Vodafone voert datalimieten in voor smartphones

Koop maar eens fruit in Azië of Zuid Amerika, dat is daar ook een factor tien goedkoper. Als het in Nederland zo goedkoop op de veiling wordt, dan wordt het vernietigd, omdat dat meer oplevert. Als je je om dat soort praktijken druk maakt, dan kan je je beter op andere branches richten ipv op luxeproducten.

› reageer

Vodafone voert datalimieten in voor zijn internetabonnementen voor smartphones. Klanten met het goedkoopste abonnement krijgen een limiet van 250MB per maand, duurdere abonnementen krijgen een maandlimiet van 1GB, laat de provider weten.

De wijzigingen gaan in per 6 september en gelden alleen voor nieuwe klanten, aldus Vodafone. Voor bestaande klanten verandert er niets, zo heeft Vodafone vrijdag bekendgemaakt. De wijzigingen gaan ook gelden voor de zakelijke markt, maar pas vanaf oktober. De voorwaarden voor zakelijke abonnementen worden pas later bekendgemaakt.

Klanten die een 'Bel+SMS+Web'-abonnement voor 26,50 euro per maand afsluiten, krijgen een datalimiet van 250MB. Bij alle duurdere abonnementen geldt een datalimiet van 1GB. De prijs verandert niet. Bovenop het abonnement kunnen klanten voor 10 euro per maand 1GB aan data bijkopen.

Volgens Vodafone zijn de datalimieten nodig, omdat klanten de huidige fair use policy niet begrijpen. Daarbij mogen klanten tien keer het gemiddelde verbruik aan data verstoken, waarna Vodafone coulant omgaat met mensen die daarover heen gaan. Voor klanten is dit echter niet heel duidelijk omdat zij geen inzicht hebben in wat hun eigen verbruik en het gemiddelde verbruik is. Nieuwe klanten zullen boven de datalimiet 3 eurocent per extra verstookte megabyte moeten gaan betalen.

Daarnaast komen nog twee wijzigingen: gesprekken worden afgerekend per hele minuut en klanten kunnen kiezen voor twee verschillende klantenservicenummers: de een is gratis, waarbij de klant door een computer wordt geholpen. Voor persoonlijke hulp moet worden betaald.

bron: tweakers.net

We gaan terug in de tijd als je het mijn vraagt... steeds meer smartphones die een internetverbinding nodig hebben en dan heb je een limiet van 250mb... daar zit je volgens mij zo overheen.

› reageer

Het zijn gewoon prijsverhogingen die ze doorvoeren.

Vodafone weet heus wel dat er veel toekomst zit in mobiel internet en dat de smartphones zoals we die nu kennen pas het begin zijn van een nieuw tijdperk.

Ze willen er gewoon flink aan verdienen als je het mij vraagt.

› reageer

Ze gaan gewoon KPN achterna ... Maar er zijn geen prijsafspraken

› reageer

Vodafone geeft zelf in de communicatie richting de per al aan dat de investeringen in netwerkuitbreiding, verbeteringen en gratis snelheidsverhogingen terugverdiend moeten worden.

Op zich allemaal wel logisch. Liever zou ik zien dat Vodafone bijvoorbeeld de snelheidsverhoging die nu gratis gegeven wordt aan de nieuwe abonnees doorgerekend wordt als je daarvoor kiest. Nieuwe laptopbundel abonnees hebben bijvoorbeeld tov. oude laptopbundel abonnees standaard al een hogere data snelheid en lagere kosten dan de bestaande abonnees.

Kortom: er zijn extra kortingen ingevoerd op nieuwe laptopbundels met verbeteringen. Wie een smartphone bundel neemt moet echter gaan bijbetalen.

Dat er een hogere prijs gerekend wordt om de verbeteringen te bekostigen lijkt mij logisch en gezond voor een bedrijf. Anderzijds zijn er zoveel extra dataklanten bijgekomen, dat de meerkosten van upgrades van het netwerk over meer klanten verdeeld konden worden.

Moest de eerste UMTS uitrol nog betaald worden door enkele honderden zakelijke laptopgebruikers, nu heeft iedereen internet op zijn mobiel (tegen meerprijs) en nemen vele klanten daarnaast nog een laptopbundel of een Ipad bundel voor mobiel werken. Zou bij verlenging of nieuw afsluiten van een bundel een euro verhoging per klant de lading niet al goed dekken? Verder spreken de huidige gratis internet acties de noodzaak voor meer inkomsten tegen. Geef dan je spraakbundels kado en laat voor het internet flink betalen!

Ook heb ik bezwaar tegen de kleine hoeveelheid data die aangeboden wordt. 250 MB is de nieuwe Vodafone standaard: op bijvoorbeeld een HTC Desire, Samsung Galaxy S of een Apple Iphone is dit al snel te weinig om je te kunnen redden in de maand. Nu doet Vodafone nog niets bij abonnees, bij KPN en T-Mobile wordt dan gewoon je snelheid geknepen zonder dat onverwachtte meerkosten ontstaan. Voor nieuwe abonnees wordt er opeens een prijs per MB gerekend bovenop je bestaande bundel.

Bij prepaid werkt dat nu al zo en ondanks de beloofde waarschuwings SMS kwam het voor dat naast je bundel al je overige tegoed al weg was aan meekosten voor de waarschuwing binnen komt. En dan was de limiet nog de hoeveelheid prepaidtegoed die nog op je sim stond. Ik ben er voor abonnees dan ook niet gerust op. En bewijs dan maar eens dat je de waarschuwings SMS te laat ontving.

Je kan er bij de nieuwe tarieven als abonnee voor kiezen meteen 1 GB bij te kopen voor 10,- extra. Je betaalt dan in plaats van de oude 10,- voor onbeperkt gebruik, nog altijd een forse 20,- per maand voor een limiet. En dan nog: 1 keer er overheen is bijbetalen. De huidige belemmeringen als verboden het als laptop internet te gebruiken, Voip verboden etc. zullen wel blijven. Een losse laptop bundel is dan sowieso niet duurder Mochten bovenstaande voorwaarden wegvallen, dan zie ik er wel een goed aanbod in. Graag zou ik dan ook mobiel internet bundels zien waarbij je nog meer data mag verstoken via telefoon en laptop.

We zullen zien. Een behoorlijke verslechtering is het!

› reageer

Waarom is er geen (budget)provider die in het gat springt: voor bv 5-10 euro echt onbeperkt, maar een lagere snelheid (bv helft of kwart van wat nu max is)? Dan maar geen youtube, maar wel probleemloos rest van hyve en twitter de hele dag open kunnen laten?

Komt toch over van mensen er aan laten wennen, gevoel van onmisbaarheid creeeren en dan cashen...

› reageer

Ik heb in Simyo een leuk alternatief gevonden. Niet helemaal wat Spambam bedoelt, maar ik hoor, met volle tevredenheid, wel tot hun doelgroep. Misschien voor andere TV-ers ook een leuk alternatief...

› reageer

T-mobile beweert voorlopig geen datalimieten in te gaan voeren. link

› reageer

en de laptop tarieven blijven zoals die nu zijn?

gelukkig heb ik net mn abo ververst voor 2 jaar...

› reageer

Als je belt naar gratis nummer 1200 om te zien wat je tegoed en verbruik is.
Krijg je behalve resterende belminuten ook, u heeft nog 1012Mb VF Internet.
Dat is nieuw, ik zat nog bij de oude aansluitingen,
waar je nog een brief kreeg, als je er overheen ging.
Ben bang dat dit geld gaat kosten als je er over heen gaat.

› reageer

Dat zou heel onredelijk zijn. Vodafone heeft vorig jaar aangekondigd de FUP te gaan handhaven. In de brief die Vodafone toen rondstuurde gaven ze aan dat ze de snelheid van de verbinding drastisch zouden verlagen bij het overtreden van de FUP. De hoeveelheid te verbruiken verkeer was gesteld op 800MB/maand. Extra betalen voor overmatig verkeer is niet aan de orde geweest..

› reageer

Volgens Vodafone zijn de datalimieten nodig, omdat klanten de huidige fair use policy niet begrijpen.

Volgens mij snappen klanten heel erg goed dat onbeperkt onbeperkt is. Dat snappen de providers weer niet.

› reageer

Het hek is van de dam voor ongebreidelde zakkenvullerij van de telecombedrijven.
KPN suggereert het eerst, Verhagen (CDA) vindt het allemaal wel redelijk, Nelie
Smit-Kroes doet niets. Dit kan alleen maar erger worden. Wachten tot T-Mobile ook
volgt. Het leveren van internet is een goedkope techniek, die zowat niets kost, maar toch
voelen de operators zich vrij om de mensen er legaal meete belazeren.
Ik ben blij dat ik (nog) geen smartphone heb, maar weet zeker dat ik er voorlopig ook
niet 1 zal aanschaffen. Eerst minimaal 20 euro voor internet thuis en daarna zeker ook
nog eens 15 a 20 euro voor internet op de mobiele telefoon. Ze denken toch niet
dat ik helemaal gek ben........

› reageer

Toch hebben telecombedrijven lagere winstpercentages dan bijv. farmaceutische bedrijven volgens de Forbes 2000, terwijl de laatstgenoemde industrie doorgaans geen luxeproducten verkoopt. Daarnaast is het aanschaffen van een telefoon met een abonnement veelal goedkoper dan een telefoon op afbetaling te kopen, en daarnaast een sim only abonnement te nemen, door de hoge rentepercentages bij kopen op afbetaling. Daardoor zijn telecomaanbieders veelal goedkope kredietverstrekkers. Ik kan niet begrijpen waarom veel mensen zich er druk om maken dat telecomaanbieders winst willen maken. De winstpercentages van Deutsche Telekom en KPN zijn niet erg indrukwekkend ten opzichte van andere grote bedrijven. Smartphones zijn een luxe product. Mobiel internet is een luxe product.

› reageer

wel , dan mag je me even uitleggen waarom hier bij prepaid bellen de kosten meer dan een factor tien hoger liggen dan in veel landen uit bijvoorbeeld zuid oost azie. Ook daar gebruiken ze dezelfde hoogwaardige infrastructuur, en ook de kosten voor onderhoud ligent daar niet echt veel lager.

en dan hebben we ook nog de extreme kosten voor producten die je af en toe per ongeluk gebruikt zoals roaming of data in het buitenland, doorschakelen naar een andere telefoon, gebruik sms diensten, bellen naar 09xx, 08x nummers waar even een extra hoge toeslag overeen komt en zo zijn er tig andere geintjes.

je moet ze maar de kost geven die voor deze geintjes rekeningen van in de honderden of duizenden euros krijgen

in plaats van dat de aanbieders een helder kosten structuur hebben, gebruiken ze allemaal regeltjes, uitzonderingen en andere leuke geintjes om de kosten zo hoog mogelijk op te jagen. Voor de beller die er kien op zijn, zoals de meeste tv ers, kun je daardoor redelijk goedkoop gebruik maken van de mobiele netwerken maar voor andere mensen is het heel vaak de hoofdprijs die ze moeten betalen

› reageer

De salarissen liggen daar ook een behoorlijke factor lager. Dat gaat dan ook om de inkoop van materialen en de aanleg van het netwerk. Daarnaast een stuk minder belasting.

› reageer

zoals ik al aangaf, salarissen in deze diensten sector liggen er niet veel lager als bij ons (zo rond de helft tot een derde terwijl personeelskosten niet de grootste kosten post is voor een telecombedrijf), het apparatuur ligt in dezelfde kosten range als bij ons en belastingen worden pas betaald op behaalde winsten, niet op produktie midellen.

dus zoals je al ziet, die factor 10 ( en dit is laag ingeschat, veel landen kun je voor onder een eurocent per minuut bellen en dat met prepaid) is daarmee niet uitgelegd.

maar de telecom sector gebruikt de ontwetendheid van de normale consument, de een noemt dit handig zaken doen de andere ziet het als een soort verkapte oplichting

› reageer

Maar als de prijs per belminuut of MB onder de 1 eurocent zou liggen, zou het netwerk vermoedelijk snel overbelast raken. We vinden het nu eenmaal niet prettig om voor een dienst te betalen, die alleen inhoudt dat we gebruik mogen maken van infrastructuur die anders ook wel zou draaien. Maar ja, er is beperkte capaciteit en frequentiespectrum is ook niet gratis. De uiteindelijke winstmarge is niet buitengewoon hoog. En ook al was dat zo, is dat nog niet onze zaak. Het is het recht van elke provider haar capaciteit op haar manier te beprijzen. Ze maken een commerciële afweging tussen tarief en aantal klanten. Hoogstens kun je vinden dat de huidige prijsstructuur achterhaald is, of dat het raar is dat de ene belminuut of MB zo veel meer kost dan de andere. In ieder geval vind ik de recente voorstellen voor regelgeving, waarbij elke vrijheid van providers aan banden wordt gelegd, overdreven. Het lijkt wel alsof we het hebben over een dienst waar we niet zonder kunnen, in plaats van, wat het inderdaad is, een luxeproduct.

› reageer

Koop maar eens fruit in Azië of Zuid Amerika, dat is daar ook een factor tien goedkoper. Als het in Nederland zo goedkoop op de veiling wordt, dan wordt het vernietigd, omdat dat meer oplevert. Als je je om dat soort praktijken druk maakt, dan kan je je beter op andere branches richten ipv op luxeproducten.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.