Telecomproviders niet happig op 'grensabonnement'

Hier nog iets: http://www.telecomlog.nl/kpn-heeft-een-grensabonnement/

› reageer

Telecomproviders niet happig op 'grensabonnement'

30 december 2008 - Door Jannemiek Starkenburg

Een grensabonnement waarbij in Duitsland evenveel wordt betaald voor bellen, sms'en en mobiel internetten als in Nederland kan op dit moment nog niet uit. Roamingregels werpen daarnaast juridische obstakels op.
Nederlandse telecomproviders, zo meldt Tweakers, onderzoeken of een abonnement voor mensen in de grensstreek lucratief genoeg is. Op het netwerk van dezelfde provider, onder meer Vodafone is actief in zowel Nederland als Duitsland, betalen mensen die nu bij de grens wonen een hoger tarief wanneer ze overgeschakeld worden op een buitenlands netwerk.

Kamerlid Jos Hessels van het CDA sprak de afgelopen maanden met de providers over een dergelijk abonnement. Zowel Vodafone als T-Mobile opereren in de Duitse en Nederlandse markt.

Vodafone meent dat een grensabonnement op dit moment niet winstgevend is. Wanneer de groep geïnteresseerden voor een dergelijk abonnement groter zou zijn, dan wordt het een ander verhaal.

T-Mobile ziet vooral een juridisch probleem. Volgens de roamingregels mag iemand in het buitenland niet verplicht worden een bepaald netwerk te gebruiken. Enkel een voorkeursnetwerk mag aangegeven worden.

Bron: Emerce

› reageer

Ik zie toch dat roamingprobleem niet echt. Mensen in de grensstreek zetten als ze de materie kennen de automatische providerselectie uit, waardoor je alleen je eigen (NL) netwerk gebruikt.

› reageer

Mensen in de grensstreek doen wellicht ook wel eens boodschappen in het buurland, hebben daar vrienden oid etc. Dus ik kan mijn goed voorstellen dat een manier om in de grensstreek goedkoper te roamen interessant is.

› reageer

@flippus: het nut van zo'n grensabbo is absoluut voor een kleine groep interessant, maar snap deze regel ook niet:

"Volgens de roamingregels mag iemand in het buitenland niet verplicht worden een bepaald netwerk te gebruiken"

Als een provider geen andere roamingproviders heeft, dan ben je ook niet verplicht voor een provider te kiezen (keuze tussen verbinding of geen verbinding). M.i. zou je dan een subprovider moeten oprichten als provider die alleen met jouw netwerk een contract heeft.

› reageer

Probleem is dat providers zo'n abo alleen kunnen aanbieden voor een redelijk prijs als je in beide landen hun netwerk gebruikt(goedkoper), maar volgens t-mobile mag je de klant in het buitenland niet verplichten een bepaald netwerk te gebruiken en kan die dus op vodafone gaan roamen en kost het t-mobile extra geld waardoor ze of verlies lijden of hogere abo kosten gaan berekenen en dan ben je weer terug bij af.

› reageer

Ach leuk, de providers gaan nadat ze hun prepaidklanten verpicht hebben tot het gebruik van 1 netwerk nu ook met een zielig verhaal proberen of ze dit bij abonnees ook gedaan gaan krijgen. Misschien is een abonnement met 1 europees tarief wat binnen en buiten Nederland geldt wel een goede optie zijn. Dan betaal je binnen NL een paar cent meer en buiten NL een paar cent minder maar bel je wel uit je bundel. Een goede optie? Dan bind je niet alleen personen in de grensstreek, maar ook zakelijke reizigers binnen de EU. En laten dat nu juist de klanten zijn die over het algemeen vrij veel omzet en winst genereren. Die wil toch iedere provider?

Voorstel: KPN brengt KPN mobiel(plus) bundels terug met 1 Europees arief voor bellen, SMS en dataverkeer uit dezelfde bundel

T-Mobile gaat Flex EU bundels verkopen met ook bellen,SMS en dataverkeer binnend e hele EU voor 1 tarief.

En Vodafone doet dit zelfde bij de ondernemersbundels.

Voorwaarde: gebeld worden in NL moet gratis blijven. Binnen overige EU landen bijvoorbeeld een vast bedrag of onderling verrekenen zodat dit gratis kan. (of de klant laten kiezen: voor 3,- extra per maand een bundel om onbeperkt gratis gebeld te worden buiten Nederland.)

› reageer

@Koen, wanneer hebben providers verplicht om in het buitenland 1 netwerk te gebruiken?

› reageer

Ik meen me te herinneren dat er al een provider is die dit heeft.
Met keuzen volgens mij tussen NL-BE en NL-DU.

› reageer

T-Mobile ziet vooral een juridisch probleem. Volgens de roamingregels mag iemand in het buitenland niet verplicht worden een bepaald netwerk te gebruiken. Enkel een voorkeursnetwerk mag aangegeven worden.Dan geven ze toch de 'eigen' provider aan als voorkeur en betalen klanten toch een hoger tarief als ze toch kiezen voor een ander netwerk?
Overigens betwijfel ik of dit juridische probleem daadwerkelijk bestaat. Men belt immers via hetzelfde betaald, betaalt immers hetzelfde, lage, tarief als thuis, etc. Er is dus niet echt sprake van roaming, in de zin van andere tarieven of voorwaarden bij bellen in het buitenland t.o.v. binnenland. Weliswaar is er in technische zin wel sprake van roaming, maar daar heeft de klant verder geen boodschap aan.
In de situatie dat men via een heel ander bedrijf of tegen een heel ander tarief belt in het buitenland is er sprake van een andere situatie waarbij ik me kan voorstellen dat het 'juridische probleem' wel kan spelen.

Iets wat bij een 'grensabonnement' misschien wel een rol kan spelen is de mededingingsvraag. Vodafone, T-Mobile en KPN hebben alle drie zowel netwerken in Nederland als in Duitsland. Als één van deze bedrijven aan Nederlandse klanten een 'grensabonnement' zou willen aanbieden is er dus geen sprake van valse concurrentie: andere providers in Nederland kunnen zo'n abonnement net zo goed aanbieden. Voor België is de situatie anders. KPN en Vodafone hebben daar wel een netwerkt; T-Mobile niet. Als KPN of Vodafone dus een grensabonnement willen aanbieden voor België, dan zou T-Mobile moeilijk kunnen doen, omdat ze hogere kosten/lagere baten (dus een concurrentieachterstand) zouden kunnen hebben bij een grensabonnement t.o.v. Vodafone of KPN.
Moeilijk dus, maar onwaarschijnlijk. In beginsel lijkt een grensabonnement mij juridisch geen probleem, maar lijken de providers er geen brood in te zien.

Overigens is dit niet de eerste keer dat telecomproviders beweren dat het 'verplichten van klanten tot het gebruiken van één romingpartner' niet is toegestaan. Het zou goed zijn als de Europese Commissie eens zou uitspreken dat een exclusief netwerk in een ander land wel is toegestaan als dat betekent dat je tegen de tarieven en voorwaarden van je thuisland mag bellen, sms'en, internetten, etc.

› reageer

@Koen, wanneer hebben providers verplicht om in het buitenland 1 netwerk te gebruiken?

De providers hebben in alle stilte het aantal roaming partners beperkt op prepaid. Met name Vodafone biedt in EU landen waar zij een eigen netwerk hebben in het buitenland vaak alleen nog maar toegang tot het Vodafone partner net. Met een abonnement kan je op meer partner netten komen. Ik merk nu ook soms met mijn abonnementen dat ik in het buitenland niet meer alle netwerken kan kiezen die ik voorheen wel kon kiezen. Zo kon ik met een KPN abonnement niet meer op SFR Frankrijk komen al beweert KPN dat dat nog steeds een roaming partner is.

Anderzijds begrijp ik wel dat je voor bijvoorbeeld prepaid kiest voor een laag tarief in combinatie met bellen via een roaming partner van het eigen consortium. Ook kan ik mij voorstellen dat je bijvoorbeeld buiten de EU er voor kiest bij prepaid wel een roamingpartner te hebben in een land, maar dan alleen met de provider waarmee je kan bellen en gebeld worden en die aan jouw eisen als provider voldoet.

Voor mijn abonnement wil ik slechts zoveel mogelijk roaming partners in zoveel mogelijk landen. Moet ik ergens waar ik wil bellen extra betalen omdat de goedkope partnernetten geen dekking hebben, dan accepteer ik dat aangezien ik nog altijd zelf de keuze kan maken dat netwerk niet te kiezen. Misschien moet zelfs je simkaart of toestel als nieuwe optie krijgen dat je zelf kan instellen met welk netwerk je wel of niet wilt bellen.

Vodafone bood in Duitsland aan klanten die kozen voor UMTS al aan dat zij met hun abonnement + Vodafone passport uit hun Duitse bundel onden bellen op Vodafone partnernetten in de EU.

› reageer

Doet Transatel al niet iets dergelijks ? Je hebt bij Transatel wel roamingkosten als men je belt op je Nederlandse nummer, terwijl je in Duitsland bent of je belt op je Duitse nummer, terwijl je zelf in Nederland bent.

› reageer

Collega van mij die nogal eens in Duitsland bivakkeert zei dat KPN vertelde binnenkort met iets te komen (of misschien is het er ook inmiddels al wel) om in Duitsland en Belgie goedkoper te bellen.

› reageer

KPN schijnt een dergelijk abonnement dus al een tijdje te hebben, maar ze hebben het tot nu toe stil gehouden.
Hier een artikel.

› reageer

Naar aanleiding van het artikel in de Stentor, ben ik benieuwd welke voorwaarden KPN hanteren. Bv hoe dicht bij de grens moet je wonen? Of is het voor iedereen aan te shaffen (bv. ook in Enschede). En is er een fair use policy?

› reageer

Hier nog iets: http://www.telecomlog.nl/kpn-heeft-een-grensabonnement/

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.