Tros Radar: VoIP op mobieltjes

Ik heb inderdaad geen iPhone, mede door de bekende beperkingen

› reageer

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1400

Bij radar was er een item over VoIP op je mobiel.
In de uitzending werden wel een groot aantal rare dingen gezegd, maar op hun site staat bij het achtergrond artikel en bij de reacties door de providers wel betere informatie.

Er wordt gesuggereerd dat de Nederlandse aanbieders VoIP tegenhouden, dit valt volgens mij erg mee. Alleen als ze echt bepaalde poorten gaan blokkeren kunnen ze er iets aan doen, maar dat gebeurt tegenwoordig nauwelijks meer. (volgens mij alleen kpn prepaid, en misschien Telfort)
Er staat alleen in de algemene voorwaarden dat het niet mag, maar in de praktijk kunnen ze er weinig tegen doen.

nog een paar observaties van mij over het item:

-Er wordt net gedaan alsof de datalimieten onredelijk zijn. Ik vind dat erg overdreven. Er is immers een beperkte capaciteit over het mobiele netwerk.

-Er wordt net gedaan alsof het niet toestaan van VoIP in de algemene voorwaarden onredelijk is. Ook hier ben ik het niet mee eens. VoIP is veel minder efficient gebruik van het netwerk dan de gewone spraak producten over UMTS of GSM (je moet namelijk altijd een verbinding hebben). Dus ook uit capaciteits overwegingen is het begrijpelijk

-de Nederlandse aanbieders hebben NIETS te maken met het niet functioneren van Skype op de iphone over 3G. Dat heeft Skype zelf gedaan onder druk van Apple en AT&T. Skype werkt daarentegen prima over de meeste mobiele 3G netwerken, en je hebt op de Nokia Internet tablets, en de Windows Mobile smartphones Skype dat wel over 3G wil werken.

-volgens mij klopt hun 1 minuut skypen = 1 MB ook niet, volgens mij is het een stuk minder, maar dat hangt ook van de kwaliteits instellingen af. Op hoge kwaliteit via VoIP komt het niet boven de 0,5MB per minuut uit. Op lage settings is het nog veel minder (GSM kwaliteit)

-het stellen dat dit met "de vrijheid van het internet" te maken heeft vind ik ook sterk overdreven. Voor de providers is het meer het bewaken en verdelen van de capaciteit van het netwerk.
Maar ik geeft toe, ook ik wil niet dat aanbieders dingen gaan blokkeren.

-het enige commentaar dat hout snijdt is de kritiek op de vaagheid van de fair use policy bij veel aanbieders: "meer dan 10x het gemiddelde" is een niets zeggende regel, die zo snel mogelijk moet verdwijnen.

-Volgens mij hebben ze bij radar heel weinig zelf getest, en is dit meer een verkapte reclame voor SPRXMobile. (een bedrijf waar ik nog nooit van had gehoord overigens).

-de klantenservices van de aanbieders hadden het er duidelijk moeilijk mee. Ik denk niet dat het in 1 van de scripts staat. Maar je kan je ook afvragen of ze support moeten kunnen geven voor specifieke internet applicaties. Lijkt me ook te specifiek.

Is telecomvergelijker eigenlijk ooit bij Radar geweest? Wel een keer bij Kassa als ik mij niet vergis. Misschien moet TV zich iets meer profileren in de media. Je wordt nu gek van die bedrijven als bellen.com enzo. die net doen alsof ze onafhankelijke informatie geven. Dat kunnen de die-hard TV-gebruikers beter! :-)

› reageer

die regels over FUP zijn inderdaad vaag.. 10x het gemiddelde zegt niets.. maar als ze ook daadwerkelijk het gemiddelde vermelden, is het meteen al een stuk duidelijker

› reageer

Allereerst mijn complimenten voor de start post!! Ik kan het me hier helemaal in vinden.

Toch vind ik het maar een erg loos onderwerp van Radar. Skypen op de mobiel of via SIP bellen, ik heb het vaak genoeg gedaan maar het mobiel internet via gsm is gewoon geen goede techniek hiervoor.

Mijn bedenkingen:
1. Je moet altijd een UMTS/3G verbinding hebben openstaan (om inkomende gesprekken te ontvangen). Gebruik op een windows smartphone of Nokia toestel resulteert erin dat je batterij binnen 3 uur dood is! Immers het toestel moet steeds pollen met het SIP/SKYPE netwerk.

2. Er is nog geen goede UMTS/3G dekking. Probeer eens SIP te bellen in een trein of in de auto, de verbinding valt gewoon erg vaak weg. Geen solide oplossing dus. Voor zakelijk gebruik zou ik het niet doen!

3. Waarom moeten wij allemaal gaan SKYPEN?? Laat de providers het gewoon blokkeren en goedkoop internet houden en daarnaast de normale belkosten verlagen. Immers waarom moeten wij als consument gaan klooien met software?! Dit soort regeltjes "Zet Skype op je netwerk open" resulteert in een absolute verhoging datatarieven. En straks zijn we weer terug door dit soort gedoe bij MB afrekening! Daarnaast is databelasting op het netwerk veel intensiever voor een provider dan een gewoon GSM/UMTS gesprek.

4. Trouwens SKYPE wordt niet geblokkeerd op de netwerken behalve bij KPN prepaid en Telfort. Maar dan moet je gewoon geen Iphone kopen!

5. Daarnaast delen we de dataverbinding op een cel met meerdere mensen. Door het grote dataverbruik in de toekomst zal VoIP bellen bij de huidige capaciteit meer latency gaan geven en daardoor slechtere verbindingen.

Al met al veel prutsen voor weinig! Mijn advies: Neem gewoon een goedkoop SIMONLY abonnement met veel belminuten!

Ik werk niet bij 1 van de telecomproviders en heb daardoor geen belangen!

› reageer

@2 de dekking van UMTS van kpn is in mijn optiek prima, Vodafone vind ik ook erg goed, maar trager, T-mobile valt mij binnenshuis wat tegen. ik gebruik geen dual mode, alleen 3G, en dat werkt naar wens.
Het probleem is volgens mij niet zozeer de dekking als wel dat VoIP niet zo robust met fouten om kan gaan als gewone spraak verbindingen over 3G en GSM.

@3 met je eens. Radar doet net alsof de telecomaanbieders ons een poot uitdraaien door datalimieten en voorwaarden aan mobiel internet gebruik te stellen. Dat valt in mijn optiek relatief mee. Ik vind de data bundels schappelijk geprijsd.
Het probleem zit hem in de NORMALE spraak tarieven, die worden kunstmatig vastgesteld, en hebben weinig met de kosten voor het daadwerkelijk gemaakte gesprek te maken.
Het afbetalen van je mobieltje en belachelijke hoge interconnectietarieven zijn de grootste boosdoener die de tarieven naar mobiel hoog maken.

@4 heb je Telfort recentelijk nog getest? Ik heb mijn Telfort data abo twee maanden terug opgezegd, dus ik kon dat niet meer testen.
Vroeger kon dat op Telfort Edge nog wel. Niets werd geblokkeerd. Niet dat het goed werkte, want de latency en bandbreedte waren problematisch.

@5 inderdaad het beste idee om goedkoop mobiel te bellen.

› reageer

Hallo,

Volgens mij mis ik iets, niemand noemt Apple in dit geval. In mijn optiek is bijna alle VoIP software niet werkend op 3G ik heb al meerdere applicatie gekocht, en dat werkt allemaal niet. Dat de software niet op 3G werkt is niet omdat het niet werkt maar omdat Apple de software makers de eis legt dat het niet "mag" werken.

Inmiddels heb ik met Consuwijzer gesproken en zij zeggen dat ik een punt heb, ze zijn bezig meer uit te zoeken en ik wordt deze week nog terug gebeld met terugkoppeling.

In mijn beleving zit het grote probleem dus bij Apple, ik heb ook Nokia en HTC telefoons actief in gebruik en deze werken wel. Dus in mijn beleving leggen mogelijk niet alleen Apple maar ook AT & T hebben hier een grote rol in. VoIP providers kunnen hierdoor niet iets aanbieden.

Iemand het eens met mijn logica en iemand die er al meer in zit of iets heeft vernomen...?

Groeten,
Michiel

› reageer

Volgens mij mis ik iets, niemand noemt Apple in dit geval.
Ach ja, Apple.

Apple was (en is) sterk op de VS gericht. Daar hadden ze hun grootste marktaandeel, en doen ze veruit het meeste aan marketing.

In de VS wordt nog meer geklaagd over telecomaanbieders dan in Europa.
Als je als telefoonmaker in de VS toestellen wilt verkopen, dan moet je effectief "in bed" met een telecomaanbieder.
Vele abonnementen hebben strenge voorwaarden. Een Imei lock komt vaak voor, Je mag dus slecht 1 GSM gebruiken en dat is het telefoontje dat je bij de aanbieder hebt gekocht. Bij het switchen van toestel moet je een vergoeding betalen.
De software op de door de aanbieders verkochte telefoons is ook vaak aangepast. "Tethering" is soms onmogelijk gemaakt (je telefoon als modem gebruiken). etc. etc. etc.

Dus heeft Apple gekozen om afspraken te maken met AT&T, en daar horen deze limitaties bij (dat wilde AT&T).
Voor Apple en vele andere ontwikkelaars van Iphone software is Nederland te klein en onbelangrijk om voor onze markt eigen versies met minder strenge voorwaarden op te zetten.
De Iphone is gewoon een zeer gesloten platform. Als je dat niet wilt moet je de iphone jailbreaken of gewoon geen Apple kopen.

Overigens is (volgens mij) tethering met een Iphone data abonnement van T-mobile NL niet toegestaan, maar met Web en Walk Plus weer wel.

Data abonnementen zijn in Nederland erg onduidelijk. Veel verschillende voorwaarden, prijzen, snelheden, datalimieten etc.
En 99% van de consumenten heeft geen idee wat deze dingen betekenen.
In mijn optiek dus erg slecht aangepakt van telecomaanbieders (concurreren op niet begrepen kenmerken).

Met data-abonnementen en bundels is overigens wel meer mis hoor. geen enkele aanbieder geeft duidelijke informatie over hoe het product werkt en welke limitaties/ mogelijkheden ze hebben. Dit wordt als "te technisch" gezien en is meestal niet op hun site te vinden. Dingen als:
-heb je een vast IP?
-werkt de verbinding met een Proxy server?
-kan ik mijn actuele verbruik ergens controleren?
-zijn er poorten geblokkeerd?
-is de verbinding extern benaderbaar?
-hebben ze extra diensten als een "image compression proxy" ?
etc. etc.

› reageer

XCLTempesT even een reactie...

Even inhaken op de "onduidelijkheden" ik denk dat het gewoon met de volwassenheid van de dienstverlening te maken heeft. Zie T-Mobile zij hebben redelijk wat dingen beter in schrift dan Vodafone en KPN. Echter netwerk van T-Mobile is een drama, ik heb zelf 2 zakelijke aansluitingen na 6 week dramatisch contact eindelijk over gebracht naar Vodafone, waar ik dolgelukkig mee ben.

Enfin, in mijn beleving moet er juridisch toch iets te doen zijn tegen Apple...? Ik bedoel een komend probleem is dat straks in de EU batterij/accu werkende apparaten moeten kunnen worden ontdaan van batterij/accu, omdat dit niet mogelijk is bij de iPhone. Kan het zo zijn dat het toestel niet meer verkocht mag worden. Waarom mag Apple gebruikers dan beperken in functionaliteit...? Daarbij waarom zou ik dan niet een iPhone moeten kopen...? Het is toch mijn keus, maar toch niet acceptabel dat een apparaat een beperking heeft dat in iedergeval in NL niet zo beperkt zou mogen zijn.

Of ben ik nou een zeur...? Lijkt me toch niet...? Aangezien in Amerika iemand met magnetron een dier hierin doet en vervolgens een claim in kan dienen, dan kan het toch niet zo zijn dat wanneer de wetgeving er al duidelijk in is dat de consument toch wordt benadeeld...?

Groeten,
Michiel

› reageer

@Michiel: weliswaar volledig off topic, maar het hele 'huisdier in een magnetron'-voorbeeld is weinig meer dan een broodje aap verhaal.
http://www.snopes.com/horrors/techno/microwavedpet.asp

› reageer

@Pritstift... Uhh... nogal offtopic... dat is toch niet mijn punt...? Het mag duidelijk zijn waar het mij om gaat...? Ik blijf erbij dat ik het vreemd vind dat zoiets maar mogelijk is...

› reageer

Volgens mij is het vrij simpel. Een apparaat voldoet aan bepaalde eigenschappen. Als die eigenschappen je niet bevallen, moet je het apparaat niet kopen. Of die eigenschappen dortware of hardwarematig zijn danwel wel aanwezig maar niet vrijgegeven door de fabrikant, doet niet terzake. De eigenschappen worden, als deze zijn geblokkeerd door de fabrikant, als niet aanwezig geacht. Zolang Apple daar niet wazig over doet, valt Apple niets te verwijten.

Misschien zegt het iets over Apple .. maar dat is subjectief

› reageer

@Pinokkio...

Tja... daar heb je enigszins een punt... al neig ik te denken dat of jij geen iPhone hebt en je niet benadeeld voeld, of je hebt deze functie in geheel niet nodig... Al met al blijf ik het scheef vinden dat het op deze manier mogelijk is. Al moet ik wel zeggen Billy Gates weet ook veel regeltjes niet menen te gebruiken...

› reageer

Ik heb inderdaad geen iPhone, mede door de bekende beperkingen

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.