Wij hebben die maand opzegtermijn te danken aan deze wet die er toch al aan zat te komen.
› reageerDEN HAAG - De Tweede Kamer maakt een einde aan een van de grote ergernissen van consumenten: het ongemerkt en ongewild jarenlang vastzitten aan abonnementen en lidmaatschappen.
© ANP
Een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat daar een einde aan maakt, kreeg donderdag steun van een overgrote meerderheid van de Kamer.
''Bedrijven vangen consumenten als een bij in een lege fles met honing. Hij weet de ingang te vinden, maar komt er nooit meer uit'', verwoordde initiatiefnemer Martijn van Dam van de PvdA het gevoel van veel mensen die moeilijk van een abonnement of lidmaatschap af komen.
Hij diende bijna vijf jaar geleden een eerste versie in van zijn initiatiefwetsvoorstel dat een einde moest maken aan het fenomeen van de stilzwijgende verlenging.
Onbepaald
Een aantal wijzigingen later is de Kamer het er nu over eens. Het is de bedoeling dat de wet al op 1 januari volgend jaar in werking treedt.
De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand.
Aangepakt
Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, internet- en telefoniebedrijven en autopechtdiensten.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.
Uitzondering
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.
Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en samenleving.
Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het parlement bij het controleren van het kabinet.
© ANP
Bron: http://www.nu.nl/economie/2074468/kamer-maakt-einde-aan-abonnementenergernis.html
Misschien lees ik wel niet goed, maar ik begrijp het niet helemaal.
Ik dacht dat het al verplicht was na je contractperiode maar een maand opzegtermijn te hebben?
Of verdwijnen hierbij langdurige abonnementen? Zodat je eigenlijk een abonnement per maand hebt ipv per 1 of 2 jaar?
Ze bedoelen dat de abonnement na de contract (1,2 jaar) onbepaalde tijd mag door gaan. Maar dat de klant na de contracts periode maandelijks mag opzeggen.
› reageerDit is in telecomland eigenlijk al goed geregeld. Ik zou het wel fijn vinden als verzekeringen enzo hier ook onder zouden vallen die gaan steeds 1 jaar door.
Ik ben overigens wel te spreken over dat je een abonnement op moet kunnen zeggen op dezelfde wijze als dat je hem bent aangegaan. NU kan je a internet een abonnement afsluiten die je alleen per (aangetekende) brief kunt opzeggen. Dat gaat dus mooi veranderen!
Nou volgens mij is dat al een tijdje zo hoor, er is zelfs eerder al een rechterlijke uitspraak geweest dat je een op dezelfde manier mag beeindigen als dat je hem hebt aangegaan.
› reageerVolgens mij werkt het bij Pretium zo dat ze je een maand of vier voor het einde van het contract een brief sturen met daarin de melding dat je contract met een jaar verlengd word als je niet reageert op die brief. En zelfs als je aangetekend meld dat je daar niet van gediend bent doen ze er nog heel moeilijk over (brief niet ontvangen en zo). Op die wijze schrikken ze heel veel mensen af en die paar doorzetters die niet opgeven....ach, dat weegt niet op tegen de aantallen die dat niet doen.
› reageerJammer overigens dat de opzegtermijn voor zakelijke klanten gewoon nog 3 maanden is. Geen 1 maand helaas dus.
› reageer1 maand opzegtermijn is al sinds 1 juli...bericht is m.i. wat dat betreft een beetje achterhaald
› reageerBericht is zeker niet achterhaald ! Bij telco's is sprake van zelfregulering, maar voor andere branches is dit nieuw, zoals bijvoorbeeld de fitnessclub.
› reageerNou, zelfregulering bij de telco's ... die maand opzegtermijn is toch wel een beetje opgedrongen/afgedwongen ...
› reageer.."..bij de fitnessclub.."....Deze site gaat toch over telecom en niet over kranten/ fitness en meer van dit soort aangelegenheden. Dus ik begrijp de nieuwswaarde niet....
› reageerWij hebben die maand opzegtermijn te danken aan deze wet die er toch al aan zat te komen.
› reageer