[Providers] Slecht bereik 3G door werkzaamheden NS

HTC toestellen zijn over het algemeen een ramp. Met KPN mis ik ook aardig wat calls. Ik heb ook een toestel draaiende op symbian en dat werkt wel echt heel lekker!

› reageer

Ik post het toch maar even op TV omdat ik het antwoord wat ik van de Tmobile helpdesk krijg een beetje vaag vind.

Probleem:

Ik werk sinds begin 2009 bij Utrecht Centraal (100m) afstand (om precies te zijn Movares kantoor). Ik heb een Nokia E90 met Tmobile + WnW plus. Heel de maand januari ging alles perfect. Sinds februari kan ik 1 op de 3x niet bellen, werkt internet niet op 3G of 3,5G, krijg ik netwerk bezet meldingen en ben ik af en toe gewoon niet bereikbaar. Erg irritant. Mn telefoon geeft aan dat hij vol 3G bereik heeft, toch werkt het niet.
Ik denk dat er ergens op CS een brakke mast staat. Wanneer ik het centrum inloop of weer naar huis ga met de trein doet alles het weer prima. Soms komt het voor dat ik 's ochtends al telefonerend utrecht binnen rij en de verbinding wordt verbroken.

Wat al gedaan:
Simkaart in andere telefoon, HTC Touch Diamond en Nokia N95 hebben precies hetzelfde probleem. Vodafone simkaart in mijn telefoon: werkt prima!

Ik heb dus Tmobile gebeld om te vragen of er storingen waren en er werd mij verteld dat:

1 -ze bezig waren aan een mast omdat deze vernield was. Binnen 2 dagen zou het gefixt zijn. (dat was begin februari)
2 -wederom weer gebeld en nu lag het aan mijn telefoon, deze zou ik op handmatig netwerk moeten zetten. (maakt niets uit)
3 -toch weer werkzaamheden aan de 3G masten
4 -het lag aan mijn foon: ik moest m op GPRS ipv UMTS zetten (ja hallo daar betaal ik geen 15€ pm voor)
5 -er werd een call aangemaakt want er kwamen meer meldingen binnen
6 -de call vorige keer konden ze nergens vinden maar ze gingen er echt werk van maken

Nu zijn we bijna 1,5 maand verder en nog steeds werkt het bagger op utrecht CS. Sommige dagen heb ik echt nergens last van. Andere dagen staat er dat ik vol bereik heb en op het moment dat ik de trein in stap en 3 km verderop richting Den Haag ben krijg ik 8 mailtjes binnen en 5 smsjes van gemiste oproepen.

Nu belde Tmobile mij dus vandaag op. Aardige vent, ze hadden het onderzocht en het lag aan de NS. Door werkzaamheden van de NS werden de UMTS frequenties verstoord, dit was ook het geval op Arnhem en Den Haag station. Ze hadden andere providers gebeld en die hadden er ook last van. Ik kan me er iets bij voorstellen maar het kwam er met zo veel (uhhh uhh uuhhh) uit dat ik er eigenlijk geen drol van geloof en dat dit weer het zoveelste smoesje is. Ik kan op internet niets vinden over verstoringen van UMTS frequenties door werkzaamheden aan spoor-hoogspanning.

Nu vraag ik mij af: kan dit? of kan ik beter maar weer Tmobile bellen? en hebben meer mensen problemen met Tmobile rond Utrecht CS?

› reageer

Dat klinkt inderdaad erg vaag allemaal, een UMTS-frequentie is dermate hoog dat je dat met werkzaamheden niet kan verstoren lijkt me ...

› reageer

Mss bedoelen ze dat er onderhoud op HC wordt uitgevoerd, waardoor wellicht een paar delen vh netwerk daar tijdelijk uitgeschakeld waren zodat jij overbelastingsproblemen ervaart.

› reageer

Ik kan met aangrenzende zekerheid vertellen dat wij (ik werk bij NS) geen processen of middelen hebben die gebruik maken van GSM of UMTS frequenties anders dan mobiele telefoons en UMTS kaartjes en een WIFI netwerk. Wat er wel is, is een GSM-R netwerk welke volgens een europeese standard wordt beheerd door een aparte maatschapij. Men gebruikt dit als communicatie middel tussen wal en treinen dan wel aansturing van apparaten op afstand.

Mijn ervaring op stations en bijv. voetbalstadions is dat er tijdens grote samenkomst van mensen gecombineerd met bijv. verstoringen of bijv. pauzes tijdens een muziekconcert vaak geen contact te maken is via GSM en/of UMTS. Ik denk dat de capaciteit dan gewoon niet toereikend is.

› reageer

Meer info over GSM-R
Linkje

› reageer

Hoi,

GSM-R zit volgens mij in de UMTS band, het zou dus zomaar kunnen dat door een administratieve fout een kanaal dubbel wordt gebruikt. Of in het slechte geval er interferentie ontstaat tussen de frequenties.

Klinkt mij aannemelijk wat de man van T-Mobile te melden heeft.

› reageer

GSM-R zit juist in de buurt vd klassieke GSM 900 MHz frequenties, dus heel erg ver van de UMTS frequenties. link

Lijkt me niet dat GSM-R de boosdoener is, dan had T-Mobile (met recht) flink boos kunnen zijn en hadden ze dat ook wel duidelijk naar de buitenwereld gecommuniceerd.

@TS: Als je je toestel op GSM only zet, kan je dan wel altijd bellen/gebeld worden? Het klinkt mij echt als een capaciteitsprobleem op het umts netwerk, en dat is ook niet zo raar met al die lieden die flink data verstoken en ook nog eens op een top drukke locatie.

› reageer

Maar intussen is er nog geen TV-er geweest, die het zelfde ervaart als tmotion...

› reageer

Ik had precies hetzelfde op mijn werk in Waardenburg,( kon niet bellen en gebeld worden terwijl mijn telefoon goed bereik had ) Thuis in Den Bosch had ik helemaal geen problemen.

T-Mobile klantenservice gebeld, ze hebben mij verteld dat er geen storing bekend was in Waardemburg. Ik moest mijn simkaart uitproberen in een ander telefoontoestel. In een Samsung Omnia had ik nog steeds hetzelfde probleem en een Telfort simkaart werkte perfect in mijn HTC Tytn II. Even later mijn simkaart uitgebrobeerd in een LG Shine toestel van mijn collega en verbaasd werkte mijn simkaart perfekt. Ik kon bellen en gebeld worden.

Simkaart weer in mijn eigen teostel en het werkte weer niet. Ik snapte er niets van. Weer T-Mobile klantenservice gebeld en het situatie uitgelegd . Ze dachten misschien dat mijn simkaart stuk zou zijn en mij belooft om een nieuwe simkaart te sturen.

Alleen na de volgende dag heb ik geen problemen meer gehad met mijn toestel en mijn oude simkaart.

Later heb ik van mijn meerdere collega's gehoord dat ze met T-Mobile abonnement hetzelfde probleem hebben gehad.

We snappen er niets van.

› reageer

Men is nog steeds aan het knutselen aan het netwerk van T-Mobile doordat Orange erbij is gekomen. Niet alle masten van Orange worden weggehaald, want ondanks dat 3 toestellen van 3 verschillende mensen staat de ene keer T-Mobile in beeld en de andere keer Orange terwijl alle drie handmatig op T-Mobile staan.

Stroom is een smerig signaal, zeker die van treinen. Treinen zijn net vonkenzenders, dus storen wel degelijk, maar op een andere manier.

Het kan ook zijn dat iemand in de buurt een stoor zender dan wel een doodlopende transponder heeft staan om het geluid van telefoontjes te voorkomen. Dit laatste is verboden, maar is wel in de handel.

Tja, als je er niet in uit komt, dan zou je AgentshapTelecom eens kunnen bellen. Kijk wel uit met klagen, want voor bepaalde klachten waar men voor op moet komen draven brengen ze dat in rekening. Informeren kost natuurlijk niks, misschien dat ze al meer klachten binnen gekregen hebben.

Drukte kan tenslotte ook een boosdoener zijn. Bij grote evenementen zorgen diverse providers voor extra cappasiteit doormiddel van een mobiele transponder. Ik kom soms wel eens backstage ergens en dan weet je wel wat men bij meer dan duizend mensen uit de kast halen. Ik meen dat het toen om meer dan 10.000 mensen ging, dan willen ze wel hoor.

Utrecht is druk, maar ik mag aannemen dat de providers daar wel op ingesteld zijn. Vooral rond het station en de jaarbeurs is cappasiteit geen overbodige luxe.

Hotels verdienen dik aan bellen via de vaste lijn, die zijn niet blij met mobiele telefoons. Vraag T-Mobile eens of ze op jou werkplek een meting willen doen, want die zien dat meteen. Metingen gebeuren wel vaker, dus je kan ze een suggestie doen, want dat kost niks. T-Mobile is ook niet blij als jij geen verbinding kan maken, maar jij belt het callcenter en krijgt de eerste de beste student aan de lijn die enkel eenvoudige vragen beandwoord. Vraag in dat geval naar de technischedienst, die meten ook op afstand en kunnen je telefoon met het netwerk testen zonder dat je het in de gaten hebt. Je telefoon moet natuurlijk wel aan staan.

Misschien nog een laatste tip:

Zet je toestel aan en haal de batterij en simkaart er zonder uit te zetten er uit, dit is een zogenoemde harde reset. Alles weer op z'n plek doen en weer aanzetten, misschien helpt het. Ook kan de provider samen met jou een harde reset uitvoeren, dus zowel via het netwerk als via jou telefoon.

› reageer

dank voor alle reacties.

Het probleem is er nog steeds al lijkt het minder te worden, bellen gaat bijna altijd goed maar mobiel internet niet. Collegas van mij hebben ook problemen met tmobile. Kben iig niet de enige.

Ik ga ze van de week nog maar eens bellen

› reageer

Op drukke momenten krijgt spraakverkeer voorrang op dataverkeer. Uit eigen ervaring weet ik dat bijvoorbeeld radio streamen op plekken als Utrecht Centraal om die reden in de spits minder goed werkt dan rond een uur of 11 's avonds (geldt voor alle providers).

› reageer

ik heb een HTC TYTN II gekocht in sept'07 en vanaf het begin al moeilijkheden: mensen probeerden te bellen en kregen te horen dat ik niet bereikbaar was, sms-jes kwamen pas veel later aan, zelfs als ik belde, werd ik eruit gegooid of kreeg ik pas verbinding na 2 of 3 keer of een soft-restart. Ik had het eerste jaar een abonnement van Vodafone en ik heb nu Telfort. Ik heb al 2x een heel nieuw binnenwerk van HTC gekregen. De laatste van maart '09 en nu is het helemaal rampzalig. Ik vraag me af of ik het wel echt een nieuwe is of een oude gerepareerde...Als ik de SIM in mijn oude Nokia (zonder internet) stop heb ik geen problemen (dus ik gebruik de HTC TYTN II niet meer).... Wie heeft hetzelfde meegemaakt?

› reageer

HTC toestellen zijn over het algemeen een ramp. Met KPN mis ik ook aardig wat calls. Ik heb ook een toestel draaiende op symbian en dat werkt wel echt heel lekker!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.