T-Mobile levert marktaandeel in

Openheid is ver te zoeken bij de Nederlandse providers. Laat T-Mobile dit dan gewoon openbaar maken. Dan kunnen de klanten zelf zien of er echt iets gebeurt aan het netwerk.

Bij de lijstjes is er wel altijd onduidelijkheid wat er precies gebeurd is: sommige providers nemen een locatie opnieuw op als op een bestaande locatie de netwerk hardware vervangen is. Komt er UMTS bij of wordt GSM 1800 door E-GSM vervangen, dan heeft dat zin, maar dat is vaak niet duidelijk.

› reageer

Vodafone en KPN zien marktaandeel groeien
T-Mobile is marktaandeel kwijtgeraakt aan KPN en Vodafone. Dat blijkt uit de Mobiele Markt Monitor van onderzoeksbureau Telecompaper. Aan het einde van het tweede kwartaal van dit jaar steeg het marktaandeel van KPN tot bijna 50 procent en die van Vodafone tot 22 procent. T-Mobile staat nu op 28 procent marktaandeel.

Kijkend naar de inkomsten deed KPN het erg goed en zag T-Mobile die juist dalen. Vodafone mocht een kleine verhoging aan inkomsten tegemoet zien en behoud op dat gebied de tweede plaats stevig vast.

Bron: http://www.connexie.nl
Orginele bron: http://www.telecompaper.com/nl/
http://www.telecompaper.com/news/

› reageer

ja kpn heeft afgelopen jaren gekocht telfort en debitel zo kan ik het ook.

› reageer

T-Mobile ook met Orange, maar daarvan zijn ze alle klanten nu juist hard aan het wegjagen.

› reageer

Tja, dan hadden de andere maar debitel moeten overkopen als ze de ambitie hadden om hun marktaandeel uit te breiden.

Anyway; Orange en Telfort overnames hebben natuurlijk niet geresulteerd in deze laatste wijzigingen. (maar in wijzigingen op eerdere termijn). Je kan misschien zelfs zeggen dat de daadwerkelijke integratie van Orange-klanten naar T-Mobile negatief voor ze uitpakt.

› reageer

Ik verwacht dat veel Orange klanten toch de overstap naar KPN en Vodafone gemaakt hebben. KPN heeft echter alle tarieven de afgelopen 3 maanden verhoogd. Zodra klanten doorhebben hoe veel ongunstiger de KPN voorwaarden bij verlengen zijn gaat dat ze langdurig klanten kosten verwacht ik. Vodafone heeft de goede 50% kortingsacties gehad, dat heeft ze gegarandeerd veel nieuwe klanten opgeleverd.

Ik ben benieuwd wat er bij volgende metingen gaat volgen. Ik verwacht dan winst aan klanten voor Vodafone en een beetje voor T-Mobile, ten koste van KPN.

› reageer

Niet zo verwonderlijk. De Orange-klanten die nu versneld naar T-Mobile moeten, zullen als ze goed hebben gekeken de overstap maken naar Vodafone, want deze is op dit moment het goedkoopst. Als Orange-klant krijg je veelal T-Mobile Flex aangeboden en als je een pakket hebt dat bij Orange van je beltegoed afgaat dan moet je hier bij T-Mobile extra voor betalen. Daarnaast is je beltegoed dat je had opgebouwd ineens 66% minder waard (0,12 naar 0,20 per minuut). Om dit een beetje te compenseren had men een sim only aan kunnen bieden, maar dat kan wel als je een nieuwe contractperiode afspreekt.

› reageer

T-Mobile heeft één hele grote fout gemaakt:

ze hadden beter het Orange systeem naast het T-Mobile systeem door kunnen laten lopen, maar dan onder de naam T-Mobile, want dan had men alle contracten zonder problemen ten einde kunnen laten lopen zonder al dat gedoe.

Ook zijn 20% van de prepaid klanten spontaan door het systeem afgesloten, foutje zeiden ze, maar ik heb wel 2 maal een T-Mobile simkaart moeten halen om mijn hoofdnummer in de lucht te houden. Ondanks dat, werd ook de T-Mobile prepaidkaarten dus uit de lucht getrokken omdat het een ex-Orangenummer was. Vrij vaag allemaal, maar volgens mij hadden ze beter iedereen een nieuwe simkaart kunnen sturen, want het is een systeem met gebreken geworden.

Naast het gebeuren zijn veel klanten opgestapt door onduidelijkheden, blijkbaar is goede info geven een lastige zaak en een systeem dat onbetrouwbaar is, daar heb je niks aan.

Verder zijn de leuke aanbiedingen verdwenen, ik heb het dus over de T-Mobile Flex met mooi toestel. ( www.justwalk.nl / www.gsmtopdeal.nl )

Ze hopen begin oktober de beltegoed voor abonnementen weer op orde te hebben, maar als je 1 maal een 090X nummer belt, dan klopt de rest van de maand 1202 niet meer. Je moet dus gaan gokken en dat is een slechte zaak.

De 090X nummers van de Flex vallen zover ik gelezen heb nog steeds binnen de bundel, maar worden afgerekend per minuut i.p.v. per seconden zoals bij Orange gebeurde.

Kortom, ze hadden beter het Orange systeem kunnen gebruiken, want dat werkte veel beter dan dat van t-Mobile.

T-Mobile zal nu flink haar best gaan moeten doen om zieltjes terug te gaan winnen, maar dat zal wel na de complete operatie gaan gebeuren om fouten te voorkomen.

Op www.justwalk.nl / www.gsmtopdeal.nl zijn bij de Flex abonnementen er 2 toestellen erbij gevoegd, echter nog geen toptoestellen, maar ik verwacht dat ze toch wel rond oud en nieuw weer gaan komen, want anders is T-Mobile niet echt interresant meer.

Flink speculatief, maar ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten.

› reageer

@Casper
afrekening van het bijkomende beltarief bij 090x-nummers is nog wel per seconde. Service-tarief gedeelte alleen per minuut zou best kunnen

› reageer

Wat voor mij na afloop van contract een reden is om over te stappen: het bereik op het netwerk van Orange - T-Mobile is flink verslechterd. Bij Orange had ik storingvrij bereik, al viel de verbinding heel af en toe spontaan weg.

Bij T Mobile blijf ik tot nu toe tijdens een gesprek altijd verbinding houden, maar mis ik vaak flarden van woorden en is het bereik op zich duidelijk minder geworden. Klantenservice heb ik er al over gebeld, maar ze snapte niet zo goed wat ik bedoelde...

› reageer

Het had zo mooi kunnen zijn (qua dekkingkwaliteit) 2 netwerken naar 1 gezamelijk netwerk...

› reageer

Ook voor mij is de slechte dekking van het Tmobilenetwerk tegenover dat van Orange de reden dat ik ben weggegaan. Ik had mijn klacht neergelegd bij Tmobile als Orangeklant omdat het HUN netwerk is waar als Orangeklant gebruik van maakte. Men vertelde mijn omdat ik geen ECHTE Tmobileklant was, ik moest klagen bij de ks van Orange het gevalletje van de kastje naar de muur dus. Toen ik dat deed zei men daar is niks aan te doen want wij hebben zelf geen netwerk meer en volgens de systemen moet u goed bereik hebben op de postcode die u geeft u heeft toch wel bereik op uw huisadres?? werdt er door de medewerker gevraagd. Maar ook de laatste dag van mijn gebruik van het mijn Orangeaansluiting kon ik thuis niet bellen/smsen en dat terwijl de mast op nog geen 200 meter van mijn huis staat. Kortom men heeft gewoon het Orange netwerk uitgezet en nu gaat iedereen verder op het Tmobilenetwerk, want ik ben NERGENS tegengekomen dat men een oude Orangemast heeft opgenomen in het Tmobilenetwerk. Waardoor de dekking verbeterde. Kortom van de 3 abbo's is maar 1 nr bij Tmobile gebleven naar een oud ppkaartje van Orange die gaat het huis ook niet uit dan hebbie altijd goed bereik en wordt weinig gebruikt. De andere 2 nummers die gaan tegenwoordig de wereld in op het Kpnnetwerk

Daaag Tmobile!!

› reageer

De grootste fout die T-Mobile in mijn ogen heeft gemaakt is om tot ver in 2008 door te gaan met de verkoop van Orange abonnementen om deze vervolgens voor het einde van de afgesproken contractperiode over te zetten naar hun eigen tariefplannen.

Ze hebben Orange nooit daadwerkelijk geïntegreerd in hun organisatie, maar gewoon voort laten bestaan als apart bedrijf zoals het eerst was. Alleen het netwerk is opgegaan in dat van T-Mobile, de rest is nog net zo als voor de overname. Dat kun je alleen al zien aan het feit dat er twee aparte klantenservices en postadressen bestaan. Ze laten Orange gewoon bestaan tot de laatste klant is overgezet om het vervolgens op te doeken. Dat idee heb ik dan in elk geval.

Ze hadden eigenlijk moeten kiezen tussen óf na 1 maart 2008, toen de Orange shops stopten met de verkoop van Orange abonnementen, geen enkel Orange abonnement meer verkopen, óf dat wel doen, maar de hele handel door laten lopen tot einde van de contracten, desnoods onder de T-Mobile naam in verband met afspraken over de naam Orange. Dat zou duidelijker zijn geweest voor de klant en ook voor henzelf.

Wat ze nu doen is een chaos scheppen waar niemand wijs uit wordt en wat alleen maar extra administratieve rompslomp oplevert plus nog een hele hoop irritatie bij medewerkers en klanten. Velen zullen overstappen of al overgestapt zijn naar KPN of Vodafone vanwege de enorme chaos en hogere tarieven bij T-Mobile.

Ze hebben zichzelf duidelijk in de voet geschoten met deze aanpak.

› reageer

Helemaal eens met HDDJ: ik heb nooit begrepen waarom er nog Orange verkocht werd toen al lang bekend was dat dit zou stoppen. Of het moet een actie geweest zijn om het Orange merk nog lang genoeg te mogen gebruiken om de UMTS licentie testen vanuit de overheid als aparte provider door te komen?

Dat hele overstap verhaal zorgde ook voor een nieuwe storm aan T-Mobile dekkingsklachten en nieuwe aandacht voor het feit dat men dekkingsgaten bij een provider ontdekt. De andere providers hebben die ook, maar weer kwam het vergrootglas op de plaatsen slechte dekking van T-Mobile. Voor wie nog steeds met KPN of Vodafone belt was deze berichtgeving natuurlijk opnieuw een justificatie om niet bij een duurdere concurrent weg te gaan.

En dan nog de ontevreden Orange klanten die massaal weg zijn gelopen na hierin slecht behandeld te zijn door T-Mobile/Orange. En dan nog een extra zetje: zeer gunstige Vodafone 50% kortingsacties van vorige maand.

Nu ook Tele2 over stapt naar T-Mobile komt er opnieuw een storm van klachten over de slechte T-Mobile dekking. Providers in het buitenland bestrijden dit door gewoon maandelijks lijstjes met overgenomen en nieuwe mastlocaties te publiceren. Dan hadden tevreden en ontevreden klanten kunnen zien wat er aan het netwerk gebeurt. Een kloppende dekkingskaart op de T-Mobile website zou trouwens ook een goede oplossing zijn. Nu blijkt deze uiterst rooskleurig te zijn ingetekend en dus valse info te geven over dekking op plaatsen waar die niet aanwezig is.

› reageer

@Koen

Orange had natuurlijk nog wel een hoop voorraad staan welke nog verkocht moest worden, ik vraag me alleen af waarom men dat nog tot einde zomer van 2008 bleef doen. Ze hadden namelijk die superdeals ook al met Kerst 2007 kunnen doen en dan was waarschijnlijk alles al eerder verkocht.

Verder is vooral de communicatie een probleem; klanten wisten lange tijd niet wat die overname nu daadwerkelijk inhield.

Eerst werd er gezegd dat er niks zou veranderen en nu gaan ze opeens mensen overzetten voor het einde van hun contractperiode. En wie niet wil, zegt maar op...

Hoezo zelf problemen opzoeken...

Die dekkingsgaten waren er al langer. In de tijd dat T-Mobile nog Ben was, hadden ze zelfs het slechtst dekkende netwerk van alle providers. Dat komt ook door het kavel wat ze hebben, de overheid is niet helemaal eerlijk geweest bij de verdeling van de frequenties, maar dat zal menig TV-er niet verbazen denk ik.

Desondanks is de dekking wel beter geworden in de loop der jaren. Denk alleen dat de huidige problemen veroorzaakt zijn doordat de integratie van twee verschillende systemen (Orange en T-Mobile) niet goed is gegaan waardoor er constant storingen en andere ellende is ontstaan.

Ze hebben alles gewoon verkeerd aangepakt met als gevolg weglopende klanten.

› reageer

Nou, die overheid is wel eerlijk geweest. Ben heeft toendertijd er voor gekozen om 3 kleinere regionale kavels met wat minder spectrum te combineren tot 1 landelijke licentie. Zij waren hierdoor vele malen goedkoper uit dan Telfort en het toenmalige Dutchtone (Orange). De frequenties kan je in de radioplanning van je zender netwerk elke paar kilometer weer hergebruiken in nieuwe cellen die op enige afstand staan van de vorige mast die diezelfde frequentie gebruikt.

T-Mobile heeft verder de kans gekregen extra frequenties bij te kopen in de E-GSM band. Dat is de GSM 900 band die ook KPN en Vodafone gebruiken. Daarmee had T-Mobile zonder veel extra inspanning een netwerk kunnen bouwen met dezelfde in huis dekking als KPN en Vodafone. In eerste instantie zijn Dutchtone en Telfort er mee vandoor laten gaan. Orange kon dus ook goede dekking creëren, maar heeft die frequenties nooit gebruikt. Bij het opdoeken van Telfort heeft T-Mobile eindelijk de E-GSM frequenties overgenomen. Nu heeft T-Mobile de frequenties van Orange er ook nog bij. En nog doet T-Mobile in verhouding erg weinig met de goed dekkende E-GSM 900 frequenties.

Bij UMTS/HSDPA gebruiken alle providers dezelfde frequentieband. (natuurlijk wel eigen frequenties daarbinnen). Geen van de providers heeft dus een dekkingsvoordeel van de gebruikte frequentie. Kortom: alle providers kunnen als zij dat willen zeer goede UMTS/HSDPA dekking bouwen! Van de 3 providers heeft KPN de meeste opstelpunten gebouwd en de meeste dekking. Vodafone volgt vlak daarachter. T-Mobile volgt pas ver daar achter! Kortom: slechte dekking is voor een deel de beleving van de consument. Anderzijds heeft T-Mobile ook voor UMTS/HSDPA weer gekozen voor bezuiniging en dus een niet goed dekkend uitgekleed UMTS/HSDPA netwerk. Gezien het oude geen dekkings imago een stomme fout waar ze natuurlijk door de Orange klanten weer voor afgestraft worden. De storingen hebben het alleen maar erger gemaakt.

› reageer

Het is dus allemaal een kwestie van geld, iets wat natuurlijk wel voor de hand ligt.

Dat van die overheid zei ik naar aanleiding van een artikel dat ik ooit ergens gelezen had. Daar stond in dat het niet helemaal eerlijk zou zijn gegaan, maar daar blijkt dus niets van als ik jouw uitleg zo lees.

Punt is dus gewoon dat T-Mobile geen zin had om te investeren in een goed dekkend netwerk en alleen het minimale heeft gedaan op dat gebied waardoor de dekking relatief slecht is. Orange deed volgens mij dan hetzelfde, want ook daar was de dekking niet al te best volgens velen, alhoewel ik er persoonlijk nooit echt problemen mee heb gehad. En hoe zit het dan met Telfort? Die hadden ook geen al te beste dekking als ik zo even terugdenk.

Het lijkt erop dat men toentertijd in wilde zetten op UMTS gezien de hoge verwachtingen die men ervan had. Misschien dat ze daardoor zo weinig investeerden in GSM? Het is wat dat betreft gissen, denk ik.

De enige reden dat ik ben blijven zitten is omdat ik bij elkaar meer dan 300 euro beltegoed overhad van Orange en het zonde vond om dat weg te gooien als ik zou overstappen naar KPN of Vodafone. Voor de rest vind ook ik dat het een bende is bij T-Mobile.

Niemand weet hoelang het allemaal nog gaat duren en of er nog wel wat aan die dekking gedaan zal worden. Ben bang dat het in elk geval de komende tijd nog wel zo zal blijven.

› reageer

Providers in het buitenland bestrijden dit door gewoon maandelijks lijstjes met overgenomen en nieuwe mastlocaties te publiceren.

Vroeger had O2 in NL elke maand een overzicht van bijgeplaatste masten, erg goed! Ook stuurden ze toen kaarten naar klanten, waar je op kon invullen waar je geen dekking had.

Maar nu is dat kennelijk te gevoelige info?

› reageer

Nou, die lijstjes heeft T-Mobile wel. Daarop houden ze keurig bij waar een nieuwe zendmast actief gegaan is. Er staat echter niet bij of dit een 2G of 3G mast is, jammer.
Deze info staat niet op hun website, maar op de dealer-website. Elk T-Mobile verkoop punt moet dus in staat zijn ongeveer elke 2 weken aan je door te geven waar nieuwe masten bij gekomen zijn.

En jaaaa, ze komen er nog steeds bij, ook bij T-Mobile

› reageer

Goed om te weten, thanks.

› reageer

Openheid is ver te zoeken bij de Nederlandse providers. Laat T-Mobile dit dan gewoon openbaar maken. Dan kunnen de klanten zelf zien of er echt iets gebeurt aan het netwerk.

Bij de lijstjes is er wel altijd onduidelijkheid wat er precies gebeurd is: sommige providers nemen een locatie opnieuw op als op een bestaande locatie de netwerk hardware vervangen is. Komt er UMTS bij of wordt GSM 1800 door E-GSM vervangen, dan heeft dat zin, maar dat is vaak niet duidelijk.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.