Telfort mag niet meer gebruik maken van KPN UMTS

De overheid heeft onlangs de GSM licenties na het aflopen gewoon tegen betaling door de bestaande providers laten verlengen. Zonder inschrijving en zonder veiling dus. Voor de continuïteit van de GSM aanbieders binnen Nederland wel OK natuurlijk, maar om ons dan alsnog weer te gaan pakken met de UMTS licenties lijkt mij door het bovenstaande voordeeltje minder terecht. Wat zou er gebeurd zijn als er opnieuw een veling was georganiseerd maar nu voor GSM licenties? Dan hadden de bestaande providers vast moeten opbieden tegen nieuwkomers met het risico hun netwerk waardeloos te maken als ze te laag boden.

Enige oplossing lijkt mij nu om de 3g/UMTS licentie van Telfort snel alsnog te veilen aan nieuwe aanbieders onder behoud van de huidige voorwaarden aan dekking en snelheid. Gevolgd door een veiling van de Orange licentie. In andere landen opereren ook zeer succesvol enkele UMTS only aanbieders zoals "3". Het risico van het verlies van de UMTS licentie had door KPN en T-Mobile voor de overname ingecalculeerd moeten worden en dat hebben ze ongetwijveld gedaan. Elke dag dat de overheid met slappe knieën nieuwe concurrentie buiten houdt is extra overname winst voor de bestaande partijen. Ik zou zeggen 1 licentie per provider. Anders is er ook geen sprake meer van concurrentie.

› reageer

Telfort mag alleen nog de eigen umts-frequenties gebruiken. Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam bepaald naar aanleiding van een zaak tussen de telecomprovider en het Agentschap Telecom. Telfort moet het netwerk aanpassen.

Bron: Tweakers

Uitspraak is hier te lezen

Ik begrijp inmiddels dus wat KPN en Telfort bedoelen met het omlaag gaan van marges. Ze hebben nog wat geld uit te geven...

› reageer

Leuk voor de mensen, die, met de goede UMTS-dekking van KPN in gedachten, een abo bij Telfort hebben genomen

› reageer

Zoals ik het lees moet Telfort een eigen van KPN gescheiden UMTS-netwerk opzetten. Dat betekent niet dat ze niet ook gebruik mogen maken van het KPN netwerk van het moederbedrijf. Zolang de UMTS netwerken maar gescheiden aangeboden worden.
Ik vraag mij af waarom T-Mobile dan geen problemen heeft gekregen ivm de overname van Orange en de bijbehorende GSM en UMTS frequenties. Het enige verschil is dat Orange heeft voldaan aan zijn UMTS dekking.
Orange is ook een merk wat zijn eigen (UMTS)frequentie heeft die niet meer de naam Orange draagt maar T-Mobile toont in je scherm. Het merk Orange bestaat over een paar maanden niet meer en derhalve zou dan het recht op de betreffende UMTS frequenties moeten vervallen? Mijn inziens zou dus deze uitspraak ook voor T-Mobile moeten gelden...?

› reageer

Telecombedrijf Telfort mag bij het aanbieden van geavanceerde telecomdiensten, zoals snel mobiel internet, alleen gebruik maken van zijn eigen UMTS-frequenties.

Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam eerder deze week bepaald in een bestuurlijk kort geding dat Telfort had aangespannen tegen het Agentschap Telecom.

De toezichthouder eist dat Telfort zijn eigen UMTS-frequenties gebruikt. Uit metingen blijkt echter dat het telecombedrijf ook het netwerk van KPN inschakelt. Volgens het Agentschap Telecom is dat niet toegestaan.

Boetes
Het Agentschap Telecom heeft Telfort vorig jaar gedreigd boetes op te leggen die kunnen oplopen tot maximaal 40 miljoen euro, als het eigen frequenties ongebruikt laat.

Tegen deze last onder dwangsom tekende de KPN-dochter bezwaar aan, onder meer omdat er onduidelijkheid zou bestaan over de controle op de naleving. De voorzieningenrechter heeft de bezwaren afgewezen.

Bodemprocedure
KPN stelde in een reactie de uitspraak te bestuderen en zich te beraden op eventuele vervolgstappen. Over de kwestie loopt ook nog een bodemprocedure.

In 2000 kregen naast Telfort KPN, T-Mobile, Orange en Vodafone een UMTS-vergunning. De licenties werden verstrekt op voorwaarde dat de bedrijven op 1 januari 2007 hun UMTS-netwerk hadden uitgerold.

Voorwaarden
Zij moeten daarvoor hun eigen frequenties gebruiken, zorgen voor voldoende dekking en een minimaal serviceniveau garanderen. Alleen Telfort, dat in 2005 door KPN is overgenomen, voldoet tot dusver niet aan de eisen.

Bron: www.nu.nl.

› reageer

Bureaucratisch gelul en kapitaalvernietiging dus.

› reageer

eens!

› reageer

Als kpn nou ook nog eens Vodafone NL en T-Mobile opkoopt en dan 4 van de 5 oorspronkelijke kavels op de plank zou leggen? Is het dan nog steeds "Bureaucratisch gelul en kapitaalvernietiging"?

In een eerder bericht van het Agentschap Telecom stond dat de Telfort UMTS kavel in het geheel niet gebruikt werd.

In normaal nederlands luidt de uitspraak eigenlijk: Wie de eigenaar van de UMTS kavel ook is, hij of zij dient deze te gebruiken zoals overeengekomen bij het toekennen ervan. Kpn wist van de hoed en de rand bij het kopen van Telfort! Teruggeven is wel leuk voor de belastingbetaler, kan ie weer geveild worden en krijgen we er hopelijk weer een goedkope provider bij.

› reageer

@DeLange

Ik denk niet dat KPN die UMTS-licentie van Telfort terug gaat geven, want dat zou meer concurrentie betekenen wanneer de overheid hem opnieuw veilt, iets waar KPN natuurlijk niet op staat te wachten.

Verder betwijfel ik of in deze tijden van crisis bedrijven nog zo gek zijn om net zoveel te betalen voor die frequenties als dat ze negen jaar geleden deden. Die veiling toen zal een les zijn geweest, want de telco's gingen bijna failliet doordat ze miljardenschulden aangingen voor de bekostiging van die licenties.

Ik denk dat toekomstige veilingen relatief gezien minder zullen gaan opbrengen.

En KPN zie ik nog wel doorprocederen tegen de overheidsinstanties. Die zullen er alles aan doen om onder al die boetes uit te komen, alhoewel je je afvraagt of veertig miljoen nou zoveel geld is voor een tent zoals KPN.

We zullen wel zien.

› reageer

Ik denk dat toekomstige veilingen relatief gezien minder zullen gaan opbrengen.

Ik denk dat de huidige aanbieders er ALLES aan zullen doen om nieuwe concurrenten tegen te houden. Dat was ook de reden voor de gigantische UMTS prijzen: angst voor een concurrerend mobiel netwerk.

Maar ik blijf het raar vinden. Er zijn 5 frequentie banden geveild, met de eis dat er een netwerk moet komen. Er zijn er nu gewoon maar 3.
Telfort heeft gewoon niets aangelegd en het Orange netwerk concurreert helemaal nergens mee, want is in handen van T-mobile.
Dit geeft precies aan wat de telecomaanbieders willen: zo min mogelijk concurrentie.

› reageer

Ik denk ook wel dat de huidige telecombedrijven niet staan te wachten op nieuwe concurrentie.

De koek is nu na een paar jaar min of meer verdeeld en het lijkt erop dat ze er op dit moment tevreden mee zijn gezien de stijgende prijzen voor abonnementen.

De vraag is of ze het aandurven om net zoals negen jaar geleden astronomische bedragen neer te tellen voor een frequentie. Wanneer begin volgend jaar de 4G-frequenties geveild worden, zullen we zien hoe het ervoor staat.

Voorlopig moeten we het doen met drie aanbieders die amper nog concurreren.

› reageer

Bedenk wel dat een vergunning voor een xx aantal jaar (dacht 15) geldt.

Hierna worden de frequenties meen ik weer opnieuw geveild, dus concurentie komt terug.

Daar komt nog bij dat er nieuwe frequenties erbij komen, mogelijk ook voor data en of telefonie.

› reageer

Op dit moment betekent het dus dat voor wat betreft de 3G-frequenties er voorlopig geen concurrentie bijkomt wat weer nadelig is voor de consument aangezien die vermoedelijk met stijgende prijzen te maken zal gaan krijgen.

Verder zal GSM en misschien ook UMTS tegen de tijd dat de huidige vergunningen aflopen alweer uitgefaseerd zijn, neem aan dat dit ook een rol speelt in het hele verhaal.

› reageer

De overheid heeft onlangs de GSM licenties na het aflopen gewoon tegen betaling door de bestaande providers laten verlengen. Zonder inschrijving en zonder veiling dus. Voor de continuïteit van de GSM aanbieders binnen Nederland wel OK natuurlijk, maar om ons dan alsnog weer te gaan pakken met de UMTS licenties lijkt mij door het bovenstaande voordeeltje minder terecht. Wat zou er gebeurd zijn als er opnieuw een veling was georganiseerd maar nu voor GSM licenties? Dan hadden de bestaande providers vast moeten opbieden tegen nieuwkomers met het risico hun netwerk waardeloos te maken als ze te laag boden.

Enige oplossing lijkt mij nu om de 3g/UMTS licentie van Telfort snel alsnog te veilen aan nieuwe aanbieders onder behoud van de huidige voorwaarden aan dekking en snelheid. Gevolgd door een veiling van de Orange licentie. In andere landen opereren ook zeer succesvol enkele UMTS only aanbieders zoals "3". Het risico van het verlies van de UMTS licentie had door KPN en T-Mobile voor de overname ingecalculeerd moeten worden en dat hebben ze ongetwijveld gedaan. Elke dag dat de overheid met slappe knieën nieuwe concurrentie buiten houdt is extra overname winst voor de bestaande partijen. Ik zou zeggen 1 licentie per provider. Anders is er ook geen sprake meer van concurrentie.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.