Mobiel internet trager dan beloofd

Als je de klantenservice belt, dan zeggen ze dat inderdaad.
Ik denk dat hun interne informatie ook nog niet is geupdate.
Ik begrijp het ook niet, maar de snelheid ligt echt veel hoger.

Net even snel een test gedaan met kpn prepaid surf en mail op mijn N95.
volgens speedtest.bbned.nl is de snelheid zeker 1 mbit per seconde download snelheid, dus ruim 8 keer zo snel als geadverteerd.
Het surfen voelt ook snel, sneller dan bijvoorbeeld Vodafone.

Op de huidige mobieltje kan je eigenlijk nooit de top snelheden van HSDPA goed meten. De apparaten zijn te traag, en de test wordt beïnvloed door andere factoren.

Doorvragen bij de kpn klantenservice heeft denk ik ook niet veel zin. Ik vermoed dat 99% van het personeel geen idee heeft wat 1Mbit/sec of 1MB uberhaupt is. Veel verder dan: "nee meneer, U heeft het verkeerd, want mijn computer scherm geeft aan dat het 128kbit is" zal je vrees ik niet komen.
Misschien ben ik te negatief, maar mijn ervaring met de kpn en enigzins technische vragen komt hier wel op neer.
Ik vind dit des te ironischer omdat kpn een volstrekt idiote differentiatie in haar mobiele internet oplossingen voor de laptop heeft, die er juist vanuit gaan dat de klant begrijpt wat maximum snelheden en datalimieten inhouden.
Ach ja, kpn. Ik zou zeggen geniet van de hogere snelheid, en laat de kpn klantenservice lekker ik haar eigen wereldje leven.

› reageer

Providers maken vaak de beloofde snelheid bij mobiel internet niet waar, dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2009. [...]

Onderzoekers van de bond hebben met vijf dezelfde telefoons de snelheid van de netwerken van Debitel, Telfort, T-Mobile en Vodafone gemeten. Het onderzoek maakt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de aangegeven snelheden en dat wat providers daadwerkelijk bieden. Zo halen Debitel en Vodafone gemiddeld slechts 15% van de beloofde maximumsnelheid. Telfort zegt een beduidend lagere snelheid toe en maakt deze ook bijna waar.

Uit de steekproef blijkt dat er weinig regionale verschillen in snelheid zitten. In het noorden en zuiden is de gemeten snelheid iets lager. Op sommige locaties worden ook snelheden geregistreerd die hoger zijn dan het opgegeven maximum.

Bron: Consumentenbond

'Mobiel internet veel trager dan beloofd'
Uitgegeven: 1 mei 2009 / Laatst gewijzigd: 2 mei 2009
[...]

De bond heeft ook gekeken welke toestellen de beste resultaten boeken. Volgens het onderzoek, dat is gepubliceerd in de laatste Digitaalgids van de bond, vormt een iPhone met een aansluiting bij T-Mobile de snelste combinatie.

Tegenover Webwereld zegt woordvoerder Joost Galema van Vodafone zich niet in de resultaten te herkennen. Het bedrijf moet het onderzoek nog nader bestuderen.

Bron: Nu.nl

Waarom is KPN niet getest, de consumentenbond schaft immers zelf de benodigheden voor testen aan? En KPN reageert hieronder wel op de resultaten, blijkbaar kloppen de persberichten van de CB weer eens niet.

Bij Webwereld wordt zelfs al over misleiding gesproken:

'Telco's misleidend over mobiel internet' - UPDATE2
[...]

Gelijke dekking
Deze steekproef geeft ook aan dat er bijna geen regionale verschillen zijn in de snelheden van mobiel internet. Met de telefoon internetten is in het midden van Nederland gemiddeld genomen iets sneller dan in het noorden en zuiden van het land.

Opvallend genoeg meet de Consumentenbond op sommige locaties hogere snelheden dat de maxima die de aanbieders zelf opgeven. Eind vorig jaar gebruikten ruim twee miljoen Nederlanders mobiel internet, meldt de Consumentenbond.

Update:

Woordvoerder Joost Galema van Vodafone is verbaasd. "We doen zelf ook geregeld metingen en we herkennen ons hier helemaal niet in. Daar moet ik wel bij zeggen dat we het onderzoek nog niet hebben gezien, want deze uitslag zou aan meetmethode kunnen liggen."

Hij noemt ook de meetresultaten die het Agentschap Telecom laatst heeft gepresenteerd. "Dat zijn publieke cijfers, naar aanleiding van de umts-licenties, over de verplichtingen voor minimale dekking én minimale datadoorvoersnelheid. Daar scoren wij een '10-', dat is niet letterlijk gegeven maar wij zitten wel dicht tegen de 100 procent."

KPN-woordvoerster Gabry De Kovel reageert: "Ook wij willen natuurlijk meer details, informatie over het onderzoek van de Consumentenbond." Zij geeft aan dat het vandaag ook lastig reageren is; zowel de bond als KPN-mensen zijn moeilijk of niet bereikbaar. "We kijken hier wel serieus naar." Webwereld verwacht komende week meer informatie.

Update2:Telfort-woordvoerster Renske Algra reageert opvallend anders: "Wij herkennen ons er wel in. Soms valt de snelheid hoger uit, soms lager. Het is natuurlijk gemiddeld genomen. Wij doen onze eigen metingen, en daar is het soms ook hoger en soms lager." Zij acht de metingen van de Consumentenbond geen slechte weergave van de praktijk. "Wij zitten met de datasnelheden over het algemeen wat lager dan onze concullega's. Dat doen we bewust, we bieden een snelheid aan die past bij een voordelige prijs."

De woordvoerster van KPN en Telfort hadden er goed aan gedaan hun verhaal beter op elkaar af te stemmen..

P.S Wat is de woordwaarde van: concullega's?

› reageer

Zit zeker weer zo'n nono bij de consumentenbond die het verschil tussen KPN en Debitel niet kent. In het verleden speelde dit ook vaak: klachten over de klantenservice van KPN bleken over Debitel-KPN te gaan wat toendertijd nog een heel ander bedrijf was dan KPN. Ondanks dat KPN nu Debitel heeft overgenomen blijft het een feit dat Debitel geen eigen netwerk heeft, dus dat kan nooit gemeten zijn.

Dat de snelheden niet gehaald worden lijkt mij wel reëel. Zit je direct onder de mast, dan heb je in theorie de hoogste snelheid. Elke 100 meter die je verder van de mast af komt te zitten daalt de maximaal haalbare snelheid. Ook de bezetting van een mast heeft grote invloed op de maximaal haalbare snelheid. Dan heb je nog verstoringen als gebruik in een rijdende trein of binnenshuis die vertragingen zullen veroorzaken.

Ik denk dat je op de meeste plekken in Nederland blij mag zijn als je de helft van de geadverteerde maximum snelheid haalt.

T-Mobile doet het natuurlijk beter omdat zij hun maximum geadverteerde snelheden bij de meeste abonnementen fors lager hebben gesteld dan de concurrentie, minder klanten op hun net zitten en de mobiele telefoon klanten flink knijpen in snelheid. Wat ook helpt is hun volledig ip gebaseerde netwerk.

KPN en Vodafone schetsen een overdreven beeld in hun geadverteerde snelheden. Met name Vodafone voelt traag aan als je er in de praktijk mee werkt. Bij GPRS testen waren ze voorheen al fors trager dan de andere aanbieders en dat zegt mijns inziens wel iets over hoe je je data netwerk bouwt. Ook hebben ze de masten zo staan dat je met het minimale aantal masten nagenoeg overal buitenshuis dekking hebt, al is die minimaal. KPN heeft veel meer masten en ook indoor een krachtige dekking. Anderzijds is je verbinding bij Vodafone onderweg wel stabiel en wat mij betreft is dat van grotere waarde dan de te halen maximum snelheid. T-Mobile is nog lang niet zo stabiel. Ook rollen ze hun topsnelheid net uit vanuit de randstad. Een deel van de masten daarbuiten kan de laatste snelheisdupgrade nog niet gehad hebben.

› reageer

Hier het overzicht dat de CB heeft gemaakt:

Pic

In februari reden we zeven dagen lang met de trein en de auto door Nederland. Met vijf dezelfde telefoons maten we de snelheid van de netwerken van Debitel, Telfort, T-Mobile en Vodafone.

We richtten ons daarbij op abonnementen die snel mobiel internet bieden (384 kbit/s en hoger). Daarnaast maakten we
een inventarisatie van de abonnementen en voorwaarden. Informatie over de dekking van netwerken
ontbreekt, omdat daarvoor te weinig meetgegevens zijn verzameld.

Snelheid mobiele netwerken

Tijdens onze testrit door Nederland zagen we nogal wat verschillen. Regelmatig hadden we binnen 10 minuten een paar heel snelle verbindingen en een paar heel slechte. In de grafiek is te zien dat de regio’s ten opzichte van elkaar niet veel verschillen. Uit onze steekproef blijkt dat bewoners van de noordelijkste en de zuidelijkste
provincies iets slechter af zijn. Gemiddeld reden we een dag door elke regio. Zoals u kunt zien in de onderstaande grafiek, zijn de verschillen tussen
de beloofde maximale en de gemeten snelheden groot. Opvallend is dat de twee aanbieders op het netwerk van KPN verschillend presteren. Debitel belooft een maximumsnelheid van 3600 kbit/s maar haalt gemiddeld 543 kbit/s. Telfort belooft ‘maar’ 768 kbit/s als maximum en haalt gemiddeld 683 kbit/s. Ook registreren we soms snelheden die hoger zijn dan het opgegeven maximum. Vreemd, aangezien ze beide op hetzelfde netwerk zitten en even duur zijn (circa € 10 per maand). Vodafone heeft een eigen netwerk en verkoopt abonnementen onder zijn eigen naam. Het bedrijf claimt net als Debitel een snelheid van 3600 kbit/s, maar met een gemiddelde snelheid van 534 bezetten ze de laatste plaats van de meting.

Er kan er maar een de snelste zijn en dat is T-Mobile. Het iPhone-abonnement van T-Mobile haalt gemiddeld een snelheid van maar liefst 1786 kbit/s. Zo’n 75% van de metingen lag tussen de 1500 en 2900 kbit/s. Het web’n’walk-abonnement is goede tweede. Daarmee haalt u gemiddeld een snelheid van 812
kbit/s (theoretisch 1024 kbit/s). In zo’n 70% van onze metingen lag de snelheid tussen de 700 en 1300 kbit/s. Daarmee krijgt u dus – net als bij Telfort – op sommige
locaties zelfs meer snelheid dan beloofd! De conclusie is helder: voor het snelste mobiele internet moet u bij T-Mobile zijn.

› reageer

Bedankt carlvanloo. In mijn bibliotheek lag het nummer er niet, terwijl het nog niet uitgeleend wordt.

Vind het wel leuk dat T-Mobile en Telfort de strijd gewonnen hebben.

Telfort heeft het procentueel gewonnen (belofte)
T-Mobile op snelste snelheid (eigenlijk snelheden)

Paar dingen die ik jammer vind:
# Waarom is deze test pas nu gehouden?
# Waarom is KPN, Hi niet getest?
# Waarom is W'n'W Standard niet getest, zo verwondelijk is het dus niet dat T-Mobile wint, met:
* iPhone
* W'n'W Plus (a 15,-)
# Hoe is er getest, is er wel gedownload, gestreamt om zo hoog mogelijke snelheden te halen? zijn op elk toestel exact dezelfde handelingen uitgevoerd? Is er niet van Opera Mini o.i.d gebruik gemaakt? (want dat maakt de metingen onbetrouwbaar/corrupt)

Ik neem aan dat T-Mobile nog een persbericht de deur uit doet, en dat de andere providers de vragen die ik heb nog gaan stellen aan de CB. Als er dan iets niet goed is getest, zal het vast nog wel in de media komen. De KPN-Debitel en Vodafone woordvoersters hebben al aangegeven niet echt blij te zijn en zullen er alles aan doen om de resultaten te checken.

› reageer

Ja idd vreemd dat ze KPN/Hi niet getest hebben, en wel Debitel dat opgeheven gaat worden...

› reageer

Sowieso kom ik nu tot de conclusie dat er getest is met de bundels voor op de mobiele telefoon. Als er iets stevig geknepen wordt, dan zijn het wel DIE bundels.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze die duurdere laptop bundels hadden getest. Bij internet op je mobiel gebruik je het om snel even iets op te zoeken, een filmpje te bekijken of om je email binnen te halen. Verder gebruik ik het internet liever op een PC. Als het op je mobiel voor bovenstaande zaken niet supersnel is, dan is dat niet zo'n probleem. Als je verbinding supersnel zou zijn, dan kan je toestel het in de meeste gevallen met zijn mobiele processor al niet bijhouden.

Voor de laptop zou ik het wel buitengewoon ergerlijk vinden als je tegen betaling van de volle mep geen UMTS dekking hebt of als je de snelheid bij lange na niet haalt.

› reageer

jammer dat ik niet even het artikel kan lezen, ik had er graag wat op en aanmerkingen over willen maken.
Bij de samenvatting krijg ik alleen maar vragen.
Een snelheidsmeting op je mobiele telefoon? Lijkt me een tamelijk nutteloze bezigheid. Bij het "internetten" op je mobiel is namelijk de snelheid van het netwerk meestal niet de bottleneck.
Bij het renderen van grote webpaginas is de snelheid van de CPU van je telefoon het probleem, en bij het downloaden van veel kleine bestanden (bij email bijvoorbeeld), is de latency een belangrijkere zaak dan de netwerk snelheid.
Ook is het maar net de vraag welke telefoon je hebt, en wat deze op de achtergrond aan het doen is. Ik betwijfel of dit een betrouwbare meting is.
Ook vraag ik me af welke instellingen zijn gebruikt. T-mobile biedt ook toegang via een proxy server (en kpn, Telfort en Vodafone ook trouwens maar die stammen nog uit de WAP/imode tijd).
Afhankelijk van het toestel type sturen aanbieders soms andere instellingen, en het maakt nogal veel uit of je via een proxy surft of niet.

Het stellen dat de iphone zo briljant is, is natuurlijk erg aardig, maar Opera biedt voor veel andere telefoons ook een browser die je surf genot sterk kan vergroten. Is daar rekening mee gehouden, of alleen de standaard software? Ik betwijfel het.

Ook is de volgende quote erg kort door de bocht:
Daarnaast is het bij providers als Vodafone en Debitel niet mogelijk om gratis te bellen via mobiel internet.
Wat bedoeld be bond met "gratis bellen"? Voip? Ik weet niet of het mag van de Algemene voorwaarden, maar verbinden met een SIP server werkt uitstekend over Vodafone Live (alleen prepaid getest).
Ik dacht dat Debitel een heel strenge datalimiet hanteert (40MB), dus daar kan je niet erg veel mee. Ook geloof ik dat debitel dezelfde wap proxy gebruikt als kpn prepaid en rabo mobiel, daar zijn inderdaad de meeste niet web poorten geblokkeerd.

Hoe zouden ze de "gemiddelde" snelheid definieren? Alleen 3G of wordt het gemiddelde naar beneden gehaald door enkele GPRS snelheden?
Dan heeft het meer met dekking dan met snelheid te maken.

› reageer

In mijn bieb lag nu weer de oude versie en bij bruna even snel-lezen toegepast. De resulaten stonden hier immers al.

Ik verwacht ook dat er het een en ander op de testmethode is aan te merken. Dit hoor je eigenlijk niet met mobiele telefoon zelf te meten.

Ik zou me in iedergeval als Vodafone klant misleid voelen, omdat je toch reuze-snelheden verwacht, en dat blijkt het het langzaamst van allemaal te zijn. (Het scheelt niet veel en waarschijnlijk was W'n'W Standard - voorheen PIT nog langzamer geweest). Maar het gaat toch om de belofte naar je klanten. Misschien is de snelheid bij downloaden wel wat hoger, maar dan zit je weer snel aan je FUP (die zij hebben). En op streaming na, wie zit nu grote files te downloaden?

Persoonlijk vond ik de toestellen top-5 ook onzin. Misschien klopt die wel, maar ik zou mijn Nokia 5800 er nooit in zetten. Ik sfeer ook bij Opera in mijn geval i.c.m een Qtek 9000 (laptop-model). Gebruik nu ook MSN Messenger hierop. Ik vind dat je hier heel fatsoenlijk mee kan internetten/chatten. Het device meeslepen in de zomer is een ander verhaal. De Nokia 5800 browser heeft met de software out-of-the-box moeite met scrollen over afbeeldingen/flash/reclame.

Ik vond de waarschuwingen wel redelijk goed gedaan (buitenland, buiten de bundel waarschuwing), maar slecht dat ze volgens mij geen debitel 40 MB waarschuwing hadden. Ik had deze alleen al om die reden niet aan de test laten meedoen. (Voor de duidelijkheid de CB koopt altijd zelf zijn testproducten in). Mij lijkt de datum van afsluiten abo + bundel ook interessant voor de snelheid. Komen alle abo's + simkaarten uit 2009?

Ik vond het juist goed dat ze bundels testen. Bij betalen per MB, is de snelheid alleen bij meerder MB's interresant, wat weer meer kost dan een maandbundel. De internet-per-dag kaartjes even daargelaten.
En goed nieuws voor Koen, ik meen volgende maand (mits ik goed snel-gelezen heb!?), dan gaan ze de dongle's testen, en internet op je (sub)notebook. Maar daar heb je toch ook weer met maandbundels te maken?

@Koen: Miste je de snelheid van T-Mobile (onbeperkt), voor max 7,50 per dag? Want bij KPN, Hi heb je de dagkaartjes maar vodafone heeft helemaal niet zoiets.
@XCLTempesT: Hopelijk heb ik het goed gelezen, maar volgens mij klopt het.

› reageer

mooi! ik ben dol op dongle-tjes :-)

› reageer

@robert-jan;
Want bij KPN, Hi heb je de dagkaartjes
Maar er is daar sprake van een contract! Je betaalt echter alléén de E1,50 per dag voor een bundel van max 20Mb; dus betaal je a.h.w. een "dagkaartje"; boven deze 20Mb betaal je overigens E0,25 per Mb.

› reageer

Over dagkaartje:
Ja, klopt helemaal. Daarom zei ik een alinea eerder ook die even buiten beschouwing latend. Ik vind dat overigens wel een mooie optie. Ik haalde die kaartjes van KPN en Hi even aan omdat Vodafone alleen naast de BloX per kwartier rekent. Daarom vroeg ik me af welke snelheid Koen dacht dat ze het beste konden meten? De snelheden bij de tarieven per MB/dag(20MB)/dag(onbep.)/kwartier? Want alleen T-Mobile heeft een fatsoenlijke onbeperkt MB optie. Deze staat standaard trouwens op 7,50 per dag, volle snelheid. Dit zou je via de klantenservice moeten kunnen verlagen naar 2,50 per dag, maar zelfs na meerdere mailwisselingen is dit T-Mobile bij mij nooit gelukt. (N.B. inmiddels heb ik w'n'w.) (prepaid is wel altijd 2,50) (bij 2,50 is snelheid ook lager)

Over los contract:
Bedoel je het mobiele abonnement of de data-bundel? Want prepaid is er op de dagkaartjes na ook nergens een fatsoenlijk tarief. KPN zit zelfs op 10,- per MB zonder dagkaartje. Ook de 2,50 van T-Mobile is mijn inziens op dit moment te duur.

› reageer

8 mei 2009
Verduidelijking onderzoek mobiel internet

Begin mei 2009 presenteerde de Consumentenbond in de Digitaalgids de resultaten van een onderzoek naar de echte snelheid van mobiel internet. Een korte samenvatting van die test verscheen ook op de website van de bond. De belangrijkste conclusie is dat providers de beloofde maximale snelheid vaak niet waarmaken.

In de dagen na de berichtgeving over dit onderwerp is er enige onduidelijkheid ontstaan over de manier van testen. De Consumentenbond heeft de snelheid van mobiel internet in kaart gebracht door een week lang in de trein en met de auto dwars door Nederland te reizen. Daarbij was er voortdurend verbinding met de diverse netwerken. Hieruit is per provider een gemiddelde snelheid vastgesteld, en dat cijfer is vervolgens afgezet tegen de maximale snelheden waarmee de bedrijven adverteren. De Consumentenbond onderschrijft dat het meten vanuit een rijdende trein of auto niet tot de snelst mogelijke scores leidt, maar een dergelijke werkwijze sluit wel goed aan op situaties waarin de gemiddelde consument gebruik maakt van mobiel internet. En ondanks dat providers niet waarmaken wat ze beloven, kan de gemiddelde consument met de gemeten snelheden prima uit de voeten.

Verder zijn de snelheden uitgedrukt in percentages van de maximaal haalbare snelheid. Daarbij dient in aanmerking te worden genomen dat de maximaal haalbare snelheid van providers aanzienlijk verschilt. Een klein percentage van een hoge maximale snelheid kan daardoor resulteren in een hogere snelheid dan een groter percentage van lagere maximale snelheid. Zo geven Debitel en Vodafone maximaal 3600 kbps op, T-Mobile maximaal 2048 kbps en Telfort 768 kbps.

Voip

Uit het artikel in de Digitaalgids kwam ook naar voren dat sommige providers nog niet happig zijn op gratis bellen via mobiel internet, bijvoorbeeld door middel van het programma Skype. Deze techniek staat ook bekend als ‘voip’. De Consumentenbond meldde daarbij dat onder andere Vodafone de voip-techniek dwarsboomt. Inmiddels is gebleken dat Vodafone voip niet toestaat in combinatie net het abonnement ‘Vodafone Internet Blox’. Bij andere abonnementsvormen van Vodafone is voipen wel toegestaan.

› reageer

Je zou er toch een abonnement op hebben, terug naar de kleuterschool: Een klein percentage van een hoge maximale snelheid kan daardoor resulteren in een hogere snelheid dan een groter percentage van lagere maximale snelheid.

Beter had de CB kunnen laten weten:
-Waarom zijn niet alle abo's van 10,- getest? Dat is een eerlijker vergelijking waar de consument veel meer aan heeft.
-Hoe is er getest; hadden alle telefoons dezelfde firmware, zijn de abo's en aanvullende bundels in dezelfde periode aangesloten? Op welke band/instelling waren de telefoons ingesteld? (3G of automatisch). Welk meetprogramma?
(+herhaling: ) is er wel gedownload, gestreamt om zo hoog mogelijke snelheden te halen? zijn op elk toestel exact dezelfde handelingen uitgevoerd? Is er niet van Opera Mini o.i.d gebruik gemaakt? (want dat maakt de metingen onbetrouwbaar/corrupt)
-Is er gekruistest? D.w.z simkaartjes en telefoons om de zoveel tijd geswitcht. Om een brakke telefoon uit te filteren.

› reageer

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom iedereen roept dat KPN en Hi niet worden meegeteld.
Er staat toch duidelijk dat de test bepaalde kriteria heeft,
onder andere dat de minimale snelheid van het betreffende abo 384KBit/s moet zijn ...
KPN Hi & KPN hebben beide een snelheid van slechts 128KBit (welke overigens uit persoonlijke testen ruim wordt overschreden) en vallen volgens de CB op voorhand al af.

Overigens heb je recht onder een zendmast geen kloot bereik ... Die dingen werken als een soort paraplu en daarom overlappen de zendmasten elkaar.

› reageer

KPN Hi & KPN hebben beide een snelheid van slechts 128KBit (welke overigens uit persoonlijke testen ruim wordt overschreden) en vallen volgens de CB op voorhand al af.

Volgens mij heeft kpn de snelheid recentelijk verhoogd, maar is het vergeten zijn website te updaten. (iets wat je bij kpn overigens wel vaker ziet, de info op de kpn en hi site bevat veel fouten/oude info).

De grens is vrij kunstmatig, helemaal omdat de echte snelheden op kpn en hi in mijn ervaring overeen komen met de snelheden bij Telfort. volgens mij zit er dezelfde limitering op.

› reageer

Zojuist contact gehad met diverse mensen bij KPN ...
De snelheden zijn ongewijzigd, dus nog altijd 128KBit/s...

› reageer

Als je de klantenservice belt, dan zeggen ze dat inderdaad.
Ik denk dat hun interne informatie ook nog niet is geupdate.
Ik begrijp het ook niet, maar de snelheid ligt echt veel hoger.

Net even snel een test gedaan met kpn prepaid surf en mail op mijn N95.
volgens speedtest.bbned.nl is de snelheid zeker 1 mbit per seconde download snelheid, dus ruim 8 keer zo snel als geadverteerd.
Het surfen voelt ook snel, sneller dan bijvoorbeeld Vodafone.

Op de huidige mobieltje kan je eigenlijk nooit de top snelheden van HSDPA goed meten. De apparaten zijn te traag, en de test wordt beïnvloed door andere factoren.

Doorvragen bij de kpn klantenservice heeft denk ik ook niet veel zin. Ik vermoed dat 99% van het personeel geen idee heeft wat 1Mbit/sec of 1MB uberhaupt is. Veel verder dan: "nee meneer, U heeft het verkeerd, want mijn computer scherm geeft aan dat het 128kbit is" zal je vrees ik niet komen.
Misschien ben ik te negatief, maar mijn ervaring met de kpn en enigzins technische vragen komt hier wel op neer.
Ik vind dit des te ironischer omdat kpn een volstrekt idiote differentiatie in haar mobiele internet oplossingen voor de laptop heeft, die er juist vanuit gaan dat de klant begrijpt wat maximum snelheden en datalimieten inhouden.
Ach ja, kpn. Ik zou zeggen geniet van de hogere snelheid, en laat de kpn klantenservice lekker ik haar eigen wereldje leven.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.