Nederlandse defensie verhindert uitrol mobiel internet

Ik kan me goed vinden in de reactie van bestpc. Bovendien vraag ik me af hoe zij landelijke dekking willen realiseren. Het gaat nl. om frequenties tussen de 3,50 GHz en 3,58 GHz. Dat is behoorlijk hoog en de dekking zal absoluut niet vergelijkbaar worden met dat van het huidige umts in Nederland. Die schadevergoeding van €100 miljoen lijkt me dan ook niet erg realistisch.

Aan de andere kant lijkt mij idd ook dat er betere en qua radio verkeer rustigere plekken te vinden zijn voor zo'n satelliet afluisterlocatie.

› reageer

Als het klopt weer een belachelijke vertoning:

Worldmax mag zijn WiMax netwerk (WiFi maar dan met mogelijkheid om dit landelijk dekkend te maken) niet verder uitrollen. Het werkt nu in Amsterdam, maar natuurlijk wacht iedereen op landelijke dekking om de mobiele providers weer concurrentie te laten ervaren.

Nederlandse defensie heeft dit nu geblokkeerd omdat het stoort op de installaties in het Noorden van het land. Belachelijk! Zet die antenne maar ergens op een eilandje en laat Nederland verder bouwen aan zijn mobiele infrastructuur. Zo'n inmenging van de overheid kan toch echt niet meer! Zal naast het werledwijde WiMax, de UMTS opvolger LTE straks ook verboden worden in Nederland?

Bron:nu zakelijk

en ook bij telecompaper.

› reageer

Uiterst interessant is dat er niet boven de lijn Amsterdam-Zwolle gebouwd mag worden. Zeker omdat Burum in het noordoosten van Friesland op de grens met Groningen ligt. Als op zo'n afstand verstoringen ontstaan, dan vraag ik me af of het echt allemaal wel zo gezond is?

› reageer

Het is natuurlijk wel belangrijk om te realiseren wat de verstoring precies inhoud.

Het station dat last heeft van het WiMax signaal is een afluisterstation voor radiocommunicatie. Kortom, het moet (en is waarschijnlijk) in staat hele zwakke signalen op te pikken.

Het lijkt er dus op dat één van de signalen die ze daar proberen op te pikken rond de desbetreffende frequentie zit. Dan zorgt een WiMax signaal "in de buurt" toch voor een behoorlijk probleem.

› reageer

Defensie of economie lijkt de keuze. Of zou het Haagse lobby zijn bij de politiek om concurrentie voor KPN en Vodafone tegen te gaan? Met de huidige tarieven bij de Umts collega's ligt er een enorme markt open voor Wimax. Als zij nu al landelijk mogen uitrollen, wat brengen de overheidsveilingen van nieuwe frequenties dan nog op?

Misschien reageer ik wat paranoia, ik snap niet dat voor het afluisterstation telecommunicatie innovatie moet wijken. Leuk dat station, en gezellig internationaal mooi weer spelen dat wij braaf meedoen aan de EU en USA spionage. Blijkbaar zonder enige schroom ten koste van de vrije economie en vrije keuze voor je bevolking. Als het station gestoord wordt, dan moet er iets gevonden worden om dit op te lossen. Dat betekent in mijn beleving niet dat uitbreiding naar het zuiden moet worden verboden. Ook startups zoals Telfort, Ben en Dutchtone hebben eerst de randstad en grote delen van zuid Nederland gedekt met gsm signalen voor ze landelijk uitbouwden. Ik denk dat Worldmax al een groot deel van de bevolking kan bedienen met zo'n dekkingsgebied.

› reageer

Conclusie voor buitenlandse spionnen: voortaan uitzenden in het 2,6 Ghz spectrum want Nederland heeft moeite om dat af te luisteren? :-)

› reageer

Er staan in heel Nederland luisterstations, niet veel, maar genoeg om alles op te vangen. Als defensie daar last van heeft, dan gebruiken ze wel erg slechte apparatuur.

In heel Nederland wonen ongeveer 15.000 zendamateurs, de hoge vermogens en frequenties zijn in dat gebied zeker geen uitzondering. Ik vind het dus een vreemd verhaal, maar C2000 kan ook al niet veel hebben, terwijl dat in heel Nederland gebruikt wordt.

› reageer

Ik kan me goed vinden in de reactie van bestpc. Bovendien vraag ik me af hoe zij landelijke dekking willen realiseren. Het gaat nl. om frequenties tussen de 3,50 GHz en 3,58 GHz. Dat is behoorlijk hoog en de dekking zal absoluut niet vergelijkbaar worden met dat van het huidige umts in Nederland. Die schadevergoeding van €100 miljoen lijkt me dan ook niet erg realistisch.

Aan de andere kant lijkt mij idd ook dat er betere en qua radio verkeer rustigere plekken te vinden zijn voor zo'n satelliet afluisterlocatie.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.