Telefoonrekening moet begrijpelijk

Als de rekening zo simpel wordt (alleen totaalbedragen) als die van mijn energie en waterledingbedrijf dan kan je niet meer controleren of die klopt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

› reageer

AMSTERDAM - Telecombedrijven moeten de telefoonrekening begrijpelijker maken. Ook moet het gemakkelijk worden verschillende aanbieders te vergelijken.

Dat heeft staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) met de bedrijven afgesproken, zei hij donderdag op Radio 1.

Door het grote aantal verschillende abonnementen ziet de consument volgens hem door de bomen het bos niet meer. Heemskerk verwacht dat door meer duidelijkheid de tarieven ook lager worden. De transparantie zou ook in het belang van de sector zelf zijn.

Duidelijker

Telecomwaakhond Opta gaat in overleg met de bedrijven zorgen dat de tarieven duidelijker worden. De staatssecretaris komt nog niet met regels, omdat het met overleg sneller geregeld zou worden. Als het niet lukt legt hij alsnog regels op.

Eerder werden al Europese afspraken gemaakt over maximumtarieven. Daar moeten de telecomproviders in ieder geval onder blijven.

Bron: nu.nl

Ook moet het gemakkelijk worden verschillende aanbieders te vergelijken
Daar hebben we toch al telecomvergelijker voor?

› reageer

De meeste mensen kennen Telecomvergelijker helemaal niet en ik denk dat het ook wel zo zal blijven. Voor de gemiddelde consument is zelfs deze site al te ingewikkeld, denk ik. Vaak hebben mensen helemaal geen zin om zich in dit soort zaken te verdiepen en tijd hebben ze evenmin.

Voor hen is een minder complexe factuur de beste oplossing.

Ik vind ook dat de huidige facturen te ingewikkeld zijn. Bijvoorbeeld T-Mobile maakt het nogal ondoorzichtig door je belbundel zonder BTW te tonen en met tig verschillende tarieven te schermen. Dat moet afgelopen zijn.

Vond Orange een voorbeeld van hoe het ook kan.

› reageer

Het is inderdaad zo dat weinig mensen zich verdiepen in hun telefoonrekening/kosten. Maar ik denk dat "begrijpelijke" tariefstructuren er wel voor gaan zorgen dat er meer eenheid in de prijzen komt en dus minder "mooie" deals voor de echte TV-er. Dus voor mijzelf wordt het minder leuk maar heeft ook wel weer als voordeel dat ik niet elke keer hoef uit te leggen dat ik bijna gratis bel ...

› reageer

Ik kan me het erg goed voorstellen dat vergelijken bijzonder lastig is.
Veel mensen weten niet eens wanneer de belbundel ingaat.

verder zijn er veel dingen die vergelijking moeilijk/onmogelijk maken:
-verschillende soorten bundels. (belminuten bundels, SMS bundels, gecombineerde Bel/SMS bundel, beltegoed bundels waar dan weer schillende dingen onder vallen)
-verschillende soorten bundel minuten: afronding op hele minuten, andere geldigheid: 1 of meerdere maanden. Andere manier van verbruik: fifo of lifo etc. etc.

› reageer

Als de rekening zo simpel wordt (alleen totaalbedragen) als die van mijn energie en waterledingbedrijf dan kan je niet meer controleren of die klopt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.