CDA wil lagere sms-tarieven binnen Nederland

Volgens mij kan de politiek zich beter druk maken over het naar boven afronden van de belminuten. Heel subtiel worden de prijzen daarmee behoorlijk verhoogd.

› reageer

De tarieven van sms'jes kunnen in Nederland oplopen tot 25 cent per bericht en liggen daarmee veel hoger dan de maximumtarieven die binnenkort gelden voor het versturen van sms'jes binnen Europa.

Dat blijkt uit onderzoek van de jongerenkandidaat van het CDA voor het Europees Parlement, Michiel Dijkman. Hij is een actie gestart voor lagere sms-tarieven in Nederland.

Europa heeft bepaald dat een sms'je in het buitenland vanaf juli maximaal nog elf cent mag kosten, stelt Dijkman.

Tarief

Sms'jes die binnen Nederland worden verstuurd, vallen nu echter niet onder die richtlijn. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste providers in Nederland een tarief hanteren van boven de elf cent als het gaat om sms'en buiten de bundel.

"Het is straks goedkoper om van Amsterdam naar Athene te sms'en dan van Amsterdam naar Almere", stelt de 24-jarige CDA'er. "Dat is bizar."

Spaanse telefoon

Hij vindt daarom dat er een eind moet komen aan de 'absurd hoge tarieven' die in Nederland gelden. "Anders kan je straks bij wijze van spreken beter met een Spaanse telefoon gaan sms'en."

Dijkman is een handtekeningenactie gestart voor lagere sms-tarieven. Hij heeft daarvoor de website 11cent.nl geopend. Ook kunnen mensen '11cent' sms'en naar 1008. De handtekeningen worden aangeboden aan de grootste Europese telecombedrijven.

Bron: Nu.nl

› reageer

"Het is straks goedkoper om van Amsterdam naar Athene te sms'en dan van Amsterdam naar Almere", stelt de 24-jarige CDA'er. "Dat is bizar."

Smsen naar het buitenland is toch niet goedkoper? Sms IN het buiten is verplicht goedkoper naar mijn weten. En volgens mij is het 11 cent ex. btw?

› reageer

Het grappige is dat een sms binnen Nederland automatisch een sms binnen Europa is. Dus als er een maximumprijs geldt voor sms binnen Europa geldt dat automatisch ook voor binnen Nederland...

› reageer

En dat is dus helaas niet zo, ook al is Nederland theoretisch ook een EU land.. Bij mij geldt hetzelfde.. betaal bij mijn Flex abo ook 13 cent (ex BTW) uit de bundel voor een smsje.. helaas is hier in breda-noord net geen belgisch netwerk te ontvangen, maar anders was het mooi goedkoper geweest om vanaf daar te smsen.. beetje vreemde situatie

› reageer

Sjonge jonge, je kunt merken dat het weer verkiezingstijd is...

› reageer

Inderdaad echt verkiezingstijd.

Maar ik vind het ook vreemd, ik betaal met mijn flex abo ook iets van 23 ct. En laatst had ik 50 smsjes verzonden a 11,50. Vrienden van me kunnen voor minder (9,95) 1000 smsjes versturen. Nu kan ik wel een verdubbelaar nemen a 2,50 waardoor ik ook in NL voor 11(,5) ct sms, maar toch is 't van de zotte. We zullen toch zeggen dat de toestelprijs ergens in verwerkt moet zitten. Meestal koop ik met mijn flex tegoed sms in bij smscity voor ca 6~9 ct. (en dan MSN bot op mijn PDA)

› reageer

Och ja, je moet ergens stemmen vandaan zien te halen.

Weet dhr. Dijkman ook dat Nederland 1 van de weinige landen is waar aan koppelverkoop wordt gedaan? Dat je in andere landen eerst een toestel moet kopen en dan vervolgens nog je abonnementskosten?

We kunnen natuurlijk in Nederland wel de providers helemaal uitpersen, maar zij moeten toch ook bepaalde winsten blijven maken.

Prijzen in de EU naar beneden.
Aansluitkosten omhoog.
Afronden weer op hele minuten.
Minuten en Smsjes weer apart door een aparte bundel
Toestelsubsidie naar beneden?

› reageer

Als ze nou eens 1000 smjes voor 20,- verkochten (2ct) i.p.v 10,-. (1ct) dan kunnen ze er ook voor zorgen dat losse smsjes 11 cent worden.

De providers zijn zelf een prijzenoorlog met mega sms-bundels gestart. De kwantumkorting is hier helemaal uit de hand gelopen. Als je na het relax prijsplan kijkt kan je kiezen voor 500 sms voor 30,00 of 1000 sms voor 10,00

Nee, ik heb geen medelijden met de providers. Ik vind de gevolgen van dit mismanagment wel lullig voor het personeel.

› reageer

Volgens mij kan de politiek zich beter druk maken over het naar boven afronden van de belminuten. Heel subtiel worden de prijzen daarmee behoorlijk verhoogd.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.