KPN geeft frequenties Telfort terug

Verschil tussen Orange en Telfort is op dit moment volgens mij slechts het moment waarop het agentschap zijn onderzoek heeft uitgevoerd. Orange en T-Mobile zijn dit jaar pas samengevoegd en voor die tijd had Orange een eigen UMTS netwerk wat (net) aan alle eisen voldeed. Bij de metingen voldeed Orange. Ik vraag mij af of het agentschap nu opnieuw moet meten om de licenties van Orange terug te kunnen claimen. Men weet daar toch even veel als wij? Orange is uit de lucht en heeft een samengevoegd netwerk.

Dat het agentschap bij Telfort nog enkele werkende masten vond is puur aangezien KPN nog niet klaar was met het afbreken van het Telfort netwerk. Hadden ze dus enkele maanden eerder gemeten, was KPN/Telfort er dan ook mee weggekomen? Of had KPN bij die grote landelijke Telfort KPN problemen in het net snel een bulk masten overgezet naar Telfort frequenties om het agentschap om de tuin te leiden?

› reageer

KPN geeft frequenties Telfort terug

DEN HAAG - Telecombedrijf KPN geeft een deel van de frequenties van zijn dochterbedrijf Telfort terug aan de Nederlandse overheid.

Eerder kreeg KPN een boete omdat de frequenties niet goed gebruikt werden. KPN maakte het besluit vrijdag bekend.

Het gaat om frequenties die horen bij twee UMTS-vergunningen, voor onder meer snel mobiel internet, die in 1998 en 2000 aan Telfort werden toegewezen.

Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) wil voorkomen dat de frequenties lang onbenut blijven en dat ze weer snel beschikbaar komen voor marktpartijen.

Het ministerie van Economische Zaken liet vrijdag weten dat dit komend najaar wordt bezien in samenhang met de uitgifte van andere frequenties voor mobiele communicatie.

Consument

''Het bedrijfsleven en de consument zijn er niet mee gediend als schaarse frequenties ongebruikt op de plank blijven liggen",' zei Marita Schreur, directeur-hoofdinspecteur van het Agentschap Telecom in een reactie op het besluit van KPN om de frequenties deels terug te geven.

KPN kwam daar vrijdag mee, nadat de voorzieningenrechter de bezwaren van deze onderneming tegen de dwangsom van 5 miljoen euro had afgewezen.

Die dwangsom kan oplopen tot 40 miljoen euro en KPN zegt geen onnodige financiéle risico's te willen lopen.

UMTS vergunning

Telfort, dat in 2005 door KPN werd overgenomen, kreeg evenals KPN een zogeheten UMTS vergunning. Dat brengt met zich mee dat de ondernemingen zelf moeten zorgen voor voldoende dekking en dat ze hun eigen frequenties gebruiken.

Telfort moest op 1 januari 2007 voldoen aan deze zogeheten uitrolverplichting, maar dat was volgens het agentschap niet het geval.

Gevolgen

Volgens KPN komt de zienswijze van het Agentschap neer op een verplichting om twee netwerken uit te rollen voor KPN en Telfort. KPN is het daar niet mee eens. Voor de klanten heeft het teruggeven van de frequenties geen gevolgen, aldus KPN.

Bron: nu.nl

Eindelijk, ben benieuwd wat KPN nog achter de hand heeft, want ik vind het nogal een merkwaardige stap.
En tevens benieuwd naar de gevolgen voor T-Mobile.

› reageer

Klinkt als mooi nieuws. Of niet? Is kijken wat er in de praktijk gaat gebeuren. Is er zegmaar gewoon een volledige licentie/frequentie teruggeven waar bijvoorbeeld Ziggo, UPC of Tele 2 of anderen wat mee kunnen? Of alleen bepaalde "stukjes"?

Wat ik wel weet, T-Mobile zegt "wij gebruiken de Orange vergunning/frequentie ook." Agentschap Telecom heeft dat ook geconstateerd, en daarom mogen zij het ook zo houden als het nu is.

› reageer

Hoe kom jij aan die laatste uitspraak? Het zou mij verbazen! Ik denk idd dat het waar WAS, maar nu niet meer, omdat het Orange netwerk (GSM+UTMS) nu uitgeschakeld is en een jaar geleden nog wel aanstond. Situatie lijkt me nu dan ook hetzelfde en T mobile zal nu ook wel aan de beurt zijn.

Edit: Kpn geeft een gedeelte van kavel D terug. Ik heb nog niet gevonden hoeveel precies.

UMTS Frequentie kavels:

* Licentie A:
- 2 x 14,6 MHz gepaard,
- 1 x 5,4 MHz ongepaard;
* Licentie B:
- 2 x 14,8 MHz gepaard,
- 1 x 5 MHz ongepaard;
* Licenties C, D, E:
- 2 x 10 MHz gepaard,
- 1 x 5 MHz ongepaard.

› reageer

"Het gaat om frequenties die horen bij twee vergunningen die in 1998 en 2000 aan Telfort zijn toegewezen (DCS1800 en UMTS). "

Bron: kpn.com

› reageer

Dit is het beste telecomnieuws sinds tijden!
Meer concurrentie is goed voor de consument, zeker nu de markt vastgeroest zit.
Hopelijk krijgen we een provider als 'Three' hierzo

Eigenlijk gaat hetzelfde op voor T-Mobile, klanten maken nu enkel nog gebruik van het T-Mobile netwerk, dus ook T-Mobile zal deze licenties terug moeten gaan geven.

› reageer

Dat is inderdaad goed nieuws. Snel opnieuw uitgeven die frequenties! Ik hoop dat het agentschap snel op de koffie gaat bij T-Mobile. 1 provider met 2 licentieblokken was volgens mij bij de veiling toendertijd uitgesloten. Waarom zal dat nu dan wel opeens mogen? Kortom: terughalen die licenties en inderdaad hopen dat een provider zoals 3 brood ziet in de NL markt.

› reageer

Wat betreft Orange (T-Mobile) het volgende:

T.net, 27 februari 2009.
T-Mobile en KPN voldoen mogelijk niet aan de eisen voor de umts-licenties die ze door de overnames van Orange en Telfort verwierven. Om een boete te vermijden zouden ze de licenties moeten inleveren of een extra netwerk moeten aanleggen.

[sub]Het Agentschap Telecom onderzoekt momenteel of providers voldoen aan de voorwaarden die het ministerie van Economische Zaken bij de veiling van de umts-frequenties heeft gesteld. Zo wordt van elke koper van een licentie verlangd dat die een netwerk exploiteert. De netwerken moeten aan diverse voorwaarden voldoen, zoals dekking op spoor- en snelwegen en in steden met meer dan 35.000 inwoners.[/sub]

T-Mobile is niet bang voor de resultaten van het onderzoek. "Wij hebben de voorwaarden niet geschonden", zegt woordvoerster Priscilla Tomasoa. "De netwerkcapaciteit waarmee Orange voldeed aan de eisen hebben we geïntegreerd in ons netwerk. Daarmee voldoen we dus aan de voorwaarden van twee licenties." KPN vindt ook dat ze zich aan de voorwaarden houden, zegt woordvoerder Steve Hufton. "Het gaat erom dat mensen overal gebruik kunnen maken van ons umts-netwerk en dan maakt het niet uit of er Hi, KPN of Telfort in beeld staat, lijkt me."

T.net, 26 mei 2009.
Telfort heeft een miljoenenboete van het Agentschap Telecom gekregen omdat de provider zijn umts-licentie niet voldoende gebruikt.

[sub]Het delen van een netwerk, zoals Telfort en KPN dat doen, is toegestaan, zo vertelt woordvoerder Gernant Deekens van het Agentschap Telecom. "Maar Telfort moet minimaal één umts-dienst, zoals internet of e-mail, afhandelen via de eigen umts-frequenties. Dat gebeurt te weinig: op 48 van de 300 locaties waar we hebben gecontroleerd, bleek dit niet in orde te zijn." De metingen zijn verricht tussen oktober vorig jaar en april dit jaar. "Wij willen die metingen zo snel mogelijk zien", toonde Hufton zich alvast strijdlustig.[/sub]

Waar Telfort een boete moet betalen, heeft een vergelijkbaar onderzoek naar Orange niet geleid tot een boete. Volgens het Agentschap Telecom voldoet Orange, dat is overgenomen door T-Mobile, wel aan de voorwaarden van de umts-licentie.

==============================================================

Aanvulling op nu.nl nieuws item:
T.net, vandaag.
Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken gaat dit najaar bekijken op welke manier de frequenties opnieuw worden uitgegeven. Dat ze worden uitgegeven, staat vast, zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg van het ministerie. "We moeten bekijken of we dat bijvoorbeeld gaan doen in combinatie met de veiling van de nieuwe 2,6GHz-frequenties. We moeten sowieso bekijken wat de invloed van de heruitgave van deze frequenties op die veiling is."

De 2,6GHz-frequenties kunnen voor wimax en lte gebruikt worden, maar mogen ook voor gsm en umts worden ingezet. Veel bedrijven die een bod op een 2,6GHz-frequentie overwegen, zullen interesse hebben in de Telfort-frequenties, die in de 1800- en 2100MHz-banden zitten. Door de lagere frequentie kan een zendmast voor deze frequenties een groter gebied bestrijken dan een 2,6GHz-zendmast en is het dus goedkoper om hiervoor een landelijk dekkend netwerk te bouwen.

Er loopt overigens nog wel een bodemprocedure over de Telfort-frequenties. Het kan nog jaren duren voordat de rechter uitspraak doet over de vraag of KPN heeft voldaan aan de uitrolverplichting van de umts-licentie. "Daar kunnen we de frequenties niet mee terugkrijgen", aldus woordvoerder Stefan Simons van KPN, "maar als we die zaak winnen, gaan we uiteraard wel een schadevergoeding eisen, lijkt me.

› reageer

Hamvraag is dan ook: Moeten de frequenties in gebruik zijn of ook apart in een eigen netwerk? Het eerste zal geen probleem zijn, het 2e erg duur.

T Mobile en Orange hebben in het verleden kort samengewerkt (RANN) bij de bouw van een umts netwerk. Zij mochten alleen de opstelpunten samen delen. De telecom apparatuur moest toen ook apart incl. antennes.

Lijkt me dat T Mobile dus niet handelt naar de voorwaarden van de vergunning. Daar komt bij dat het Agentschap Telecom waarschijnlijk eerst de juridische strijd met kpn heeft gevoerd en na afloop daarvan met T Mobile gaat praten. Het voeren van 2 juridische procedures over exact hetzelfde onderwerp tegelijk is niet zinvol en geld verspilling, dus die wellicht bewuste keus van het AT kan ik begrijpen.

› reageer

Laat meneer Ka-Shing (Cashing) maar komen met zijn Three netwerk!!

www.three.com

› reageer

Prima zaak dat KPN die Telfort frequenties teruggeeft. Nu T-Mobile nog.

Dan kan de boel opnieuw geveild worden en komt er weer meer concurrentie wat voor ons voordeel oplevert.

Het is belachelijk dat twee van de drie operators in dit land over een extra licentie beschikken waar ze tijdens de veiling nooit voor hebben betaald.

Afgezien daarvan hebben ze die extra licentie ook helemaal niet nodig.

Goed dat daar iets aan gedaan wordt.

› reageer

Verschil tussen Orange en Telfort is op dit moment volgens mij slechts het moment waarop het agentschap zijn onderzoek heeft uitgevoerd. Orange en T-Mobile zijn dit jaar pas samengevoegd en voor die tijd had Orange een eigen UMTS netwerk wat (net) aan alle eisen voldeed. Bij de metingen voldeed Orange. Ik vraag mij af of het agentschap nu opnieuw moet meten om de licenties van Orange terug te kunnen claimen. Men weet daar toch even veel als wij? Orange is uit de lucht en heeft een samengevoegd netwerk.

Dat het agentschap bij Telfort nog enkele werkende masten vond is puur aangezien KPN nog niet klaar was met het afbreken van het Telfort netwerk. Hadden ze dus enkele maanden eerder gemeten, was KPN/Telfort er dan ook mee weggekomen? Of had KPN bij die grote landelijke Telfort KPN problemen in het net snel een bulk masten overgezet naar Telfort frequenties om het agentschap om de tuin te leiden?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.