Herinvoering aansluitkosten (KPN)

Dat LIFO - principe wat ook debitel deed, heb ik nooit begrepen; laat klanten dan gewoonweg geen tegoed meenemen naar de volgende maand.
Dit maakt het er alleen maar onduidelijker op, wat weer in het voordeel is van de provider.

Aan de andere kant, klanten die niet goed de voorwaarden lezen worden afgestraft en klanten die deze wel lezen, kunnen hier hun voordeel mee doen t.o.v een afschaffing van 2 maandelijkse geldigheidsduur. Natuurlijk kunnen ze ook een maand geldigheidsuur aanhouden en hierdoor de tarieven verlagen (of vasthouden) , maar waarom zouden ze dat doen, als er amper concurrentie is?

› reageer

‘Aansluitkosten KPN spoedig terug’

Woensdag, 10 december 2008
Binnen nu en drie maanden zullen de aansluitkosten bij mobiele abonnementen terugkeren, in ieder geval bij KPN. Dat stelde Marco Visser, ceo van KPN Mobiel vanochtend op Telecom Time.

Volgens Visser is dat een manier om de dalende inkomsten door jarenlange prijsverlagingen voor bellen en sms'en in deze tijd van economische teruggang enigszins te stabiliseren.

Of de andere operators, T-Mobile en Vodafone ook weer aansluitkosten gaan berekenen, bleef onduidelijk.

Bron: Connexie

Hebben ze weer wat bedacht, binnenkort zeker ook per minuut betalen? En waarom zijn belminuten nog 2 maanden geldig?, waarom niet betalen voor saldo-informatie?, waarom niet betalen voor factuur online? Waarom niet betalen om sms te mogen ontvangen? Waarom niet betalen voor roaming? Waarom niet betalen voor de fysieke simkaart?

U bent dus gewaarschuwd!
Een ding: bij verlengen betaal je toch nergens aansluitkosten?
Je weet maar nooit.

Hopelijk is het een marketingactie, net zoals bij vodafone
Of even de kerstomzet opkrikken.

› reageer

Een nieuwsbericht, om het daarna als marktconform door te kunnen voeren? KPN heeft veel last van fraude volgens mij de laatste tijd, dus het zou ook wel eens daarmee te maken kunnen hebben.

Aansluitkosten in deze tijd is niet echt slim, want dan moet je zorgen dat al je klanten binnen blijven. Het is niet echt een motivatie om over te stappen als er aansluitkosten worden berekend.

› reageer

Ik snap aansluitkosten niet. Doe je zoveel moeite om klanten binnen te lokken, moeten ze opeens entree kosten betalen :s Dat schrikt ze weer af. Ik weet niet of de vergelijking in me hoofd helemaal correct is, maar tis net als entree geld betalen voor bv de Kermis, waar attracties binnen betaald zijn, dat gaat niemand doen. Bij een pretpark betaal je entree geld omdat de attracties binnen 'gratis' zijn. En bellen is nou niet bepaald gratis en goedkoop zijn ze ook niet echt. Dus om nou entree geld te betalen om ze binnen nog verder te spekken slaat niet echt ergens op..

› reageer

met hierboven...

› reageer

'Vroeger' waren aansluitkosten volgens mij gewoonlijk. Tegenwoordig krijg je 100% korting er op, soms zijn ze zelfs te lui om daar reclame mee te maken.

› reageer

Yup vroeger, maar ik hou niet zo van achteruitgang. Daarnaast vond ik het toen ook al nergens opslaan.
Mja aansluitkosten kunnen ze alleen maar maken als ze het met zn allen doen.

› reageer

Tja, ik vind dat niet zo boeiend nieuws eigenlijk, zolang KPN maar concurrenten heeft die dat niet doen. Als ze dan toch ergens in willen snijden, kunnen ze dat beter in iets anders doen dan aansluitkosten, maakt eigenlijk niet uit wat. Het is de beste manier om nieuwe klanten af te schrikken!

"Goh meneer, wij zijn zo blij met u als nieuwe klant... maar helaas, u begint bij ons wel met een boete van 52,50... had u maar niet zo stom moeten zijn om voor KPN moeten kiezen, onze concurrenten doen hier immers niet aan!"

Een sneaky wijziging van de tarieven met 1 cent per minuut merkt een klant veel minder, en slikt dat wel zolang er andere USP's aan de abonnementsvorm verbonden zijn, maar aansluitkosten herinvoeren is zooooo 1998.

› reageer

Ik ben ook benieuwd of ze er mee weg komen.
In mijn beleving biedt kpn echt niets extras meer kwa service ten opzichte van de concurenten (op misschien het bereik na ten opzichte van T-mobile).
Volgens mij willen de meeste mensen een abonnement afsluiten met een gratis nieuw toestel. Bijbetalen om "van start" te gaan wordt als hinderlijk ervaren, ook als het uiteindelijk financieel voordelig uitpakt (zie de populariteit va twee jarige contracten met toestel in vergelijking met sim-only).

Dus volgens mij zal dit kpn heel veel klanten kunnen kosten.

Verder is de vraag: Wat kost aansluiten? Die 52,- euro lijkt mij een volstrekt willekeurig gekozen bedrag, dat in elk geval niets met de daadwerkelijke kosten te maken heeft.
Als Simyo klanten voor niets aan kan sluiten, zonder enig vast verbruik te eisen, en nog steeds winst kan maken (ga ik even vanuit), dan zijn de echte kosten zeker niet hoger dan 10 euro.

› reageer

Ik ga gewoon never nooit aansluitkosten betalen!

› reageer

Nog een reden om géén klant te worden bij KPN

› reageer

Bij KPN waren de aansluitkosten nooit helemaal verdwenen, want bij Hi betaal je nu ook al 50% van de aansluitkosten bij een 1-jarig contract.

› reageer

Ben het eens met carlvanloo: ik accepteer nooit aansluitkosten. Zijn ze helemaal belatafeld.

› reageer

Het is niet alleen KPN met aansluitkosten , T-mobile rekent sinds de invoering van de Iphone deze zomer ook aansluitkosten op Iphone abonnementen ! eerst 52,50 , na veel commentaar hebben ze daar 26,25 van gemaakt.Dus als er meerdere zo beginnen , heb je wel kans dat het straks steeds meer ingevoerd gaat worden. Bij vaste telefoon en ADSL aansluitingen wordt ook zo langzamerhand door iedereen aansluitkosten in rekening gebracht.

› reageer

Oude tijden lijken te gaan herleven.

Ben GSM-user van "het eerste uur": sinds 1995 werd de markt opengegooid /toegankelijk voor de consument.
Heb toen een 1 jarig "Free-Space" abo gehad met voor F595,-(ja guldens!) een pocketline TANGO (Alcatel)voor F34,95 per maand met gesprekskosten PIEK F1,95 per min DAL(20.00u-08.00u en weekend) F0,35.
Jaja en ca. F100,- ENTREEKOSTEN (weet t bedrag hiervan niet exact meer uit t hoofd). TOEN WAS ER SPRAKE VAN EEN MONOPOLIPOSITIE VAN DE "PTT".
Met nog maar drie netwerken (KPN, Vodafone en T-Mobile) lijkt deze monopolipositie weer dichterbij te komen en dus beduidend minder concurrentie...

› reageer

KPN mist de gouden tijden uit hun monopolie-tijd! Waarbij ze 200 gulden konden vragen voor het omzetten van een vinkje zodat je vaste telefoonaansluiting het had.... Een paar jaar terug kon opzeggen daarvan zelfs niet eens op een zondag worden uitgevoerd, maar ondertussen wordt het wel op de seconde nauwkeurig afgesloten op een werkdag...

› reageer

ach, het maakt mij niet zoveel uit hoe ze me laten betalen voor mijn mobiele telefoon gebruik. Ik kijk toch altijd naar het totaalplaatje.
De vraag is hoeveel het gaat kosten.

Als kpn dit gebruikt als prijsverhoging, dan stap ik over naar een andere aanbieder of pas ik mijn gebruik aan.

Ik heb een goed beeld van wat ik voor deze diensten wil betalen, en voor mij is het echt geen eerste levensbehoefte.

Als kpn de prijzen te hoog maakt, dan krijg je vanzelf het I-mode/UMTS effect. Leuke dienst hoor, maar zo belachelijk geprijst dat maar heel erg weinig mensen er gebruik van maken.
De telecomaanbieders hebben jarenlang de doorbraak van UMTS bij het grote publiek weten uit te stellen omdat ze perse het onderste uit kan (en de kan zelf) wilden hebben voor het gebruik.

De meeste mobiele diensten zoals MobielTV, draadloos UMTS internet, MMS en Beeldbellen, worden door 99% van de gebruikers als "leuke extra" gezien. Zelfs SMS en normaal mobiel bellen is voor velen niet meer dan "wel handig". Als ze de prijzen te sterk laten stijgen, dan haken mensen af.

› reageer

Ach er zal wel een strategie achter zitten: 52,- euro aansluitkosten rekenen en dan de toestelprijzen met 52,- kunnen verlagen. Oude omaatjes een oude Nokia 1611 verkopen en de meer geïnformeerde consument die aan het shoppen is een gratis top smartphone gratis kunnen aanbieden in plaats van de huidige 50,- er voor laten bij betalen of iets dergelijks.

Voor mij telt voor mijn hoofdnummer het hele plaatje: wat heb ik aan mijn bundels, hoe is de dekking en mobiel internet snelheid, wat kost hierbij dan mijn abonnement per jaar en wat is dan de bijbetaling.

T-Mobile is weer gestart met aansluitkosten en KPN ziet dat hele volksstammen zich niet laten tegenhouden daardoor. Wel apart dat KPN zich nu weer de nationale kop van jut maakt, terwijl T-Mobile het netwerk was dat hier weer mee begon. (zeker weer eens wezen dineren met elkaar: NMA grijp in met de verborgen camera).

Ook bij het door T-Mobile opnieuw lanceren van Ben stond er meteen weer standaard 10,- aansluitkosten op de rol. Een toestel 10,- duurder maken houdt diezelfde volksstammen wel tegen om klant bij jou te worden, dus men vraagt er zelf om om zich weer bedonderd te gaan voelen als men opeens wakker wordt en het hele plaatje ziet. Ook Vodafone had volgens mij opeens weer aansluitkosten bij hun "Iphone killer actieabonnement".

Momenteel wordt ook de roaming melkkoe binnen de EU leeggeschud door de gedwongen prijsverlagingen. Dit soort prijsverhogingen zijn daar weer een reactie op. Verder heeft KPN de voordeelnetwerken binnen de EU geschrapt zag ik net en kan je bijvoorbeeld in Zwitserland niet meer volgend de voordelige korting EU tarieven bellen maar alleen met het standaardtarief.

Het moet voor niemand een verrassing zijn dat mobiel bellen nooit echt goedkoper zal worden. Haal je er linksom wat af, dan komt er rechtsom weer wat bij.

Wat ook nog telt: als je jaren achtereen aan een Nederlander iets geeft, dan vindt deze het normaal geworden en waardeert het niet meer. (zie kerstpaketten etc.) Gratis aansluiten vindt de gemiddelde Nederlander dan ook al lang geen actie meer. Nu weer even deze kosten een paar maanden terug en het is weer een geaccepteerd middel om actie te voeren. In de KPN/Libertel tijd was er over veel te praten behalve over de aansluitkosten (ca. 104,- gulden aansluitkosten en bij opzeggen 76,- gulden opzegkosten/administratiekosten bij Libertel/Vodafone en 108,- gulden aansluitkosten en geen opzegkosten bij KPN). Zelfs die opzegkosten betaalden velen toendertijd zonder mokken. Als we ons graag laten neppen, dan zullen alle netwerken vanaf januari wel weer aanluitkosten gaan berekenen. Zoals je hierboven ziet staan ze allen te trappelen om meer geld uit ons te zuigen. Een abonnementje afsluiten puur voor de toestelkorting is er zo wel snel vanaf.

› reageer

Kreeg vandaag bericht vanaf 1 febr. aansluitkosten bij KPN en Hi:
Hi simonly 9,95
Hi 1 jaar en KPN flexibel 1 jaar : 24,95 aansluitkosten. Bij 2 jaar geen aansluitkosten.
Debitel en Telfort ( = KPN) rekenen nog geen aansluitkosten
Voor wie nog een toestelleje wil scoren : KPN heeft een aantal toestellen gratis bij 1 jaar Flexibel 12,50 w.o. 6500Slide , SE W595

› reageer

De tarieven van de Europese aanbieders liegt er niet om.
Ik bel naar Indonesië (van pc naar mobiel) voor € 0.03 per minuut.
Dat is wel een heel schril contrast met de Europese aanbieders.

› reageer

19 maart 2009 - KPN gaat vanaf 1 april weer aansluitkosten in rekening brengen aan klanten die een tweejarig abonnement afsluiten; dit heeft mobiel weblog MobileCowboys van "een zeer betrouwbare bron binnen KPN" vernomen.

Voor eenjarige abonnementen worden de aansluitkosten verdubbeld van €24,95 naar €49,95. Tot nu toe werden voor een tweejarig abonnement geen aansluitenkosten berekend; vanaf 1 april worden deze echter wel voor €24,95 in rekening gebracht.

Overigens brengen ook andere providers (weer) aansluitkosten in rekening. Zo doet T-Mobile dit onder meer bij verschillende Flex, Relax, MyFaves en iPhone-abonnementen, waar €52,50 aansluitkosten in rekening worden gebracht.

› reageer

1 April.

De laatste alinea doet het hem. Bovendien zal een provider op de aansluitkosten bij een 2-jarig abonnement altijd X% korting geven, bijvoorbeeld 50%. Dan is veel beter te vermarkten.

Ik denk dat medio 2008 er wel meer aansluitkosten berekend zullen gaan worden.(zowel lang en/of breed dwz hogere bedragen bij KPN en/of bij meer providers)

› reageer

Tja, links of rechtsom zullen ze toch zo nu en dan prijverhogingen doorvoeren. Psychologisch gezien vind ik dit wel de meest slechte. Een soort boete/straf ipv een warm welkom. Uiteindelijk gaat het om een totaalplaatje en zullen wij als consument blijven doen wat we altijd doen... kijken wie de meest voordelige aanbiedingen heeft.

Ik vraag me alleen af of de NmA zich hier niet mee moet bemoeien. Ik vind het wel heel toevallig dat ook T-mobile exact hetzelfde doet als KPN. Illegale prijsafspraken ?

› reageer

T-Mobile gaat volgens mij geen aansluitkosten vragen. De aansluitkosten hebben altijd al op de prijslijst gestaan, maar je krijgt altijd korting.

› reageer

Ook T-Mobile rekent nu toch aansluitkosten bij sim-only, nl. 9.95 .
Het was al eerder bij de I-phone aob's , hoogstwaarschijnlijk zal het op de normale abo's ook wel komen binnenkort

› reageer

Inderdaad het * is veranderd:

Bestellen op T-Mobile.nl :
Geen verzendkosten
Geen aansluitkosten*
Gratis nummerbehoud
* Bij Sim-Only en iPhone 3G abonnementen gelden aansluitkosten.

Ik denk dat het hek van de dam is, en er meer verslechteringen zullen volgen. In de winkel waren ze ook al (bij bepaalde abo's) ingevoerd.

› reageer

KPN misbruikt haar marktspositie gewoon handig. Eerst alle concurrenten uit de markt kopen, lees Telfort, Debitel, Ortel enz., en vervolgens de prijzen verhogen

De NMA en Europese Commissie hebben liggen slapen bij de overnames.
Wanneer komt NMA in actie? Alle dubbele licenties verkopen en nieuwe operators met lage prijzen

› reageer

Vodafone voert geen aansluitkosten in, maar maakt wel op een andere manier haar meest verkochte sim-only's duurder:

Hoe lang is mijn Vodafone Scherp beltegoed geldig?

Het beltegoed bij je Vodafone Scherp abonnement is maximaal 2 maanden geldig. Het beltegoed dat je niet gebruikt hebt, ontvang je de maand erna bovenop het beltegoed van die maand. Is je nieuwe tegoed op, dan bel je verder met je tegoed van vorige maand.

Als je je abonnement hebt afgesloten voor 1 mei 2009 gebruik je eerst het meegenomen tegoed en pas daarna je nieuwe tegoed.

De kosten per minuut en per sms buiten het Vodafone Scherp tegoed zijn € 0,30 (voor abonnementen afgesloten voor 1 mei 2009 € 0,25). Gesprekken worden in hele minuten afgerekend.

› reageer

Dat LIFO - principe wat ook debitel deed, heb ik nooit begrepen; laat klanten dan gewoonweg geen tegoed meenemen naar de volgende maand.
Dit maakt het er alleen maar onduidelijker op, wat weer in het voordeel is van de provider.

Aan de andere kant, klanten die niet goed de voorwaarden lezen worden afgestraft en klanten die deze wel lezen, kunnen hier hun voordeel mee doen t.o.v een afschaffing van 2 maandelijkse geldigheidsduur. Natuurlijk kunnen ze ook een maand geldigheidsuur aanhouden en hierdoor de tarieven verlagen (of vasthouden) , maar waarom zouden ze dat doen, als er amper concurrentie is?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.