Ook Vodafone en T-Mobile berekenen weer aansluitkosten

Ik denk het niet.

Het stilzwijgend verlengen van een contract met een heel jaar gebeurde in de mobiele telefonie voor zover ik weet niet. Bij de ADSL aansluitingen wel, maar daar is nog steeds veel minder "beweging" bij de klanten dan in de mobiele sector. Internet is voor velen te belangrijk, en er gaat te veel mis bij het wisselen van ADSL aanbieder. (nummerbehoud bij mobiele telefonie gaat al jaren vrij goed, met relatief weinig klachten).
Ik denk dat de tariefverhoging bij de VoIP aanbieders een laatste stuiptrekking is om de omzet van vaste telefonie omhoog te trekken. De mobiele telefoon neemt de rol steeds meer over.

Misschien dat de aanpassing van de opzegtermijn naar 1 maand voor aanbieders reden is via dit soort truukjes als aansluitkosten hun inkomsten gelijk te houden, er zijn veel klanten die hun contract een paar maanden langer door laten lopen omdat ze niet weten hoe overstappen werkt en wat hun opzegtermijn is. Maar daar zou ik wel eens harde cijfers van willen zien.

› reageer

Nu bij alle providers weer aansluitkosten:

Nadat KPN de aansluitkosten voor mobiele abonnementen onlangs nieuw leven inblies, gaan ook Vodafone en T-Mobile deels overstag. Met name een abonnement afsluiten in een winkel wordt door de tariefsverhoging minder aantrekkelijk.

Bij Vodafone dienen de aansluitkosten betaald te worden door nieuwe klanten die een eenjarig contract in de winkel of telefonisch afsluiten. Het aansluittarief bij een nieuw basisabonnement met een contractperiode van een jaar bedraagt 24,50 euro, terwijl bij een eenjarig sim only-abonnement 9,95 euro extra moet worden neergeteld. Bestaande abonnees die hun abonnement willen verlengen, nieuwe klanten die een tweejarig abonnement kiezen en consumenten die online een abonnement afsluiten, betalen geen aansluitkosten.

Volgens Vodafone-woordvoerder Nicole Tuts is de economische situatie mede er de oorzaak van dat de provider tot de gedeeltelijke herinvoering van aansluitkosten heeft besloten. Met de maatregel zou Vodafone kosten willen besparen, onder andere door meer klanten wil overhalen om online een abonnement af te laten sluiten, zo stelt Tuts.

Nieuwe klanten die een eenjarig T-Mobile-abonnement in de winkel afsluiten, betalen sinds 1 april een aansluittarief van 26,95 euro, zo laat T-Mobile woordvoerder Priscilla Tomasoa aan Tweakers.net weten. Voor sim only-abonnementen, online bestellingen en het verlengen van abonnementen worden nog geen aansluitkosten gerekend.

Met de terugkeer van de aansluitkosten volgen Vodafone en T-Mobile kort op KPN. De marktleider gaat echter verder door ook klanten die een tweejarig contract willen afsluiten, extra kosten in rekening te brengen.

Linkje

› reageer

Toch wel opvallend dat van 4 providers er 3 op hetzelfde moment aansluitkosten invoeren, en 1 (de marktleider) zijn aansluitkosten uitbreid. NMA?

T-Mobile shop is toch ook al een stuk duurder met zijn relax-abo's dan online, om er dan ook nog aansluitkosten over heen te doen. Ook bij mijn flex verlenging was de shop duurder, ik ben toen tot aanschaf overgegaan omdat ik een simlockvrij toestel mee kon nemen zonder branding en met orgineel menu. Naderhand bleken ze online dezelfde te verkopen (maar dan goedkoper) en het menu is wel Nokia orgineel, maar de software versie niet waardoor ik voor updates van T-Mobile afhankelijk ben. Eigenlijk zou ik moeten klagen, omdat ik specifiek naar een unbranded versie heb gevraagd, en dat zou het zijn. Dus ik zie het voordeel van de shop niet meer zo ...

› reageer

In de eerste plaats is er op de Nederlandse mobiel markt te weinig concurrentie, zodat providers elkaar gewoon kunnen volgen wanneer zij hun prijzen verhogen of andere voor de consument nadelige aanpassingen kunnen doen.
De NMa kan gaan kijken of er prijsafspraken zijn gemaakt, maar de kans is klein dat dit bewezen kan worden. In december kondigde een provider de aansluitkosten al aan en de rest is nu gevolgd. Want ik echter heel raar van de NMa vindt is dat zij de overname van Telfort en Orange hebben toegestaan. Prima dat de klanten werden overgenomen, maar vreemd dat de frequenties van Telfort en Orange niet opnieuw zijn geveild of anderzins overgedragen naar een andere partij.
Het is niet zo onlogisch dat een provider aansluitkosten berekent, hij maakt daadwerkelijk kosten, maar ik vind dat die kosten wel in verhouding moeten staan tot de werkelijke kosten (zeg 15 euro bij een nieuw abonnement). En aansluitkosten bij een verlenging

En last but not de least: de reden. Naast de economische situatie, is de werkelijke reden volgens mij de volgende. Waarschijnlijk 1 juli as. gaat de nieuwe telecomwet effectief in werking, die bepaalt o.a. dat de opzegtermijn (ook voor lopende abonnementen) maximaal 1 maand mag bedragen. De providers zien de bui al hangen en proberen de mis te lopen omzet aan het eind van het contract bij aanvang binnen te halen.

Zolang de aansluitkosten binnen de perken blijven, zullen ze ermee weg komen, anders zal de Staten-Generaal en het kabinet weer maatregelen nemen om de aansluitkosten te maximaliseren. Echter er is een makkelijker manier voor dit probleem en dat is meer concurrentie (min. 5 netwerkaanbieders). Niet dat ik zo'n groot fan ben van vrije marktwerking, maar in deze toch wel de oplossing.

› reageer

Het is niet zo onlogisch dat een provider aansluitkosten berekent, hij maakt daadwerkelijk kosten, maar ik vind dat die kosten wel in verhouding moeten staan tot de werkelijke kosten (zeg 15 euro bij een nieuw abonnement).

Ik ben er niet zo van overtuigd dat dat een redelijk bedrag is. Volgens mij kost het aansluiten zo goed als niets, en zijn alle bedragen (nu tussen de 9,95 en de 52,95 euro aansluitkosten) volstrekt willekeurig. Waarom kost het aansluiten van een sim-only abonnement anders minder dan een normaal abonnement? Waarom kan Prepaid en semi-prepaid (Simyo) wel 'gratis' aansluiten?

Volgens mij is het is enkel een sneaky manier om hun inkomsten te verhogen.
Het is gewoon marketing: ze kunnen nu immers nog steeds adverteren met de lagere tarieven zonder dat het de telecom bedrijven geld kost. Het is net als advertenties met een 'gratis mobiel', maar dan nu met "lage tarieven", beiden zijn niet waar, want het wordt in andere tarieven verwerkt.
Al deze aanpassingen van kpn (aansluitkosten, afronden per minuut, inflatiecorrectie, permanente bundels, 0900 klantenservice etc.) zijn er op gericht de kosten van hun producten voor de consument zo ondoorzichtig mogelijk te maken. Bij kpn zelf zitten vast van die wiskunde wizkids die zich bezighouden met het "optimaliseren" van de winst uit dit soort producten. Dit doet sterk denken aan de finaciele producten in de bankensector: zo ondoorzichtig mogelijk maken van alles en woekertarieven rekenen.

Het zou mij niets verbazen als kpn binnenkort met een verplichte verzekering komt bij haar mobieltjes (onder de noemer 'service'), dat zijn namelijk ook zeer lucratieve producten.

De telecomsector is helemaal niet zo gezond als wat de aanbieders ons willen laten geloven. Ze hebben enkel wat nieuwe truukjes om de schone schijn op te houden. Vroeger had je cashback acties (kunstmatig je omzet omhoog schroeven), en "gratis" prepaid kaartjes (om een mooie klantengroei aan je aandeelhouders voor te houden).

› reageer

Is dit niet te danken aan de overheid, die stilzwijgend verlengen van contracten wil verbieden? Nu gaan de bedrijven op andere manieren zorgen dat elke klant toch voldoende geld binnenbrengt, en overstappen duurder wordt.

› reageer

Ik denk het niet.

Het stilzwijgend verlengen van een contract met een heel jaar gebeurde in de mobiele telefonie voor zover ik weet niet. Bij de ADSL aansluitingen wel, maar daar is nog steeds veel minder "beweging" bij de klanten dan in de mobiele sector. Internet is voor velen te belangrijk, en er gaat te veel mis bij het wisselen van ADSL aanbieder. (nummerbehoud bij mobiele telefonie gaat al jaren vrij goed, met relatief weinig klachten).
Ik denk dat de tariefverhoging bij de VoIP aanbieders een laatste stuiptrekking is om de omzet van vaste telefonie omhoog te trekken. De mobiele telefoon neemt de rol steeds meer over.

Misschien dat de aanpassing van de opzegtermijn naar 1 maand voor aanbieders reden is via dit soort truukjes als aansluitkosten hun inkomsten gelijk te houden, er zijn veel klanten die hun contract een paar maanden langer door laten lopen omdat ze niet weten hoe overstappen werkt en wat hun opzegtermijn is. Maar daar zou ik wel eens harde cijfers van willen zien.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.