Zeker nu verwacht ik dat klanten beter aan het kijken gaan naar wat ze precies binnen hun maandbedrag krijgen. En reken maar dat de concurerende netwerkshops er als de kippen bij zijn om potentiële klanten eens stevig voor te lichten over de klantonvriendelijke LIFO en tariefs praktijken bij KPN. Op dit moment tarieven verhogen en voorwaarden ongunstiger maken kan je veel klanten kosten. De verhoging van de buiten de bundelprijs heeft direct gevolgen voor de rekening van veel klanten: bel je een keer een 0900 nummer voor een taxi, parkline parkeren of voor OV reisinfo dan tik je het buitenbundeltarief + de kosten van het 0900 nummer af.
Voorheen rekenden alleen wij en kozen dan wat we er voor over hebben. In moeilijke tijden gaan er meer klanten rekenen. De vergelijking hier zal het ook wel laten zien: neem je KPN dan moet je straks of een hogere duurdere bundel nemen, of veel betalen voor buiten de bundel bellen. Beide zaken kunnen reden zijn om steevast onderaan de vergelijkingen te gaan eindigen omdat je te duur bent als provider.
KPN hoopt natuurlijk ontevreden klanten naar Telfort door te kunnen schuiven. Dat zal gezien de ontevredenheid daar en doorgevoerde prijsverhogingen vast niet lukken.
KPN schaft subsidie prepaidtoestellen af en verhoogt tarieven sim-only
KPN gaat met ingang van juli de subsidies op prepaidtoestellen afschaffen en de tarieven van sim-only verhogen. In een interview met Connexie heeft Marco Visser, directeur van KPN Mobiel in Nederland, deze stappen aangekondigd. Het interview is te lezen in nummer 5 dat binnenkort bij de abonnees op de mat valt maar is ook integraal hieronder te lezen.
Bron: Connexie
Jammer, want de rest zal zeker volgen
Enkele quotes:
Neem bijvoorbeeld de sim-only-tarieven. Die zijn in Nederland ongekend laag. Op het moment dat iemand naar een andere operator belt met een sim-only, dan maken de operators meer kosten voor het bellen dan de beller. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het is om die reden dat we per juli onze sim-only-tarieven voor alle merken met gemiddeld twee euro gaan verhogen
We moeten het businessmodel veranderen. Bijvoorbeeld voor onze prepaidproposities. Vanaf juli gaan wij geleidelijk de subsidies op prepaidtoestellen afschaffen. Dat kan ook niet anders; de arpu is nog maar een paar euro per maand. Om een idee te geven: na drie maanden is een flink deel van de nieuwe prepaidgebruikers al inactief. Van deze inactieve gebruikers heeft de helft al niet eens de intentie om het toestel te gebruiken met een prepaidkaart
Voor wat betreft die bundels. Als je als klant een bundel afsluit maak je feitelijk de afspraak met ons dat je een bepaald aantal belminuten afneemt, waarvoor je een goede prijs krijgt. Dat is een fair deal en dus een systeem dat wij niet gaan verlaten. In andere landen zie je hierin wat meer variaties
Lang leve "concurrentie". Laten we het in de telecommarkt maar concurnetniet noemen.
› reageerWat betreft prepaid: Ik krijg de indruk dat steeds meer mensen een abo nemen. "Vroeger" was een abo nog een beetje eng voor veel mensen, nu is dat doodnormaal. Ook zijn er nu abo's die je per maand op kunt zeggen.
Zelf heb ik nog nooit een prepaid echt gebruikt. Wel regelmatig gekocht en allemaal weggegeven, verkocht of als reservetoestel gebruikt. Niet echt fijn voor providers dus.
zo lust ik er ook nog een paar.
KPN is de laatste tijd alleen maar de tarieven aan het verhogen
zie ook telfort adsl. En de recente invoering van aansluitkn.
met de opmerking, maar wij zijn vergeleken met de rest van europa zo goedkoop.
Dat van prepaid klopt nog wel, maar dan hebben ze het wel erg lang volgehouden. unlocken bestaat al jaren.
Maak dan de abo's goedkoop. Nou dus niet want die worden ook weer verhoogd. Ook verliesgevend? Natuurlijk.....
20 euro per maand voor belbasis zonder 1 minuut gebeld te hebben. Dat is niet afzetterij? neuh...natuurlijk niet
Jarenlang smsjes voor 22 cent berekend terwijl het 2 cent kost om te versturen. Ook geen afzetterij?
[KPN] toegevoegd aan de titel.
› reageerPrepaidtoestellen worden natuurlijk ook veel gebruikt om een (sim only) abonnementskaartje in te doen, zonder te unlocken. Als in KPN prepaidtoestel en dan meteen een sim only er in. Deze uitspraken verklaren dan ook waarom bijvoorbeeld de Samsung Star (één van de nieuwste prepaidpakketten bij KPN) dubbel gelocked zijn.
› reageerOp het moment dat iemand naar een andere operator belt met een sim-only, dan maken de operators meer kosten voor het bellen dan de beller. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
En hoe komt dat? Omdat de "kosten" kunstmatig hoog gehouden worden door EXTREEM hoge interconnectie tarieven. Bedenk wel dat kpn/telfort dit geld ontvangen als ze gebeld worden.
Men gaat ervan uit dat je net zoveel gebeld wordt als dat je belt, daarom kan sim-only voor minder dan het interconnectie tarief worden aangeboden.
vroeger hadden Orange en Telfort bundels voor goedkoop bellen op het eigen netwerk (samenbellen en Orange naar Orange), hierdoor kon je een idee krijgen wat de daadwerkelijke kosten van een belminuut is.
Ze vroegen bedragen tussen de 0,5 cent en 2 cent per minuut (afhankelijk van hoe je de rest van het abonnements geld verrekend).
Waarom kost het bellen van gebruikers op je netwerk zo weinig en moet een andere provider minsten 9 cent pm betalen?
Als ze nu het interconnectie tarief drastisch gaan verlagen, dan is dit probleem van "te goedkope" sim-onlys ook opgelost. Net als in Frankrijk bijvoorbeeld: 2 cent pm.
Dit hele betoog van kpn laat zien hoe ziek deze branche wel niet is. Er wordt gegoocheld met cijfertjes, en wiskundige wizkids houden zich bezig met het "optimaliseren" van de winstmarges door voorwaarden en tarieven te tweaken (een beetje als de bankensector met hun beleggings producten).
Niemand weet meer wat de producten kosten, op welke diensten de winst wordt gemaakt of hoe de producten precies werken.
kpn moet haar producten sterk versimpelen.
Ook zou kpn veel meer klantgericht moeten zijn en redelijke prijzen gaan rekenen die daadwerkelijk iets met de kosten te maken hebben (dus niet 10 tot 1000 keer over de kop laten gaan). Het idiote is dat juist trouwe klanten veel meer betalen dan nieuwe klanten.
Er was op webwereld een mooie column hierover:
http://webwereld.nl/column/60226/loyale-abonnees-zijn-losers--column-.html
Ach mobiel bellen is geen noodzaak, als het te duur is bel ik gewoon niet mobiel.
Ik vind het aanstellerij. Beetje zitten klagen dat commerciele bedrijven winst proberen te maken. Ze doen je een aanbod: Take it or leave it ! Telecombedrijven hebben tot op heden nog nauwelijks winst gemaakt door de enorme concurrentiestrijd om marktaandeel.
Er is geen land ter wereld waar zo veel geinvesteerd wordt in het binnenhalen van een klant ! In belgie zijn de tarieven net zo hoog als in Nederland (daar bestaan sim-only's niet) en krijgen ze geen gratis toestel.
Ik begrijp de teleurstelling van steeds oplopende tarieven, maar zie dit oogsten ook als een logisch gevolg van zaaien.
Telecombedrijven hebben tot op heden nog nauwelijks winst gemaakt door de enorme concurrentiestrijd om marktaandeel.
Er is geen land ter wereld waar zo veel geinvesteerd wordt in het binnenhalen van een klant !
Mijn probleem is helemaal niet dat ze winst maken, maar de manier hoe ze dingen beprijzen. Het is volstrekt niet transparant en heeft niets met enige kosten te maken. Ze concurreren met elkaar op marktaandeel, in de hoop dat klanten juist die diensten/producten afnemen waar ze torenhoge winsten op maken (bellen buitenland, internet buitenland, buitenbundel tarieven, 0900 nummers, korte gesprekken, interconnectietarieven , beeldbellen etc. etc.)
Dit is heel ongezond. Het wekt de indruk dat je als klant er niet op kan vertrouwen dat je een eerlijke prijs betaald voor alle diensten, en dat je altijd op je hoede moet zijn als je een telecomproduct gebruikt. En dat leid tot stagnatie van innovatie.
Om mensen te verleiden moeten ze inderdaad wel eerst klant worden, en daar wordt op geconcurreerd met toestelsubsidies, goedkope sim-only belbundels, SMS bundels en goedkoop mobiel internet.
Trouwe klanten, die geen moeite willen doen, zijn de dupe en betalen effectief voor de "slimme" klanten die alles hebben uitgepluisd en weten hoe je goed kan profiteren van deze "nieuwe klant regelingen"
Ik ben het met kpn eens dat dit business model verouderd is en niet zo door kan gaan, maar simpele tariefsverhogingen zijn niet de oplossing. kpn moet de nadruk leggen op bestaande klanten en deze juist belonen. Het huidige systeem dwingt klanten tot wantrouwen en provider-hoppen.
Overigens is Nederland een HEEL aantrekkelijk land voor telecomaanbieders (daarom hadden we eerst ook 5 netwerken). Het land is relatief klein, relatief dichtbevolkt en rijk genoeg voor massale afname van telecomproducten.
De toestelsubsidies, die ooit bedoeld waren om het makkelijker te maken in te stappen door de aanschaf kosten van je telefoon te spreiden, zijn geworden tot een door en door ziek systeem van tarieven die volstrekt niet transparant zijn. Als met merendeel van het tarief van je belminuut gebruikt wordt voor afbetaling van je toestel, dan is je telecomaanbieder eerder een bank die een lening verstrekt dan een "tikken-aanbieder".
Ik pleit voor de volgende maatregelen:
-verbod op toestelsubsidies
-drastische verlaging interconnectie tarief
-verplichte gelijke tarieven voor bellen/SMS naar iedereen in de hele EU.
Het verbinden met een netwerk over de grens kost marginaal meer dan het verbinden met een ander netwerk binnen Nederland, toch is er een enorm prijsverschil, dat is imho niet redelijk.
Maar je kan nog veel meer maatregelen bedenken.
Ik heb niet zo'n moeite met toestelsubsidies en betaal toch nooit teveel KPN duurder/minder aantrekkelijk? Dan wordt KPN niet de volgende aanbieder
Volgens mij is dat martwerking ... Als je iets op de markt wil kopen, is het in je eigen belang om je er in te verdiepen. De "domme" consument doet dat kennelijk niet en is hier zelf de dupe van. Wat is het probleem
Dat er iets aan transparantie gedaan moet worden, onderschrijf ik overigens wel.
Ik ben het eens met XCL Tempes dat de markt door de providers zelf is verziekt. In andere landen waar ook 100% subsidie was is het al lang gelukt om hier vanaf te komen.
Ook ben ik het eens met zijn stelling dat telecomproducten best te vergelijken zijn met bankpolisen inclusief de manier van omgaan met kleine lettertjes en de manier van het in de markt zetten die soms grenst aan misleiding. Is niet elk GSM abonnement intussen een woekerpolis?
Een klant moet zich vooraf goed informeren, daar ben ik het mee eens. Ben je klant, dan verwacht ik echter niet dat ik zo'n groot wantrouwen tegen mijn provider moet hebben dat ik hem wekelijks moet gaan controleren op stiekeme wijzigingen van tarieven en voorwaarden tijdens de termijn waarvoor onze afspraak geldt. (= je contract). Die afspraak zou heilig zijn. Je betaalt en ontvangt de afgesproken tegenprestatie zonder dat er achteraf verzwarende voorwaarden gesteld mogen gaan worden. Het in het verleden tig keer kunnen opzeggen wegens het niet nakomen van de afspraak door mijn provider is 100% te wijten geweest aan bovenstaande zaken die ik niet tolereerde terwijl onze afspraak nog liep. Nieuwe afspraak met verslechterende voorwaarden? Dan ook een nieuwe tegenprestatie.
Dat nu telkens geprobeerd wordt voorwaarden te verslechteren zonder dat de klant op kan zeggen is dubieus. Dat bijvoorbeeld KPN nu contractvrije klanten naar hogere tarieven dwingt mag wel. Netjes is anders. Het aanpakken van de interconnectie tarieven is een betere oplossing.
Tot nu toe konde KPN en Vodafone rekenen op meer ontvangen gesprekken (= inkomsten) dan Orange en T-Mobile. Orange is weg en nu zijn er 3 min of meer gelijkwaardige bedrijven ontstaan. Minder inkomsten dus voor KPN en Vodafone, maar dat is nu juist het gevolg van het samenvoegen van concurrenten. Jammer voor hun. Ze hebben jaren een voorsprong gehad + flink wat extra inkomsten. Het is dan niet terecht nu te gaan jammeren.
KPN heeft bijvoorbeeld ook zelf gekozen voor de huidige tarievenstructuur. De prijzen zijn alleen maar gestegen en het bedrijf maakt miljoenen winst. Dat ze al jaren niets verdienen in Nederland is dus absoluut niet waar. Er zitten zoveel klanten op die paar masten dat de kosten hier erg laag zijn. Moet er ergens geïnvesteerd worden in een extra mast, dan is het oppervlak van NL zo klein dat deze al snel weer vol bezet is.
Laten de providers dus stoppen met het jaarlijkse huilen. Dat de voorwaarden en tarieven nu juist weer midden in een vakantieperiode aangepast gaan worden is ook slinks.
Wel een noot: laten ze afblijven van de toestelsubsidie. T-Mobile draait daar al mee proef bij de Iphone die tegen woekerprijzen voor verplichte 2 jaarscontracten op de markt komt. De nieuwe Iphone wordt nog duurder gebracht. Als we daar in stinken, dan gaat de boel binnenkort in bredere zin op de helling. De klant blijkt dit tot nu toe over het algemeen gewoon te pikken namelijk.
Het wordt nog erger:
KPN gaat subsidies verlagen op mobiele telefoons bij abonnementen
KPN heeft tegenover het Algemeen Dagblad bevestigd dat het de subsidies gaat verlagen voor toestellen. Hierdoor zouden telefoons duurder worden bij de aanschaf. Vodafone begint juist aan een nieuwe prijzenoorlog en kondigt een grootschalige kortingsactie aan. KPN heeft aangegeven geen gratis telefoons meer te gaan weggeven bij een nieuw abonnement bij de provider. De provider breekt hiermee met haar eigen traditie aangezien KPN de eerste provider was in Nederland die gratis telefoons weggaf bij een abonnement.
Meer AAP (Oorspronkelijke bron: AD)
Ik weet niet waar dat stukje over vodafone staat, maar ik denk dat er op initiatieven als deze gedoeld wordt. Het oorspronkelijke artikel van AD gaat veel meer om prepaid, de subsidie op abonnementen wordt alleen zijdelings genoemd.
Ik vraag mij af waar die website zijn info vandaan haalt. Er mogen al langere tijd geen andere artikelen meer verkocht worden bij een GSM abonnement van KPN/Hi. Dus de zin in het stuk dat er TV's mee gekocht worden klopt niet. (of het moet een mobiel TV ondersteund GSM toestel zijn van KPN zelf).
Elders las ik volgens mij juist dat KPN alleen prepaid aanpakt en voor abonnementen voorlopig alles bij het oude wil laten. Ja wat is waar. De journalistiek is nog minder transparant dan de GSM aanbieders, ik kan mij vaak niet aan de indruk onttrekken dat men er maar een verhaaltje van brouwt wat smeuïg is en goed uit komt
Ik keek net op www.kpn.com naar de zonnesteekweken. Daar zie ik in de actievoorwaarden staan: "Per 1 juli wijzigen de KPN Flexibel abonnementen."
Wat zou dit gaan betekenen....
Bron: http://www.kpn.com/web/show/id=811595 en dan bij actievoorwaarden.
KPN Flexibel naar 30c per minuut=66,66 gulden ct per minuut=bijna 3 keer zo duur als 1999(25 gulden cent per minuut)=pure oplichting
KPN kan dit alleen maar maken omdat er geen concurrentie is. Directe kostprijs(MTA) van KPN is hooguit 9c.
Ambtenaren hebben geslapen bij overname van Telfort en Orange en nu betalen wij de rekening.
De Flexibelabonnementen worden vervangen voor nieuwe bundels. Daarbij worden de hele grote bundels iets goedkoper, en de kleinste bundels duurder (Flexibel 20 nog maar 100 minuten bijv.). Buiten bundeltarief gaat omhoog naar 30ct p/m, en LIFO wordt opnieuw ingevoerd (dus eerst nieuwe bundel, dan oude bundel).
De aansluitkosten voor simonly's worden ook 24,95. De Hi Sim Only's worden vier euro per maand duurder, en komen ook in een tweejarige variant. De tweejarige variant is twee euro per maand duurder dan de huidige sim only's. Buiten bundeltarief voor Hi Sim Only & Hi Online gaat omhoog van 30 naar 35 ct per minuut, en voor de gewone Hi bundels omhoog van 25 naar 30 ct per minuut.
Wat een bizarre verhogingen Vooral dat buiten de bundeltarief is gewoon asociaal. Straks wordt het nog interessant om over te stappen op prepaid..
-Buiten bundeltarief gaat omhoog naar 30ct p/m.
-LIFO wordt opnieuw ingevoerd (dus eerst nieuwe bundel, dan oude bundel).
-De aansluitkosten voor simonly's worden ook 24,95.
Als dit waar is, dan gaat het met kpn helemaal de verkeerde kant op.
Grapjes als LIFO en extreem hoge buitenbundel tarieven zijn ZEER klant onvriendelijk.
Als klant wil je van een product gebruik kunnen maken en weten hoeveel je moet gaan betalen. Als dat niet transparant is en de rekening valt tegen, dan voelt de klant zich "genaaid" en is het imago van kpn bij hem/haar voor lange tijd ernstig beschadigd.
Dit zijn allemaal "tweaks" om klanten de te laten denken dat iets redelijk geprijsd is, maar in het echt dus helemaal niet.
Het is voor kpn gewoon niet uit te leggen waarom Prepaid alternatieven (zoals simyo) voor 10 cent pm kunnen bellen, en geen aansluitkosten rekenen (zelfs gratis extra tegoed), terwijl een kpn abonnement 30 cent pm buitenbundel kost en 25,- euri aansluitkosten.
redelijk absurd dit
Zeker nu verwacht ik dat klanten beter aan het kijken gaan naar wat ze precies binnen hun maandbedrag krijgen. En reken maar dat de concurerende netwerkshops er als de kippen bij zijn om potentiële klanten eens stevig voor te lichten over de klantonvriendelijke LIFO en tariefs praktijken bij KPN. Op dit moment tarieven verhogen en voorwaarden ongunstiger maken kan je veel klanten kosten. De verhoging van de buiten de bundelprijs heeft direct gevolgen voor de rekening van veel klanten: bel je een keer een 0900 nummer voor een taxi, parkline parkeren of voor OV reisinfo dan tik je het buitenbundeltarief + de kosten van het 0900 nummer af.
Voorheen rekenden alleen wij en kozen dan wat we er voor over hebben. In moeilijke tijden gaan er meer klanten rekenen. De vergelijking hier zal het ook wel laten zien: neem je KPN dan moet je straks of een hogere duurdere bundel nemen, of veel betalen voor buiten de bundel bellen. Beide zaken kunnen reden zijn om steevast onderaan de vergelijkingen te gaan eindigen omdat je te duur bent als provider.
KPN hoopt natuurlijk ontevreden klanten naar Telfort door te kunnen schuiven. Dat zal gezien de ontevredenheid daar en doorgevoerde prijsverhogingen vast niet lukken.