Opta beboet KPN en T-Mobile

Nou ja, dit is een eerste formele beboeting. Het is dan meer een symbolisch bedrag + openbaar aan de schandpaal genageld worden. Volgens mij lopen de bedragen flink op als er in de toekomst dezelfde zaken nogmaals aan de orde zijn.

Waar ik het wel mee eens zou zijn is als er een schaderegeling voor klanten opgezet zou worden na het uitdelen van boetes. De klant betaalt de schade, de overheid strijkt de boete op. Als ik klaag, dan krijgt de overheid een bonus. Dat zou ik ook graag anders zien.

Voor bovenstaand prepaidgebeuren lijkt mij dat niet zo nodig en lastig te realiseren. In andere zaken waren er echter abbonnees die door fratsen/bedrog van de providers behoorlijke extra kosten maakten. Die mogen in zo'n geval dan best terug komen bij de klant.

› reageer

DEN HAAG - De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) heeft KPN en T-Mobile boetes opgelegd van respectievelijk 60.000 en 30.000 euro voor onduidelijke meldingen over de tarieven aan hun mobiele prepaidklanten.

Dat heeft de toezichthouder woensdag bekendgemaakt.

De twee meldden voorafgaand aan een oproep naar een betaald informatienummer dat er naast het minuuttarief ook kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening worden gebracht.

Minuuttarief

Beide bedrijven brachten voor prepaidklanten echter altijd een vast minuuttarief in rekening (KPN 1,30 euro en T-Mobile 1,10 euro) ongeacht welk informatienummer de consument belde. ''Dit is onduidelijk voor de consument.

Als een telecombedrijf een vast tarief factureert, dan moet hij dit concrete tarief ook melden. Dan is het duidelijk voor de consument wat hij exact betaalt voor elke minuut dat hij belt met zo'n nummer'', aldus de Opta.

Inmiddels heeft KPN de tariefmelding aangepast en T-Mobile de methode van facturering.
© ANP / overgenomen van Nu.nl.

Ik vind het een waardeloze boete voor zo'n grote oplichting. Groot ja, want als je vanuit gaat van de gesproken tariefsmelding zou een bepaalde 0900 nummer bv €0,40 p/m moeten kosten, terwijl er €1,30p/m wordt afgerekend. Dat geld is gestolen van hun gebruikers en die krijgen het niet meer terug.

› reageer

Nou ja, dit is een eerste formele beboeting. Het is dan meer een symbolisch bedrag + openbaar aan de schandpaal genageld worden. Volgens mij lopen de bedragen flink op als er in de toekomst dezelfde zaken nogmaals aan de orde zijn.

Waar ik het wel mee eens zou zijn is als er een schaderegeling voor klanten opgezet zou worden na het uitdelen van boetes. De klant betaalt de schade, de overheid strijkt de boete op. Als ik klaag, dan krijgt de overheid een bonus. Dat zou ik ook graag anders zien.

Voor bovenstaand prepaidgebeuren lijkt mij dat niet zo nodig en lastig te realiseren. In andere zaken waren er echter abbonnees die door fratsen/bedrog van de providers behoorlijke extra kosten maakten. Die mogen in zo'n geval dan best terug komen bij de klant.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.