KPN[KPN] geeft KPN te lage data limiet toe? KPN meld verdubbeling dataverbruik in 2010

Heb sinds begin dit jaar een KPN abo met internetbundel en gebruik deze i.c.m. een HTC Desire. De eerste twee maanden werd ik al na 25 MB flink geknepen in mijn snelheid (waar ik ook een sms van kreeg) , maar na een boze email , is dit opgeschroefd naar 250 MB. Onlangs had ik de 2.2 update binnen gehaald (90 MB) , maar had niet voldoende ruimte op het toestelgeheugen. Heb hem toen wederom gedownload. Afgelopen week een sms gehad waar in stond dat ik op 80% van mijn FUP zat. Dus toch netjes 250 MB als FUP , ondanks dat ik de gewone variant heb. (overigens gisteren voor de derde keer dit jaar is de volledige prijs berekend i.p.v. 2.50 Euro , maar na een mailwisseling is mij beloofd dat het wederom gecorrigeerd gaat worden , maar dat terzijde).

› reageer

KPN heeft lange tijd de datalimiet die zij aanhouden geheim gehouden, totdat ze waarschuwings SMS-jes gingen versturen en een snelheidsverlaging invoerden bij 10 keer het gemiddelde verbruik.

Conclusie was: bij een gewoon "onbeperkt" internet abonnement werd je bundel beperkt bij ca.250 MB, bij een gemiddeld gebruik van 25 MB. Alle providers doen hun beklag over stijgend datagebruik. Zowel KPN als Vodafone hebben echter hun stiekeme limieten gedurende het jaar niet aan deze ontwikkelingen aangepast. Ik heb het al eerder aan de stok gehad met KPN omdat die hoeveelheid wat mij betreft volgens de huidige gebruiksnormen veel te laag was. (vooral als je een Androïd of Iphone gebruikt gaat alles via internet).

Mij werd een surf&mail extrasnel abonnement aangeraden. Bij een extrasnel bundel was de limiet onbekend bij de klantenservice, maar hij zou flink hoger zijn dan bij de gewone internet bundels voor op je mobiel. KPN heeft lang volgehouden dat meer dan 250 MB verbruiken wel erg buitensporig gebruik is. Nu blijkt in het nieuwsbericht dat de hoeveelheid verbruikte data verdubbeld is.

Kregen jullie nog gewoon een waarschuwings SMS?

Verdubbeling mobiel dataverbruik KPN
Uitgegeven: 27 augustus 2010 16:27
Laatst gewijzigd: 27 augustus 2010 16:26

AMSTERDAM – Mobiele internetters bij KPN zijn in het afgelopen jaar maandelijks ruim twee keer zoveel data gaan verstoken, zo bevestigt een woordvoerder van het bedrijf vrijdag.
KPN kent twee mobiele internetabonnementen voor smartphones. Gemiddeld verbruikt een afnemer van de langzame variant 45 megabyte per maand. Het verbruik bij het snelste abonnement ligt momenteel op 125 megabyte.

"Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden", aldus een woordvoerder. Naast de groei van het aandeel smartphones, worden er volgens hem steeds meer 'apps' gebruikt, zoals Twitter en Facebook, die op de achtergrond informatie binnenhalen.

Limiet

Daardoor stijgt het gemiddelde dataverbruik en kunnen ook meer mensen een melding krijgen dat zij hun maandelijkse limiet dreigen te overschrijden. Het snelle KPN-abonnement kent momenteel een 'fair use'-maximum van tien keer het gemiddelde dataverbruik, wat momenteel neerkomt op 1,25 gigabyte. Bij het 'trage' data-abonnement ligt dit op 450 megabyte.

Het telecomconcern doet geen mededelingen over het aantal dataklanten, maar wil wel kwijt dat tien procent van de gebruikers 80 procent van het dataverkeer opslokt.

Bron: nu.nl

› reageer

Als 10% 80% van alle data gebruikt, dan gebruikt de overige 90% gemiddeld 10 MB per maand. Dan betekent het dus dat die vrijwel geen gebruik maken van mobiel internet.

-edit- rekenfoutje gecorrigeerd

› reageer

Heb sinds begin dit jaar een KPN abo met internetbundel en gebruik deze i.c.m. een HTC Desire. De eerste twee maanden werd ik al na 25 MB flink geknepen in mijn snelheid (waar ik ook een sms van kreeg) , maar na een boze email , is dit opgeschroefd naar 250 MB. Onlangs had ik de 2.2 update binnen gehaald (90 MB) , maar had niet voldoende ruimte op het toestelgeheugen. Heb hem toen wederom gedownload. Afgelopen week een sms gehad waar in stond dat ik op 80% van mijn FUP zat. Dus toch netjes 250 MB als FUP , ondanks dat ik de gewone variant heb. (overigens gisteren voor de derde keer dit jaar is de volledige prijs berekend i.p.v. 2.50 Euro , maar na een mailwisseling is mij beloofd dat het wederom gecorrigeerd gaat worden , maar dat terzijde).

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.