'Telefoonnota moet duidelijker'

Juist door de EU-regels wordt het voor ons Nederlanders nadeliger:
Alle netwerken in NL verdienden weinig aan nationale telefoontjes (naar NL mobiel of NL vast). Ze verdienden voornamelijk aan buiten de bundel kosten. Een groot deel van deze buiten de bundel kosten was van-en-naar buitenland bellen en smsen (en de laatste tijd ook internetten). Door EU-regels zijn deze kosten aan banden gelegd en proberen providers op een andere manier geld binnen te halen, d.w.z. door aansluitkosten door te berekenen bij een nieuw abonnement, door af te ronden per minuut, door tegoed niet meer mee te laten nemen naar de volgende maand, door inflatiecorrectie in de contracten op te nemen en door buiten de bundel kosten (in NL) duurder te maken.

Tja, haal het geld aan de ene kant bij de providers weg, dan halen ze dat zelf wel weer terug via een andere weg: en terecht! Ze hoeven echt niet de hoofdprijs te ontvangen, maar de markt doet z'n werk wel. Telecomproviders hebben het niet slecht, maar ook voor hen wordt het steeds lastiger. Investeringen zijn groot (licenties met name!) en opbrengsten hebben een lange terugverdienperiode en een groot risico. Dus de overheid wil de eindgebruiker beschermen, maar wil aan de andere kant ook goed geld verdienen aan de licenties (binnenkort 4G/WiMax)... Wie is nu de boosdoener hier?

Door alle veranderingen is het uiteindelijk moeilijk om alles goed door te geven aan de eindgebruiker. Neemt niet weg dat het extreem ondoorzichtig is en blijft. Maar dan nogmaals: de overheid maakt het ze zelf moeilijk...degene die nu het hardst roepen is de overheid...

› reageer

DEN HAAG - Telecombedrijven moeten duidelijker zijn over de manier waarop ze kosten in rekening brengen bij bellende klanten. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft de bedrijven hierop aangesproken.

De bewindsvrouw reageert hiermee op vorige maand ingediende Kamervragen, waarin aandacht werd gevraagd voor het feit dat telecombedrijven zijn overgestapt op een nieuwe manier van tariefberekening.

Hierbij wordt per minuut betaald, wat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht.

Bron: nu.nl

---

En terecht.

› reageer

Sinds het verdwijnen van Orange zijn er constante veranderingen in prijzen en voorwaarden welke in verreweg de meeste gevallen neerkomen op een verhoging.

Het lijkt erop dat de overgebleven providers de koek een beetje verdeeld hebben en nu hun klanten meer geld uit de zakken willen kloppen met allerlei geintjes zoals dat betalen per minuut.

En het wordt vaak nog amper verteld ook. Denk dat een hoop mensen niet of nauwelijks op de hoogte zijn van hoe de betaling van hun bundel plaatsvindt.

Vind dat waardeloos en het is een goede zaak dat de overheid die providers nu aanpakt.

› reageer

Dat moet zeker duidelijker! En tarieven moeten omlaag: door EU-regels betaal ik minder voor een SMS vanuit het buitenland, dan een SMS thuis buiten m'n bundel!

› reageer

Juist door de EU-regels wordt het voor ons Nederlanders nadeliger:
Alle netwerken in NL verdienden weinig aan nationale telefoontjes (naar NL mobiel of NL vast). Ze verdienden voornamelijk aan buiten de bundel kosten. Een groot deel van deze buiten de bundel kosten was van-en-naar buitenland bellen en smsen (en de laatste tijd ook internetten). Door EU-regels zijn deze kosten aan banden gelegd en proberen providers op een andere manier geld binnen te halen, d.w.z. door aansluitkosten door te berekenen bij een nieuw abonnement, door af te ronden per minuut, door tegoed niet meer mee te laten nemen naar de volgende maand, door inflatiecorrectie in de contracten op te nemen en door buiten de bundel kosten (in NL) duurder te maken.

Tja, haal het geld aan de ene kant bij de providers weg, dan halen ze dat zelf wel weer terug via een andere weg: en terecht! Ze hoeven echt niet de hoofdprijs te ontvangen, maar de markt doet z'n werk wel. Telecomproviders hebben het niet slecht, maar ook voor hen wordt het steeds lastiger. Investeringen zijn groot (licenties met name!) en opbrengsten hebben een lange terugverdienperiode en een groot risico. Dus de overheid wil de eindgebruiker beschermen, maar wil aan de andere kant ook goed geld verdienen aan de licenties (binnenkort 4G/WiMax)... Wie is nu de boosdoener hier?

Door alle veranderingen is het uiteindelijk moeilijk om alles goed door te geven aan de eindgebruiker. Neemt niet weg dat het extreem ondoorzichtig is en blijft. Maar dan nogmaals: de overheid maakt het ze zelf moeilijk...degene die nu het hardst roepen is de overheid...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.