KPN ziet mobiel internet als klantentrekker

Volgens mij is niet KPN, maar Vodafone begonnen. Zij hebben, dacht ik, begin dit jaar bel+sms+web geïntroduceerd, waardoor je in vergelijking met bel+sms maar enkele euro's meer betaald per maand voor internet. Daarvoor was je bij iedere aanbieder 10 euro per maand. KPN is gevolgd en T-M doet deels mee. Gelukkig nog iets van concurrentie...

› reageer

Er is een prijzenslag gaande bij de abonnementen voor mobiel internet via mobiele telefoons in Nederland. Sinds eind juni adverteert KPN bij mobiele abonnementen met 'nu je leven lang 75% korting op internet op je mobiel', waardoor de promotieprijs van de optie Surf&Mail Totaal daalt van 10 euro per maand naar 2,50 euro per maand. In de kleine lettertjes is te lezen dat het gaat om mobiel internet met een maximale download snelheid van 384 Kbps. In principe geldt de promotie bij een tweejarig contract, maar de korting blijft doorlopen indien het abonnement stilzwijgend wordt verlengd, vandaar de ‘nu je leven lang’- slogan. Onlangs heeft KPN deze campagne uitgebreid naar televisie met spotje waarin aangegeven wordt dat al veel mensen mobiel internet via hun telefoon gebruiken, maar dat eigenlijk iedereen dat zou moeten kunnen.

In reactie hebben de andere operators begin augustus vergelijkbare promoties in de markt gezet. Vodafone voert een promotie waarbij Zorgeloos mobiel Internet blox gratis wordt aangeboden aan bellen+sms+web klanten, versus een normale prijs van tussen de 5 en 9 euro, afhankelijk van het gekozen abonnement. T-Mobile biedt de internetbundel Web 'n' Walk Standaard gratis aan. De promotionele prijzen bij Vodafone en T-Mobile gelden gedurende de volledige looptijd van een tweejarig abonnement. Het is voor het eerst dat een Nederlandse operator, dit geval KPN, groot inzet op goedkoop mobiel internet om klanten binnen te halen, waardoor T-Mobile en Vodafone er bijna niet omheen kunnen om te volgen.

Daarnaast is deze actie van KPN interessant aangezien de operator heeft aangegeven om aan het einde van 2010 te komen met een meer gedifferentieerd mobiel internet aanbod, waarbij veelgebruikers ook meer gaan betalen en voor hogere snelheden ook meer betaald gaat worden. Door nu veel nieuwe mobiel internet gebruikers binnen te halen ontstaat er een goede basis om die gedifferentieerde mobiel internet tarieven op een later tijdstip te gaan verkopen, ervan uitgaande dat zij dan gewend zijn om mobiel internet te gebruiken en hogere snelheden wensen.

Bron Telecompaper

› reageer

Volgens mij is niet KPN, maar Vodafone begonnen. Zij hebben, dacht ik, begin dit jaar bel+sms+web geïntroduceerd, waardoor je in vergelijking met bel+sms maar enkele euro's meer betaald per maand voor internet. Daarvoor was je bij iedere aanbieder 10 euro per maand. KPN is gevolgd en T-M doet deels mee. Gelukkig nog iets van concurrentie...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.