VodafoneOngevraagd kosten mobiel internet

Uiteindelijk een Belg aan de lijn: hij heeft ingesteld dat mijn telefoon niet meer kan internetten. En dat is kosteloos (ik had online al gelezen dat een blokkade op internet 20 euro zou kosten)... De schade blijft nu beperkt tot 2,25. Neemt niet weg dat ik deze manier van geld uitkloppen redelijk schandalig vind...
Om m'n oude topic nieuw leven in te blazen: Ondanks het verwijderen van alle internetsettings stonden deze weer terug op m'n telefoon. En ondanks de blokkade van Vodafone staat er data op de datateller... Vodafone online tegoed inzien geeft nu alleen maar nullen, morgen de klantenservice eens bellen.

*Edit*: Vodafone houdt het spannend: "Buiten maandelijks tegoed:
Bijgewerkt tot 15-9-2011
onbekend"

› reageer

Ik heb een Vodafone abonnement 17,50 met bellen/SMS uit de bundel, en kreeg hierbij een Samsung Star (touchscreen) telefoon. Al eerder merkte ik (toen nog met prepaid-kaartje) dat die telefoon "uit zichzelf" gaat internetten (en hier heb ik toen een topic over gemaakt).
De oplossing hiervoor was een niet-bestaand accessprofiel (met de naam UIT) te maken, en deze als standaard in te stellen.
Hierna ging het zo'n 10 weken goed, en kreeg ik bij m'n abonnement geen onverwachte kosten.

Vandaag had ik voor het eerst mijn telefoon los in mijn broekzak (bovenbeen-met-rits). Ik lock hem altijd, en weet dat het ding regelmatig "uit zichzelf" unlockt. Om die reden heb ik hem zo ingesteld dat unlocken niet met een beweging op het touchscreen mag gebeuren. Ook lockt-ie na 15 seconden automatisch.
Dit alles is niet genoeg: het display stond vol icoontjes: de temperatuur in Utrecht waar ik was, Buienradar, Hyves en nog veel meer ongewenste zooi. Het feit dat de temperatuur er stond, was genoeg om te weten dat-ie aan het internetten is geweest! M.a.w. ondanks de instelling "geen bekend netwerk", locken, etc., krijgt de telefoon die Vodafone met die instellingen heeft geleverd, het voor elkaar om 1,50 euro buiten mijn bundel te verspillen (lees: 1,50 euro voor Vodafone binnen te halen).

Ik verbaas me hier best wel over: hoe kan een bedrijf nou serieus een apparaat leveren, wat ondanks dat ik als consument alles doe om het te voorkomen, mij toch op kosten jaagt? En uiteraard gaat het niet perse om die 1,50, ik wil gewoon niet dat mijn telefoon "uit zichzelf" dergelijke dingen doet.
Hoe kan ik dit voorkomen?

› reageer

koop gewoon niet van die Samsung rommel!

› reageer

Daar was ik wat laat achter... Een nummer zoeken om te bellen/SMSsen duurt 3 keer zo lang als op m'n Nokia 3310...

› reageer

Nee nee, nu niet gaan klagen van Samsung rommel of
Provider oplichters o.i.d. Die apparatuur heeft tegenwoordig
gigantisch veel mogelijkheden en als je die niet allemaal snapt
en kunt "handlen", dan moet je er niet aan beginnen denk ik!
(Dat is o.a. de reden dat ik een E72 en geen BlackBerry wil...)

› reageer

@Gypsy: lees even voor je reageert...

› reageer

Bel eens naar Vodafone. Je kunt ook aangeven dat internationale gesprekken geblokkeerd moeten worden, waarom niet mobiel internet? Leg het ze eens voor! Tenminste, ik neem aan dat je er geen gebruik van hoeft te maken toch

› reageer

kan wel .in verleden ook geblokkeerd via 1200

› reageer

Het is onmogelijk om (op een niet-smartphone) te internetten zonder de juiste internetprofielen. Kijk nog even goed of daar niet toevallig iets geactiveerd staat. Verwijder werkende internettoegangspunten (ook van andere providers) en laat alleen 'UIT' staan.

› reageer

Blijkbaar heeft het ding z'n settings weer veranderd in de Vodafone-default.
De resterende profielen heb ik ondertussen verwijderd. Als ik nu een browser o.i.d. klik, vraagt-ie ook of-ie terug mag naar de default, m.a.w. "mijn broekzak" krijgt dat voor elkaar...

› reageer

Oh, natuurlijk! Het is zeker een Vodafone-branded-toestel? Dan staan die internetinstellingen inderdaad in de standaard instellingen en is het een stuk lastiger om alles er volledig uit te krijgen...
De crux zit em wel in de internetinstellingen, dus probeer daar zoveel mogelijk te veranderen.

› reageer

Even hier iets verduidelijken:

Hoewel een Nokia 6300 geen smartphone is, kan je door op de 0 toets te lang in te houden toch per ongeluk het internet op gaan. Voor mensen die wel dat toestel willen hebben, maar niet het internet per ongeluk op willen duiken, verwijder ik de packet gegevens, dan heeft het toestel geen gegevens en krijg je de melding dat het toestel niet het internet op kan i.v.m. de configuratie niet is ingesteld.

Mogelijk is dat ook met een Samsung telefoon mogelijk.

› reageer

@Casper
Dat is idd waar ik op doelde, echter gaat het hier wrs om een Vodafone-branded toestel, waardoor niet alle internetgegevens (toegangspunten) te verwijderen zijn, omdat dit ingebakken kan zijn in de Vodafone-branded Samsung software.

› reageer

Ik begrijp het, daar heb ik geen ervaring mee.

› reageer

Remco bel de KS en laat er een blokkering voor internet aanzetten, dan kan ook je broekzak niet internetten.

ps. Een toestel doet echt geen dingen uit zichzelf in dit geval is je broekzak, ervaring etc de boosdoener

› reageer

Als je mobiel internetten laat blokkeren door de KS, kun je dan ook niet meer MMSen? Heb namelijk de toegangspunt "Vodafone live! " verwijderd om geen internet kosten te maken maar dan pak het toestel gewoon de Vodafone MMS toegangspunt! Dus die heb ik ook maar verwijderd maar kan dus nu geen MMSjes meer versturen/ontvangen

› reageer

Teller staat ondertussen op 2,25 euro... Terwijl mijn telefoon sinds gisteren zeker niks meer heeft gedaan!

Klantenservice bellen:
(Offtopic: wat een k*ttelefoon, cijfers intypen bij het menu is al amper mogelijk omdat het display leeg is... Menuopties voor vragen over internet: 3, 3. Resultaat: "voor vragen zie internet, de verbinding wordt verbroken!" WTF... Nieuwe poging... blabla klanttevredenheids blabla)

Uiteindelijk een Belg aan de lijn: hij heeft ingesteld dat mijn telefoon niet meer kan internetten. En dat is kosteloos (ik had online al gelezen dat een blokkade op internet 20 euro zou kosten)... De schade blijft nu beperkt tot 2,25. Neemt niet weg dat ik deze manier van geld uitkloppen redelijk schandalig vind...

› reageer

Als je de settings veranderd had, dan lijkt mij dat je bij het plaatsen van de nieuwe simkaart de nieuwe settings toch geaccepteerd en geinstalleerd hebt.

› reageer

Ik had de settings (opnieuw) aangepast na het plaatsen van de simkaart.

› reageer

Om m'n oude topic nieuw leven in te blazen: Ondanks het verwijderen van alle internetsettings stonden deze weer terug op m'n telefoon. En ondanks de blokkade van Vodafone staat er data op de datateller... Vodafone online tegoed inzien geeft nu alleen maar nullen, morgen de klantenservice eens bellen.

*Edit*: Vodafone houdt het spannend: "Buiten maandelijks tegoed:
Bijgewerkt tot 15-9-2011
onbekend"

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.