Dwangsom dreigt voor T-Mobile wegens UMTS-netwerk

T-Mobile voldoet aan uitrolverplichting UMTS

09 augustus 2010

Uit gedetailleerde metingen blijkt dat T-Mobile de voormalige Orange UMTS frequenties inmiddels voldoende in gebruik heeft genomen.

In juni van dit jaar moest T-Mobile nog een dwangsom van €5 miljoen betalen, omdat het telecombedrijf ondanks herhaalde waarschuwingen de UMTS-frequenties niet geheel in gebruik had genomen.

In 2000 kregen naast T-Mobile Telfort, Vodafone, Orange en KPN een UMTS-vergunning. De licenties werden verstrekt op voorwaarde dat de bedrijven hun UMTS-netwerk volledig uitrollen. In 2007 heeft T-Mobile Orange overgenomen. Daardoor beschikt T-Mobile over twee UMTS-vergunningen.

T-Mobile moet voor beide vergunningen afzonderlijk voldoen aan de voorwaarden en de frequenties in gebruik nemen.

Totaal niet verwacht, want kpn heeft veel meer masten in gebruik en superlang geprocedeerd, maar uiteindelijk de oude Telfort UMTS licentie wel teruggegeven. Wie weet waarom T-Mobile dit wel gelukt is? Ik had liever gezien dat het frequentiekavel teruggeven had moeten worden, leuk om weer te veilen.

› reageer

Miljoenendwangsom dreigt ook voor T-Mobile
3-11-2009

Agentschap Telecom legt T-Mobile een last onder dwangsom op van €5 miljoen, omdat het geen gebruik maakt van de voormalige Orange UMTS-frequenties. In 2007 heeft T-Mobile Orange overgenomen. Daardoor beschikt T-Mobile over twee UMTS-vergunningen. T-Mobile moet voor beide vergunningen afzonderlijk voldoen aan de voorwaarden en de frequenties in gebruik nemen.

Uit gedetailleerde metingen van Agentschap Telecom blijkt dat T-Mobile op geen enkele van de 300 meetlocaties dekking biedt op de voormalige Orange-frequenties. Bovendien heeft T-Mobile zelf verklaard dat zij deze frequenties niet gebruiken.

'T-Mobile had kunnen weten dat dit er aan zat te komen', zegt Marita Schreur, directeur-hoofdinspecteur van Agentschap Telecom. 'Onlangs moest KPN-Telfort al een dwangsom van 5 miljoen euro betalen. Zij hebben de ongebruikte frequenties inmiddels teruggegeven aan de overheid. Ik hoop dat T-Mobile het niet zover laat komen. Frequenties zijn er om gebruikt te worden.'

T-Mobile krijgt nu de kans om de frequenties alsnog in gebruik te nemen en daarmee te voldoen aan de vergunningvoorwaarden. Als het telecombedrijf na drie maanden nog steeds niet voldoet, dan moeten ze de dwangsom daadwerkelijk betalen. Het bedrag kan oplopen tot maximaal 40 miljoen euro.

Achtergrond

In 2000 kregen naast Orange, T-Mobile, Vodafone, Telfort en KPN een UMTS-vergunning. De vergunningen werden verstrekt op voorwaarde dat de vergunde frequenties in gebruik worden genomen. Verder moet er per vergunning voldoende dekking en een minimaal serviceniveau worden geboden.

Bron: Agentschap Telecom
Via: nu.nl

Zat eraan te komen natuurlijk. Kan deze frequentie ook mee in de veiling van volgend jaar.

› reageer

Hopelijk worden ze geveild, maar dan wel als UMTS freqenties en niet die gein als wimax ed. Daar wordt ik qua dekking niet vrolijk van.

› reageer

ze gaan Orange 3g weer aanzetten.

› reageer

Aanzetten zal niet echt lukken. In heel Enschede bijvoorbeeld zijn simpelweg alle Orange opstelpunten gesloopt.

› reageer

Uit gedetailleerde metingen van Agentschap Telecom blijkt dat T-Mobile op geen enkele van de 300 meetlocaties dekking biedt op de voormalige Orange-frequenties. Bovendien heeft T-Mobile zelf verklaard dat zij deze frequenties niet gebruiken.

Niet een beetje geldverspilling van het Agentschap
Wie betaalt dat?, de providers danwel de onderzochte provider?

› reageer

Exact zelfde verhaal als KPN/Telfort. In de licentievoorwaarden staat dat een netwerk verplicht is. Agentschap Telecom heeft ook bij KPN gezegd dat het laten roamen van de Telfort klanten op KPN netwerk is toegestaan, maar huidige netwerk moet ook blijven draaien.

Het is dus voor T-Mobile nu zaak om alles weer draaiende te krijgen of licentie inleveren.

› reageer

Verbaasd me nix deze dwangsom, als de beide netwerken zouden gebruiken zouden er veel minder netwerk klachten moeten zijn.

› reageer

Op tweakers staat inderdaad dat ze binnen 3 maanden de licentie weer gaan gebruiken.

Zie ook deze reactie van T-Mobile:
De telecomaanbieder is van mening dat het met zijn netwerk wel voldoet aan de vergunningseisen maar erkent dat het hierover een geschil van interpretatie heeft met het Agentschap. "We zijn hierover al een tijd met het Agentschap Telecom in gesprek en dachten dat we er wel uit zouden komen", vertelt Henny van der Heiden, woordvoerder van T-Mobile.

Volgens hem zal T-Mobile binnen drie maanden voldoen aan de eisen zoals die nu gesteld worden: "Dat betekent dat we de nodige investeringen moeten doen, het spectrum inefficient gaan gebruiken en ook dat de energieefficientie achteruit zal gaan." Volgens hem is teruggeven geen optie aangezien T-Mobile de capaciteit van zijn netwerk wil uitbreiden in verband met de verwachte groei van het mobiele dataverkeer.

› reageer

Zou er sowieso iets veranderd kunnen zijn afgelopen week binnen het T-Mobile netwerk? Ik heb sinds vorige week dinsdag namelijk overal binnen het UMTS/HSDPA netwerk 3G ipv 3,5G in mijn scherm staan (Nokia 5800). Alleen wanneer ik een actieve verbinding maak met het internet binnen het UMTS/HSDPA netwerk, schakelt mijn gsm over naar 3,5G maar zodra ik van internet afga staat er alleen nog maar 3G. Dit terwijl dit voorheen altijd 3,5G was.

T-Mobile Klantenservice zegt dat alles goed is en niets veranderd is. Misschien meerdere mensen met een Nokia 5800 met T-Mobile?? Kan natuurlijk ook aan mijn gsm liggen oid.

En, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de Orange-opstelpunten. Ik ken in bij mij in het dorp nog een punt waar Orange antennes in de mast hangen en ook op enkele andere opstelpunten in Zuid-Limburg hangen de oude Orange antennes nog gewoon erin. Misschien dat ze die toch aan gaan zetten en zo het UMTS netwerk eens willen verbeteren? Want die 70% gaan ze echt niet halen ookal wordt er beweerd van wel. Zelfs op belangrijke spoor-verbindingen is er nog geen goede UMTS dekking waar je deze dus eigenlijk wel zou verwachten. Moet ook erbij zeggen dat op de T-Mobile dealer site toch sinds een paar weken elke weer zo'n 10 nieuwe plekken erbij komen waar het netwerk met gsm of umts wordt uitgebreid, en dat is toch ook netjes, al kan het echt nog veel beter. We wachten af.

› reageer

Dti is natuurlijk een beetje achteraf redeneren wat dat Agentschap doet, want men wist heus wel dat T-Mobile het Orange netwerk zou gaan uitzetten toen de toezichthouders in 2007 de overname goedkeurden. Je gelooft toch zelf niet dat ze twee netwerken in de lucht gaan houden. Dat vinden ze natuurlijk te duur. De toezichthouders hadden toentertijd gewoon die licentie terug moeten vorderen zodat die weer geveild kan worden teneinde de concurrentie op peil te houden. Of er hadden duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over het gebruik van die extra frequenties die er toen bijkwamen.

Maar de Nederlandse overheidsinstanties willen natuurlijk eer en publiciteit behalen en doen nu net alsof ze de maatschappij een dienst bewijzen met deze actie terwijl die feitelijk onnodig was geweest als ze hun huiswerk beter hadden gedaan. Dit verhaal is weer een typisch voorbeeld van hoe instanties langs elkaar heenwerken en hoe inefficiënt ze zijn. Het is prima dat ze de regels willen handhaven, maar moet dat nou zo

Ik ben zelf voorstander van eerlijke concurrentie en dat houdt in dat bedrijven nooit meer dan 1 licentie mogen hebben als dat niet nodig is en in dit geval lijkt me dat ook zo. Er waren 5 licenties beschikbaar en wanneer bedrijven elkaar overnemen, moet de extra licentie gewoon ingeleverd worden.

Zulke dingen zouden beter geregeld moeten worden, desnoods wettelijk. Dan zijn dergelijke discussies zoals die er nu zijn ook overbodig.

› reageer

het is inderdaad vreemd dat als je een vergunning neemt dat je er dan niks mee doet van mij mogen ze de kosten wel betalen want hebberigheid daar heb je niks aan en als consument kopen wij daar niks voor.

Ik heb in juni 2009 een nokia 5800 express music gekocht maar heb al sinds de aanschaf problemen met bellen en internetten nou klantenservice gebeld en zei zeggen ja op uw adres is de dekking goed, nou toen een case ervan laten maken binnen 14 dagen toen belde tmobile me op om iemand langs te sturen om te meten en de uitslag was slechte dekking op 3G zelfs op gewone verbinding is slecht .. hun voorstel is dan ook of tot juni 2010 20% korting op bel abbo of kostenloos abonnement opzeggen maar dan moet ik wel me nieuwe toestel retour sturen omdat ze daar de laatste 2 maanden geld (marge) ontvangen.

dus ik kijk nu maar even naar iets anders, want je krijgt er hoofdpijn van op deze manier. de overgang van orange naar T-mobile heeft degelijk wel problemen opgeleverd maar toch ontkennen via de klantenservice.

› reageer

T-Mobile heeft niks gedaan met de E-GSM frequenties die ze hebben verkregen door de overname van Orange. Daarmee had de dekking op het niveau van dat van KPN en Vodafone kunnen komen, maar kennelijk vinden ze het te duur.

Orange zelf deed er trouwens ook niks mee, het toenmalige Dutchtone had een vrij goed kavel en kocht ook die E-GSM frequenties. Helaas was hun dekking belabberd doordat ze alleen op de korte termijn dachten en geen investeringen wilden doen voor een beter netwerk. Dat is denk ik ook wel een van de redenen geweest van het einde van Orange, naast een slecht prijsmodel en marketing.

Wanneer je ontevreden bent over T-Mobile, dan vormen nu alleen KPN en Vodafone en de aan hen gelieerde MVNO's nog een optie. De concurrentie is verdwenen.

Alleen al daarom zouden ze die licentie terug moeten vorderen.

› reageer

T Mobile gaat die frequentie ongetwijfeld met veel tegenzin teruggeven. Probleem is namelijk dat in de vergunning staat dat je de frequentie moet gebruiken, maar ook in een zelfstandig netwerk en dergelijke. Aan die eisen voldoen is een stuk ingewikkelder. KPN kwam daar ook niet uit. Als ze dat kavel teruggeven houden ze wel minder umts ruimte over dan kpn/vodafone hebben en het is maar de vraag of ze daar blij mee zijn.

@ Harddiskjockey:
T Mobile heeft de Telfort EGSM frequentie overgekocht van KPN en via de overname van Orange er nog een. Die 2 gebeurtenissen lagen dicht bij elkaar en ik me goed voorstellen dat de EGSM netwerk uitbouw plannen even in de koelkast gezet zijn om de aandacht te leggen op de Orange overname. Al geruime tijd wordt er EGSM bij T Mobile ingezet, in Enschede zijn minstens 6 opstelpunten voorzien van EGSM. Uiteraard mag dat van mij altijd meer. En zeker in het buitengebied/ platteland, want dat is dan weer mijn grootste ergenis over T Mobile: Die dekkingskaart vol inkleuren en dan maar hopen dat klanten dat geloven..

Hier nog een foto van een DCS1800 en EGSM site van T Mobile in Enschede.

› reageer

@DeLange

Die dekking is denk ik het grootste probleem van T-Mobile. Hetzelfde had Orange toentertijd, gewoon omdat die niks deden met die E-GSM frequenties, waarschijnlijk omdat ze de investeringen die ze daarvoor moesten doen te hoog vonden. Of de toenmalige eigenaar (France Télécom) legde ze andere prioriteiten op, ik weet het niet.

Feit is en blijft dat de dekking van T-Mobile niet beter is geworden na de overname van Orange. Ze kunnen dus die kaarten wel leuk inkleuren, maar je hebt gelijk dat er met name op het platteland een gebrek is aan fatsoenlijke dekking. Daar klagen mensen namelijk al jaren over en ik denk dat ze dat niet zomaar doen.

Ben tot slot benieuwd hoe deze zaak zal gaan eindigen.

Voor ons als consument zou het mooi zijn als die licenties opnieuw geveild worden, want dan komt er weer meer concurrentie en dat is gunstig voor de prijsontwikkeling. Nu zie je de prijzen duidelijk stijgen omdat er twee concurrenten verdwenen zijn en men de koek onderling lijkt te verdelen.

› reageer

Een netwerk wordt gebouwd met een visie en die is dus bij elke provider afhankelijk van marktaandeel, frequentieruimte, waar zijn wanneer de meeste klanten, belminuutprijs, en ga zo maar verder.

Het marketingpraatje van T-Mobile dat de netwerken samengevoegd zouden worden en dat je daardoor betere dekking zou krijgen is dan ook complete onzin. Het ging om de capaciteit van het netwerk, die moest vergroot worden. Echter denk ik dat T-Mobile daar mazzel mee had, de overname viel precies in een periode dat veel klanten overgingen naar umts toestellen, zodat veel gesprekken over het umts netwerk gerouterd kunnen worden.

Ieder netwerk heeft gaten, hoe lullig ook voor de Orange klanten die na de overname geen dekking meer hadden, maar het was bijzaak. Het Orange netwerk is gesloopt en T-Mobile kan evt. besluiten door bepaalde plekken wel te bedekken omdat er nu WEL voldoende marktvraag is. Veel umts opstelpunten van Orange konden ook wel gesloopt worden omdat die vanwege het Rann samenwerkingsverband gedeeld waren met T-Mobile.

Kijken we naar de stad Enschede, daar vallen me wel een paar dingen op:

Kpn: Heeft veel opstelpunten en ze zijn vrijwel allemaal voorzien van GSM900+GSM1800+UMTS. Dikke prima dus.

Vodafone: Heeft veel minder opstelpunten dan kpn en de meeste zijn GSM900+UMTS. GSM1800 is hier amper in gebruik. Daarnaast zijn er veel UMTS only sites. Als je geen UMTS telefoon hebt, doe je jezelf flink tekort. Vraag me af of Vodafone GSM1800 licentie gaat verlengen.. Zo te zien niet.

T-Mobile: Erg verbazingwekkend, maar ook heel erg veel opstelpunten, misschien wel meer dan kpn!

Bijna allemaal GSM1800+UMTS. Daarnaast enkele sites uitgerust met EGSM900 en een paar UTMS only sites. Dit zorgt voor een enorme capaciteit in belminuten/dataverkeer. De iets mindere dekking van GSM1800 wordt hier echt wel gecompenseerd in het forse aantal opstelpunten. Hier is echt serieus geinvesteerd in het netwerk (Veel geld dus, misschien wel meer dan kpn/vodafone.) Kun je niets van zeggen. Na de Orange overname zijn hier zo ver ik weet geen opstelpunten bij gekomen. Alleen EGSM900 en wat UMTS. Gemiddeld inkomen ligt helaas niet erg hoog in Enschede, dus wellicht veel klanten voor T Mobile. Dus misschien is dat netwerk daarom zo (over)gedimensioneerd.

› reageer

Eerlijk gezegd heb ik dat verhaal over samenvoeging van die netwerken ook nooit geloofd, domweg vanwege het feit dat Orange minimaal net zoveel gaten in zijn netwerk had zitten als T-Mobile. Als je dat samenvoegt, dan krijg je echt niet automatisch betere dekking. Bovendien speelt de marktvraag inderdaad ook een grote rol. Waarom gebieden bedekken waar toch geen hond komt. Zoiets. Wat dat betreft deel ik je opvatting dat het gewoon een marketingverhaal was.

Ik denk ook niet dat de dekking nog beter zal gaan worden, want waarom zouden ze nu er een concurrent minder is en de prijzen al een tijdje stijgen waardoor ze zichzelf kunnen opwerpen als het voordelige alternatief voor KPN en Vodafone?

T-Mobile heeft dit allemaal heel slim bedacht. Kan haast niet anders.

Ze hebben nu alleen de pech dat de overheid in hun nek staat te hijgen omdat ze de voorwaarden voor die Orange-licentie niet nakomen. Dat kan ze geld kosten en bij slechte publiciteit ook klanten.

Ze zullen er dus alles aan doen om dat te voorkomen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan aflopen.

› reageer

Hier in Ede zijn op enkele hoge opstelpunten van T-Mobile één of meer secties vervangen/uitgebreid met EGSM. Meest opmerkelijk misschien wel het opstelpunt vlak bij het ziekenhuis om daar diep in de verpleegafdelingen te kunnen binnendringen. Staat zelfs naar beneden gekanteld. Momenteel is het in mijn eigen woning zo dat alleen T-Mobile nog echte goede binnenshuisdekking heeft. KPN is of niet aanwezig of springt van basis station naar basisstation als ik door het huis loop.

› reageer

Als T-Mobile zwaar in zou gaan zetten op E-GSM ook op het platteland en EDGE toevoegt aan het GSM netwerk, dan hoeft het 3G netwerk op het platteland opeens niet meer zo opgepimpt te worden als nu zou moeten.

KPN heeft al aangegeven dat het GSM netwerk er vermoedelijk op termijn helemaal uit gaat ten voordele van UMTS en LTE. Ze gaan dan vast ook wel UMTS op de huidige GSM 900 frequentie leveren. Dan heb je net zoveel dekking als nu op GSM en dan wel de snelheid van UMTS. Verder heb je dan nog met 1 techniek te maken, waardoor je gesprek niet langer wegvalt als je toestel noodgewongen van UMTS naar GSM terug moet schakelen.

Vodafone heeft mij schriftelijk bevestigd dat ze in mijn regio niet meer bouwen aan het UMTS netwerk ondanks diverse grotere dekkingsgaten in dichtbevolkte gebieden. Ontbinden van mijn breedband databundel wilden ze echter niet toestaan. Logischer zou inderdaad voor Vodafone zijn om GSM 1800 uit te faseren en hiervoor UMTS in de plaats te zetten. Blijkbaar zijn e financiën bij Vodafone niet zo rooskleurig. De komende tijd verwacht ik wel overstappers vanuit T-Mobile en KPN die beiden de tarieven hebben verhoogd en de abonnee voorwaarden hebben verslechterd.

› reageer

Ach, de feestdagen komen dichterbij, dus even flink geld verdienen en begin volgendjaar dumpen i.v.m. dat alle laders op alle telefoons moeten passen. Het zal wel een leuk 2010 gaan worden.

› reageer

Marketing/communicatie en netwerkafdeling werken niet echt samen bij T-Mobile. Waarom staat onderstaande onzin op de T-Mobile site onder de zakelijke FAQ: Hoezo misleiding.. Ze leren het ook nooit..

Kan T-Mobile wel 3G-dekking bieden door heel Nederland?

T-Mobile beschikt over twee landelijke 3G-netwerken die voldoen aan de hoge kwaliteitseisen en nationale uitrolverplichtingen van het Agentschap Telecom.

› reageer

T-Mobile voldoet aan uitrolverplichting UMTS

09 augustus 2010

Uit gedetailleerde metingen blijkt dat T-Mobile de voormalige Orange UMTS frequenties inmiddels voldoende in gebruik heeft genomen.

In juni van dit jaar moest T-Mobile nog een dwangsom van €5 miljoen betalen, omdat het telecombedrijf ondanks herhaalde waarschuwingen de UMTS-frequenties niet geheel in gebruik had genomen.

In 2000 kregen naast T-Mobile Telfort, Vodafone, Orange en KPN een UMTS-vergunning. De licenties werden verstrekt op voorwaarde dat de bedrijven hun UMTS-netwerk volledig uitrollen. In 2007 heeft T-Mobile Orange overgenomen. Daardoor beschikt T-Mobile over twee UMTS-vergunningen.

T-Mobile moet voor beide vergunningen afzonderlijk voldoen aan de voorwaarden en de frequenties in gebruik nemen.

Totaal niet verwacht, want kpn heeft veel meer masten in gebruik en superlang geprocedeerd, maar uiteindelijk de oude Telfort UMTS licentie wel teruggegeven. Wie weet waarom T-Mobile dit wel gelukt is? Ik had liever gezien dat het frequentiekavel teruggeven had moeten worden, leuk om weer te veilen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.