Akkoord over verlaging mobiele kosten buitenland

Dit is echt een erg slechte ontwikkeling voor de Nederlandse consument.

We leefden in een vrije markt economie, er is concurrentie ofwel dat betekent dat als er steeds meer mensen gaan reizen ( globalisering)
de providers hier zelf op in kunnen springen.

Je kan dan kiezen als consument een goedkope bundel voor bellen binnen Nederland of een (aanvullende) bundel om te bellen in het buitenland.

Vodafone was al goedkoop met 0,79 startarief en dan gratis gebeld worden en bellen voor een kwartje per minuut.

Neem een T-mobile Flex 15 met 0,22 cent per minuut of Myfaves met 0,30 per minuut buiten de bundel. Ook Vodafone is 0,25 eurocent per miuut buiten de bundel.

In Belgie krijg je geen gratis mobiel en betaal je ook iets van 0,23 eurocent per minuut BINNEN de bundel.

Het grootste deel van de buitenland bellers zijn zakelijk, wanneer deze tarieven ook goedkoper worden gaat dus de Nederlandse consument met de binnenlandse minuten betalen voor de bedrijven die goedkoper kunnen bellen in het buitenland.

Qua opzegtermijn, hier heb ik nog nooit een probleem mee gehad.
Gewoon op tijd opzeggen dan is er niks aan de hand.
Als veel consumenten er een probleem mee hebben kan een provider besluiten de opzegtermijn te verkorten en daarmee te adverteren.

Een consument heeft dan een keuze, ik wens niet te betalen voor de mensen die vergeten op tijd op te zeggen en veel in het buitenland te willen bellen tegen een belachelijk laag tarief.

Dan bespaar ik misschien 30 euro per jaar aan buitenland bellen en het kost me vervolgens een stuk meer aan binnenlandse tarieven en minder bonus dus minder cadeaus.

Door de crisis hebben de providers al moeilijker, men anticipeert al op deze ontwikkelingen door de binnenlandse tarieven te verhogen.

Het komt uit de lengte of uit de breedte, deze korting wordt altijd ergens anders vandaan gehaald. Ofwel een sigaar uit eigen doos.

Ps. sorry voor het lange verhaal alleen begrijp deze maatregel echt niet. Alsof we het zo slecht hebben met de beltarieven in Nederland.

Als je het slim aanpakt kan je voor 17 euro per maand 1 jaar een toestel krijgen van ongeveer 225 euro en tevens 150 belminuten per maand.Ofwel het cadeau is soms duurder dan de belkosten. Met een simonly bel je al vanaf 2 cent per minuut.

› reageer

Akkoord over verlaging mobiele bel-, sms- en internetkosten EU

Door Mick de Neeve, dinsdag 21 april 2009 21:29, views: 3.739

Op 1 juli gaan de tarieven voor mobiel bellen en sms'en tussen EU-landen omlaag. Het beluisteren van voicemail wordt gratis en telco's moeten belkosten voortaan per seconde afrekenen. In 2011 komt er een prijsplafond voor mobiel internet.

Dinsdag zijn het Europese Parlement en de Raad van Ministers het eens geworden over nieuwe maximumtarieven voor het mobiel bellen tussen EU-lidstaten, meldt parlementariër Jan Cremers op zijn weblog. Op 1 juli van dit jaar zal het maximumtarief voor het verzenden van een sms-bericht zakken van 28 cent naar 11 cent. Daarnaast moeten telco's belkosten voortaan per seconden afrekenen, na de 31e seconde. Het beluisteren van voicemail vanuit het buitenland kost vanaf die datum helemaal niets meer.

De maximumbeltarieven blijven voorlopig echter in stand. Op dit moment zijn aan grensoverschrijdend mobiel bellen maximumkosten van 46 cent per minuut verbonden. Volgens het dinsdag bereikte akkoord zal pas uiterlijk 1 juli 2011 het nieuwe maximumtarief van 35 cent per minuut ingaan. Mensen die vanuit een ander EU-land worden gebeld betalen dan maximaal 11 cent per minuut in plaats van de nu geldende 22 cent.

Tenslotte wordt er een plafond gezet op de kosten voor mobiel internet. Tegenwoordig moet volgens Reuters gemiddeld circa 1,70 euro worden neergeteld per binnengehengelde MB. In 2011 mag dat nog slechts 50 cent zijn. De Europese Commissie zal in de aanloop naar die datum wel alvast aan providers vragen om consumenten betere informatie te verstrekken over hun dataverbruik, zo wil de EC dat klanten een maximum in kunnen stellen en tijdens het surfen kunnen zien hoeveel er wordt verstookt. Dat lijkt evenwel nog niet verplicht te worden.

Bron: Tweakers.Net

› reageer

Nou, dat gaat steeds meer lijken op een binnenlands tarief binnen de hele EU in plaats van alleen binnen je eigen land. Zo valt er toch niets meer te verdienen voor de providers?

Wat vinden jullie er van, gaat dit ingrijpen langzamerhand niet wat te ver?

› reageer

Het is goed dat ze ingrijpen, alleen ik vrees dat de toestel subsidies in Nederland minder gaan worden. Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me.

› reageer

Ik vind het opzich wel goed dat de telco's regels worden opgelegd. Wat je in elk geval in Nederland ziet is dat we 3 netwerken hebben maar dat de prijzen niet heel erg verschillen, er ontstaat geen flinke concurenteislag meer om tarieven. Maar als ik dan mvno's als Vectone en Youfone zie waarbij Youfone 7 cent per gesprek berekent, ook naar mobiel, en dat bedrijf vast ook winst wil maken denk ik dat de kosten voor het ot stand brengen van een gesprek op het gsmnet voor een provider vrij laag zijn, zeker nu internettelefonie mogelijk is om de gesprekken te routeren. Ik vind het positief dat de Providers nu ze zelf hun kalnten niet terwille zijn met aantrekkelijke tarieven in het buitenland gewoon regels krijgen opgelegd waardoor ze nu wel zullen moeten.

› reageer

Zelfs het beluisteren van voicemail in het buitenland wordt gratis per 1 juli. Ik vraag me af hoe dat in de praktijk zal werken. Binnen Nederland gaat het nu namelijk wel ten koste van mijn belbundel.

› reageer

Het is goed dat ze ingrijpen, alleen ik vrees dat de toestel subsidies in Nederland minder gaan worden. Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me.

Op het eerste gezicht lijken deze afspraken best goed. Maar inderdaad de klant zal het uiteindelijk toch blijven betalen. De heftige vergoedingen van vroeger gelden allang niet meer. En na deze maatregelen zullen de huidige vergoedingen ook niet veel beter worden. Het blijven commerciële bedrijven

› reageer

Niet het BELUISTEREN van voicemail in het buitenland wordt gratis per 1 juli, maar volgens dit bericht gaat het om het ONTVANGEN van een voicemailbericht. Met andere woorden het inspreken kost de gebelde niks meer, maar het afluisteren nog steeds wel.

› reageer

In het bovenstaande artikel zeggen ze: "Het beluisteren van voicemail". De berichten spreken elkaar tegen, echt duidelijk is het niet.
Jouw uitleg lijkt meer aannemelijk, mijn uitleg voor klanten goedkoper :-)

› reageer

Ja, ik ben er ook niet zo blij mee. Ik denk dat de aansluiting zelf gewoon steeds duurder gaat worden. Want providers moeten Voip gaan toestaan, roamingkosten verlagen, opzegtermijn verkorten, interconnectie tarieven of zoiets verlagen (van dat laatste heb ik alleen de bel horen luiden, zonder te weten waar...) en alle andere regeltjes. (Nationaal en EU).
Dus ik weet niet wat er nog verdiend wordt? Je ziet dat een provider als T-Mobile zich al onderscheid door in Nederland wel VoIP over haar netwerken toe te staan. Anyway, het is niet voor niks dat subsidies wegebben, prijs per minuuut hoger wordt, aansluitkosten terugkeren en downgraden (binnen contractsduur) veelal niet meer mogelijk is (uitzonderingen daargelaten). Als je dit opsomt dan denk je wel dat er nog een hele buffer is, waardoor de provider de consumentenprijs kan verlagen zonder dat er meer overige kosten bijkomen. Hoewel er niet voor niks ontslagen bij Vodafone (vooral UK) vallen.

› reageer

Vreemd dat in Nederland zelf dan nog de eerste minuut als "starttik" geldt, terwijl dat een halve minuut van het ene naar t andere EU land wordt...
Nog even en buitenland>Ned is goedkoper dan Ned>Ned...
Alle TV'ers maar verhuizen naar een ander EU land? De Islamisering gaat hier het hardst; om dit niet te versnellen blijf ik toch maar! :

› reageer

smsen wordt dus goedkoper dan in het binnenland betaal 15 cent met mijn flex45

› reageer

Hoewel het op het eerste gezicht gunstig is voor mij als consument , denk ik dat net zoals anderen hier de providers de verloren inkomsten op een andere manier zullen binnehalen.

Ik heb ook het idee dat het europees parlement deze actie onderneemt om zijn eigen populariteit wat op te krikken. Want als ze dit nou echt zo belangrijk vinden , waarom dan bv niet overal dezelfde prijs voor bv benzine , of waarom de vliegtaks destijds in nederland niet verboden.

Ik kan me er niet aan onttrekken dat er populariteitsredenen achter zitten en dat vind ik kwalijk

› reageer

Momenteel is er in Nederland gewoon te weinig concurrentie op het gebied van mobiel bellen. Bij abonnementen is het heel verschillend, maar de prepaidtarieven zijn in Nederland veel te hoog. Alleen prijsvechters zoals Simyo komen een beetje in de buurt van wat in veel andere landen al heel gewone tarieven zijn.

Als het gaat om grensoverschrijdend SMS-en lijkt de huidige situatie nog altijd op een soort kartel. De tarieven die Europeanen betalen zijn schandelijk hoog en de Nederlandse providers doen daar [in vergelijking met hun buitenlandse collega's] nog een schepje bovenop. De kostprijs van een internationaal SMSje binnen Europa ligt rond de 3 cent! Binnen de nu door de EU vastgestelde maximumtarieven is er dus voor de providers nog volop ruimte voor winst.

Mijn conclusie: Bravo EU!!!

› reageer

Los mobiel internet, smsen, veel diensten worden dan tussen de lidstaten goedkoper dan nationaal. Als dat tot de mogelijkheden behoort, dan lijkt mij dat ze toch een behoorlijke steek hebben laten vallen.

En ja, als dat zo wordt, dan wordt het een kwestie van simmetjes aanschaffen in een land waar het laagste btwtarief geldt..

› reageer

@whiskysherry: Dat toont nog eens aan dat de binnenlandse tarieven vaak veel te hoog zijn. Dat is overigens niet alleen bij mobiel bellen zo: als je per post een pakje [te dik voor de brievenbus] wilt versturen naar iemand anders in Nederland, is het vaak goedkoper om het vanuit België te versturen.

› reageer

@Bommeltje;
Alleen prijsvechters zoals Simyo komen een beetje in de buurt van wat in veel andere landen al heel gewone tarieven zijn.

Maar dan heb je zeker niet naar de geldigheidstermijnen gekeken van je beltegoed/telefoonnummer... hierbij zijn 1 maand/30dagen/3maanden/90dagen geen uitzondering in b.v. Duitsland en Luxemburg

› reageer

Ik vind het een goede zaak dat de Europese commissie paal er perk stelt aan de kosten die de providers in rekening brengen. Dat het ten koste gaat van de toestelsubsidies of aansluitkosten vind ik niet erg, dat soort lage kosten werkt alleen maar verspilling in de hand (veel te snel van toestel wisselen, tig abbo´s afsluiten).
Vervelender vond ik het dat debitel 75 cent in rekening bleek te brengen voor sms´jes uit Zweden waardoor mijn zoon ineens een maandafrekening van 65 euro had ipv van rond de 15 euro normaal..

› reageer

@Nico;
Zweden behoort wel tot de EU, maar niet tot de Europese Monetaire Unie, toch?
Zit t hem hier ook eens in?

› reageer

@whiskysherry:
Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Een aantal prepaid providers rekent [nog] standaard 75 cent per SMSje binnen Europa.

› reageer

@Bommeltje;
Maar hoe pak je die dan aan? Het is in strijd met EU-regels; of verschuilen die zich achter de Nederlandse regelgeving, die "boven de EU-regeling" staat?

› reageer

@ Nico: Ook al is de verrassing vervelend, is dat niet een kwestie van vooraf even de tarieven checken?

› reageer

@whiskysherry:
Dit is nu precies de reden dat die regels er per 1 juli a.s. komen. Op dit moment zijn er nog geen EU-tariefregels m.b.t. SMSen over de grens. Vanaf 1 juli geldt een maximumtarief van 11 cent per SMS [exclusief btw] bij het versturen van een SMSje in het EU-buitenland.

› reageer

Erg jammer trouwens dat dit (nog) niet voor Kroatië geldt.. had er dus een jaartje later heen moeten gaan als je per 1 januari bij de EU komen

› reageer

Terug naar de vaste lijn zou ik zeggen.
Dit voorspelt niets! De providers halen het geld wel ergens anders vandaan!

Boeiend dat het in het buitenland duurder is.
Zoveel bel je niet in het buitenland, want je zoekt rust op vakantie en anders koop je maar een telefoonkaart of simkaart in het buitenland.

Fijne EU-regeling! NOT =>Elke EU consument met een mobieltje wordt de DUPE hiervan, omdat men meer kosten gaat berekenen in het land waar de consument een prepaid of abonnement heeft. Logisch want het moet ergens binnenstromen.

Slimme kerels aan de top, wederom NOT

› reageer

Om het nog erger te maken: er wordt al onderzocht of men klanten ook voor het ontvangen van gesprekken kan laten betalen in het land waar je woont. Nou, dan maar 3 cent meer betalen voor een belminuut of SMS. Laat de providers maar met een EU abonnement komen, dan hebben we naast de nationale abonnementen teminste zelf de keuze en dat heb ik toch liever dan iets wat door de EU is opgedrongen.

› reageer

@Ch-Indo;
Boeiend dat het in het buitenland duurder is.

Nog wel!
Elke EU consument met een mobieltje wordt de DUPE hiervan, omdat men meer kosten gaat berekenen in het land waar de consument een prepaid of abonnement heeft. Logisch want het moet ergens binnenstromen
Dus én in Ned én in Buitenland TEVEEL!

We worden dus voorlopig nog getrakteerd op een sigaar uit eigen doos!

@Koen;
er wordt al onderzocht of men klanten ook voor het ontvangen van gesprekken kan laten betalen in het land waar je woont.

Gezien Ch-Indo's post zouden wij dan drievoudig genaaid worden???

@Bommeltje;
Waar blijft je visie op Maar dan heb je zeker niet naar de geldigheidstermijnen gekeken van je beltegoed/telefoonnummer... hierbij zijn 1 maand/30dagen/3maanden/90dagen geen uitzondering in b.v. Duitsland en Luxemburg ?

› reageer

Het onderzoeken of klanten binnen het eigen land voor ontvangen gesprekken moeten gaan betalen is notabene door de EU gepushd. Blijft een bar slecht idee!

Als je het volgende stuk hier leest, dan komt KPN wel erg arrogant over. Als eerste provider durven ze zelfs hardop te zeggen dat de prijzen nu omhoog kunnen omdat de concurrentie grotendeels is weggevallen door alle overnames. Waar is de NMA al die tijd geweest als een provider dit vermoeden van velen zelf notabene gaat bevestigen!

› reageer

@whiskysherry:

Mijn vrouw en ik komen regelmatig in Oostenrijk en we hebben allebei een simkaartje van Tele.ring. We gebruiken het "Mücke"-tarief. 9 cent per minuut naar alle Oostenrijkse vaste en mobiele nummers en 3 cent voor een SMSje. Het beltegoed is 9 maanden geldig.

In Duitsland gebruiken we ALDI talk. 3 cent per minuut en per SMS. Dit tarief geldt alleen tussen twee nummers van Aldi talk! Naar andere providers [incl. vaste aansluitingen] betaal je 13 cent per minuut. Het beltegoed is 12 maanden geldig, bij opwaarderen begint een nieuwe termijn van 12 maanden.

In Engeland komen we ook regelmatig. Bij Tesco Pay-as-you-go betaal je 10p per minuut en 5p per SMS. Voor zover ik weet is het beltegoed daar onbeperkt geldig.

› reageer

Lijkt mij goed bovenstaande info toe te voegen aan het topic wat al loopt over buitenlandse prepaid kaartjes. Gezien de naderende vakanties dat topic maar weer eens een schopje omhoog geven.

Sommige buitenlandse prepaids leiden tot enorme besparingen (met name als je veel binnenlands belt), andere kosten alleen maar geld, zeker als je niet jaarlijks naar een land toe gaat. (of hebben slechte voorwaarden.

Zodoende mijn advies om in onderstaand topic de specifieke zaken over buitenlandse prepaids verder te bediscussiëren.

hier staat het topic over buitenlandse prepaids

› reageer

@Bommeltje;
Wij komen met name (hele gezin) rond kerst in Duitsland en 5-6weken in de zomer in Duitsland/België/Luxemburg/Frankrijk; in mindere mate in Zwitserland en Engeland.
Ik ken die van Aldi-talk; die is net een jaar op de markt.
Ook via Schlecker in Duitsland geldt sinds kort iets dergelijks.
De geldigheidstermijnen van het beltegoed zijn daar (Duitsland) aan het veranderen: ZEKER WAAR!
Vooral LUX/FR lopen nog achter! LUX heeft "vele" kleinere providertjes (MVNO's) die echt nog met 30dgn/3mnd geldigheid tegen gunstige prijzen (goedkoper dan Ned) werken.

› reageer

Ik heb een Luxemburgse Tango simkaart. Die is na opwaarderen telkens weer 12 maanden langer geldig. Ik gebruik hem te weinig en sowieso is bellen binnen luxemburg erg voordelig, dus stapel voornamelijk tegoed

› reageer

@Koen;
Klopt, voor zover ik weet kent Luxemburg nu TANGO en LUXGSM met eigen netwerken. Waar ik op doel zijn de MVNO's; de namen willen me zo niet te binnen schieten; waren voor mij toch niet interessant.
Mogelijk is sinds vorige zomer hier al wel een langere houdbaarheid van het beltegoed; dat zie ik dan deze zomer wel weer.

› reageer

Volgens mij mogen in Duitsland geen prepaid kaartjes meer worden afgesloten (tenzij ze wel heel erg lang niet gebruikt zijn). Heb er een half jaar voor mijn studie gezeten en de kaartjes van T-Mobile & Congstar vervallen niet, je hoeft dus niet 1x per jaar op te warderen.

Mobile World (van The Phone House DLD), om goedkoop mee naar het buitenland te bellen en smsen vanuit DLD, verloopt wel snel, binnen 100 dagen opwarderen.

› reageer

Dit is echt een erg slechte ontwikkeling voor de Nederlandse consument.

We leefden in een vrije markt economie, er is concurrentie ofwel dat betekent dat als er steeds meer mensen gaan reizen ( globalisering)
de providers hier zelf op in kunnen springen.

Je kan dan kiezen als consument een goedkope bundel voor bellen binnen Nederland of een (aanvullende) bundel om te bellen in het buitenland.

Vodafone was al goedkoop met 0,79 startarief en dan gratis gebeld worden en bellen voor een kwartje per minuut.

Neem een T-mobile Flex 15 met 0,22 cent per minuut of Myfaves met 0,30 per minuut buiten de bundel. Ook Vodafone is 0,25 eurocent per miuut buiten de bundel.

In Belgie krijg je geen gratis mobiel en betaal je ook iets van 0,23 eurocent per minuut BINNEN de bundel.

Het grootste deel van de buitenland bellers zijn zakelijk, wanneer deze tarieven ook goedkoper worden gaat dus de Nederlandse consument met de binnenlandse minuten betalen voor de bedrijven die goedkoper kunnen bellen in het buitenland.

Qua opzegtermijn, hier heb ik nog nooit een probleem mee gehad.
Gewoon op tijd opzeggen dan is er niks aan de hand.
Als veel consumenten er een probleem mee hebben kan een provider besluiten de opzegtermijn te verkorten en daarmee te adverteren.

Een consument heeft dan een keuze, ik wens niet te betalen voor de mensen die vergeten op tijd op te zeggen en veel in het buitenland te willen bellen tegen een belachelijk laag tarief.

Dan bespaar ik misschien 30 euro per jaar aan buitenland bellen en het kost me vervolgens een stuk meer aan binnenlandse tarieven en minder bonus dus minder cadeaus.

Door de crisis hebben de providers al moeilijker, men anticipeert al op deze ontwikkelingen door de binnenlandse tarieven te verhogen.

Het komt uit de lengte of uit de breedte, deze korting wordt altijd ergens anders vandaan gehaald. Ofwel een sigaar uit eigen doos.

Ps. sorry voor het lange verhaal alleen begrijp deze maatregel echt niet. Alsof we het zo slecht hebben met de beltarieven in Nederland.

Als je het slim aanpakt kan je voor 17 euro per maand 1 jaar een toestel krijgen van ongeveer 225 euro en tevens 150 belminuten per maand.Ofwel het cadeau is soms duurder dan de belkosten. Met een simonly bel je al vanaf 2 cent per minuut.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.