Mobiel bellen duur in Nederland

SMSsen buiten mijn bundel kost vanuit Luxemburg nog niet de helft van wat ik thuis betaal... Tijd dat EU-maximumtarieven voor ALLE EU-landen gaan gelden, i.p.v. voor alle landen behalve het land waar je 95% van de tijd bent...

› reageer

Volgens nu.nl:

BRUSSEL - Nederland is een van de duurste landen in de EU om mobiel te bellen. Dat blijkt uit een rapport van eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda).

Daarin komt Nederland wat gsm-tarieven betreft op de derde plaats, na Malta en Luxemburg. In Nederland kost een minuut mobiel bellen 20 cent.

Dat is heel verbazingwekkend. Hebben die onderzoekers wat over het hoofd gezien of hebben we met zijn allen liggen slapen, zodat de overgebleven netwerken de prijzen toch zo hoog hebben kunnen opvoeren, dat Nederland ineens een duur in plaats van een goedkoop land is ?

› reageer

Telfort en Orange zijn als netwerkaanbieders verdwenen en daarmee ook de prijsvechtende netwerken. Slechts enkele virtuele operators hebben nu nog prijsvechters tarieven, maar ook dat wordt steeds minder. (de grote 3 netwerken bepalen toch de inkoopsprijs per minuut en zullen ook de virtuele providers langzaam naar een hoger tarief pushen verwacht ik).

De prijzen zijn maand voor maand langzaam en haast ongemerkt verhoogd. De meest forse verhogingen hebben plaatsgevonden bij klanten die niet snel overstappen: de weinigbeller en prepaid. Minimale bundel met toestel is intussen doorgaans 20,- per maand, eventueel met internet erbij voor 10,- per maand extra. (= minimaal 30,- per maand voor de internettende weinigbeller die een toestel nodig heeft).

Bij abonnees is het mijns inziens vooral in de buitenbundel tarieven en de omvang/voorwaarden van de belbundels te merken. Voor hetzelfde geld krijg je inmiddels een stuk minder minuten dan enkele jaren terug, buiten de bundel betaal je doorgaans nu 30 eurocent of meer, en de houdbaarheid van bundels is teruggeschroefd van 2 of 3 maanden voorheen, naar 1 maand. Is dat laatste niet het geval, dan betaal je doorgaans per hele minuut in plaats van het vroegere per seconde. Ook maak je steeds vaker eerst je nieuwe bundel op en dan pas je oude bundel, waardoor maandelijks al snel een deel vervalt. Gevolg: je hebt maandelijks een grotere en duurdere bundel nodig om te voorkomen dat je het dure buitenbundel tarief gaat betalen.

Door het hoge buiten de bundel tarief betaal je automatisch ook meer dan voorheen naar 0900 nummers en zelfs bekende voip aanbieders zijn bij sommige aanbieders alleen tegen buitenbundeltarief te bereiken omdat deze providers voip nummers niet zien als een vastelijn maar als speciaal nummer.

› reageer

Er staat ook bij dat de vergelijking niet echt hetzelfde is gedaan als een jaar geleden.. Er is puur naar de minuuttarieven gekeken

› reageer

Ik sluit me aan bij het commentaar van Koen.

Het verdwijnen van Telfort en Orange heeft de concurrentie zichtbaar verminderd, de koek is min of meer verdeeld tussen de overgebleven aanbieders en daar lijken ze nu gebruik van te maken door de prijzen te verhogen.

Het betalen per minuut is weer terug van weggeweest en de voorwaarden zijn eveneens verslechterd voor de meeste bellers.

Het wordt tijd dat er weer meer concurrentie komt.

› reageer

Nog geen paar maanden geleden was Nederland het op één na goedkoopste land om te bellen binnen de EU. Hebben ze ook de toestelsubsidies vergeleken met die in het buitenland?

› reageer

Nee, bij dit onderzoek niet

› reageer

SMSsen buiten mijn bundel kost vanuit Luxemburg nog niet de helft van wat ik thuis betaal... Tijd dat EU-maximumtarieven voor ALLE EU-landen gaan gelden, i.p.v. voor alle landen behalve het land waar je 95% van de tijd bent...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.