Brussel wil uniforme stekker gsm-opladers

Mijn Garmin nuvi 255 navigatiesysteem heeft een hele mooie standaard mini-USB-stekker-aansluiting. MAAR: bij een standaard USB-stekker-met-stroom gaat-ie in PC-connect-mode, m.a.w. je kan hem niet gebruiken en moet dus een speciale Garmin-oplader hebben met een speciale interne connectie (om precies te zijn 17kohm tussen pin x (normaal niet gebruikt) en pin 4)...
Ik vrees dat het met GSMs ook die kant op gaat, zodat fabrikanten alsnog hun eigen dure toebehoren kunnen verkopen. De Iphone werkt ook al niet met een standaard 12V > USB-adapter...

› reageer

BRUSSEL - Europees Commissaris Günter Verheugen (Industrie) wil dat fabrikanten van mobiele telefoons komen met een standaardstekker voor opladers en microfoontjes.
Hij hoopt dat de bedrijven hierover vrijwillig afspraken willen maken. Lukt dat niet, dan komt hij met regelgeving. De woordvoerder van Verheugen heeft zaterdag een bericht in De Telegraaf hierover bevestigd.
De eurocommissaris wil een einde maken aan de huidige praktijk, waarbij telefoonfabrikanten als Nokia en Sony steeds weer andere modellen adapters op de markt brengen. De consument kan de oude vervolgens weggooien.
Milieu
VVD-Europarlementariër Toine Manders had aangedrongen op het verplichten van uniforme stekkers.
Volgens hem is het ook goed voor het milieu als niet steeds opladers in de vuilnisbak verdwijnen.
In een reactie zegt Manders blij te zijn met de aankondiging van Verheugen. ''Dit bewijst dat je als Europarlementariër concrete resultaten kunt boeken.''

Een beperking voor fabrikanten die 1 ingang willen gebruiken voor zowel data als opladen?

› reageer

Overal mini-usb.
Ik heb 3 telefoons met 3 verschillende opladers. Om gek van te worden.

Wel weer jammer dat het weer eens om dat miljeu gaat. Wat maken die paar adapters nou uit; je koopt toch niet elke week een nieuwe telefoon?

› reageer

Lekker zinnig, dan heb je straks 5 dezelfde opladers liggen... Of verwachten deze EU-luitjes dat er telefoons zonder opladers verkocht gaan worden? Die oplader kost hooguit een paar euro, verschillende doosjes maken kost meer.

› reageer

Ik las laatst ergens dat een fabrikant een "groene" versie van een toestel ging uitbrengen, zonder oplader Geen idee meer waaar dat was ...

Ik heb het probleem trouwens niet, terwijl ik toch regelmatig van toestel verwissel

/edit: KLIK

› reageer

En zo zie je maar weer dat die mensen best wereldvreemd zijn.. Één oplaadaansluiting voor mobiele telefoons? What about mp3 spelers, mp4 spelers, bluetooth headsets, portable spelcomputers, en noem nog eens een hele lading van dat soort producten op..

Maar goed, als je gaat klagen dat Nokia en Sony Ericsson elke keer nieuwe typen laders uitbrengen, is dat vrij hypocriet.. Als er twee merken zijn die hun opladers zelden van type veranderen dan zijn het Nokia en Sony Ericsson wel.. Dan had hij beter het merk Samsung kunnen noemen......

› reageer

Inderdaad, Nokia en SonyEricsson hebben maar 2 verschillende, terwijl Samsung er volgens mij wel 4 heeft.

› reageer

goeie zaak, ik kocht vorig jaar bijna tegelijk een nokia 6300 en 6500 en toch hadden ze verschillende opladers. dat alle merken 1 stekker zouden gebruiken is natuurlijk nog veel handiger. scheelt een hoop gedoe en honderden miljoenen extra opladers.

› reageer

Ik zou als ik jou was nog maar eens kijken. je kunt voor beide toestellen dezelfde lader gebruiken!

› reageer

Misschien zat er bij de ene een thuislader en bij de ander een reislader? 't Is in elk geval wel hetzelfde stekkertje.

› reageer

thomasdam ==> Verschillende telefoons hebben verschillend energieverbruik, en dus verschillende accu's en laadcapaciteit... Allemaal hetzelfde gaat nooit lukken.

› reageer

@Remco,

Lijkt mij dat de meeste batterijen met 1 voeding zou moeten kunnen worden geladen, voor de afhandeling is alleen een beetje elektronica nodig ( voltage, laadstroom duur etc.) die automatisch kan worden aangepast aan het type product. Maar jij hebt dus maar 1 telefoon waar je de lader altijd bij de hand hebt? Ik zwerf, als ik een paar dagen van huis ben, rond met circa 5 laders ( bluetooth set, 2 mobiele teleoons, mini note boek, mp3 speler etc etc). Zou toch veel handiger zijn als dat uniform is, net als de wandcontactdoos ( tenminste in europa).

› reageer

Laten we het eens over wandcontactdozen hebben ... in België is de randaarde al anders dan bij ons

› reageer

alle stopcontacten in heel Europa vervangen is ook iets meer werk dan nog te ontwerpen telefoons aanpassen aan een standaard, pinokkio

Gelukkig werkt de eurostekker bijna overal en komt er in heel (noorwest) Europa tegenwoordig hetzelfde voltage uit de muur.

Maar dat is off-topic, vanaf 2012 wordt micro-usb de oplaad standaard voor gsm's
http://www.gsmworld.com/newsroom/press-releases/2009/2548.htm

› reageer

Ik rakel hiermee natuurlijk wel een enorm oud topic omhoog, maar het lijkt wel weer een beetje actueel te worden.

Tenminste ik heb nu een Desire en die heeft zo'n uniforme stekkertje. Whoo !!

Het heeft wat EU geld en EU-winterslapen gekost voordat je er in de praktijk ook wat van ziet . Maar wel een goede ontwikkeling denk ik.

Ik stuitte ook op een aardig Blog met van-alles en nog-wat hierover:

www.oplader.eu

Voor m'n werk kom ik namelijk regelmatig in aanraking met schroefdraad. Ja, dat hebben ze ook geprobeerd te standariseren. Met als gevolg vreselijk veel standaarden Ben benieuwd wat hiervan terecht gaat komen.

Maar als je naar het milieu kijkt en ik dan even kijk hoeveel oude opladers ik hier nog heb liggen _/-\o_

› reageer

Mijn Garmin nuvi 255 navigatiesysteem heeft een hele mooie standaard mini-USB-stekker-aansluiting. MAAR: bij een standaard USB-stekker-met-stroom gaat-ie in PC-connect-mode, m.a.w. je kan hem niet gebruiken en moet dus een speciale Garmin-oplader hebben met een speciale interne connectie (om precies te zijn 17kohm tussen pin x (normaal niet gebruikt) en pin 4)...
Ik vrees dat het met GSMs ook die kant op gaat, zodat fabrikanten alsnog hun eigen dure toebehoren kunnen verkopen. De Iphone werkt ook al niet met een standaard 12V > USB-adapter...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.