Ik vond net ook deze info ze zijn inderdaad van Dosch Amand, ik had er zelf nog nooit van gehoord van dit type PCMCIA DECT cards.
COM-ON-AIR was the name of multiple DECT products build by Dosch Amand. Most intresting here are PCMCIA DECT cards, which are still available. These cards ship with a windows driver which allows you to create a DECT base station on a windows PC. You can connect DECT phones to this base station, and the base station will register at a SIP provider and allow all phones to make VOIP calls over this SIP provider and route incoming VOIP calls to these phones.
Laatst was een reportage op TV waarin werd getoond hoe makkelijk DECT telefoons van privé personen, overheidsinstellingen (o.a. politie) en bedrijven afgeluisterd kunnen worden. Tot nu toe werd DECT altijd aangeprezen als digitaal en dus afluister veilig. Het blijkt dat DECT toestellen die hun gegevens niet versleuteld naar het basisstation heen en weer sturen met een simpele laptop instekkaart afgeluisterd kunnen worden. Dit is inclusief de draadloze headsets die bij veel bedrijven in gebruik zijn bij telefonisten etc. (werken vaak ook via de onversleutelde DECT methode.
Als reactie heeft Siemen inmiddels een lijst op de website gezet met daarin alle Siemens Gigaset toestellen die MET versleuteling werken en dus afluisterbeveiligd zouden moeten zijn (volgens mij inclusief de Targa Voip telefoon die een Siemens kloon is).
Je vind de PDF en info hier
Ja ik heb het ook gezien, die expert beweerde dat die kaartjes voor 22 euro op internet worden aangeboden, ik vraag me af wat voor een soort kaartjes dat zijn, ik heb ze niet kunnen vinden op internet.
› reageerHet leek op een PCMCIA kaartje. Ik had de NOVA reportage ook via internet bekeken en vond de situatie verontrustend. Vreemder dat er amper media aandacht voor is. Goede set van Siemens, probleem is ook dat de andere partij een "goed versleutelde" telefoon moet hebben. Dit is bij belastingdienst, meldkamer en ministers nog niet altijd geval. Tot die tijd je geheimen via skype of via een sms met encryptie delen. Nederland heeft immers ook nog de meeste taps op vaste en mobiele nummers in de wereld!
› reageer@ dikkie
Zoek eens op COM ON AIR + dect
Goeie tip MVC, kende jij dit type PCMCIA kaartjes al of heb je net zolang gezocht tot je ze te pakken had?
Nog een artikel op ZD net: hier
Als je het mij vraagt wordt er door een aantal handelaren een enorme hype van gemaakt. Die DECT kaarten kon je op een gegeven moment per kilo kopen en nu zijn ze opeens goud waard.
Voorheen had KPN ISDN centrales die volgens mij ook met die DECT kaarten verbinding maakten. (kon je draadloos mee bellen en internetten via ISDN, volgens mij heette dat de airvox of zoiets. Apparatuur was van Dosch & Amand en had altijd problemen). Toen dat uit de markt ging kon je die spullen voor een paar euro kopen. Interessant om te zien welke prijzen er nu gevraagd worden voor die Dosch&Armand PC kaarten. De meeste moderne laptops hebben niet eens de insteekgleuven meer aan boord.
Wat ook nog geldt is dat je binnen de ontvangstrange van het toestel moet zitten om af te kunnen luisteren. Voor politie, justitie en caal centers lijkt mij dit een punt waarop wel actie ondernomen moet worden, voor de normale consument lijkt mij dit minder van belang. Als er een groot belang is om je af te kunnen luisteren, dan doet men dit toch wel. De encryptie is best te kraken, dan is er iets duurdere apparatuur nodig. Ook GSM is afluisterbaar (in de centrale en in de techniek draadloos). Maak je dus geen illusies.
Ik vond net ook deze info ze zijn inderdaad van Dosch Amand, ik had er zelf nog nooit van gehoord van dit type PCMCIA DECT cards.
COM-ON-AIR was the name of multiple DECT products build by Dosch Amand. Most intresting here are PCMCIA DECT cards, which are still available. These cards ship with a windows driver which allows you to create a DECT base station on a windows PC. You can connect DECT phones to this base station, and the base station will register at a SIP provider and allow all phones to make VOIP calls over this SIP provider and route incoming VOIP calls to these phones.