spectrum van Orange wel, KPN die van Telfort nog niet - maar ze hebben wel aangegeven deze te willen gebruiken. De kans dat iemand deze frequenties over gaat nemen lijkt me sterk. Bovendien vraag ik me, gezien het terugtrekken van Orange en O2 op de Nederlandse markt, af of er nog partijen zijn die iets zien in een nieuw mobiel netwerk in Nederland. Ik denk echt niet dat dit er komt, ook niet met nieuwe frequenties. Misschien voor niche-toepassingen (bv alleen data, waar in Zweden ook een 'oude' NMT frequentie voor wordt gebruikt). Maar een 4e netwerk zoals KPN/Vodafone/T-Mobile lijkt me echt heel sterk. Ik zie eeder KPN binnen een jaar of twee overgenomen door een partij zoals Telefonica/O2.

› reageer

http://www.mobilogie.com/Providers/GeschiedenisGSM.html

Ben is op 4 februari 1999 als vijfde aanbieder van start gegaan, met gebruik van 6 regionale frequenties. Deze 6 regionale frequenties waren echter ruimschoots voldoende om een goed landelijk dekkend netwerk te kunnen opzetten. Door middel van deze regionale frequenties bespaarde het bedrijf echter wel ruim 50% op de licentiekosten! Dit geldt is vervolgens toegepast om aantrekkelijke abonnementen neer te zetten, in combinatie met lage prijzen voor toestellen.
Als eerste provider in Nederland introduceerde Ben belbundels. Dit werd later door andere providers gevolgd.

Op 25 februari 2003 werd de "leuke" naam Ben omgeruild voor T-Mobile.

› reageer

Had kpn de masten van Telfort niet verkocht?

› reageer

kpn heeft idd E-GSM frequenties van Telfort aan T-Mobile verkocht. De apparatuur ervan zover ik weet niet.

› reageer

T-mobile komt wel met 900Mhz frequentie (dealers tijdschrift).

› reageer

Euh? Sterker nog ze hebben het al in gebruik... FYI: E-GSM frequenties liggen rond de 900MHz.

› reageer

Ik zag mijn enkelband telefoon op 900 MHz. eens uit de kast trekken, is kijken of die wat ziet.

› reageer

Nee, dat werkt niet. Ik schreef daarom express: *rond* de 900MHz. Oude 900MHz enkelband toestellen die geen E-GSM ondersteunen zullen dus niet gaan werken op het T-Mobile netwerk.

http://en.wikipedia.org/wiki/GSM_frequency_bands

› reageer

@DeLange;
Daar ben ik nog niet zo zeker van...
In jou link (onder de tabellen):

E-GSM, Extended GSM-900 Band (includes Standard GSM-900 band)

› reageer

Ik schrijf het toch echt wel goed toch? E-GSM toestellen ondersteunen volgens die tabel ook de oude standaard 900MHz frequenties. Een P-GSM toestel niet de extra 900MHz frequenties(=E-GSM). Een oud singleband toestel zal dus wrs alleen P-GSM netwerken vinden.

› reageer

@DeLange; @Casper;

Misschien kun jij Casper uitsluitsel geven als het getest hebt? Ben benieuwd!

› reageer

Frequentieveiling loopt weer vertraging op

De veiling van licenties voor communicatiediensten in 2,6 GHz-frequenties wordt opnieuw uitgesteld door een motie die door de Tweede Kamer is aangenomen. De veiling wordt nu mogelijk verplaatst naar het begin van 2010.

Aanleiding voor het nieuwe uitstel is een motie van de Tweede Kamerleden Martijn van Dam (PvdA), Jos Hessels (CDA) en Charlie Aptroot (VVD) die door het parlement is aangenomen. In de motie (pdf) willen de Kamerleden dat een deel van de te veilen frequentieruimte wordt gereserveerd voor nieuwkomers op de telecommarkt.

De Kamerleden willen dat tenminste één van de minimaal vijf veilingkavels naar nieuwkomers op de markt gaat en niet naar bestaande aanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile niet bieden. Ook de verschillende kabelmaatschappijen, zoals Ziggo en UPC, worden van minimaal één kavel uitgezonderd.

Voor de frequentieveiling zou het de vierde uitstelt zijn. Aanvankelijk zouden de frequenties in het najaar van 2007 worden geveild. Dat werd begin 2008 en later eind 2008 en enkele maanden geleden werd de veiling verplaatst naar het tweede kwartaal van 2009. Staatssecretaris Heemskerk zegt dat de nieuwe veilingvoorwaarde een vertraging van tien maanden oplevert. Daarmee zou de veiling pas begin 2010 plaatsvinden.

Bron: Connexie

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.