Vodafone volgt KPN met grensbundel

Ik heb t-mobile grenzeloos ( = gratis ). Starttarief is 70 ct , maar daarna bel je in de meeste europese landen voor maar 17 ct per minuut..dus m.i. goedkoper dan de bundel die o.a. door KPN wordt aangeboden.
Opvallend ( ? ) dat t-mobile de beste dekking bij de grens heeft , terwijl m.i. door veel mensen wordt gedacht dat juist KPN en Vodafone beter scoren. Leuke opsteker voor T-Mobile

› reageer

Vodafone volgt KPN met grensbundel
Tegen hoge kosten door ongewenst roamen

In navolging van KPN komt ook Vodafone binnenkort met een grensabonnement. Daarmee kunnen vooral grensbewoners hoge rekeningen door ongewenst roamen voorkomen. Dit schrijft staatssecretaris Frank Heemskerk in een brief aan de Tweede Kamer.

Sinds begin deze maand kunnen KPN-klanten tegen betaling van vijf euro per maand zowel in Nederland als in België en Duitsland mobiel bellen voor 25 eurocent per minuut. Gebeld worden is gratis. Er is dus geen sprake meer van een buitenlandtarief. Deze zogenaamde 'Buurlandbundel' geldt altijd en voor alle netwerken in de drie landen.

Heemskerk zegt dat hij bij de Nederlandse mobiele operators heeft aangedrongen op maatregelen tegen hoge rekeningen vanwege ongewenst roamen.

Beneluxtarief
Een andere denkbare maatregel zou een zogenaamd Beneluxtarief zijn; een nationaal tarief waartegen consumenten in de hele Benelux kunnen bellen. Hier pleit onder andere het Limburgse CDA-Kamerlid Jos Hessels voor.

Maar volgens de operatoren is er "nagenoeg geen vraag" naar zo'n tarief en zijn de klachten over onbedoeld roamen beperkt. De bedrijven zijn er zelf ook niet enthousiast over. Heemskerk vindt het niet nodig om te starten met een proef met een Beneluxtarief, ook aangezien providers zelf al maatregelen treffen. De Tweede Kamer had in een motie om zo'n proef verzocht.

Bron: ZDNET

› reageer

Grootste kans op duur grensbellen bij Vodafone
Probleem is beperkt, volgens Agentschap Telecom

De radiosignalen van de drie Nederlandse netwerkoperators op vijftien kilometer van de grens zijn zo sterk dat de kans op ongewenst roaming daar "praktisch nihil" is. Ongewenst roamen op de grens komt het vaakst voor bij Vodafone. Dat blijkt uit recent onderzoek door het Agentschap Telecom (AT) in opdracht van met ministerie van Economische Zaken.

Limburg
Het AT heeft haar onderzoek uitgevoerd in de grensstreek van Limburg, waar het probleem van ongewenst roamen het ergst is. Op alle gemeten locaties zijn signalen van Duitse en Belgische mobiele telefoonnetwerken aanwezig. Maar: "Op alle punten, vijftien kilometer vanaf de grens, hebben de Nederlandse providers een zeer hoge veldsterkte", aldus het AT, "waardoor de kans op roaming, veroorzaakt door het niet tot stand kunnen brengen van een verbinding met het voorkeursnetwerk, praktisch nihil is."

Verschil per provider
Tevens heeft het agentschap gekeken naar het worst case scenario: gebruik van de mobiele telefoon óp de grens. De onderzoekers hebben op dertig grensovergangen met België en Duitsland geprobeerd om een gesprek tot stand te brengen, en ze hebben de veldsterkte gemeten. De maximale kans dat een gesprek ongewenst wordt geroamd, verschilt per provider. Die kans is bij KPN/Telfort 14 procent, bij Vodafone 24 procent en bij T-Mobile 9 procent. Het AT noemt dit nog altijd "beperkt".

De toezichthouder merkt op dat het technisch onmogelijk is om het bereik van een Nederlands netwerk precies op de grens te laten eindigen, en het bereik van een Belgisch of Duits netwerk precies op de grens te laten beginnen. Maar de Belgische en Duitse operators hebben hun netwerk niet zodanig ingesteld dat Nederlandse bellers een grote kans hebben om naar een buitenlands netwerk te worden geroamd.

Roamen voorkomen
Het onbedoeld roamen is overigens eenvoudig te voorkomen. Bellers moeten daarvoor de automatische netwerkselectie op het toestel uitzetten en het toestel instellen op hun eigen nationale provider. Een andere optie is om een speciale 'buurland-belbundel' te nemen. KPN heeft onlangs zo'n bundel geïntroduceerd en ook Vodafone wil een grensabonnement invoeren.

bron: ZDNET

› reageer

Interessant! Wat ik wel gemerkt heb is dat enkele UMTS toestellen zich niet vast laten zetten op het eigen thuis net. Dit is onder andere het geval bij een Samsung van KPN en een Sonyericsson van Vodafone.Je stelt het netwerk handmatig in op je thuis netwerk en op handmatig zoeken. Als er dekking is van je eigen provider gaat het prima, je toestel schakelt niet voortijdig over naar een ander. Heb je echter even geen dekking van je eigen provider, dan schakelen de toestellen toch over naar de concurrent, ondanks dat deze mogelijkheid in de toestemenu's handmatig was uitgezet. Ik heb het ook in Zwitserland geprobeerd: daar had ik mijn Vodafone toestel vastgezet op Vodafone passport voordeelpartner Swisscom. Bij geen dekking bleef het toestel steeds stug en ongemerkt wisselen naar de duurste roamingpartner. Voor uitgaand bellen kan je het nog zien, maar bij mij was het gevolg wel dat ik kosten op de factuur hand voor inkomende gesprekken via de concurrent.

Is het ook niet zo bij de Google Androïd telefoon dat men er achter kwam dat dit toestel datakosten genereert in het buitenland, ook als de klant de dataoptie uit had staan? Het alleen wijzen naar de klant is gezien bovenstaande voorbeelden inmiddels mijns inziens wel achterhaald. Ik ben er door mijn ervaringen van overtuigd dat een operator toestellen buiten de wil van de roamer om naar zijn of een ander netwerk kan sturen.

› reageer

@Koen: Ik vind jouw ervaring nog intressanter. Heb er nooit iets eerder over gelezen, maar de meeste gebruikers zullen na zo'n ervaring denken dat ze zelf wat fout hebben gedaan. (de meeste hebben immers hun toestel op automatisch staan). De providers en de politiek kunnen dan niet langer op de verantwoordelijkheid en onderzoeksplicht van de eindgebruiker wijzen. Heb je jouw ervaring al bij de OPTA gemeld? De vraag is of het toestel-eigen of providertechnisch is.

› reageer

@Koen: Tegenwoordig heb je geen Vodafone VoordeelNETWERKEN meer, maar voordeelLANDEN. Het maakt dus niet meer uit op welk netwerk je zit in dat voordeel land.

› reageer

Dat is nuttige info. Dat is wel prettiger bellen dan in voordeelLANDEN.

NB. voor wie info wil over de grensbundel/buurland bundel: kijk eens op de onderstaande link:

http://www.kpn.com/mobiele-telefonie/gsm-abonnement/bellen-in-buitenland/grensgebied.htm

Het lijkt er op dat deze bundel al vele jaren bestaat (vooral omdat er oude Flexibel abonnementen bij genoemd worden). Voordeel is op dit moment volgens mij alleen nog maar dat gebeld worden in België en Duitsland gratis is en vermoedelijk de SMS prijs. Je betaalt dan wel 5,- per maand. Als Nederlander in Duitsland of België bijvoorbeeld op stage is dit vermoedelijk nog concurrerend ook. Het tarief van 25 cent per minuut geldt ookal voor wie EU voordeelbellen aan zet en dan in heel Europa.

In de Vodafone Faq staat ook het grensabonnement al vermeld. Vanaf mei beschikbaar als "buurland Blox".

Kijk naar de faq hier

› reageer

Die KPN bundel werd inderdaad al een tijdje stilletjes verkocht. Deze kreeg je alleen aangeboden als je bij KPN klaagde. Dat is hier eerder op het forum gepost. Maar je mag het zelf even in de zoekmachine zien op te rakelen

› reageer

Ik heb t-mobile grenzeloos ( = gratis ). Starttarief is 70 ct , maar daarna bel je in de meeste europese landen voor maar 17 ct per minuut..dus m.i. goedkoper dan de bundel die o.a. door KPN wordt aangeboden.
Opvallend ( ? ) dat t-mobile de beste dekking bij de grens heeft , terwijl m.i. door veel mensen wordt gedacht dat juist KPN en Vodafone beter scoren. Leuke opsteker voor T-Mobile

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.