KPN neemt Debitel over

Debitel fors duurder na overname door KPN

Na de overname van Debitel door KPN zijn de kosten voor sim-only-abonnementen enorm opgelopen. De pakketten zijn 50 procent duurder geworden. Zelfs enkele scherpgeprijsde abonnementen zijn geschrapt.

Eind vorig jaar was de overname van Debitel door KPN een feit. Nu blijkt uit onderzoek van sim-only-vergelijk.nl dat na de overname de sim-only-abonnementen van Debitel de helft duurder zijn geworden. Debitel KPN 75 + 25 was 3,95 en is nu 5,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 9,95. Debitel KPN 150 + 100 gaat van 5,95 nu naar 7,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 12,50. Debitel KPN 250 + 75 was eerder 7,95 en de nieuwe prijs is 9,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 17,50.

Het zijn niet alleen de prijzen die flink aangepakt worden. In totaal zijn zes van de negen abonnementen geschrapt. Opvallende keuzes en direct het gevolg van de overname. Het ziet er dan ook naar uit dat men de KPN-tarieven gaat aanhouden. Een slechte stap! Ze zijn niet bepaald scherp geprijsd en doen afbreuk aan het unieke karakter van Debitel. Je zult hierdoor vaker bij de concurrent uitkomen als je een nieuw sim-only abonnement afsluit.

Bron: [/]Jouw Mobiel

Een week geleden is een vriend van mij door debitel gebeld voor een verlenging van zijn abonnenement
Hij had een debitel-FNV abo, die ik hier 10 maanden terug poste
Hij krijgt nu een nieuwe simkaart
Dit zou via een koerier gebeuren, maar deze kwam via de post
Hij ging 2,- euro meer betalen voor "hetzelfde"
Provider was waarschijnlijk Telfort (dacht hij).
Nog een beetje onduidelijk dus, maar ze namen waarschijnlijk contact op onder de naam debitel (of telfort)

› reageer

Na eerdere geruchten is het nu definitief: link

KPN heeft overeenstemming bereikt met Debitel AG over de overname van Debitel's Nederlandse activiteiten. Dat schrijft KPN donderdag in een persbericht zonder financiele details te vermelden.

Debitel Nederland is de grootste Mobile Virtual Network Operator (MVNO) in Nederland. "KPN neemt met de acquisitie circa 300.000 post paid en 230.000 pre paid klanten over", aldus het bedrijf. Deze klanten worden al bediend via het KPN netwerk.

In 2007 had Debitel Nederland een netto-omzet van ongeveer EUR247 miljoen. De overname is nog afhankelijk van goedkeuring van de Nederlandse mededingingsautoriteit NMa.

Bron: DePers

› reageer

Zo langzamerhand heeft KPN bijna alles in handen van mobiele telefonie en ADSL....

› reageer

En de Opta staat dit zomaar toe? Ik dacht dat KPN voorlopig niets meer mocht kopen? Het zoveelste bedrijf onder de KPN vlag.

› reageer

Best kans dat KPN net als Telfort vroeger de klanten van MVNO's ook meetelt in hun klantenaantallen en er nu dus in het aantal klanten dat ze "hebben" niets veranderd. Alleen nemen ze de dienstverlening van Debitel aan deze klanten over.

Lijkt me dat het er alleen maar op vooruit kan gaan _/-\o_ (dit specifieke geval dan wat betreft de dienstverlening)

› reageer

Debitel is ook gekrompen, een jaar terug hadden ze nog meer dan 1 miljoen aansluitingen. Nu nog maar 530.000. Blijkbaar zijn er veel klanten weggelopen (na het Vodafone debacle) en heeft aquisitie via de website niet het gewenste effect gehad.

Ze hebben wel veel vertouwen in de nieuwe eigenaar:

Quote: Toine Klok, Commerciel manager debitel NL:
"En wie garandeert dat KPN als zodanig over een jaar of twee nog bestaat?"

mooie quote, trouwens gezegd in juli 2008 dus nog max 1,5 jaar.

› reageer

KPN koopt echt alles op he >. Nu Tele2 nog

› reageer

Webwereld.nl:

KPN neemt Debitel Nederland over

...

Debitel is een zogenaamde Mobile Virtual Network Operator (MVNO), het heeft geen eigen netwerk maar huurt capaciteit bij een operator. Debitel maakte reeds gebruik van het netwerk van KPN, maar ook van Vodafone. De Debitel-klanten die via het Vodafone-netwerk belden, gaan over naar Vodafone. dat zijn er naar schatting zo'n 300.000, meldt Emerce.

...

› reageer

Jo he de concurrentie wordt echt minder zeg, niet dat Debi nou zo'n goede naam had, ze verloren zoveel klanten de laatste tijd, maarja dan nog. Gelukkig komen er nwe frequenties bij die door de overheid worden verkocht, voor meer aanbieders.

› reageer

Vernam het zojuist op RTL-Z. Toch weer een leuke ontwikkeling op de telecommarkt.

Ik ben heel benieuwd wat KPN met Debitel van plan is. Blijft de naam Debitel bv. bestaan (a la Telfort) en wordt het één van hun vele labels, of is het binnenkort er mee afgelopen (a la Orange)? Zo hebben ze bv. al een prijsvechter binnen hun organisatie: Telfort.

Overigens, geweldig hoe KPN dit aanpakt: eerst laten ze andere organisaties gebruik maken van hun product. Op het moment dat de desbetreffende organisatie dusdanig groot is geworden, neemt KPN het voor een speldenprik (I assume) over, en hoeft het nauwelijks grote investeringen of aanpassingen uit te voeren. Immers: de klanten zaten al op het mobiele netwerk, het is dus verder een kwestie van de administratie & marketing wat wordt toegevoegd aan de reeds bestaande afdelingen van KPN.

› reageer

en als ze tarieven verhogen dan massaal opzeggen

› reageer

Denk dat KPN dusdanig professioneel en verstandig is dat dat niet zomaar zal gaan gebeuren.

› reageer

Debitel verkocht? Dochtermerk Lowcall ook ter ziele? KPN heeft namelijk Simyo al met een vergelijkbaar aanbod.

› reageer

Computable:

Telecomaanbieder Debitel Nederland wordt verkocht aan KPN. De merknaam verdwijnt binnen twee en een half jaar uit het Nederlandse straatbeeld.

Het bedrijf heeft ongeveer honderddertig voltijds arbeidsplaatsen (fte). Zij komen in dienst van de consumentendivisie van KPN. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa.

De overname van Debitel door KPN is een enorme verschraling van de markt voor mvno's in Nederland, zegt Ed Achterberg van de website Telecompaper tegen Emerce. "Dit is een grote slag. Debitel stond al te koop en ik denk dat onder invloed van de financiële crisis de prijs zodanig is gedaald dat die voor KPN aantrekkelijk is geworden."

Het is onbekend wat Vodafone gaat doen met zijn nieuwe Debitel-klanten.

› reageer

En dat is weer - 1.

› reageer

Wat ik niet begrijp is dat ze een collega op het eigen netwerk opkopen, wat is nou de winst?

› reageer

Wat ik niet begrijp is hoe ze in godsnaam die halve gare Debitel mensen waarbij het ALTIJD mis gaat kunnen overnemen. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Gelukkig is de eerste lijns klantenservice ingehuurd, dus de ergste ben je alvast kwijt.

› reageer

Natuurlijk is dit een spel wat Kpn gespeeld heeft. Vroeger verkocht debitel nog de netwerken Kpn, Telfort en Vodafone. Nadat Telfort weg viel door de overname en ze geen commerciele deal konden sluiten met Vodafone bleef Kpn als enige over. De afgelopen tijd stuntte debitel met aanbiedingen door een nieuwe investeerder. Kpn heeft de afgelopen tijd de bonussen terug geschroefd en meer te vragen voor de leen van het netwerk. Hierdoor is debitel verlies gaan leiden en kan Kpn debitel voor een prikkie kopen.

Dit is natuurlijk ideaal om mensen over te krijgen naar Telfort (Sim Only) en haar andere providers. Waarschijnlijk zullen deze mensen gewoon allemaal een aanbieding ontvangen.

Tele 2 is nu de grootste MVNO van Nederland en is gelukkig nog niet in handen van Kpn, maar maken wel gebruik van hetzelfde netwerk. Ook zij zullen uit moeten kijken voor het spelletje.

De klanten van debitel zijn echter geen hooggebruikers en bestaan vooral uit low users. De ARPU is erg laag door de vele Sim Only´s en het nooit goed aan hebben kunnen bieden van Onbeperkt sms en online. Dit mocht natuurlijk niet van.... Juist Kpn.

› reageer

Vergeet alleen niet dat Debitel ook een contract had kunnen sluiten met T-Mobile of Vodafone. Die 2 hadden Debitel ongetwijfeld netwerk toegang willen geven als ze maar genoeg betaalden..

› reageer

nou.. niet verrassend dat debitel gaat verdwijnen, dit had ik al langere tijd verwacht, maar dat het weer KPN is die toch zo'n grote provider over mag nemen, verbaast me wel.. over een tijdje zijn echt echt 3 grote providers die alles bepalen

› reageer

Debitel was in onderhandeling met T-Mobile en Vodafone, maar met beide konden ze geen goede commerciele deal sluiten. Ze hadden toendertijd een overeenkomst met Orange, maar dit ging niet door, door de overname van T-Mobile.

› reageer

Hopelijk zet deze overname T-Mobile verder op scherp. Want met de aanwas van nieuwe klanten voor KPN en Vodafone, verstevigen zij hun nummer 1 en 2 positie. Vodafone was volgens mij alleen nog de nummer 2 qua omzet, waarschijnlijk worden zij met ca. 300.000 klanten extra, en minder klanten bij T-mobile ook weer de nummero 2 in het aantal klanten.

Vodafone doet helemaal geen mededelingen over het aantal nieuwe ex-debitel klanten. Waarschijnlijk hebben zij veel klanten met een lage ARPU opgekocht. Er waren zover ik weet geen debitel prepaid klanten op Vodafone. T-Mobile heeft altijd gezegd in Nederland minimaal de nummer 2 positie te willen bemachtigen.

› reageer

Zo langzamerhand heeft KPN bijna alles in handen van mobiele telefonie en ADSL....
Yep, 't gaat weer als vanouds naar monopolisten!
Telfort zit al bij KPN, Orange zit al bij T-Mobile, zeer veel bedrijven hebben hun naam zo vaak veranderd dat je niet meer weet wat de afkomst is (zal wel zijn vanwege slechte berichten over veel providers)... Er zijn nu nog 3 grote providers over... En veel kleintjes zijn onderdeel van grote!

› reageer

Beste jongelui,

Je kan wel merken dat jullie niet echt weten waar jullie over praten. Ik ben een vroegere medewerker van debitel en nu werkzaam bij KPN. Aangezien debitel hun belminuten inkocht bij vodafone en kpn voor een lagere inkoopsprijs kon Debitel nog extra winst maken. Her voordeel dat KPN nu debitel over genomen heeft is dat KPN deze tegen hun tarieven kan aanbieden waardoor het voor kpn winst gevender is dan dat het was. Dus hier zit voor kpn niet alleen een overname aan vast, maar ook nog eens een flinke winst bom. Ik adviseer Debitel klanten bijvoorbeeld te gaan kijken naar onze prijsvechter Telfort, deze bieden goedkopere bundels als debitel aan, dus interresanter voor de kanten, en evengoed voor KPN.

Betreft LowCall was dit geen dochter onderneming van Debitel, dit was/is gewoon debitel ( prepaid ). En dit zal dus gewoon blijven bestaan, echter worden in een later tijdstip deze wel van de markt verwijderd omdat hier geen tegoeden meer voor komen ( ingekochte belminuten ).

Wij van Debitel Shop waren al jaren lang aan het vechten met Debitel Nederland, Debitel Nederland was juist diegene waardoor Debitel Shop in de problemen is gekomen. Debitel Shop wou verder in ontwikkeling, meer service en hun eigen bundels ontwikkelen. Debitel Nederland hield daardoor Debitel shop tegen in alles wat op de markt kon komen. Tevens dat van Debitel Vodafone ( prijsverhogingen ) was ook weer een idee van Debitel Nederland, waar Debitel Shop op tegen was. Debitel Shop heeft na 4 jaar vechten tegen hun eigen organisatie de bijl neer gelegd en is gestopt met de moordende ruzie naar Debitel Nederland. Wij als Shops gaven ook aan dat ze als ze zo door zouden gaan maximaal nog 1 of 2 jaar te gaan hadden, dit is nu ook werkelijkheid geworden.

Hopende zou wat meer duidelijkheid te hebben gegeven, en mijn advies.... allemaal naar Telfort voor de laagste beltarieven en de leukste nieuwe telefoons !. Telfort is goekoper dan KPN zelf, terwijl je van hetzelfde netwerk gebruik maakt, uiteindelijk komt jou abonnement toch op de rekening van meneer KPN te staan .

› reageer

Wat zou er voor huidige debitel klanten gaan veranderen?

› reageer

Nog niets,

Het enige wat tot nu toe bekend is geworden is dat de NMA de overname nog moet goedkeuren, maar dat Debitel per 1 november alvast geen Vodafone aansluitingen meer verkoopt.

› reageer

Zullen de VF abo's tegen die tussentijds ontbonden/aangepast worden, of zullen die nog een tijdje blijven lopen?

› reageer

LowCall (...) in een later tijdstip (...) van de markt verwijderd.

Wozzie, wat gaat er dan precies gebeuren? Krijgen LowCall-klanten een alternatief aanbod of worden ze wellicht naar Simyo overgezet?

› reageer

@Terrine: dit is een aanname van wozzie, de overname moet eerst goedgekeurd worden. Voorlopig verandert er waarschijnlijk helemaal niks.

› reageer

Net gevonden:

KPN mag het merk Debitel nog 2,5 jaar voeren. Daarna worden de klanten ondergebracht bij de andere merken van KPN.

http://www.z24.nl/bedrijven/it_telecom/artikel_37538.z24/KPN_koopt_met_Debitel_vooral_klanten.html

› reageer

KPN rondt overname Debitel NL af31 dec 2008, 08:32 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--KPN heeft de overname van Debitel's Nederlandse activiteiten afgerond. Dat meldt het telecombedrijf woensdagochtend middels een persbericht, zonder financiele details te vermelden.

De transactie werd op 23 oktober 2008 aangekondigd. Daarbij meldde KPN dat het met de acquisitie circa 300.000 post paid en 230.000 pre paid klanten overneemt. Deze klanten worden al bediend via het KPN netwerk.

In 2007 had Debitel Nederland een netto-omzet van ongeveer EUR247 miljoen. De overname is goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit NMa.

Door Kathelijne Schenkel; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; kathelijne.schenkel@dowjones.com

› reageer

NMa keurt overname Debitel door KPN goed

Woensdag 31 december 2008, 11:33 - KPN mag zonder verdere voorwaarden van de Nederlandse Mededingingswaakhond Debitel, de grootste virtuele operator in Nederland, inlijven.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo 5 reacties Door Andreas Udo de Haes

De overname is hiermee definitief, meldt KPN woensdag. Aangezien Debitel Nederland geen eigen netwerk heeft, gaat het KPN vooral om de klanten van de provider. Dat zijn meer dan een half miljoen: ongeveer 300.000 postpaid en 230.000 prepaid klanten. Debitel had in 2007 een omzet van 247 miljoen euro en telt 130 medewerkers.

Het merk Debitel zal verdwijnen van de Nederlandse markt. Het is nog niet bekend wanneer en naar welk KPN-merk de bestaande klanten zullen worden overgeheveld.

Eind oktober maakte de bedrijven de acquisitie bekend. Na de overname van Telfort in 2005, is deze acquisitie een verdere versteviging van KPN's positie op de Nederlandse markt voor mobiele telefonie.

In 2005 nam KPN Telfort over voor circa 1 miljard euro. Telfort had wel z'n eigen mobiele netwerk, dat KPN sindsdien ongebruikt heeft gelaten, tot chagrijn van het Agentschap Telecom, dat dreigde met megaboetes.
Geen belemmering voor concurrentie

De NMa heeft geen voorwaarden aan de overname van Debitel gesteld. In het reeds eind november genomen besluit (pdf) schrijft de marktwaakhond dat KPN op dit moment al een sterke positie op de retailmarkt voor mobiele telecommunicatiediensten heeft. Maar 'als gevolg van de concentratie zal deze positie niet significant worden versterkt', concludeert de NMa.

De marktautoriteit heeft dan ook 'geen reden om aan te nemen dat die concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significante wijze zou kunnen belemmeren met name als het resultaat van het in het leven roepen of het versterken van een economische machtspositie.'

› reageer

Wat ik mij nu afvraag is of klanten hier ook 'last' van zullen krijgen. Ik heb zelf sinds september 2008 (heel kort dus) klant bij Debitel en ben er nual flauw van Je word niet fatsoenlijk te woord gestaan als je ergens een vraag over hebt en er gaat regelmatig wat mis met de facturen. Moet er niet aan denken om mijn contract 'uit te zitten'.
Een behoorlijke teleurstelling dus....
Is het niet zo dat bij een overname je je contract kan opzeggen?
Toen Libertel Vodafone werd was dit wel zo.
Maar ja, wil natuurlijk niet dat ze zeggen, had je binnen 4 weken na de overname moeten doen
Heeft iemand hier verstand van ?

› reageer

Als alles voor de rest hetzelfde blijft (niet nadelig veranderd), kan je niet opzeggen. Je kan wel hopen dat de nieuwe partij (in dit geval KPN) voor verbeteringen zorgt. Immers KPN is deze overname te doen om overname van het klantenaanbod; ze behouden je graag als klant.

Er is misschien wel een andere manier om van debitel af te komen. Zie deze thread, daar kan je ook over dit onderwerp verder discussiëren.

› reageer

@robert-jan

Dat is voor mij niet van toepassing. Die wijziging is in gegaan toen ik nog geen klant was.
Dus daar heb ik niet zoveel aan

› reageer

KPN is gestart met het overzetten van (geselecteerde) klanten naar KPN: http://debitel.kpn.com/

› reageer

Ik ben benieuwd welke klanten nu een aanbieding krijgen. Zullen dit alleen de klanten zijn die op dit moment konden opzeggen of verlengen? De login lijkt namelijk nogal op het KPN mobiel verleng systeem. Ik kan mij voorstellen dat KPN deze klanten graag binnen houdt.

Waarom kiezen providers er voor om klanten met nummerbehoud te laten overstappen in plaats van ze gewoon over te zetten? Zal dit ter voorkoming van voortijdig opzeggen zijn? Juist Debitelklanten belden al bij KPN (of is het een slinkse manier om de Debitel Vodafone klanten te benaderen.....)

Voor KPN is het sowieso goed dat Debitel verdwijnt. Op veel forums las ik klachten over de service die klanten ondervonden op hun KPN abonnement. Als je dan verder las bleek het vaak om Debitel-KPN klanten te gaan die dachten dat KPN en Debitel hetzelfde bedrijf is. Blijkbaar verkocht Debitel regelmatig abonnementen met het verkooppraatje dat je KPN klant werd, net zoals vastelijn bedrijven nu klanten om proberen te praten klant te worden door net te doen of het KPN is die ze belt.

› reageer

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd of wij als Debitelklant hier bericht van krijgen van Debitel/KPN zelf. Wat onze mogelijkheden zijn en of we zelf mogen beslissen of we mee gaan of niet. Ik heb wel het idee dat toch op de 1 of andere manier het niet zonder slag of stoot gaat als je je abonnement wilt opzeggen (als dit al kan). Ik zorg in elk geval dat ik het goed in de gaten hou. Heb er namelijk geen vertrouwen in dat Debitel haar klanten juist en op tijd informeert

› reageer

Die link die staat er al heel lang, ik weet niet of die wel gebruikt wordt om verlengingen mee aan te sluiten.
Heb zelf ook nog een debitel abo, loopt tot 1 mei, reeds opgezegd maar geen enkel verlengingsaanbod gehad van debitel en nog helemaal niks gehoord van een overname door KPN (als klant dan).

› reageer

Debitel fors duurder na overname door KPN

Na de overname van Debitel door KPN zijn de kosten voor sim-only-abonnementen enorm opgelopen. De pakketten zijn 50 procent duurder geworden. Zelfs enkele scherpgeprijsde abonnementen zijn geschrapt.

Eind vorig jaar was de overname van Debitel door KPN een feit. Nu blijkt uit onderzoek van sim-only-vergelijk.nl dat na de overname de sim-only-abonnementen van Debitel de helft duurder zijn geworden. Debitel KPN 75 + 25 was 3,95 en is nu 5,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 9,95. Debitel KPN 150 + 100 gaat van 5,95 nu naar 7,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 12,50. Debitel KPN 250 + 75 was eerder 7,95 en de nieuwe prijs is 9,95 en na de looptijd van 1 of 2 jaar zelfs 17,50.

Het zijn niet alleen de prijzen die flink aangepakt worden. In totaal zijn zes van de negen abonnementen geschrapt. Opvallende keuzes en direct het gevolg van de overname. Het ziet er dan ook naar uit dat men de KPN-tarieven gaat aanhouden. Een slechte stap! Ze zijn niet bepaald scherp geprijsd en doen afbreuk aan het unieke karakter van Debitel. Je zult hierdoor vaker bij de concurrent uitkomen als je een nieuw sim-only abonnement afsluit.

Bron: [/]Jouw Mobiel

Een week geleden is een vriend van mij door debitel gebeld voor een verlenging van zijn abonnenement
Hij had een debitel-FNV abo, die ik hier 10 maanden terug poste
Hij krijgt nu een nieuwe simkaart
Dit zou via een koerier gebeuren, maar deze kwam via de post
Hij ging 2,- euro meer betalen voor "hetzelfde"
Provider was waarschijnlijk Telfort (dacht hij).
Nog een beetje onduidelijk dus, maar ze namen waarschijnlijk contact op onder de naam debitel (of telfort)

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.