Gratis bellen in ruil voor persoonlijke data

Online onderzoeksbureau Youpinie gaat van start met een eigen MVNO. Data is geld waard: respondenten krijgen gratis sms'jes of belminuten als beloning voor het invullen van een mobiele enquête.

Youpinie voert onderzoek uit voor klanten en verzamelt data door middel van het eigen online panel. Met de MVNO (mobile virtual network operator) wil de organisatie een mobiele tak oprichten. Hans van Linschoten, CEO van Youpinie: “Respondenten worden direct beloond wanneer ze meedoen aan een online enquête op de mobiel. Dat kan in de vorm zijn van gratis sms’jes of gratis belminuten. Hiervoor wil je niet afhankelijk zijn van een operator, dus we hebben we een MVNO opgericht. Hoeveel gratis sms’jes of belminuten respondenten krijgen, dat hangt af van de waarde van de data en de opdrachtgever van het onderzoek.” Hiervoor begint Youpinie een sim only-label.

“In de praktijk blijken veel mensen in doelgroep waarmee wij werken nog niet actief gebruik te maken van mobiel internet. Je ziet een enorme groei van mobiel internet in bepaalde groepen, maar voor een panel met een brede dekking, gaat dat niet werken. Dan kan je twee dingen doen. Wachten tot meer mensen soepel met mobiel internet uit de voeten kunnen, of een applicatie op de sim hebben waarmee je heel eenvoudig, online onderzoeken uit kunt voeren” aldus van Linschoten. Opa en oma moeten bij wijze van spreken ook mee kunnen doen.

Joint promotion
Respondenten kunnen binnenkort online een simkaart bestellen. De organisatie is in gesprek met een aantal partners die het initiatief in joint promotion aanbieden aan klanten of medewerkers. Van Linschoten: “Albert Heijn is het niet, maar je kunt wel in die hoek zoeken of denken aan de financiële sector, die belang heeft bij onderzoeken.”

De mobiele belgegevens zijn anoniem tot de gebruiker anders beslist. Van Linschoten ziet ook op dit vlak nog genoeg mogelijkheden. “Belgedrag levert veel informatie op. Het gaat niet zo zeer om naar wie je belt, wel waar je belt en hoe lang je belt. Noem het maar location based survays.” Dit kan bijvoorbeeld ingezet worden voor een overheidsinstantie, die landschapsbeheer doet voor grote natuurparken. “Hoe moet je weten dat mensen daar geweest zijn, met het belgedrag kan je dat uitvogelen”, aldus Van Linschoten, die benadrukt dat dit enkel gebeurt na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker.

Propositie
De MVNO moet uiteindelijke leiden tot een sterkere positie op de panelmarkt. Om het initiatief te laten slagen moet het centrale panelsysteem worden uitgebreid. Van Linschoten: “Wij hebben nu iets meer dan honderdduizend respondenten. In samenwerking met partners willen we dat aantal verhogen. Uiteindelijk hebben we het voordeel dat we geen traditionele operator zijn die moet verdienen aan telefoontikken. We doen ons best om als MVNO een aantrekkelijke propositie neer te leggen.”

Vanaf mei gaat Youpinie van start met een test waarin vijfduizend mensen meedraaien.

Bronnen:
www.emerce.nl
www.elephanttalk.com
www.youpinie.nl


› reageer

Online onderzoeksbureau Youpinie gaat van start met een eigen MVNO. Data is geld waard: respondenten krijgen gratis sms'jes of belminuten als beloning voor het invullen van een mobiele enquête.

Youpinie voert onderzoek uit voor klanten en verzamelt data door middel van het eigen online panel. Met de MVNO (mobile virtual network operator) wil de organisatie een mobiele tak oprichten. Hans van Linschoten, CEO van Youpinie: “Respondenten worden direct beloond wanneer ze meedoen aan een online enquête op de mobiel. Dat kan in de vorm zijn van gratis sms’jes of gratis belminuten. Hiervoor wil je niet afhankelijk zijn van een operator, dus we hebben we een MVNO opgericht. Hoeveel gratis sms’jes of belminuten respondenten krijgen, dat hangt af van de waarde van de data en de opdrachtgever van het onderzoek.” Hiervoor begint Youpinie een sim only-label.

“In de praktijk blijken veel mensen in doelgroep waarmee wij werken nog niet actief gebruik te maken van mobiel internet. Je ziet een enorme groei van mobiel internet in bepaalde groepen, maar voor een panel met een brede dekking, gaat dat niet werken. Dan kan je twee dingen doen. Wachten tot meer mensen soepel met mobiel internet uit de voeten kunnen, of een applicatie op de sim hebben waarmee je heel eenvoudig, online onderzoeken uit kunt voeren” aldus van Linschoten. Opa en oma moeten bij wijze van spreken ook mee kunnen doen.

Joint promotion
Respondenten kunnen binnenkort online een simkaart bestellen. De organisatie is in gesprek met een aantal partners die het initiatief in joint promotion aanbieden aan klanten of medewerkers. Van Linschoten: “Albert Heijn is het niet, maar je kunt wel in die hoek zoeken of denken aan de financiële sector, die belang heeft bij onderzoeken.”

De mobiele belgegevens zijn anoniem tot de gebruiker anders beslist. Van Linschoten ziet ook op dit vlak nog genoeg mogelijkheden. “Belgedrag levert veel informatie op. Het gaat niet zo zeer om naar wie je belt, wel waar je belt en hoe lang je belt. Noem het maar location based survays.” Dit kan bijvoorbeeld ingezet worden voor een overheidsinstantie, die landschapsbeheer doet voor grote natuurparken. “Hoe moet je weten dat mensen daar geweest zijn, met het belgedrag kan je dat uitvogelen”, aldus Van Linschoten, die benadrukt dat dit enkel gebeurt na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker.

Propositie
De MVNO moet uiteindelijke leiden tot een sterkere positie op de panelmarkt. Om het initiatief te laten slagen moet het centrale panelsysteem worden uitgebreid. Van Linschoten: “Wij hebben nu iets meer dan honderdduizend respondenten. In samenwerking met partners willen we dat aantal verhogen. Uiteindelijk hebben we het voordeel dat we geen traditionele operator zijn die moet verdienen aan telefoontikken. We doen ons best om als MVNO een aantrekkelijke propositie neer te leggen.”

Vanaf mei gaat Youpinie van start met een test waarin vijfduizend mensen meedraaien.

Bronnen:
www.emerce.nl
www.elephanttalk.com
www.youpinie.nl


› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.