Vergunningen 2,6 GHz frequenties verleend

2,6 GHz zal niet gebruikt worden voor straalverbindingen voor het achterliggende mobiele netwerk. Daar zijn al genoeg andere frequentiebanden voor.

Wel zou het inderdaad voor point-to-point verbindingen gebruikt kunnen worden, voor locaties zonder vaste internetverbinding mogelijkheden, zoals kabel of adsl.

2,6 GHz kan erg leuk toegepast worden voor gebieden waar capaciteit een probleem is en waar veel data verstuurd moet worden. Dan is de kans ook groter dat er veel gebruikers zijn met nieuwe toestellen die wel overweg kunnen met die frequentiebanden. Vandaar dat ik vermoed dat het veel in voetbalstadions, evenemententerreinen, winkelcentra (b.v. hoog catharijne) gebruikt gaat worden.

› reageer

Vergunningen 2,6 GHz frequenties verleend
17 mei 2010

Agentschap Telecom heeft de vergunningen voor frequentieruimte in de 2,6 GHz band verleend aan Tele2 Mobiel BV, Ziggo 4 BV, KPN BV, Vodafone Libertel BV en T-Mobile Netherlands BV.

Agentschap Telecom heeft de vergunningen voor frequentieruimte in de 2,6 GHz band verleend aan Tele2 Mobiel BV, Ziggo 4 BV, KPN BV, Vodafone Libertel BV en T-Mobile Netherlands BV. De vergunninghouders kunnen nu starten met het uitrollen van een netwerk voor mobiele breedband toepassingen. In de vergunningen is de voorwaarde opgenomen dat de frequentieruimte binnen 2 jaar in een gebied van tenminste 20 km2 wordt gebruikt en binnen 5 jaar in een gebied van tenminste 200 km2. Er zijn geen beperkingen opgelegd voor de te gebruiken technologie.

De frequentieruimte is verdeeld door middel van een internetveiling. Deze internetveiling op het gebied van telecom was een primeur voor Nederland. De veiling heeft uiteindelijk geresulteerd in 2 nieuwkomers op de markt.

Bron: Agentschap Telecom

› reageer

20 km2 over 2 jaar? Wat een lachertje! 200km2 is ook al niet veel. Dat lijkt haast wel de garantie te geven voor een gatenkaasdekking. Dit terwijl met name T-Mobile snelle uitbreiding wel kan gebruiken! Of ben ik nu te ongeduldig?

› reageer

@Koen,

Rustig aan, 21, 22, 23, het jaar 2090

2,6GHz. Dat is volgens mij zichtverbinding.

Ik denk dat ze op en in elke woning en gebouw een zender willen plaatsen, want veel vermogen op die frequentie heeft weinig zin als er geen zichtverbinding is.

Even zonder gekheid, al is het niet zo heel raar:

Ik denk dat ze deze frequenties voor het ontlasten van GSM en UMTS verkeer gaan gebruiken, vooral data vreet tegenwoordig veel bandbreedte. Voor de twee nieuwe aanbieders zal het denk ik handig zijn om gebieden waar nu nog geen ADSL beschikbaar is, toch aan het net te koppelen, daarnaast is het mogelijk ook voor hun een besparing op het data verkeer.

Telefoonverkeer zie ik op deze frequentie niet snel ontstaan.

Vandaar waarschijnlijk de trage opzet van de aanbieders.

› reageer

Je kunt de 2,6 GHz band beter als een innovatiefrequentie bekijken. Providers mogen het bijvoorbeeld voor GSM, UMTS of LTE gebruiken. Het zal in principe altijd als aanvullende frequentie gebruikt worden en daar zijn de dekkingseisen ook op aangepast.

Voetbalstadions, evenemententerreinen, winkelcentra lijken mij interessante plaatsen. Of als microsite gebruik thuis icm een internet abonnement.

Ik ben erg benieuwd wat Tele2 Mobiel BV en Ziggo 4 BV er mee gaan doen, van hun wordt creatieve inzet verwacht.

› reageer

Geen GSM en UMTS toestel die daar volgens mij voor geschikt is, dus dat zal dan nieuwe apparatuur voor op de markt moeten worden gebracht, maar op die frequentie lijkt het mij onhaalbaar.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de GSM en UMTS signalen overzetten naar 2,6 GHz. om ruimte op de bestaande netwerken te krijgen i.p.v. via kabels naar zendmasten. Uitbreiding gaat dan makkelijker, maar de kans op storing zal hoger zijn.

Verbinding als vervanging van ADSL en Kabel internet in plaatsen waar het normaal gesproken te kostbaar is, zou een serieuze mogelijkheid zijn.

Voor evenementen wordt meestal een mobiel extra zendmast geplaatst, dat gebeurd ook vaak bij strandhuisjes die tijdelijk op het strand staan.

› reageer

2,6 GHz zal niet gebruikt worden voor straalverbindingen voor het achterliggende mobiele netwerk. Daar zijn al genoeg andere frequentiebanden voor.

Wel zou het inderdaad voor point-to-point verbindingen gebruikt kunnen worden, voor locaties zonder vaste internetverbinding mogelijkheden, zoals kabel of adsl.

2,6 GHz kan erg leuk toegepast worden voor gebieden waar capaciteit een probleem is en waar veel data verstuurd moet worden. Dan is de kans ook groter dat er veel gebruikers zijn met nieuwe toestellen die wel overweg kunnen met die frequentiebanden. Vandaar dat ik vermoed dat het veel in voetbalstadions, evenemententerreinen, winkelcentra (b.v. hoog catharijne) gebruikt gaat worden.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.