Een kennis van me kon ook vanuit Indonesië naar een UK betaalnummer bellen. En dat tegen een lager tarief dan het betaalnummer zelf! Maarja, zelfs naar NL bellen kost 2 eurocent.
› reageerZo af en toe zie ik hier ook vragen over gebeld worden door vage internationale nummers. Op Connexie staat een mogelijke verkaring:
Een onbekend aantal Nederlandse mobiele gebruikers is het slachtoffer geworden van Italiaanse oplichters. Het gaat om een bende Italiaanse oplichters die snel ophangt en er vanuit gaat dat de gebruiker terugbelt. Consumenten weten niet dat ze terugbellen naar een peperduur betaalnummer.
Volgens de politie van het regiokorps Brabant Zuidoost zijn sinds januari al diverse mensen gebeld door verschillende nummers uit Italië. De oplichters bellen willekeurig een mobiel nummer en laten de telefoon tenminste één keer over gaan, maar de verbinding wordt meteen verbroken wanneer de telefoon wordt opgenomen.
De consument ziet dus alleen op zijn toestel dat hij een oproep heeft gemist. Wanneer hij ervoor kiest om het nummer direct terug te bellen, wordt er een bandje gestart met het geluid van een overgaande telefoon. Zo kan de oplichtende partij simpel veel geld verdienen aan de nietsvermoedende beller, want het zijn allemaal dure betaalnummers.
Het is nog onbekend wie er achter deze manier van oplichting zit. Ook kon een woordvoerster van de politie niet zeggen hoeveel mensen dit jaar het slachtoffer zijn geworden van deze oplichters.
Bron
Kijk, dat noem ik nou prettig zaken doen. Bovendien worden de terugbellende mensen ook aan het einde van de maand gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid.
Win - Win situatie toch?
vrij dom als je daarin trapt en terug belt.
› reageerVrij eenvoudige fout om terug te bellen, ik belde ook wel eens een Belg terug, simpelweg omdat ik niet zag dat het met +32 begon.
Het hele probleem zou opgelost zijn als NL-nummers gewoon als "06" i.p.v. "+316" te voorschijn zouden komen op het display. Dan valt het verschil meteen op.
Zoo,is het tegenwoordig mogelijk om buitenlandse betaalnummers te bellen? Ik probeerde een half jaar geleden een Frans betaalnummer, maar dat ging gewoon niet. Via welke provider gaat dat wel dan?
› reageerMisschien via één of andere slimme doorschakeling? Je bent trouwens niet zo slim als je zomaar terugbelt naar een buitenlands nummer, maar OK ...
Het ging om een +39 nummer. Een Italiaans nummer dus (of Vaticaanstad). Ik denk dat er daar providers actief zijn die betalen voor inkomende gesprekken. Hier in Nederland is dat onder andere gedaan door Tele2 (mobiel). Ook XoiP en andere fax-2-mail diensten kregen in de 020 tijd geld van KPN voor ieder inkomend gesprek.
› reageerDit kan alleen met Liechtenstein nummers, Satelliet nummers of bepaalde afrikaanse nummers. Daar kan een kick back op gegeven worden. Gewoon niet terugbellen bij een buitenlands onbekend nummer.
Als het je overkomt wel klachten indienen bij je Provider. Deze kan dan de nummerblokken blokkeren en zorgen dat er niet uitbetaald wordt naar de betreffende nummers. Tenslotte moet je operator ook betalen aan die partijen. Klagen bij de OPTA kan ook goed helpen!
.......ehhh, klein beetje off-topic, maar mag ik uit dit draadje concluderen, dat het dus mogelijk is om buitenlandse betaalnummers te bellen? Dat het dus ook mogelijk is om vanuit het buitenland naar Nederlandse betaalnummers te bellen? Ben wel benieuwd welke providers die mogelijkheid bieden, want meestal werkt dat niet, 'k heb ooit wel eens 0900-8844 geprobeerd vanuit Duitsland, mooi niks, 't niet voor niets dat sommige bedrijven speciaal voor bellen vanuit het buitenland een geografisch nummer hebben......
› reageerEen kennis van me kon ook vanuit Indonesië naar een UK betaalnummer bellen. En dat tegen een lager tarief dan het betaalnummer zelf! Maarja, zelfs naar NL bellen kost 2 eurocent.