KPN waarschuwt voor drukte tijdens jaarwisseling

Als dat zo is, zou dit het probleem in dit TOPIC
dan kunnen verklaren door aan te nemen dat KPN-Mobile klanten voor gaan (de alfa's uit "Brave new World" (BNW) van Aldus Huxly ), gevolgd door Hi-klanten (de beta's uit BNW ) en tenslotte de `lage prijsvechter-Telfortklanten` (de gamma´s of de delta´s uit BNW ).

Sorry hoor, ben wat melig. Ga maar even een tukkie doen denk ik.

› reageer

Met oud en nieuw wordt er in Nederland traditioneel massaal gebeld en gesms-t. Ook dit jaar verwacht KPN weer een grote piek in bel- en sms-gedrag op 31 december tussen 22.00 uur en 4.00 uur in de nacht. De netwerken en systemen van KPN draaien dan op volle toeren om zoveel mogelijk mensen met elkaar in contact te brengen. Vanwege de verwachte drukte kan het soms wat langer duren voordat een sms-bericht aankomt of de verbinding tot stand komt.

Het afgelopen jaar verwerkte KPN 23,5 miljoen sms-berichten en telde het aantal mobiele belminuten op tot 10,5 miljoen op oudejaarsavond. Bij de jaarwisseling van 2006 waren dat nog bijna 10 miljoen sms-jes en 7 miljoen mobiele belminuten. Tot nu toe groeit elk jaar het aantal mobiele belminuten en sms-berichten tijdens de jaarwisseling. In 2006 een stijging van respectievelijk 16 en 30 procent; in 2007 respectievelijk ruim 50 en 123 procent. Aan de gesprekstijd is in de loop der jaren weinig veranderd: Nederlanders spreken elkaar ongeveer anderhalve minuut om elkaar de beste wensen te doen.

Rond de jaarwisseling worden de netwerken en systemen van KPN streng bewaakt. In het Network Operations Center (NOC) van KPN worden alle (inter)nationale verbindingen beheerd en bewaakt, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Oudejaarsavond is hét piekmoment van het jaar voor het KPN NOC waar alles op volle toeren draait om zoveel mogelijk mensen met elkaar in contact te brengen. Vanwege de enorme drukte duurt het soms wel wat langer dan gebruikelijk voordat een sms-bericht aankomt, of tot er verbinding tot stand komt. KPN probeert deze ‘file’ zo soepel mogelijk te laten verlopen en is extra alert op de bereikbaarheid van de alarmnummers.

Bron: KPN/Tweakers.net

Ik denk doordat er nu ook veel meer gebruik van het UMTS netwerk e.d dat het sneller volloopt allemaal.

› reageer

Was het vroeger ook niet gratis bellen rond die tijd (vast geloof ik)?

› reageer

Volgens mij heb ik er nu al last van hier in Oost-Groningen kan ik niet bellen, gebeld worden of sms'en met mijn Hi-sim!

› reageer

Volgens mij kunnen de meeste masten het redelijk aan, maar zijn de verbindignen tussen de masten en centrales te zwak om alle verkeer te verwerken. Je hoort namelijk wanneer je totaal geen toegang krijgt tot het radionetwerk (verbinding breekt af of komt niet tot stand tegenover een bezet toon van een nummer wat niet bezet is). Als test belde ik wel eens naar een paar eigen nummers die ik ook aan had gezet. Van mijn mobiel naar de mast en weer naar één van mijn eigen GSM's ging prima (in mijn eigen wijk afgehandeld dus met voldoende capaciteit). Bellen naar een andere regio lukte echter niet. (zodoende mijn conclusie dat de onderlinge verbindingen vermoedelijk te zwak zijn voor pieken).

In mijn nieuwe huis woon ik tussen 3 snelwegen en een spoorlijn in. In de avondspits (file voor mijn deur) moet ik regelmatig meerdere keren proberen verbinding te krijgen. Ben benieuwd hoe het met oud en nieuw is. Vodafone heeft nauwelijks UMTS dekking hier, dus dat zal geen nette backup zijn. KPN en T-Mobile wel, dus dat is misschien een escape. 2 jaar terug kon ik prima bellen via het UMTS netwerk (was in mijn oude huis een van de eersten met dekking en een UMTS toestel). Afgelopen jaar was er geen verschil tussen bellen via GSM en UMTS te merken. Dat voordeel is blijkbaar alweer weg dus. (of wederom de backbone van de netwerken).

Extra punt van zorg lijkt mij dit jaar de belverbindingen via internettelefonie en VOIP. Ik heb toch het gevoel dat je daarop eerder capaciteitsproblemen en uitval hebt.

› reageer

@Koen;

maar zijn de verbindignen tussen de masten en centrales te zwak om alle verkeer te verwerken

Wat bedoel je precies met "verbindingen"?
Of bedoelde je de capaciteit=maximaal aantal bellers per mast?

› reageer

Ik bedoel de verbindingen tussen mast en centrale + de capaciteit van de centrale en verbindingen tussen centrale van regio 1 naar de centrale in regio 2 en vanaf daar mogelijk ook weer van centrale naar mast (alles zit immers nog steeds met kabels en straalverbindingen aan elkaar gekoppeld)

› reageer

DRAMA was het met mn telfort abo. Kon niet bellen of sms'n zelfs om half 2 nog niet. Anderen wel. Later toen ik op andere plek/mast was, kwam de hele handel binnen en kon ik bellen.Vroegah met Orange bijna nooit troubles, maarja.

› reageer

Bron: Nu.nl
Recordaantal sms'jes verstuurd
Uitgegeven: 1 januari 2009 12:15
Laatst gewijzigd: 1 januari 2009 12:15

AMSTERDAM - Nederlanders hebben dit jaar een recordaantal sms'jes gestuurd met nieuwjaarswensen.
Vodafone kreeg 52 procent meer tekstberichten te verwerken dan tijdens de vorige jaarwisseling. T-Mobile noteert een stijging van een derde.

Sms'jes

Vodafone verwerkte tussen 22.00 en 04.00 uur 22,1 miljoen sms'jes. Klanten verstuurden zelf 12,1 miljoen berichtjes en ontvingen er tien miljoen. Bij T-Mobile gingen in dezelfde tijd bijna negentien miljoen sms-berichten over het netwerk.

Telefoonverkeer

Waar Vodafone het aantal sms-berichten meer dan verdubbeld ziet, is het telefoonverkeer in vergelijking met vorig jaar fors minder. Deze jaarwisseling werden 6,4 miljoen gesprekken gevoerd. Dat is ruim veertig procent minder dan de elf miljoen van vorig jaar. T-Mobile registreerde tien miljoen in- en uitgaande gesprekken en spreekt van een 'flinke' toename.

Ik heb geen echte problemen gehad, heb de wensen rond 21:45 uur verstuurd met 2 Vodafone nummers.
Gebeld heb ik niet deze nummers.

Oja voor Koen: ik heb Ziggo vaste telefonie en om 0:03 kon ik zonder problemen met mn ouders bellen.

› reageer

Ook hier helaas tussen 00:00 en 01:30 niet er door heen kunnen komen met m'n Telfort abonnement...

› reageer

Met T-Mobile ging het tot ca. 20 over 12 goed, daarna werden verbindingen na enkele seconden verbroken en vanaf half 1 kreeg ik niet eens meer toegang tot het netwerk (geen toegang op het scherm) ook niet via het UMTS netwerk. Bij KPN ging het tot ongeveer diezelfde tijd probleemloos, daarna moest je een paar keer proberen voor het lukte. SMS kwam ongeveer 20 tot 30 minuten later door.

Opvallend: mobiel internet werkte probleemloos, alleen het opbouwen van gesprekken ging niet.

Vodafone niet getest.

› reageer

Werden lopende gesprekken gewoon verbroken dan? Dat is ook vaag zeg

› reageer

Ja bij T-Mobile werden helaas lopende gesprekken verbroken. Je redde het met wat geluk om 20 tot 30 seconden met iemand te bellen en dan werd je er uit gegooid.

[complot modus]Hebben zij soms spreektijd ingevoerd. Iedereen komt aan bod en aan het eind van de avond heb je vele extra keren een hele minuut van het tegoed af kunnen halen waar slechts seconden een tegenprestatie voor geleverd wordt. (ook goed voor de belstatistieken).[/einde complot modus]

Trouwens: mogelijk werden deze gesprekken niet eens gefactureerd. Als je normaal belt zie je staan "bezig met bellen" tijdens de verbindingsopbouw en na enkele seconden heb je verbinding en begint de teller te lopen. Nu bleef er "bezig met bellen" staan ook terwijl je gewoon met elkaar in gesprek was.

› reageer

Haha ja inderdaad misschien knepen ze gesprekken gewoon xpress af
Zou idd heel erg flauw zijn als ze de volle minuut rekenen, is lekker cashen idd. Opvallend is wel dat er bij Voda heel stuk minder is gebeld. Of het komt omdat netwerk plat ging waardoor mensen niet konden bellen?

TM kan ook zeggen van: er is meer gebeld en gesmst dan vorig jaar, maar misschien vergeten ze voor het gemak dat Orange cijfers nu in hun cijfers verwerkt zijn?

› reageer

Als ik T-Mobile was geweest had ik de Orange masten nog een dagje extra aangezet...goed voor de klantervaringen en hoeveelheid belletjes.

› reageer

@Koen
'Even' Orange masten aanzetten lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb trouwens begrepen dat de meeste Orange masten zijn vervangen door T-Mobile masten (ze zouden niet compatible zijn) en de overbodige Orange masten worden verwijderd. Of dit zeker waar is daar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken, je hoort zoveel.

Vannacht tussen 12 en 1 een stuk of zes gesprekken probleemloos kunnen opzetten en voeren met mijn T-Mobile abonnement. Al was het vuurwerklawaai op de achtergrond hinderlijk. De smsjes die ik verstuurde rond kwart over 12 werden pas bij de derde poging vlak na 1 uur afgeleverd. Vrienden met KPN prepaid en een Vodafone zakelijk abonnement hadden ongeveer dezelfde ervaring. Mensen op het feest met Telfort en Hi hadden minder geluk, die kwamen er helaas niet door.

› reageer

Zou KPN onderscheid maken in Telfort,Hi,KPN Mobile gebruikers dan?

› reageer

Als dat zo is, zou dit het probleem in dit TOPIC
dan kunnen verklaren door aan te nemen dat KPN-Mobile klanten voor gaan (de alfa's uit "Brave new World" (BNW) van Aldus Huxly ), gevolgd door Hi-klanten (de beta's uit BNW ) en tenslotte de `lage prijsvechter-Telfortklanten` (de gamma´s of de delta´s uit BNW ).

Sorry hoor, ben wat melig. Ga maar even een tukkie doen denk ik.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.