[Providers] Juni 2009: verlaging roaming tarieven KPN & Vodafone

Verplaatst naar Providers

› reageer

KPN heeft per SMS net aangekondigd dat ze per 1 juni gaan sleutelen aan de roaming tarieven.

In de SMS stond dat ik kon kijken op: http://www.kpn.com/info.htm

Hier zie ik dat bellen in het buitenland goedkoper wordt en als je belt zonder voordeel bundel het betalen na de eerste 30 seconden weer per seconde wordt.

Bel je met de gratis KPN EU voordeelbellen tarieven, dan wordt dit per 1 juni 2009 KPN op reis. Je betaalt nog slechts 25 cent per minuut voor bellen en 10 cent per minuut voor het ontvangen van gesprekken. NB. hierbij wel afrekening per minuut en met 80 cent starttarief (was 99 cent) per gesprek. Een SMS kost geen 55 cent meer maar ruim 13 cent.

Let er wel op dat de zone indeling voor bellen verandert wordt met ongetwijveld een hoger tarief buiten de EU als gevolg (nog niet gecontroleerd). Je kan je hiervoor afmelden door "zone uit" naar 7171 te sms-en. (dit natuurlijk om kosteloze opzeggingen te voorkomen). Ik zie sowieso al dat Zwitserland en Andorra opeens onder "rest van Europa" staan, met als gevolg dat bellen daar vandaan 1,25 per minuut kost! gebeld worden 85 cent een een sms 75 cent kost. Ik weet zeker dat niemand daar op rekent. Dit zijn geen EU landen, maar niet iedereen zal dit weten.

Verder zie ik staan dat de opzegtermijn vanaf 1 juli van 3 maanden verlaagd wordt naar 1 maand.

› reageer

Bellen binnen de VS met KPN Flexibel:

Nu 1,15 pm/0,90 pm
wordt
1,40 pm/1,00 pm

En via het voordeelnetwerk Nextel:

Nu 0,79 pm/0,49 pm (tm 32,50 bundel)
Nu 0,49 pm/0,29 pm (vanaf 45 bundel)
wordt
1,40 pm/1,00 pm

Forse verduring..

Ook Noorwegen zal fors duurder worden, van 55ct/26ct pm naar 125ct/85ct pm

En sms is in veel landen nu 55ct per bericht, dat wordt 75ct buiten de EU..

Rest van de wereld was: 200ct/155ct pm gaat naar 225ct/175ct pm..

En smsen binnen Nederland wordt met de meeste bundels dus duurder dan smsen binnen de EU..

› reageer

Voer je langere gesprekken dan is EU voordeelbellen voordelig en het nieuwe KPN op reis nog voordeliger. Bel je korter dan ca. 4 minuten, dan is EU voordeelbellen/KPN op reis vaak duurder. Met het nieuwe KPN op reis komt KPN binnen de EU dicht bij de Vodafone passport regeling. Zeker nu ze het starttarief voor uitgaande (en inkomende) gesprekken verlaagd hebben naar 80 cent.

Op de site staan nu de mogelijkheden vermeld om EU voordeelbellen uit te zetten (1330 bellen) en de oude regio indeling te houden (sms zone uit naar 7171)

› reageer

volgens mij is het per 1 juli en niet per 1 juni.

› reageer

De algemene beltarieven gaan inderdaad pas per 1 juli veranderen. Voor bestaande klanten verandert de EU voordeelbellen regeling echter al per 1 juni.

KPN heeft de info site wat aangepast (o.a. de 99 cent éénmalig is nu opeens 80 cent geworden) en heeft een voorbeeld toegevoegd. Blijkbaar hebben ze ook nog maar even naar Vodafone gekeken, daar is het éénmalige tarief voor Passport bellen al verlaagd van 99 cent per gesprek naar 79 cent per gesprek. Dan op 80 cent gaan zitten houdt nog een beetje de schijn op van concurrentie

› reageer

De rest zal ongetwijfeld volgen...

› reageer

TopicStart:

Let er wel op dat de zone indeling voor bellen verandert wordt met ongetwijveld een hoger tarief buiten de EU als gevolg (nog niet gecontroleerd). Je kan je hiervoor afmelden. (dit natuurlijk om kosteloze opzeggingen te voorkomen).

› reageer

Ik kreeg net een SMS dat ook de datatarieven in het buitenland verlaagd worden. Ook hierbij weer een verwijzing naar www.kpn.com/info. Vanaf 1 juni zou deze info er staan, vandaag staat alleen de oude info er nog en de link naar tips voor datgebruik. Blijkbaar is KPN vergeten dat het vandaag 2e pinksterdag is en er zodoende niemand werkt aan hun website.

Let ook op dat KPN ook de gratis gespecificeerde papieren factuur wil afschaffen. Voorheen kostte de papieren specificatie alleen bij Vodafone geld, de afgelopen jaren zijn de andere providers met Vodafone mee gewaaid. In het beste geval bieden ze een gratis specificatie online aan. Tot nu toe vond ik het een mooie service dat KPN voor de KPN bundels nog een papieren factuur met gratis specificatie aanbood. Jammer als dit verdwijt, dan wordt de providerbrei weer iets grijzer en lijken ze nog meer op elkaar in hun aanbod. Volgens mij kan je daar bij KPN pas vanaf morgen bezwaar tegen maken.

› reageer

Mijn vriendin zei ook dat op de laatste papieren factuur van Hi stond dat ze deze gratis dienst gingen afschaffen.. je moest gaan betalen voor papieren rekeningen.. rekening online raadplegen was uiteraard wel gratis.. ach, ik heb alleen maar T-Mobile abo's gehad tot nu toe en ben dus niet anders gewend eigenlijk

Ben benieuwd wanneer T-Mobile met nieuwe tarieven komt.. zullen ook wel zo'n nieuwe zone-indeling hebben met een flinke verhoging voor Rest van Europa.. ik schakel hem dan uit denk ik, want ga naar Kroatië komende zomer.. maar je krijgt dan toch wel de goedkoopste EU tarieven geloof ik? Aangezien providers dat verplicht zijn..

› reageer

Je doet er verstandig aan in je bezwaar kosteloze opzegging te eisen indien ze weigeren kosteloos een specificatie toe te blijven zenden. Ervaring uit het verleden met de geschillencommissie leert dat ze dit namelijk niet zomaar mogen stopzetten of ineens een prijs mogen heffen op het verstrekken van een gespecificeerde factuur.

› reageer

Het internettarief op je mobiel gaat omlaag naar 3,95 per MB >
Hi gaat de info nu pas op 1 juli op de normale site aanpassen, dit zou eerst 1 juni gebeuren.

Offtopic: Voor bel/sms ook bij T-Mobile dezelfde tarieven.

› reageer

Ben benieuwd wanneer T-Mobile met nieuwe tarieven komt.. zullen ook wel zo'n nieuwe zone-indeling hebben met een flinke verhoging voor Rest van Europa..

Ik kreeg gisteren een sms van T-Mobile toen ik mij in Duitsland bevond met tariefinformatie:

Bellen: 0,17
gebeld worden: 0,10
Starttarief: 70 cent

Als ik mij niet vergis zijn dit nieuwe, en dus lagere tarieven. Dit betreft wel de T-Mobile Grenzeloos tarieven. Maar goed, met deze tarieven kun je nog eens een gesprek voeren.

› reageer

Ik heb zelf ook op een van mijn T-Mobile nummers grenzeloos. Dit heb ik niet aan mijn hoofdnummer gekoppeld. Omdat het voordeel voor inkomende gesprekken weinig is, en je wel met 70ct wordt bestraft voor een (mogelijk) kort inkomend gesprek. Maar volgens mij zijn deze tarieven niet veranderd. Sterker nog, pas op want het sms tarief is ook ongunstiger (nog wel) dan bij T-Mobile buitenland. (ook hier gebruik ik mijn hoofdnr. voor of account smscity).

Misschien moet er een andere thread over T-Mobile, Vodafone worden geopend. Maar omdat het om EU-regelgeving gaat denk ik dat dat zinloos is.

› reageer

Even offtopic, maar ik vraag mij toch af hoe Vodafone dat wil doen. Als je nu de nieuwe sms tarieven wilt hebben moet je dus Vodafone passport activeren maar dan kan je niet meer voor de door de EU vastgestelde kosten 0,55/0,26 bellen of gebeld worden!

› reageer

Of als je een Blox wil (al dan niet in NL) dan krijg je ook gelijk Pasport erbij.

Nee, ik weet wel waarom geen vodafone klant ben
T-Mobile speelt het spel het eerlijkst van allemaal. Geen zone-wijziging, iedereen profiteert (behalve als je jezelf voor Grenzeloos hebt aangemeld) en ze hebben als enige zeer schappelijke data tarieven.) Als je als vodafone zijnde je klanten in Nederland per kwartier laat betalen voor data, en in het buitenland ze per MB laat betalen plus een tarief per data sessie (DUUR!) dan heb je het niet begrepen, en het niet goed met je klanten voor. Waarom zou je je klanten ook niet de optie bieden om in het buitenland per tijdseenheid te betalen, je hebt immers ervoor gezorgd dat je eigen klanten dan gewend zijn! (Iets wat op zich ook al achtelijk is)

› reageer

Vraag is dus of Vodafone in hun recht staat om dit zo te doen. Vodafone klanten kunnen dus niet genieten van de door de EU gestelde belkosten van 0,55/0,26 en de nieuwe SMS tarieven.

Ben trouwens met Robert-Jan eens dat T-Mobile het heel netjes en duidelijk doet

› reageer

Gelden de nieuwe tarieven ook voor prepaidgebruikers?
Dit i.v.m. mijn post en die van anderen op LINK.

› reageer

Volgens mij heeft T-Mobile wel een nieuwe zone-indeling.. er waren toch eerst maar 3 zones? nu staan er 4.. en een landenindeling is ook nog niet bekend.. maar ik durf te wedden dat Zwitserland niet meer tot zone 1 behoort.. Misschien dat alle landen met een uitzonderings-tarief nu wel tot zone 4 behoren.. ik weet het niet heb nog steeds een stiekeme hoop op gunstige tarieven voor Kroatië, maar dat zal wel niet

› reageer

Inderdaad, je hebt gelijk. Blijkbaar speelt T-Mobile het spelletje het viest van allemaal. Dus hierbij een correctie. T-Mobile heeft namelijk de klanten nog steeds niet voorgelicht, terwijl anderen dit wel gedaan hebben. De nieuwe pagina komt van Google en is ook nog steeds niet via t-mobile.nl te vinden.

Bellen. Iedere T-Mobile abonnee kan in vrijwel alle landen van de wereld gewoon bellen, sms’en en internetten. We hebben de wereld verdeeld in drie zones; voor alle landen in een zone zijn de tarieven gelijk.
Huidige pagina
Nieuwe pagina (was al naar gelinkt)

Nu moeten de nieuwe landen/zones nog bekend worden. Op http://orange.t-mobile.nl/ is al wel een aankondiging te vinden, maar de nieuwe tarieven/zones zijn daar ook nog niet te vinden. Aangezien iedereen automatisch de nieuwe tarieven krijgt, zal het voor mensen die dat niet willen opt-out zijn, zodat er niet opgezegd kan worden. Maar even kijken of T-Mobile het niet nalaat klanten tijdig te informeren.

› reageer

Vodafone verlaagt vast de SMS-tarieven:

Voor consumenten verlaagt Vodafone de SMS-tarieven onder Passport al per 1 juni van EUR 0,29 naar EUR 0,13. De Europese Unie stelt dit tarief met ingang van 1 juli verplicht voor SMS’en vanuit alle EU-lidstaten. Bij Vodafone geldt dit nieuwe, lagere tarief in alle 42 Vodafone Passport-landen, waaronder Turkije, Japan en Australië.

Bron: mail van Vodafone.

› reageer

Dus dat zou erop neer komen dat klanten met pasport al eerder voor het goedkope tarief kunnen sms-en en dat per 1 juli alle vodafone klanten kunnen profiteren van de eu-regeling: sms:11ct / bel: 51ct/23ct.

Zelf gebruik ik de Vakantiebundel van KPN, en dan de prepaid variant die zich niet elke maand verlengd. (alleen voor uitgaande gesprekken). Niet slecht voor prepaidkaartjes die ik voor 2,50 hebt gekocht. Ik denk dat de meeste mensen dit soort constructies hier gebruiken? Moet wel zeggen dat ik meerdere telefoons/pda bij me heb op vakantie. Voor sms gebruik ik smscity of t-mobile abo a 36ct, geen big-deal in NL betaal ik ook 23ct per sms (en dan soms 50st a 10euro per maand )

› reageer

@ robert-jan op 02/06/2009 22:14

Bij Vodafone krijg je niet automatisch passport als je een blox wilt. Hoe kom je daarop?

In Nederland kost internetten 75 cent per kwartier met een maximum van 1MB. Dus het is niet enkel per tijdseenheid. Ik ben dus blij dat er in het buitenland geen tijdseenheid aan is verbonden, is juist een voordeel bovenop het Nederlands tarief.
En als je vind dat T-Mobile zeer schappelijke data prijzen heeft, zul je met Vodafone nog blijer zijn. Bij T-Mobile betaal je €2,00 per MB, bij Vodafone betaal je €1,25/MB + €0,79 per sessie. Eerste MB 4 cent duurder, maar elk volgend MB 75 cent goedkoper dan T-Mobile dus. Persoonlijk laat ik een verbinding altijd (weken) aan staan, gebruikt zo goed als niks en hoef ik niet steeds het starttarief te betalen.

Bron: Buitenland tarieven Vodafone

Kijk trouwens uit als je een blackberry hebt & T-Mobile, dan betaal je een ziek tarief van €8,93/MB in Europa tegenover de €2,38/MB bij Vodafone, ik weet niet of de data prijs verlaging bij Vodafone ook voor zakelijk gaat gelden, kan het iig niet terug vinden op de website.

› reageer

@V-Power:

Blijkbaar niet bij alle bloxen, maar wel bij deze:
Voordeel op Reis BloX
- “Voordeel op Reis” is alleen beschikbaar voor Vodafone Passport gebruikers.
Niet- Vodafone Passport gebruikers worden bij aanmelding voor Voordeel op Reis automatisch en kosteloos aangesloten op Vodafone Passport.

Daarnaast gaan er zoveel mensen de fout in met het tarief per sessie, de meeste mensen laten immers hun dataverbinding niet openstaan, en deze wordt ook soms automatisch beindigd (door een interval op je gsm, accu-uitval of wegvallende verbinding. Daarnaast kan een website zoals nu.nl die zich op de achtergrond blijft refreshen of apps die ongemerkt data verbruiken de klant een hele hoge rekening bezorgen als er geen maxium dagtarief is. Ik neem T-Mobile mee en dat is max 5,- per dag. Als ik dan mijn laptop nog mee neem, weet ik zeker dat ik dat elke dag haal. En ik kan deze via een modemverbinding moeilijk de hele dag verbonden houden (Ja, Windows Mobile! dus een andere verbinding dan die je normaal gebruikt op je GSM), of ik moet me PDA de hele dag in huis laten liggen. (of de laptop meeslepen naar de supermarkt, strand, bar .. )

› reageer

Op de link van TS (Koen) staat:
"Vanaf 1 juli 2009 maakt KPN Mobiel haar standaard tarieven voor bellen in het buitenland goedkoper voor alle mobiele klanten"

Nog steeds is niet duidelijk of dit ook voor prepaid-klanten geldt.
TEMEER, daar b.v. via deze link van TS doorgelinkt kan worden voor Hi-klanten, waar b.v. staat:
"Gelden de nieuwe zones voor alle klanten van Hi?
De eenvoudige zones gelden alleen voor klanten met een Hi Abonnement en niet voor klanten met Hi Prepay."

Dus opnieuw mijn vraag of de nieuwe tarieven ook voor prepaidklanten gelden en in welkke vorm wordt dit dan gegoten, daar bij Hi de nieuwe zone-indeling NIET voor pp geldt???????????

Wie weet meer?
_/-\o_

› reageer

Vandaag ook sms van Vodafone met link

› reageer

@ V-power: uit bovenstaande link blijkt nu dat de voordelige 1,25 per MB + 79 cent per opstart een actietarief is (= 50% korting tot 30 augustus.)

› reageer

Bij deze link doorlinken naar meer over eurotarieven, waar nog de oude vóór 1 juli 2009 ingaande tarieven staan vermeld, staat zowel voor abo als pp per sms E0,42; dit terwijl voda in de link aangeeft dat dit E0,49 was en E0,13 wordt...? Tegenspraak? Foutje?

› reageer

Bij orange is wel bekend gemaakt (alleen op de website) dat de tarieven verlaagd worden, maar niet wat er gebeurt met de tarieven voor Noorwegen, andorra en Zwitserland. Ik heb de klantenservice gebeld, en het grappige is dat ze het zelf óók niet weten!

› reageer

Ik zit momenteel in Italie, ben via belgie, luxemburg en frankrijk naar Italie gereden. Heb in alle landen internet gebruikt (voor navigatie) nou is mij niet bekend of de 5 euro internet limiet van t-mobile per dag of per land geld. Ik heb ook een dag meer verbruikt dan de 10mb die op de t-mobile site staat. Hierna werd ik niet gecapt in snelheid (heel vreemd) Ik volg mijn tegoed via my t-mobile en er is nog geen geld van het tegoed gehaald (toen ik vorig jaar in Frankrijk zat werd het per dag verwerkt) nu is er dus nog helemaal niks vanaf. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

› reageer

Is dit nieuw? Of stondt dit al op kpn.com/info:

- KPN houdt zich het recht voor om in de toekomst landen per zone aan te passen. Daarnaast is een aantal landen waar uitzonderingen gelden.

› reageer

Ik volg mijn tegoed via my t-mobile en er is nog geen geld van het tegoed gehaald (toen ik vorig jaar in Frankrijk zat werd het per dag verwerkt) nu is er dus nog helemaal niks vanaf. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Die beltegoed status op My T-mobile moet je op dit moment niet teveel op vertrouwen , ik heb al meer dan een maand foute info als ik mijn beltegoed bekijk.Ook op het T-mobile forum zijn daar veel klachten over. Bij een abo waarmee ik vorig jaar mee in het buitenland was , duurde het een paar weken voordat de status bijgewerkt was en zelfs die klopt tot nu toe nog niet met het beltegoed op mijn factuur.

› reageer

Offtopic: Zie hiervoor ook deze thread
[sub]Ik heb hier ook wel een iets over gepost, met een voorbeeld (printscreen), bij mij werkt het al 1 jaar niet meer.[/sub]

› reageer

Zijn deze wijziging nou voldoende om kostenloos te annuleren?!??!?!

Ik heb namelijk een abonnement bij Vodafone maar gebruik deze nog nauwelijks.

› reageer

Nee, je hebt de mogelijkheid om via de oude tarieven te blijven bellen als je het er niet mee eens bent..

› reageer

Maar bij Vodafone wordt er toch enkel verlaagd integendeel tot KPN die elders verhogingen doorvoert?

› reageer

Ik ben wel erg benieuwd naar T-Mobile. Volgens mij zijn er nu 3 zones en worden dit er 4 ... Op dit moment valt een aantal landen buiten zone 3, al staan ze daar wel vermeld:De volgende landen vallen buiten de drie zones en kennen een afwijkend tarief Colombia, Cuba, Gabon, Indonesi, Ivoorkust, Kenia, Koeweit, Maldiven, Mexico, Mongoli, Nieuw-Zeeland, Oezbekistan, Rusland, Sri Lanka, Uganda, Zambia en Zimbabwe.. Ik ben erg benieuwd welke landen er in zone 4 komen ...

@Hugo Boss: waar staat dat je (bij welke provider?) dat je de oude tarieven mag houden? Overigens is ook dat niet "in het voordeel van de klant" ...

› reageer

Interessant, Nieuw Zeeland is bij Vodafone bijvoorbeeld passport land. In verhouding tot de andere providers bel je daar als Vodafone abonnee erg gunstige prijzen. Of zal dat komen doordat Vodafone het enige GSM net van Nieuwzeeland is?

De overige landen zoals Cuba en Mexico komen grotendeels bij bijvoorbeeld KPN ook in het uitzonderingen lijstje. Volgens mij zag ik op de Hi site daarvoor prijzen van 4 euro per minuut. Dat is toch uit de tijd!

› reageer

Bij Hi en KPN:

Mocht je geen gebruik willen maken van de nieuwe zone indeling sms dan ‘Zone uit’ naar 7171. Hiermee blijf je vanaf 1 juli op de huidige zone indeling.

Dan houd je dus de oude tarieven en voorkomt dat je kunt opzeggen..

Bij Vodafone zijn het inderdaad alleen verlagingen, dus kun je ook niet opzeggen.. T-Mobile is even afwachten, want die krijgen sowieso wel verhogingen door een extra zone.. Maar 2 jaar geleden kon je ook de oude tarieven behouden, dus dat zullen ze nu ook vast wel regelen

› reageer

Ja, maar als je dan dus tegen de zone's bent bij KPN, kan je dan ook geen gebruik maken van de nieuwe tarieven binnen de EU? Maar die zijn toch verplicht gesteld door de EU... Bij T-Mobile, 2 jaar geleden, was dat wel zo.
Het getuigd weer van de goedwillendheid van de providers, in deze KPN.

Behalve de verlaging binnen de EU gelden daarbuiten natuurlijk nog steeds absurd hoge tarieven, dus je kan er maar beter geen gebruik van maken.

› reageer

Ik zit bij Telfort en Debitel KPN abo.

Telfort verlaagt tarieven per 1 juli 2009!

Debitel KPN abo heeft geen info over.

Weet iemand iets meer over Telfort/Debitel KPN abo roaming tarieven?

› reageer

Diverse providers zijn inmiddels bij de EU in bezwaar gegaan tegen de gedwongen prijsverlagingen. (o.a. T-Mobile en Vodafone). Voorlopig gaan ze gewoon mee met de EU uitspraak, maar als hun verzet en bezwaarprocedure zin gaat hebben en dit herroepen gaat worden, dan weten we dus wat er vermoedelijk zal gaan gebeuren...de tarieven stijgen dan meteen weer en de providers zullen nieuwe EU inmengingen wederom gaan bevechten.

Al met al toonden de providers al niet hun goede wil toen de EU vrijwillige aanpassingen doorvoerde (bijna geen provider paste toen iets aan, waarna het gedwongen aanpassingen werden). Nu laten ze zich wederom van hun slechtste kant zien.

› reageer

Dat gaat toch geen succes worden.. EU heeft grote invloed wat dat betreft..

› reageer

Ik vraag me af wat je als consument met al dat Europees gekietel opschiet, als alle binnenlandse voorwaarden zo verslechteren (KPN cs.).
Ik bel af en toe in Europa, maar voor 99% in Nederland.
En als ik in Thailand zit, koop ik daar een prepaidkaart.

De Europese politici willen zeker een goede beurt maken bij de consument.

› reageer

Het probleem is dat de providers zich een arrogantie kunnen veroorloven dat zij de prijzen bepalen, binnen de EU is daar nu paal en perk aan gesteld.
Vervolgens zijn de telco's met name KPN dan zo arrogant de prijzen op andere gebieden te verhogen, ik vind dit schandalig.
Zoieso zijn de kosten buiten Europa totaal onredelijk en is het gewoon een ordinaire melkkoe. En de grote providers zullen m.i. op dit gebied nooit gaan concurreren omdat hun klanten een contract afsluiten voor het gebruik binnen NL. Binnen Europa zijn de tarieven nu redelijk, maar daarbuiten worden ze alleen maar hoger. Dus daarbuiten hebben Internationale roaming providers zeker toekomst.

Dat ze de maximale tarieven gaan aanklagen getuigd ook niet van een al te eerlijke handelswijze en oog voor de klant.

› reageer

Ik ben wel erg benieuwd naar T-Mobile. Volgens mij zijn er nu 3 zones en worden dit er 4 ... Op dit moment valt een aantal landen buiten zone 3, al staan ze daar wel vermeld:

Quote:
De volgende landen vallen buiten de drie zones en kennen een afwijkend tarief Colombia, Cuba, Gabon, Indonesi, Ivoorkust, Kenia, Koeweit, Maldiven, Mexico, Mongoli, Nieuw-Zeeland, Oezbekistan, Rusland, Sri Lanka, Uganda, Zambia en Zimbabwe.

. Ik ben erg benieuwd welke landen er in zone 4 komen ...

dit staat nu op de site van T-Mobile:

*Zone 4: maritiem, satelliet en luchtvaart.

Weet niet in welke zone dit tot nu toe was.

› reageer

Ok, dat valt in ieder geval niet tegen dan.. die behoorden eerst waarschijnlijk ook tot uitzonderingen, en nu tot een zone

› reageer

Ik zie nu op www.kpn.com/info dat er nieuwe informatie is toegevoegd:

Andorra en Zwitserland zijn geen EU-lidstaten; de standaard EU-tarieven gelden in die landen dus niet. Ze worden wel vaak bezocht door Nederlanders in de vakantieperiode. Daarom maakt KPN het mogelijk om ook in Andorra en Zwitserland van de voordelige KPN OpReis-tarieven te profiteren.

Dus standaard valt Andorra en Zwitserland niet onder de EU tarieven en ben je daar dus in verhouding opeens erg duur uit. Vermoedelijk om negatieve publiciteit/opzegpogingen te voorkomen heeft KPN blijkbaar besloten dat het nieuwe EU op reis daar nu toch ook geldt. Door daarvoor te kunnen kiezen en doordat je dit aan en uit kan zetten kan de oplettende klant zelf bepalen wat hij wil betalen en welke voorwaarden je wil gebruiken. Wel een verbetering.

› reageer

Het is gewoon zielig van KPN. Bij T-Mobile, Vodafone en zelfs Telfort valt Zwitserland wel gewoon in zone 1

› reageer

KPN wil duidelijk dat klanten bewust kiezen voor die optie om Zwitserland en Andorra er wel onder te laten vallen. Of dit nu is zodat "gewone" onwetende klanten die het niet activeren dan automatisch teveel betalen? Ik vrees van wel. Het blijft bijzonder dat 2 bestemmingen in Europa opeens uit de lijst worden geschrapt en een buiten Europa tarief krijgen wat je dan met een voordeeloptie weer ongedaan kan maken. De sfeer van list en bedrog die toch al steeds meer rondom de mobiele aanbieders hangt verdwijnt hier zeker niet mee!

Kortom, bij deze een oproep: KPN doe normaal en pak alle Europese landen binnen het gewone EU tarief EN binnen de voordeeloptie. Allemaal korte termijn politiek. Een klant die zich belazerd voelt komt na afloop van zijn abonnement niet terug.

› reageer

is dit niet erg misleidend? Op de site van Rabomobiel staat met dikke letters:

Goed nieuws! Vanaf 1 juli wordt bellen en sms'en in Europa goedkoper. U betaalt bijvoorbeeld dadelijk voor een sms'je nog maar 13 cent per bericht! In het document hieronder staan de nieuwe tarieven.
Volgens mij ligt Zwitserland nog steeds in Europa!

› reageer

Het word steeds leuker bij de Rabobank. Bij de tarieven bellen naar het buitenland valt Zwitserland nu in Zone 1, en bij de tarieven voor het bellen in het buitenland in Zone 2. Het weer allemaal zooooo duidelijk!

tarieven

› reageer

Nou, ga er maar vanuit dat ook Zwitserland niet meer bij de EU hoort.. bellen naar het buitenland zijn ze waarschijnlijk vergeten aan te passen.. Hoe krijgen ze het voor elkaar, 12 zones!! lekker duidelijk ja

› reageer

Vandaag kregen wij een brief van KPN dat de kosten van roaming tussen 1 - 14 juli pas op de factuur van augustus zouden worden gefactureerd. Ze schreven de brief om ons bij voorbaat te informeren en dubbele kosten te verkomen (?). De reden hiervan was de tariefsverlaging per 1 juli en (niet-tijdige?) aanpassing van de systemen.

› reageer

Kreeg net een belletje van KPN. Schijnt dat ik een van 54 abonnees zijn die aangegeven hebben niet naar de nieuwe roaming/buitenland tarieven zijn gegaan. Aangezien 54 abonnees te duur is voor KPN om in stand te houden, word ik overgezet en dat biedt mij de mogelijkheid om mijn abo kosteloos vroegtijdig op te zeggen of te verlengen of een andere bundel. Dit is echt vet, in maand tijd ben ik abonnementloos.

› reageer

Verplaatst naar Providers

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.