Vodafone'Vodafone werpt hard limiet op voor prepaid Zorgeloos Internet Blox in verband met misbruik

Jammer dat die aktie van 50% korting op de internetbundel (tot 31.07.10) niet ook voor abonnees telt!!!! Had ik die bundel meteen voor mijn dochter aan gezet! €4,75 is vind ik net nog te doen!

› reageer

Vodafone heeft in een interne memo laten weten dat het een harde limiet heeft ingevoerd voor Zorgeloos Internet Blox voor prepaidgebruikers. Als reden hiervoor zou Vodafone aangegeven hebben dat er te veel misbruik van de dienst wordt gemaakt.
Vodafone kaart
Uit de interne memo die All About Phones in handen heeft gekregen zou blijken dat Vodafone te kampen heeft met een hoog misbruikgehalte door prepaidgebruikers van één van de Bloxen. De Vodafone prepaid Zorgeloos Internet Blox geeft gebruikers de mogelijkheid om met een prepaidsim onbeperkt te internetten voor een vast bedrag. Gebleken is echter dat veel gebruikers hier wel erg veel dataverkeer doorheen weten te jagen waardoor de kosten bij Vodafone uit de hand lopen. Vodafone heeft dan ook besloten om nu een harde datalimiet van 250MB in te stellen op de bundel voor prepaidgebruikers. Als de limiet bijna bereikt wordt ontvangt de klant hier een waarschuwingsbericht over. Nadat de 250MB zijn overschreden zal de gebruiker per MB moeten gaan betalen of per kwartier. De kosten hiervan worden van het beltegoed afgeschreven.

Vodafone laat de abonnementsversie ongemoeid en die blijft met een Faire Use Policy werken. Hiervoor geldt overigens ook al een limiet van 250MB, dit is echter geen harde limiet.

In een reactie heeft Vodafone aan All About Phones laten weten dat Vodafone haar beleid niet gaat wijzigen. Vodafone zal gebruik blijven maken van de Fare Use policy zoals ze dat ook bij haar abonnementen doet en hierbij zal geen hard limiet gaan gelden, aldus Vodafone.



WAT EEN OPLICHTERS DIE VODAFONE,IK BEN WEG BIJ DEZE NETWERK.

› reageer

Je quote het zelf al, laatste alinea:

In een reactie heeft Vodafone aan All About Phones laten weten dat Vodafone haar beleid niet gaat wijzigen. Vodafone zal gebruik blijven maken van de Fare Use policy zoals ze dat ook bij haar abonnementen doet en hierbij zal geen hard limiet gaan gelden, aldus Vodafone.

› reageer

robert jan het is al gewijzigd, het zijn oplichters, kijk maar op de website van vodafone.

› reageer

Waar staat het dan op de website?

› reageer

Het is voorbij, ben afgesloten, na 250mb, 2 smsjes gehad dat ik bijna over mijn limiet zat. Na 10 dagen blox.Nieuwe kaart erin en minder verstoken.

› reageer

Oplichters?
Als jij meer dan 10X dan het gemiddeld verbruik verstookte hoorde je altijd al een waarschuwing te krijgen.
En ik weet niet hoe je meer dan 250 MB via je mobiel kan verstoken in een maand, miss bellen via Voip of de sim in een USB modem stoppen. Maar die praktijken zijn daarom ook juist niet toegestaan met een spraak-sim, daarvoor zijn echte data-sim's met data-bundels.

Heel begrijpelijk dat Vodafone dit doet omdat je meer dan 250 MB m.i. alleen kan bereiken door de sim te misbruiken.

› reageer

Onzin,met een smartphone is dat zo verbruikt,youtube,radio online enz.

› reageer

Zelf vind ik 200 MB ook veel. Aan de andere kant de EU of de nederlandse regering vindt dat wij voip moeten kunnen gebruiken op onze telefoons. De telecombranche moet hier zelf met producten op inspelen. Vodafone zou dit met een zgn. smartphone blox gaan doen voor abonnees (is deze al gelaunched?) Ik vind een (duurder) internet product dat bedoeld is voor de laptop geen oplossing voor voip-gebruik. In engeland kan je bij provider 3 onbeperkt voip gebruiken, zo kan het ook.

› reageer

Bericht staat hier:

http://allaboutphones.nl/nieuws/2977/Vodafone-werpt-hard-limiet-op-voor-prepaid-Zorgeloos-Internet-Blox-in-verband-met-misbruik-Update.html

Vodafone had het ontkent, maar ze waren aan het liegen.

Je hoeft overigens niet een nieuwe kaart erin te doen, je kan gewoon direct de blox opnieuw activeren.

› reageer

Moet wel een nieuwe kaart in.
Ze hebben mijn resterende beltegoed eraf gehaald met "per Mb".
Nu heb ik niet genoeg tegoed om blox te activeren.

› reageer

Hoe lang houden telecombedrijven het nog vol om met "onbeperkt", "zorgeloos" en dergelijke termen te adverteren, terwijl ze dat niet willen waarmaken?
Wat is nou 200 MB?! Leven ze nog in 1990 of zo?

› reageer

Dat liegen is echt stom, hebben ze bij vodafone nog nooit over internet en informatie-uitwisseling gehoord? Het is notabene een telecommunicatie bedrijf! Wie doen daar de PR & Product management?


Ze waren net wat gestegen in mijn achting, met een al dan niet kapote belsstatus en lange levertijden maar scherpe tarieven (uitgezonderd vodafone scherp). En dan gaan ze een beetje lopen jokkebrokken. Heel slecht.. Gelukkig is er dan nog V-Power

› reageer

Ik weet niet wat jullie met je Gsm doet maar ik heb aan 250 Mb echt niet meer genoeg. Een radio streaming zit er dan niet meer in want dan ben je zo door je bundel heen , wat heb je dan aan een Smartphone als je het internet niet optimaal kan benutten ? , daar is een smartphone voor gemaakt.

En dan ook nog er gewoon over liegen ! ! ! Voormij zijn het ook dieven , en dat van het misbruik , ok dat zou best kunnen maar dat had je anders kunnen oplossen , door Bv de eerste 250 mb op volle snelheid en dat je snelheid daarna flink gecapped word.

› reageer

Het lijkt erop dat er inderdaad iets verandert is bij vodafone prepaid. Ik had mijn internetbundel net 3 dagen geactiveerd maar kan sinds donderdag niet meer online komen. Eerst zei de medewerker van de klantenservice dat mijn beltegoed 2 euro moest zijn(het was lager) dus om dat aan te tonen stortte hij 2 euro bij, hielp niets ik kon nog niet online. Toen vermeldde hij dat dhe storing dat werd veroorzaakt doordat er gisteren "iets was verandert bij vondafone prepaid internet" wat kon hij niet zeggen maar ze zoude proberen de storign zo snel mogelijk op te lossen.
Kan ik nu mijn geld voor de bundel terug eisen? IK koop geen vodafone blox v oor 9.50 om er 30 dagen gebruik van te maken om daar ineens minimaal 2 van te zien verdwijnen, ik heb dan liever m'n geld terug en activeer de blox weer als het weer goed werkt.

› reageer

Wie internet via een GSM met GPRS gebruikt zal hier niet boven komen. Dat is zo traag dat het je niet gaat lukken. De moderne toestellen en smartphones met UMTS en HSDPA kunnen zulke grote snelheden halen dat je veel meer gaat doen onderweg. Daarbij kan je zo snel pagina's laden dat je aan 250 MB niet genoeg hebt. 1 GB verbruiken onderweg vind ik helemaal niet zo raar meer. (op mijn N95 heb ik dat bij KPN wel bereikt, gelukkig zonder actie vanuit KPN). Kan Vodafone niet de term onbeperkt laten vervallen voor de 9,95 blox en voor 14,95 een onbeperkte plus blox lanceren voor wie meer nodig heeft? Of inderdaad cappen van de snelheid. Iets onbeperkt noemen en klanten boven de 250 MB afsluiten gaat mij te ver.

› reageer

Via GPRS is het idd heel moeilijk tehalen , maar zoals koen hierboven mij al zegt , als je een beetje een moderne toestel hebt , dan wil je toch gewoon alle functies van je toestel optimaal benutten ? Youtube online radio luisteren , dat kan allemaal niet meer met een datalimit.

Zoals ik eerder heb gezegd , cap gewoon de snelheid na een aantal mb , dan kun je in iedergeval echt ZORGELOOS internetten op je mobiel , maar kom niet meer met die troep aan van een datalimiet want daar ga ik echt geen 9.50 meer voor betalen , vroeger meschien wel maar nu echt niet meer.

› reageer

Ik ga hier ook zeker niet meer voor betalen,en data limiet kan echt niet meer ,je kunt je smartphone amper nog gebruiken,ik ben klaar met vodafone.

› reageer

De wijzingingen in de computersystemen van vodafone om het datalimiet goed te kunnen controleren zijn wel weer echt op een "vodafonemanier" doorgevoerd. Gevolg is dat mijn vodafone blox voor internet gewoon helemaal niet meer werkte. Door een test die de technische dienst van Vodafone samen met mij uitvoerde kwamen we erachter dat ik alleen kon internetten als de blox was verwijdert/uitgezet. Ech weer een heel goed van te ovren getestte oplossing van vodafone, ik ben echt benieuwd anneer de telefooncentrales worden ge-upgrade zodat bellen en smssen ook niet meer werken;-) enige positieve is dat ik geld heb verdiend aan deze storing. vanmorge al 2 euro om mij te bewijzen dat ik 2 euro beltegoed moest hebbe om via mijn blox te kunnen internetten(wat niet klopte) en vanmiddag het geld van mij toch al 3 dagen gebruikte blox terug ontvangen. Aan de ene kant een goed gebaar van Vodafone, aan de andere kant toont het aan dat Vodafone geen directe oplossing weet voor de ontstane storing.

› reageer

Ik snap al die ophef niet zo goed. we hebben het over prepaid ... Voor abonnementen is er niets gewijzigd. Het was ook te mooi om waar te zijn

› reageer

Ja en dat het voor prepaid is ? Dat gebruiken genoeg mensen zo tezien aan de reacties. Een prepaid klant betaalt voor die blox evenveel als een abbo klant

› reageer

Volgens mij kan iedereen begrijpen dat 250 Mb voor € 9,50 een koopje is. Hierbij wordt (voor zover ik weet) niet moeilijk gedaan over gebruik met laptop, waar het niet voor bedoeld is. Kijk even rond bij de internet-op-je-laptop abonnementen, € 19,95/maand komt eerst. En dat kan je niet per maand uitzetten ...

Ik snap best dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar laten we wel oppassen dat we niet met z'n allen de kip met de gouden eieren slachten ...

› reageer

Spreek voor je eigen pino , want ik vind anno 2009, 250mb echt geen koopje meer. Hoe moet ik daarmee gaan youtuben of radio luisteren ? Dan ben ik toch zo door mij bundel heen . . . Dan kun je dus de leukste opties van je smartphone niet gebruiken , als het zo moet dan hoeft het voor mij niet hoor.

› reageer

Ik vrees dat dit heel veel klanten gaat kosten bij Vodafone. Vodafone was al niet echt meer de beste provider en alleen met de internetblox konden ze nog iets waarmaken.
Nu is Vodafone de provider met de meeste storingen en zeker niet transparant.

Op de website van vodafone is niets te vinden over het harde limiet. http://www.vodafone.nl/prive/prepaid/vodafone_blox/zorgeloosinternet/
Er staat alleen:

Als je internetbundel tegoed verbruikt is, dan betaal je daarna € 0,75 per 15 min.


en in de algemene voorwaarden:

Bij ‘Zorgeloos Internet’ geldt een ‘normaal gebruik’-clausule, dat wil zeggen het datagebruik niet tien keer zoveel (of meer) per maand mag zijn dan het gemiddelde datagebruik van alle gebruikers (exclusief het gebruik van de Contractant die deze clausule overtreedt).


Hoe is dat voor mij als gewone consument te controleren dat het nu 25 MB is wat een gemiddelde klant gebruikt. Ik geloof hier helemaal niet in! Vodafone heeft volgens mij een veel hoger datagebruik per user!

Transparantie is weg bij Vodafone, voor mij dus ook geen Vodafone abbo meer en ik vind het toch wel ruiken naar oplichting als je een Blox bundel aanschaft voor 30 dagen en na 3 dagen hij automatisch stopt door het datagebruik van 10x zo hoog als het door vodafone bepaalde gemiddelde!

› reageer

@jongerenchaos

Het ruikt niet alleen naar oplichting , naar mijn mening is het gewoon oplichting ! , ze adverteren met ZORGELOOS INTERNET en er staat dat je 30 dagen onbeperkt kan internetten , nou als je dit al onbeperkt internet mag noemen..........

Voormij houd vodafone hier ook op , neem nooit meer een abbo of PrePaid bij Vodafone. Dit is geen manier van zaken doen. Als je niet wilt dat gebruikers veel verbruiken waarom bied je dan een 3.6 mbits lijntje aan ? En dat het gemiddelde 25 mb per maand is is natuurlijk gewoon klinklare onzin , dat verbruik ik al in 2 dagen.

› reageer

Nogmaals het dringende verzoek op dit forum zuinig met de term oplichting om te gaan. Het gaat hier mijns inziens om misleiding ze leveren wel, maar je krijgt niet wat je voorgespiegeld wordt in de reclames etc. De meesten zullen onder de 250 MB blijven en dan is de Blox zoals deze bedoeld is voldoende. Als je extreem veel hogere kosten kan gaan maken als je wel een keer meer gebruikt dan de 250 MB dan is er mijns inziens absoluut niet meer sprake van een zorgeloos Blox.

Oplichting is zoals de forumrichtlijnen van Telecomvergelijker aangeven van een andere orde, dus niet aan de orde! Laten we dat woord in de verdere dicussie svp. vervangen door misleiding.

› reageer

Goede maatregel. Steeds meer diensten van abonnementen worden ook prepaid beschikbaar, dat het haast zinloos leek te zijn om nog een abonnement te nemen. Ik ken ook genoeg mensen die die simkaarten gebruikten voor de laptop, en dan is het niet gek dat er een maatregel moet komen.

En ja, ze hadden ook de snelheid fors kunnen terugschroeven, maar dan blijft iedereen toch nog steeds zeuren. En ach, je bent prepaidklant dus vrij om te gaan waar je wilt. Ga je toch lekker bij Hi prepaid interneppen op een snelheid die een stuk lager uitvalt? Alleen als je dan je simkaart in een modem gebruikt sluiten ze gewoon je hele prepaidkaart af.

› reageer

Dat is ook wat ik ga doen , morgen even een hi simkaartje kopen , lagere snelheid maar geen harde datalimiet , en internet op laptop intereseert mij toch niet .

› reageer

Ik snap niet zo goed wat al die mensen met prepaid, met een smartphone moeten

[sub]Of toch dat dubbeltje -> eerste rang verhaal ...[/sub]

› reageer

Wat een boze reacties hier. Dit gebeurt er als je teveel (erotisch materiaal) download:

3G-netwerken Japan zuchten onder vraag naar porno
Door: Edwin Feldmann Dinsdag, 07 juli 2009 Connexie
Veel Japanners zijn blij met mobiel internet. Helemaal nu ze in Japan flatrate-abonnementen, snellere netwerken en vernuftige smartphones hebben. Mobiel internet is er zo populair dat de 3G-netwerken moeite hebben om alle mobiel gedownloade pornofilms te verwerken.

De grootste telecombedrijven met eigen 3G-netwerken, waaronder KDDI en DoCoMo, hebben de zwaarste gebruikers inmiddels al datalimieten op te leggen. Ook Softbank, het bedrijf dat in Japan de iPhone aanbiedt, overweegt om abonnees die onbeperkt mobiel kunnen internetten, grenzen op te leggen.

Overigens zijn het niet alleen de telecombedrijven zelf die klagen. Ook klanten klagen over trage verbindingen als ze 's avonds met hun mobiel willen internetten. Vooral rond middernacht. Hoewel Japan sinds het jaar 2000 ongeveer 74 miljard dollar in de bouw van netwerken heeft gestoken, kunnen ze maar net de vraag naar videocontent aan.

Met de komst van flatrate-abonnementen, snellere verbindingen en mobiele telefoons die steeds meer functies krijgen, wordt het voor veel Japanners steeds interessanter om mobiel te internetten.


Ik vind het wel goed dat vodafone grenzen aan prepaid gebruikers stelt, zo krijgen abonnees meer waar voor hun geld.

› reageer

Bij ‘Zorgeloos Internet’ geldt een ‘normaal gebruik’-clausule, dat wil zeggen het datagebruik niet tien keer zoveel (of meer) per maand mag zijn dan het gemiddelde datagebruik van alle gebruikers (exclusief het gebruik van de Contractant die deze clausule overtreedt).
Hier gaan ze toch echt de mist in, want het "gemiddelde" slaat nergens meer op.
Een voorbeeld:
5 mensen downloaden 10 MB.
500 mensen downloaden 1 GB.
Gemiddeld? Bijna 1 GB.
Vodafone daarentegen: Nee, die 500 mensen overtreden de clausule, die tellen niet mee, het gemiddelde is 10 MB, kijk maar, die 500 mensen zitten daar 100 keer boven, dus ze overtreden de clausule. Zie stap 1, wat een fantastische cirkelredenatie...

› reageer

Heel slim van vodafone , want zo kan het gemiddelde nooit omhoog gaan , ze hebben zo alles onder controle , want als je meer gebruikt dan het gemiddelde dan telt je verbruik niet mee , dus zo kan het gemiddelde verbruik nooit omhoog gaan.

Ik weet dat het volgens de forum regels niet mag om een providers oplich*** tenoemen , maar dit komt toch wel heel erg dicht bij in de buurt.

› reageer

Als:
10 mensen 250 MB downloaden (daarvoor zal vodafone ze max meetellen, hoewel natuurlijk vreemd)
90 mensen 5 MB downloaden.

Zit je op een gemiddelde van 30 MB en 10x het gemiddelde is dan 300 MB.


Als de verhouding meer veranderd
30 mensen 250 MB downloaden
70 mensen 5 MB downloaden

Zit je op een gemiddelde van 79 MB en 10x het gemiddelde is dan 790 MB.

Nu zou vodafone eigenlijk moeten zeggen, welke berekening meer naar de waarheid is. Veel mensen zullen de tweede zeggen, maar het zou best de eerste kunnen zijn. Het is natuurlijk heel vreemd dat je een gemiddelde met 10 mag vermenigvuldigen, dat zegt natuurlijk ook iets. Dat zou betekenen dat er veel kleine downloaders zijn of waren op het moment van schrijven van deze regeling.

› reageer

Ik ben net in Spanje geweest en daar kan je op een Vodafone prepaid kiezen wat je wilt: een bundel voor internet op je mobiel op beperkte snelheid (merk je door de traagheid van de meeste mobiele telefoonbrowsers niet veel van) of het aansluiten van een prepaid databundel voor mobiel en laptop gebruik.

Daarnaast kan je kiezen of je een bundel van een aantal MB's wil die 3 maanden geldig is of een flatfee onbeperkte bundel van 1 week, 2 weken of een maand die na 1 GB in snelheid begensd wordt. Velen kopen daar een losse smartphone en kopen daar een prepaidsim met goed internet aanbod bij. Waarom mag een klant die een losse smartphone koopt met een losse prepaid simkaart in Nederland dit dan niet optimaal gebruiken?

In Nederland kan niet iedereen een abonnement nemen, dus dan zit je aan prepaid gebonden. Ik ben het er mee eens dat Vodafone misbruik harder gaat aanpakken. Dat echter de goede gebruikers daarvoor de rekening moeten betalen is niet in de haak.

Ik krijg sterk het idee dat Vodafone nu een paniek actie heeft uitgehaald, de reden dat klanten plotseling veel meer betalen dan waar ze op gerekend hadden. Dat klopt gewoonweg niet. Op prepaid is het ook nog eens lastig te bewijzen hoeveel te goed je nog had voor de graaiactie van Vodafone, dus een gang naar bijvoorbeeld de geschillencommissie lijkt mij al lastiger voor wat betreft de bewijsvoering. (de aangeklaagde partij moet jou nu helpen om het te winnen...)

Laat Vodafone slimmer zijn en vanaf nu een nieuw prepaid internet aanbod gaan lanceren. Bied je iets als onbeperkt aan zorg dan dat dit onbeperkt is en je de prijs betaalt die nodig is.

Enkele jaren terug opende T-Mobile de internet strijd op de mobiel met PIT. Toen konden KPN en Vodafone dit opeens vanuit het niets ook. Wel klagen deze 2 providers al jaren over de lage prijs van de bundel. Nou bied hem dan ook niet aan voor die prijs!

Huidige situatie: T-Mobile capt de snelheid, KPN capt de snelhaid, Vodafone adverteert dat zij de enige provider zijn die ook bij de 9,95 bundel de maximale snelheid biedt en dat ook voor die prijs op prepaid. Nu blijkt dat klanten ook gebruik maken van die snlheid staat men opeens jankend langs de zijlijn. Bah wat kinderachtig.

T-Mobile en KPN bieden als volwassen providers nu al duurdere en snellere bundels aan. Laat Vodafone de snelheid van de mobiele bundel cappen (merk je bij echt mobiel browsen niet en dat maakt de bundel minder antrekkelijk voor misbruik op een laptop). Verder zou een goed waarschuwings mechanisme ingebouwd kunnen worden. Abonnees worden 2 keer gewaarschuwd. Bij KPN wordt er 2 bundel periodes gewaarschuwd waarna er actie wordt ondernemen. Laat Vodafone actie ondernemen naar de echte misbruikmakers toe. Een laptopkaart of USB laptop modem is via het IMEI nummer gemaakelijk te herkennen.

Laat Vodafone ook zorgen voor een breder aanbod aan mobiel prepaid internet bundels net als in Spanje. Dan geef je de klant de keuze wat deze wil en hoeveel snelheid je wil. Cap de snelheid in plaats van het beltegoed te in alle stilte op 0 te zetten als iemand meer gebruikt.

› reageer

Laat Vodafone actie ondernemen naar de echte misbruikmakers toe.
De echte misbruikmakers zijn helaas moeilijk te treffen, die hebben n.l. niet, zoals de gewone gebruiker, een enkel prepaid simmetje, neen, die kopen ze bij tientallen tegelijk voor 1,50 ofzo, op Marktplaats e.d., activeren ze op naam van de familie en de halve straat (wat op zich natuurlijk valsheid in geschrifte is), om toch maar ook op het zoveelste kaartje het extra beltegoed van 5 euro te krijgen (zodat ze zonder op te waarderen voldoende hebben voor een internet Blox), verbruiken vervolgens eenmalig dit beltegoed voor een maand internet en gooien het simmetje dan weg.
Volgende maand hetzelfde met een nieuw kaartje van de stapel.

Deze mensen raak je niet, door de simkaart te blokkeren, die pakken gewoon een nieuwe van 1,50.

Heb deze handelwijze zelf gezien, toen ik vorig jaar hier postte, dat een bepaalde gsm-shop Vodafone prepaid simkaartjes verkocht voor 1 euro, enkele mensen kochten er twee of drie, maar er werd toen ook in die thread gepost, dat men er tien besteld had, om zo een aantal maanden mobiel internet te hebben, voor 1 euro per maand.
En dat waren nog alleen maar diegenen, die het in de draad postten....

› reageer

Ook dat kun je heel simpel voorkomen , je laat gebruikers gewoon pas een blox activeren als je eerst een keer hebt opgewaardeerd. Net zoals je dat moet doen om 0900nrs tebellen. En je kan gewoon een flinke snelheids verlaging invoeren , want op je mobiel heb je toch niks aan zulke hoge snelheden.

› reageer

Laten we de discussie ook eens over een andere boeg gooien: wat is nu eigenlijk het probleem voor Vodafone? Datakaart gebruikers met abonnement betalen 19,95 voor 400 MB of bij flink mindere snelheid onbeperkt op telefoon of laptop.

Abonnees die flink data gebruiken op hun mobiel betalen 9,95 voor onbeperkt gebruik, prepaidklanten die het onbeperkt internet Blox gebruiken betalen ook 9,95 per maand. Enig verschil: prepaidklanten zijn minder makkelijk te achterhalen of te straffen voor hoogverbruik.

Wat gebeurt er bij een abonnee die 300 MB in de maand gebruikt? Volgens mij niets. Wat gebeurt er bij een prepaid klant die 251 MB gebruikt? Het eerder geschetste: betalen per MB of 15 minuten.

In netwerkbelasting gebruiken beide klanten evenveel capaciteit. De prepaidgebruiker betaalt vooraf en direct, bij de abonnee moet nog afgewacht worden of deze betaalt.

Het verschil zit hem alleen in de verschillende tariefplannen voor datakaart gebruik en gebruik in je WAP browser. Dit scheelt een tientje per maand. Hoeveel klanten trekken nu echt een mobiele verbinding helemaal leeg op prepaid? Hoogverbruikers pak je er zo uit en kan je eventueel bellen of SMS-en dat je actie onderneemt als dit niet snel stopt. (bijvoorbeeld waarschuwing op de helft van je bundel, op 75% van de bundel en op 100% uitschakelen. Via het automatische menu van 1200 kan je dan je bundel opnieuw tegen betaling van een volgende 9,95 heractiveren. Of Vodafone sluit de mogelijkheid geheel af.

Wat is nu echt hoogverbruik? In mijn beleving pas boven de 1 GB of desnoods 5 of 10 MB. Wat is voor UMTS/HSDPA nu eigenlijk een netwerkbelasting die problematisch is? Natuurlijk willen alle providers zo min mogelijk investeren in masten. De Vodafone HSDPA dekking in steden is echter mijns inziens nog niet optimaal. KPN heeft veel meer masten en capaciteit. Enkele masten er bij zijn wenselijk bij Vodafone en dat geeft meteen extra capaciteit.

Feit is dat datagebruik toeneemt ook op de gewone GSM en op de smartphone. Een grens van 250 MB is te laag.

› reageer

volgens mij is het probleem dat niemand weet wat de telecomproducten kosten. Ook de aanbieders niet.
De infrastructuur wordt voor drie totaal verschillende diensten gebruikt (spraak, berichten en data). Wie bepaald welke dienst welk gedeelte van de kosten voor zijn rekening moet namen?
Dat probleem speelt ook bij de TV kabel bijvoorbeeld. Daar worden winsten uit het TV product gebruikt om sneller internet over de kabel mogelijk te maken. Als TV kijker heb je hier geen profijt van, toch betaal je voor de 'verbetering' van de infrastructuur.

Je zou de kosten kunnen verdelen naar de verbruikte "bandbreedte". Maar echt eerlijk is dat ook niet. SMS verbruikt bijvoorbeeld geen extra bandbreedte, want het gebruikt een restant dat anders niet benut zou worden. Zijn de kosten voor SMS dan nul? Tuurlijk niet, want je hebt wel degelijk een draaiend GSM netwerk nodig om er gebruik van te maken. Allemaal erg lastig en vrij willekeurig dus.

Ook denk ik niet dat er een capaciteitsprobleem is. Het zou mij niets verbazen als alle netwerken nog lang niet aan hun max zitten.
Het gemak waarmee twee volledige netwerken (Telfort en Orange) zijn ontmanteld doet vermoeden dat er sprake is van overcapaciteit.
Wanneer je geen capaciteitsproblemen hebt, is het "hoofdelijk" omslaan veel logischer naar mijn inzien. Facturering naar verbruik remt juist het verbruik af. (vergelijk de situatie eens met bijvoorbeeld de enorme sprongen in data verbruik over ADSL en de plannen voor het rekening rijden: stimulatie en afremmen van gebruik).

Toch is er bij de mobiele diensten historisch een facturering naar verbruik in de vorm van belminuten ontstaan. En dat allemaal omdat men de eerste grote 'hobbel' in het gebruik wilde wegnemen: het dure mobieltje. De subsidies op mobieltjes dwongen aanbieders de prijs van belminuten kunstmatig hoog te houden (vaak is veruit de grootste kostenpost de toestelsubsidie. Eigenlijk zijn de telecomaanbieders dan meer een bank die een lening verstrekt, dan een telefonie netwerk).
Nu de meeste mensen overtuigd zijn van het nut van mobiele diensten en er genoeg mobieltjes in omloop zijn ontstaat een probleem voor de aanbieders. Ze moeten overstappen van het zijn van "bank" naar een telecomaanbieder.
Ze hebben zich voor de toekomst rijk gerekend met woeker prijzen voor belminuten en SMS. Maar lagere prijzen per belminuut en geen toestel subsidies zijn ook voor aanbieders HEEL eng! De omzet van de aanbieders kan rustig halveren (zoniet nog decimeren: belminuten lopen tussen de 3 en de 30 cent).
Dat vinden aandeelhouders helemaal niet leuk. Lang draaide het in de mobiele telecombranche om omzet en marktaandeel, en helemaal niet om de winst. Als je je aandeelhouders daarvan hebt overtuigd en nu gaat vertellen dat je omzet gaat decimeren, dan is dat heel slecht voor de waarde van je aandeel!

En daar komt nu dus het "probleem" van mobiele data bij.
Telecomaanbieders weten nog steeds niet wat ze met mobiele data aanmoeten. Consumenten begrijpen niets van afrekenen "per MB". Dat zijn ze voor hun internet thuis niet gewend, en hebben geen idee wat het betekent. De ENIGE manier om dit product aan de man te brengen is de "flatfee" methode. (eigenlijk dus hoofdelijk omslaan, en niet betalen voor gebruik). En dat is nu juist wat ze niet gewend zijn. Ook legt het aanbieden van de dienst de vinger op de zere plek wat betreft de tarieven van hun andere diensten. gebruikers gaan vragen stellen als:
-Als je "gratis" onbeperkt emailtjes kan sturen in die bundel, waarom kost SMS dan zo veel?
-Als ik met mijn mobiele data een capaciteit x verbruik op het netwerk, waarom kost diezelfde capaciteit x in de vorm van spraak me dan een veelvoud?

Andere problemen voor de aanbieders zijn het volgende:
Nu mobieltjes kleine computers worden en mobiele kleine laptop steeds populairder, is het verschil aan het vervagen.
Ze zijn gewoon veel te laat met aparte "mobiel internet" en "internet op je laptop" producten. Gezien de mogelijkheden van de apparaten had dat gekund in 2006 of 2007, nu niet meer. Een kunstmatige scheiding aanbrengen is volstrekt uit de tijd en is technisch onhaalbaar.

Maar nu de consument ook meer kan doen met mobiele data, door de enorme groei in mobiele apparaten is de consument ook bereid hier meer voor te betalen. Het probleem is dat consumenten laten wennen aan hogere prijzen lastiger is dan andersom.

Mobiele Data is een buitengewoon lastig product voor telecomaanbieders om te verkopen. De technologie verandert veel te snel, en het is heel veel ingewikkelder dan spraak en SMS.

› reageer

Ik denk dat het probleem voor de providers is dat met PIT door T-Mobile een prijsplafond van 9,95 is vastgesteld voor onbeperkt internet gebruik op de mobiel. Voor de huidige situatie vinden de providers dit veel te goedkoop.

Vergeten is dat die prijs van 9,95 per maand kwam in het GPRS tijdperk toen verbindingen nog tergend traag waren en mobieltjes met WAP browsers werkten die maar beperkte hoeveelheid data verbruikten. T-Mobile heeft toen vermoedelijk gedacht zo makkelijk met weinig investering 10,- per klant per maand extra te vangen en daar hebben ze ook gelijk in gehad. Ik denk dat PIT in een tijd dat andere providers zo'n 10 per MB vroegen veel klanten heeft opgeleverd voor het toen nog relatief kleine T-Mobile. KPN en Vodafone zagen al snel dat ze niet konden achterblijven als ze niet vele klanten wilden zien vertrekken. Deze laatste 2 providers zijn met de snelheidsstrijd begonnen op het UMTS netwerk waarin vooral Vodafone erg ver gegaan is door het net maximaal open te zetten voor postpaid EN prepaid klanten.

Dit tariefplan is 1 op 1 over gegaan naar het 3G UMTS/HSDPA tijdperk met krachtige smartphones, wel draagbare laptops en de gewoonte van het steeds sneller wordende ADSL/Kabelinternet thuis. Je wil mobiele diensten alleen gebruiken als dit meerwaarde heeft. Als internet op je mobiel zo traag is dat het te lang duurt neem je geen extra bundel. Het hogere verbruik van nu is dan ook logisch.

Ik ben het met XCL eens dat de grenzen tussen mobiel internet en laptop internet inmiddels flink aan het vervagen zijn. Daar moet een reactie op komen. Van KPN weet ik dat ze actief onderzoeken of er een gecombineerde bundel tussen mobiel en laptop internet nodig is. Laten ze nu dus maar direct in dat gat springen lijkt mij.!

› reageer

Ik ben het met je eens dat 9,95 voor PIT en de 1GB Edge bundels van Telfort hele redelijke prijzen waren in die tijd.

Tegenwoordig kan je met een hogere snelheid en krachtiger apparaten veel meer dingen doen (goede kwaliteit fotos uploaden, youtube, tv streams, webradio, voip en volledige desktop websites (met flash) bijvoorbeeld).
Dat is absoluut waardevol voor vele mensen, maar de vraag is wel HOE waardevol.

Mobiel internet zien de meeste consumenten als leuk internet "voor erbij". Ze zijn (over het algemeen) niet bereid meer te betalen dan wat ze thuis doen voor internet. Want zo nuttig wordt het niet ervaren. Dat probleem speelt ook met mobielTV.
Ik denk dan ook dat prijzen voor onbeperkt mobiel internet tussen de 10 en 20 euro per maand liggen en dat de prijs voor Mobieltv met een volwaardig zenderpakket tussen de 5 en de 10,- euro pm ligt voor de meeste consumenten. (nadruk op "onbeperkt" en "volwaardig"

Mobiele Telefonie heeft de rol van "primaire verbinding" bij vele (de meeste?) consumenten overgenomen van het vaste net, en wordt daarom als waardevoller gezien, en men is daarom bereid meer te betalen.
Zolang dit niet verandert blijft de spraak de nummer 1 bron voor winst voor de aanbieders.
Erg sneu voor de aanbieders die zoveel in UMTS hebben geïnvesteerd.
Telfort had dit goed door (voordat ze door kpn werden overgenomen): met UMTS zullen helemaal geen grote winsten worden behaald.



› reageer

Terugkerend op het onderwerp:

In vind de 250MB grens best een redelijke voor 9,95 aan beltegoed.
kpn prepaid heeft dit ook, maar dan op 200MB.
Het GROTE bezwaar is dat beide aanbieders niet duidelijk laten weten wanneer je hard door je bundel heen gaat. En dat je volledige beltegoed zonder waarschuwing wordt opgemaakt in enkele minuten tijd als je daarbuiten komt.

Waarom betaal je bij kpn 5 cent per MB binnen je bundel en 10,- EURO daarbuiten? Bij Vodafone is het nog net iets minder transparant (maar bij sommig gebruik wel goedkoper), want daar betaal je 0,75 cent per 15 minuten buiten je bundel. Dat maakt vergelijken erg lastig. Maar in theorie kan je met 3.6mbit/sec 405 MB verstoken in die 15 minuten. (dus dan is het buiten je bundel weer veel goedkoper). wat is het toch een vreemd wereldje die telecombranche: "Zorgeloos internet" wat je binnen 10 minuten op kan maken! Moeten ze met spraak proberen:een bundel van 10minuten als "onbeperkt bellen" verkopen.

Overigens denk ik dat je met een bundel van zo'n 200MB erg veel leuke dingen kan doen op veel toestellen, en ik zou dat best wel 10,- euro waard vinden. Maar youtube, downloads, web-radio en Voip gaat het niet worden binnen die bundel.
Of die "bandbreedte" slurpers voormij zoveel meer geld waard zijn durf ik te betwijfelen.
Ik gebruik Mobiel Internet sinds begin 2006 (en daarvoor vanaf 2003 WAP via Orange World), en mijn gebruik ligt meestal beneden de 100MB, alleen toen ik met webvideo experimenteerde was dat 350MB (mijn max). En ik browse bijna altijd wel op mijn mobiel als ik even niets te doen heb. Met email en webpaginas kom je echt erg lastig aan die grens.


› reageer

Gepost door XCLTempesT op 11/07/2009 23:00
Terugkerend op het onderwerp:

In vind de 250MB grens best een redelijke voor 9,95 aan beltegoed.
kpn prepaid heeft dit ook, maar dan op 200MB.
Het GROTE bezwaar is dat beide aanbieders niet duidelijk laten weten wanneer je hard door je bundel heen gaat. En dat je volledige beltegoed zonder waarschuwing wordt opgemaakt in enkele minuten tijd als je daarbuiten komt.

Waarom betaal je bij kpn 5 cent per MB binnen je bundel en 10,- EURO daarbuiten? Bij Vodafone is het nog net iets minder transparant (maar bij sommig gebruik wel goedkoper), want daar betaal je 0,75 cent per 15 minuten buiten je bundel. Dat maakt vergelijken erg lastig. Maar in theorie kan je met 3.6mbit/sec 405 MB verstoken in die 15 minuten. (dus dan is het buiten je bundel weer veel goedkoper). wat is het toch een vreemd wereldje die telecombranche: "Zorgeloos internet" wat je binnen 10 minuten op kan maken! Moeten ze met spraak proberen:een bundel van 10minuten als "onbeperkt bellen" verkopen.

Het GROTE bezwaar dat je hebt klopt niet in geval van Vodafone. Je krijgt een bericht als je bijna door je bundel heen bent en opnieuw een bericht als je daadwerkelijk door je bundel heen bent, met de melding erbij dat je opnieuw de bundel kan activeren en het standaard tarief betaald.

Overigens, 75 cent per 15 minuten klopt, maar hier zit wel een max van 1MB aan, als je boven de 1MB gaat betaal je niet per tijdseenheid maar per data-eenheid (prijs daarvan heb ik nooit kunnen vinden). Dus je kan geen honderden MB's gebruiken in een kwartier en slechts 75 cent betalen.

› reageer

IK LEES OP ANDERE FORUMS VEEL KLACHTEN OVER VODAFONE,OVER DEZE NIEUWE REGELTJE,DIT IS ABSOLUUT NIET ZORGELOOS.

› reageer

Ik vind dit ook heel kwalijk van vodafone, dat ze dit op deze manier, misschien was het idd handiger om dit zorgeloos internet blox te annuleren, en een nieuwe 250 mb blox op de markt te brengen. Zo is het heel wat duidelijker voor de klanten waar ze aan toe zijn.


Ps. Ron2008 waarom schrijf je vodafone geen klachten brief om te kijken hoe ze hierop reageren, ik denk dat het weinig nu heeft om hier te "schreeuwen"
Ik bedoel het niet slecht, maar je reageert wel erg overdreven heb ik het idee.

› reageer

250MB voor een prepay smartphone is best acceptabel. Ik heb het vermoeden dat de meeste schreeuwerts op dit forum hun prepay simkaartje voor andere doeleinden gebruiken dan waar het voor op de markt gekomen is... eigenlijk dezelfde personen die het nu blijkbaar "verpest" hebben.

Aan de andere kant gebruikt vodafone onterecht krachttermen als "zorgeloos" en "onbeperkt". Dit deden ze ook al voor "onbeperkt sms'en". Ook aanbieders die 1000 minuten naar vaste lijnen aanboden voor een laag bedrag noemde dit vaak "onbeperkt".

Ik begrijp dus niet hoe het komt dat providers hier mee weg komen.

› reageer

Dat het misbruikt word dat zal dan wel , maar waarom los je het dan niet anders op ? Bv tot 250mb op volle snelheid , en daarna gewoon terug schroeven naar gprs , ga dat dan nog maar gebruiken op je laptop. Plus dat je het ook gewoon onbeperkt kan noemen zonder dat je je klanten misleid

› reageer

Het GROTE bezwaar dat je hebt klopt niet in geval van Vodafone. Je krijgt een bericht als je bijna door je bundel heen bent en opnieuw een bericht als je daadwerkelijk door je bundel heen bent, met de melding erbij dat je opnieuw de bundel kan activeren en het standaard tarief betaald.

Overigens, 75 cent per 15 minuten klopt, maar hier zit wel een max van 1MB aan, als je boven de 1MB gaat betaal je niet per tijdseenheid maar per data-eenheid (prijs daarvan heb ik nooit kunnen vinden). Dus je kan geen honderden MB's gebruiken in een kwartier en slechts 75 cent betalen.


Weer wat geleerd, dank voor de heldere uitleg, dan is het bij Vodafone beter geregeld dan bij kpn.

Ik begrijp dus niet hoe het komt dat providers hier mee weg komen.
Voor de meeste consumenten met een bepaald type van gebruik is het ook "onbeperkt". Daarom is het ook helemaal niet zo onbegrijpelijk.
Ik zou NOOIT boven de 1000 SMS-jes of 1000 belminuten naar vast heen kunnen komen als ik mijn leven leef zoals ik dat nu doe.
Hetzelfde geldt voor die internet bundel, dat is werkelijk prima voor mijn gebruik.

› reageer

hier is de sms van 1200 binnen dat de grens in zicht is van de prepaid zorgeloos internet blox:

"Matig je internetgebruik. Je hebt bijna de grens voor deze BloX bereikt."

Heb bijna 500mb verstookt in 11 dagen maar weet nu nog niet waar de grens ligt, is dit een max per dag, week of maand..

› reageer

Ik heb een iPhone super sim van Vodafone. Aangezien ze zelf aangeven dat ik met dit abo het maximale uit mijn iPhone kan halen, doe ik dat ook!

Gemiddeld 1,5-2GB per maand. Ik kijk regelmatig het NOS nieuws (podcast) en ik luister in de auto vaak Shoutcast via A2DP Bluetooth. Werkt prima en klagen durven ze vast niet.

Oh, 10x het gemiddelde? Dan haal ik zelf dat gemiddelde toch omhoog?

› reageer

Ik denk dat de vergelijking tussen een iPhone super sim only en Prepaid internet blox niet helemaal op gaat ...

› reageer

Vrijdag 21-08-2009 internet blox aangezet, vandaag sms ontvangen dat ik aan mijn limiet zit.
Niets bijzonders gedaan, email opgehaald, interneten en avast virus updates opgehaald.
Hooguit 50Mb in 5 dagen.
Mij een raadsel?
Weet niet of het loont om weer voor 10euro op te waarderen, als het weer over 5 dagen over is.

› reageer

Harde limiet is volgens mij 15Mb. Kon door storing pas 2 September prepaid registreren, nu had ik zondag 6 September al smsjes ontvangen dat ik al aan mijn limiet zat. Ik werk met het Global Connect programma en deze zegt dat ik hooguit 15Mb heb verstookt in deze 4 dagen.
Nu heb ik weer een nieuw prepaid kaartje erin en internet blox aangezet, maar nu met een andere dongel, even kijken of ze me imei nummer checken ofzo.

› reageer

Serieus nog minder dan 2 megabyte per maand???

› reageer

Hier even de laatste dagen uitgeprobeerd met Vodafone Prepaid, Zorgeloos internet Blox, op zowel de Telefoon, als Laptop (telefoon als bluetooth-modem), en heb precies de Hoeveelheid data bijgehouden. (met de Data teller op telefoon, hierbij zowel verstuurde, als ontvangen Data meegeteld)

Bij precies 200MB krijg je het SMS bericht om je verbruikt te minderen. Dit is dus duidelijk, waarschijnlijk is het bij 250MB dus einde oefening.(dat probeer ik later nog)

› reageer

Van 13-09 tot 22-09 65Mb data verbruikt, sms ontvangen van matig uw gebruik en tenslotte, uw beltegoed is op. 200/250Mb limiet is een sprookje?

› reageer

ik kreeg ook een sms toen ik rond de 230 mb zat (2 weken geleden). misschien had jij op 1 dag heel veel data verbruikt?
ik kreeg namelijk ook eens een sms toen ik de hele dag internetradio had geluisterd.....dat slokt ook wel veel mb op volgens mij.

› reageer

Na enkele weken discussie lijkt mij de conclusie: iets wat niet onbeperkt is kan je niet als onbeperkt verkopen. Ik kan gerust op mijn telefoon zoveel data gebruiken dat ik binnen de 3 dagen aan meer dan 1 GB zit. Dit heb ik namelijk op mijn Nokia N95 gemerkt toen ik de podkast functie ontdekte.

Eigenlijk ben ik het wel spuugzat dat providers nog steeds knollen voor citroenen proberen te slijten. Als ze van mening zijn dat een klant die meer dan 250 MB verstookt teveel data gebruikt, dan mag dat. Voor dat tientje per maand is dat niet eens zo gek, maar verkoop het dan ook niet als onbeperkt! Verkoop voor prepaid gewoon 250 MB voor een tientje.

In het Duitse telecomblad Connect stond laatst een pleidooi gericht aan de Duitse providers: zij stelden dat 1 GB op een laptop priecies hetzelfde is als 1 GB op een ander toestel. Dat is natuurlijk ook zo, dus waarom er op het ene toestel 10,- euro rekenen en op het andere toestel tussen de 35 en 50 euro. Zij voerden ook een pleidooi richting T-Mobile om het verbod om je Iphone als laptopmodem te gebruiken op te heffen en gewoon een redelijke prijs te gaan vragen voor wie zoveel data wil verstoken met de iphone als modem.

Wie de limiet niet bereikt betaalt nu 10,- voor minder dan 250 MB. Per MB is dat in verhouding dus vaak erg duur. Wie wel de limiet bereikt betaalt 10,- voor 250 MB of minder. Dat is niet alleen het niet leveren van de afgenomen onbeperkte dienst, maar ook nog eens het rippen van een klant door direct een losse prijs per MB te gaan rekenen.

Misschien moet iemand maar eens wat mensen of consumentenorganisaties verzamelen en een proefproces gaan voeren. Onbeperkt moet gewoon onbeperkt zijn!

› reageer

@hierboven, hoewel de goeie onder de slechten lijden nu, is het de schuld van de consument zelf, eerst was het weldegelijk onbeperkt en heel veel gebruikers van dit forum hebben daar ook misbruik van gemaakt door het als onbeperkt data voor laptop hebben gebruikt. Afsluiten is nutteloos met prepaid, 't is niet aan te pakken. Je ziet daarom ook dat het limiet alleen op prepaid is en niet bij het abonnement vorm.

› reageer

@V-Power

Ik ben het niet met je eens. Het product is gewoon niet goed gelanceerd door vodafone. Dit had je al kunnen weten dat het misbruikt zou gaan worden. Oplossing is bijvoorbeeld de snelheid verlagen na een aantal mb's bijvoorbeeld.

Kortom ik weet niet bij Vodafone meer wat onbeperkt is. Dit weerhoud mij er dan ook nu van om uberhaubt nog een abonnement af te sluiten met een internet blox! Ofwel vodafone maakt met deze actie echt geen reclame

› reageer

@V-power e.a.

Er is helemaal niets mis om 250MB voor een prepay sim in te stellen. Over het algemeen stelt men zich hier in het forum niet netatief op tegenover een limiet. 250MB trekken met een GSM is namelijk best wel een kunst, en helemaal met de gemiddelde prepay telefoon die niet eens over UMTS beschikt.

Het is ook duidelijk de degenen die hier het hardst over schreeuwen degenen zijn die waarschijnlijk in het verleden de sim gebruikt hebben op om internet te gaan me teen laptop o.i.d.

Maar zoals eerder genoemd mag Vodafone een product niet aanprijzen als "onbeperkt" terwijl er duidelijk een limiet voor de dienst wordt gelanceerd.

Vodafone zou door een instantie verplicht moeten worden de campagne voor blogs aan te passen, ook al was het ooit de intentie om geen limiet op te leggen en de goede onder de kwaden moeten lijden.

› reageer

Ik lees net op de site van de iphoneclub een artikel over een meting van het datagebruik van smartphones afgezet tegen het verbruik van de Iphone. Conclusie: normale smartphone gebruikers zitten maandelijks gemiddeld op 150 MB dataverkeer, gemiddelde Iphonegebruikers op het dubbele.

Als we aannemen dat smartphones en Iphones de grootste datagebruikers zijn, dan kunnen juist deze klanten bij normaal gebruik in de problemen komen met de huidige Vodafone FUP van 10 keer het gemiddelde gebruik.

Als de FUP op 500 MB per maand wordt gezet, dan nog red 12% van de gebruikers het niet. Hoeveel % van de gebruikers mag buiten de boot vallen om de Blox nog "zorgeloos" te noemen? Streaming gebruik vreet data, dat lijkt mij voor dagelijks gebruik wat teveel gevraagd, misschien moet Vodafone maar een streaming Blox introduceren voor wie dit dagelijks wil gebruiken met een meerprijs bovenop de normale Blox voor internet prijs. Nu zijn alle internet Blox gebruikers de dupe ook als ze slechts 1 keer meer data gebruiken. Dat lijkt mij toch echt niet de bedoeling.

› reageer

Als de FUP op 500 MB per maand wordt gezet, dan nog red 12% van de gebruikers het niet. Hoeveel % van de gebruikers mag buiten de boot vallen om de Blox nog "zorgeloos" te noemen?

In ieder geval is de 12% die jij noemt, welke meer dan 500MB/maand gebruiken gebaseerd op een onderzoek van 757 Amerikaanse IPhone gebruikers welke hun rekening uploaden naar een website om het te laten analyseren. Dat zijn sowieso actievere internet gebruikers waarvan slechts 12% = 91 stuks over de 500MB gaat.
Waar het om gaat, bovenstaand is absoluut niet te vergelijken met de userbase van Vodafone NL. Vodafone werkt ook standaard met een proxy die zoveel mogelijk data comprimeert.
Ik dénk dat het niet eens 1% van de gebuikers zijn die eroverheen gaan. Verder vind ik persoonlijk dat de harde limiet op prepaid wel van 250 naar 500MB mag, maar meer verwacht ik niet op prepaid voor die prijs.

› reageer

500 MB lijkt mij ook wel een reële grens voor prepaid.

› reageer

Maakt mij niet uit waar de grens ligt en 500mb lijkt me prima voor prepaid. Als er maar transparant over wordt gecommuniceerd!

Want door dit soort vreemde FUP's zal ik niet snel een abonnement afsluiten bij oa kpn of vodafone.

› reageer

Ik gooi dit topic maar weer eens open.

Ik heb een leuke link gevonden via http://www.vodafone.nl/shop/help/pdf/Voorwaarden_6_maanden_gratis.pdf . Dit zijn de voorwaarden voor Vodafone 360 prepaid!!

Ofwel er staat:

• Met “Internet op je mobiel” kun je binnen Nederland op het
internet vrijwel onbeperkt surfen, chatten en e-mailen op je
mobiele telefoon.
• Bij ‘Internet op je mobiel’ geldt een ‘normaal gebruik’-clausule,
dat wil zeggen dat het datagebruik niet meer mag zijn per
maand dan het gemiddelde datagebruik van alle data gebruikers
met een Vodafone abonnement (exclusief het gebruik van de
Contractant die deze clausule overtreedt) over een periode van
zes (6) maanden en tot een maximum van 3 GigaByte.


Dat is wel interessant. Dit betekend dus eigenlijk dat je 500 MB dataverkeer zonder problemen met een prepaid 360 SIM kan maken.

Is dit concreet dat het datalimiet van 250MB naar 500 MB is gegaan (ook voor de normale prepaid variant)?

Daarnaast is het eerste gedeelte van de tekst wel redelijk tegenstrijdig tov van het 2de ghedeelte.

› reageer

Ik denk dat dat alleen voor de 360 sim geldt. Die kost €30,- in de winkel.

› reageer

Ik begrijp dus dat er ook een Prepaid Simonly 360 SIM bestaat?

Is deze SIM na aanschaf ook 6 maanden kostenloos internetten voor die 30 euro? En is het verschil alleen het aantal MB's wat je mag gebruiken per maand? Ik kan deze losse SIm namelijk niet op het internet vinden.

› reageer

Zou het kunnen dat de internet blox nu 4,75euro p.m. is (tot 31 juli 2010) en dat je dit keer twee = 9,50 dan wel aan 500Mb kom.
http://www.vodafone.nl/prive/prepaid/vodafone_blox/zorgeloosinternet/

› reageer

@prinsstuff

Lijkt me niet, immers een blox loopt af bij prepaid en gaat dan ongemerkt snoepen van je beltegoed, dus lijkt me opzich onwaarschijnlijk. En daarnaast mag je denk ik ook de 3GB in 1 maand opmaken?!

› reageer

Jammer dat die aktie van 50% korting op de internetbundel (tot 31.07.10) niet ook voor abonnees telt!!!! Had ik die bundel meteen voor mijn dochter aan gezet! €4,75 is vind ik net nog te doen!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.