Alert: Prijsverhoging Digitenne

En temperatuurskorting ALLEEN als je de kabel opzegt en niet als je digitenne erbij neemt voor op de camping bijvoorbeeld.

grappig, dat wist ik niet, wat sneaky van ze.
Moet je kpn dan machtigen om je kabel abonnement op te zeggen? lijkt me de enige manier, want anders kan kpn nooit controleren of je je kabel opzegt. Ik had dit nog nooit in hun algemene voorwaarden gelezen.

› reageer

Geen telecom, maar er is actie vereist voor 31 augustus dus hierbij een alert.

KPN verhoogt prijs Digitenne met 13 procent
Door Olaf van Miltenburg, t.net

Wegens 'blijvend hoge kosten' verhoogt KPN de prijs die Digitenne-abonnees maandelijks moeten betalen van 7,50 naar 8,50 euro. De huurprijs voor een tweede of derde digitale ontvanger is ook verhoogd en wel met 50 eurocent per maand.

In april van dit jaar verhoogden de telefonie-tak van KPN en zijn dochters Debitel, Hi en HetNet al hun tarieven, terwijl Telfort eind vorig jaar in het nieuws kwam met de prijsverhoging van zijn 20Mbit-internetabonnement. Nu ziet het Nederlandse concern zich door 'blijvend hoge kosten' naar eigen zeggen genoodzaakt de maandtarieven van de digitale-tv-dienst Digitenne op te schroeven van 7,50 naar 8,50 euro. "Zo zijn de kosten die we moeten afdragen voor het uitzenden van content, niet zo snel gedaald als we hadden verwacht", zegt KPN-woordvoerder Steve Hufton in een reactie aan Tweakers.net. Wie naast de gratis decoder nog een of meer digitale ontvangers heeft betaalt in het vervolg per apparaat maandelijks geen 3,50 maar 4 euro. De prijsverhogingen gaan per 1 september in.

KPN heeft de nieuwe tarieven in een e-mail naar zijn klanten bekendgemaakt. Vanwege de prijsverhoging kunnen klanten hun abonnement opzeggen; hiervoor dienen ze voor 31 augustus contact op te nemen met de klantenservice van KPN.

Eerste reactie op tweakers:
Lekker makkelijk om dit in de vakantieperiode door te voeren. Er zijn vast mensen echt aan vakantie toe en hebben dus weinig zin om nog met de helpdesk van een KPN aan de telefoon te zitten. En na de vakantie zijn ze het al weer vergeten

Mijn reactie: Stunt maar lekker door. Laat de oude klanten maar betalen voor de nieuwe:

› reageer

Slecht nieuws .
Gisteren werd bekend dat ze 850000 abbonees hebben .
Veel mensen betalen gewoon dat weet KPN ook en het is nog steeds goedkoper dan de kabel.
850000 x 1 euro per maand en dan nog een groot aantal kijkers met een 2e ontvanger Kassa ...........

› reageer

Zolang ik maar 1 TV thuis heb staan blijft dit voor mij gewoon het beste alternatief. Mijn ontvangst is perfect en andere producten blijven gewoon bijna 2 keer zo duur.

› reageer

Dit is wel de 2e prijsverhoging van digitenne in relatief korte tijd. Ik had vorig jaar tijdens mijn verhuizing Digitenne genomen als tijdelijke overbrugging. Vorig jaar ben ik zo na 2 maanden (waarvan 1 betalen) ook al van mijn contract af gekomen met behoud van apparatuur (gebruiken mijn ouders nu als free to air ontvanger op vakantie).

Ze willen vast niet concurreren met hun eigen nieuwe mobiele TV dienst die met 9,95 per maand als veel te duur beoordeeld wordt. En is het niet zo dat het bouwen van een Digitenne netwerk op zich spotgoedkoop is? KPN is hard bezig om concurrentie te voorkomen lijkt het.

› reageer

Het bouwen van zo'n netwerk neemt nog wel wat kosten met zich mee, het onderhouden van een paar zendertjes lijkt me nou niet het meest moeilijke. Een flinke stroomrekening betalen, af en toe de antennes oppoetsen en iemand op kantoor die zorgt dat de signalen binnen blijven komen?

› reageer

Ben benieuwd of ze ermee wegkomen. Dat is nog maar zeer de vraag bij verhogingen van low-budget producten.

De klanten van digitenne (en ook van veel ADSL producten) zijn grotendeels juist prijsbewuste gebruikers die daarom voor digitenne hebben gekozen. Dit is voor veel klanten van vaste telefonie anders. Veel hebben een vaste lijn omdat het goed werkt, en ze dat gewend zijn, die klanten letten minder op de kosten.
Met de snelheids verhogingen van Ziggo en UPC, zijn verder alle ADSL producten ook tot "budget" producten gedegradeerd. ADSL zit aan z'n max. En nu RTL op HD overgaat stappen, degradeert ook Digitenne in waarde (digitenne heeft nu een te beperkte bandbreedte voor HD).
Een hele nare situatie voor kpn, als je iets meer wilt kom je bij TV en internet bij een kabelaar uit, en kpn kan niet concurreren.
Je zou zeggen dat prijsverhogingen dan het laatste is dat je moet doen, maar ach.

Ik heb geen digitenne abonnement meer, en zal er nu ook zeker geen aanvragen.

trouwens op tweakers staat in de reacties dat als je de klantenservice belt en zegt dat je wilt opzeggen vanwege de verhoging dat ze je een aanbod doen voor 12,- euro korting, dus 1 jaar het oude tarief. Of het waar is weet ik niet, maar is te proberen lijkt me. Hoewel het bellen naar de klantenservice is misschien wel net zo duur: 45 cent per minuut + kosten voor mobiele telefoon, dus 75 cent per minuut als je met kpn mobiel belt, hoeven ze je maar 16 minuten aan de lijn te houden en ze hebben die 12 euro er weer uit.

› reageer

is toch belachelijk dat ze zo'n verhoging doen, bellen kan ook in de winkel, dan heb je die kosten iig niet.

› reageer

En is het niet zo dat het bouwen van een Digitenne netwerk op zich spotgoedkoop is?

Nee, dat is zeker niet goedkoop. Bovendien maakt KPN geen winst op Digitenne, dat is nooit hun bedoeling geweest. De reden waarom ze dit zo goedkoop in de markt gezet hebben (8.50 per maand vind ik overigens nog steeds goedkoop) is puur dat mensen geen kabel TV nemen. Als ze geen kabel TV hebben, kunnen ze ook niet internetten en/of bellen via de kabel. Dus moeten ze hun KPN aansluiting wel gebruiken voor deze toepassingen (zelfs al is het via een andere aanbieder verdient KPN hier nog wel geld aan).

Ik ben het overigens eens dat het niet netjes is van KPN om zo vaak prijswijzigingen door te voeren. De prijs van 8.50 is op zich prima, maar om nou 2x in relatief korte tijd klanten meer te laten betalen is niet netjes. Hadden ze beter moeten plannen.

› reageer

De Primafoon stond vanmorgen actief klanten te werven: 5,25 euro per maand. Dus inderdaad, de oude klanten betalen voor de nieuwe...

› reageer

de oude klanten betalen voor de nieuwe...
Dit vind ik altijd wat vreemde conclusies.
Het werven van nieuwe klanten kost altijd geld, vanwege reclame of vanwege kortingen en acties, en zelf alleen maar vanwege dingen als aansluitkosten of de kosten van het onderhouden van je verkooppunt (website, winkel, personeel etc.).

Het idee van elk normaal bedrijf is winst maken, dus uiteindelijk moet elke nieuwe klant gewoon geld opleveren. Bestaande klanten betalen niet voor jouw, maar uiteindelijk betaal je het gewoon zelf.

Volgens mij gaat de prijsverhoging ook op voor nieuwe klanten, nu worden ze dan wel voor 7,50 minus temperatuur korting binnen gehaald, maar op 1 september betalen ze gewoon 1 euro per maand meer, net als alle andere klanten.

Huidige klanten hebben vaak korting op decoders gehad die ze mochten houden, of acties als "eerste 3 maanden gratis".
De nieuwe primafoon TV-klanten krijgen de decoders in bruikleen, maar ik ruil daarvoor dus wel wat korting op het abonnements geld.
Ik denk dat kpn met deze nieuwe klanten goedkoper uit is vergeleken met de "gratis decoder" klanten van vroeger.

Nee, dat is zeker niet goedkoop.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. De infrastructuur van een kabel exploitant is vele malen duurder te onderhouden dan digitenne. De kosten van het Netwerk van digitenne is niet afhankelijk van het aantal klanten dat ze in een gebied hebben, als het netwerk aanstaat, dan maakt het niet uit of je 50.000 klanten of 1 miljoen in je dekkingsgebied bediend, je netwerkkosten zijn gelijk. (hoewel er nog wel dingen als rechten per klant betaald zullen moeten worden).

› reageer

En temperatuurskorting ALLEEN als je de kabel opzegt en niet als je digitenne erbij neemt voor op de camping bijvoorbeeld. Als ik de kabel opzeg heb ik nl ook geen internet meer.
Of als je op jezelf gaat en nog geen kabel had.
Discriminatie dus.

› reageer

En temperatuurskorting ALLEEN als je de kabel opzegt en niet als je digitenne erbij neemt voor op de camping bijvoorbeeld.

grappig, dat wist ik niet, wat sneaky van ze.
Moet je kpn dan machtigen om je kabel abonnement op te zeggen? lijkt me de enige manier, want anders kan kpn nooit controleren of je je kabel opzegt. Ik had dit nog nooit in hun algemene voorwaarden gelezen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.