T-Mobile slokt virtuele operator Simpel op

Op zich heb je gelijk, maar er werd bij de overgang in een brief gezet dat eea automatisch weer uitgezet ging worden. Dat de gratis bundel uitgaat is logisch, maar GPRS moeten ze dan ook dichtzetten, tenzij je actie onderneemt. De mensen die ik ken die Simpel hebben gekozen (of destijds op mijn advies genomen) hebben geen flauw idee van gprs-verkeer op de achtergrond, en krijgen dan juist een enorme rekening. Maar misschien ben ik wat emotioneel gekleurd... Nummer van m'n vrouw is voor de 2e vakantie dit jaar weer niet bereikbaar geweest in het buitenland, met dank aan Simpel. Bovendien is het riskant qua spamfilter; bij iemand kwam slechts 1 van de 2 mails aan. Maar goed, daarom gooide ik dit bericht even in dit (oude) topic.

› reageer

epubliceerd: Donderdag 16 september 2010
Auteur: Jasper Bakker

T-Mobile lijft de virtuele operator Simpel in door diens klantenbestand en merknaam over te nemen. De 100.000 klanten van Simpel maakten eerst gebruik van het netwerk van KPN.

Directeur Jasper de Rooij vertelt Webwereld dat Simpel overstapt van KPN naar T-Mobile. In het persbericht meldt de virtuele operator dat T-Mobile alle activiteiten overneemt. Simpel houdt daarmee niet op te bestaan, maar is voortaan dus een andere merknaam op het netwerk van T-Mobile, die ook de klantenondersteuning gaat verzorgen.

De Rooij bevestigt dat het gaat om een inlijving door T-Mobile. Die telecomoperator krijgt naast het klantenbestand ook de merknaam in handen. Over de waarde en voorwaarden van deze deal doen de twee partijen geen uitspraken.
Dataverbruik en -limiet

De directeur van Simpel zegt dat het stijgende dataverbruik de reden is om over te gaan naar T-Mobile. Hij legt uit dat het groeiende dataverbruik door consumenten haaks niet samen gaat de inkoop van bandbreedte zoals dat gebeurt bij een zogeheten mvno (mobile virtual network operator). Dit gebeurt van tevoren en laat zich moeilijk inschatten.

Bij KPN was er te weinig ruimte voor Simpel om klanten ruimere databundels te bieden, aldus De Rooij. Hij antwoordt dat het niet gaat om de datalimieten die KPN later dit jaar invoert en die T-Mobile bezweert niet te gaan hanteren. Simpel heeft al datalimieten, maar wil die graag verruimen.
Topbundel maar 40 MB

"Ons data-abonnement van 10 euro heeft een limiet van 40 MB, dat is natuurlijk niks", zegt hij ronduit. De Rooij vertelt dat dat bij T-Mobile 500 MB wordt. De databundel van 10 euro is het topabonnement van sim-only aanbieder Simpel.

Naast het probleem van groeiend dataverbruik versus bandbreedte-inkoop vooraf is er nog een zakelijk probleem. Een mvno moet qua prijzen ook zeer dicht op die van de netwerkeigenaar zitten, waardoor het bedrijf er zeker in het begin er veel op moet toeleggen om maar klanten te winnen. Simpel gaat prat op meer dan 100.000 klanten in Nederland, die allen een abonnement hebben. "Wij hebben geen pre-paid klanten en dat is best uniek voor een mvno", stelt De Rooij.
'Geen onmin'

Hij noemt het uiteengaan met KPN een scheiding in goed overleg. Hij benadrukt dat er geen onmin is, maar simpelweg te weinig ruimte wat betreft databundels voor een mvno om te kunnen opereren. "T-Mobile biedt ons meer ruimte, en denkt ook mee over het bereiken van nieuwe doelgroepen." Simpel zegt nieuwe diensten te gaan ontwikkelen samen met de nieuwe telecompartner.

De migratie weg van KPN gaat in totaal enkele maanden in beslag nemen. Huidige Simpel-klanten krijgen voor het ongemak van de aankomende simkaart-wissel een half jaar gratis een data-abonnement voor hun mobiele telefoon.
Tele2 ging voor

Begin vorig jaar is al de veel grotere virtuele operator Tele2 overgestapt van KPN naar T-Mobile. Dat betrof geen inlijving, maar een echte overstap van de mvno naar het netwerk van die concurrerende telecomoperator. De prijs was toen de opgegeven reden om over te stappen, hoewel ook Tele2 'innovatieve' nieuwe diensten via 3G in het vooruitzicht stelde.

bron http://webwereld.nl

Weer eentje minder als kpn het niet koopt dan wel tmobile

› reageer

De grote jongens verdelen de koek, dat lijkt me wel duidelijk na het zoveelste bericht over een overname.

In dit geval vermoed ik dat Simpel als merk uiteindelijk verdwijnt en in Ben opgaat, want met Ben heeft T-mobile al iets om de onderkant van de markt te bedienen.

Er zal daardoor weinig reden zijn om Simpel als apart merk voort te laten bestaan, denk ik.

› reageer

Ik vind het een raar verhaal.
Mede omdat ik vorig jaar behoorlijk geundeerde feedback naar Simpel stuurde onder andere over de krappe databundels en de beroerde facturerig waar zoveel klanten over klaagden. Ik werd als redelijk deskundig op telecomgebied uitgenodigd voor de klanten contactdag ookal was ik geen klant. Die dag is er nooit gekomen. Degene die deze dag organiseerde nam ineens de telefoon niet meer op toen ik ernaar wilde informeren en ook een sms leverde geen nieuwe info meer op. Nu is simpel dus overgenomen dor t-mobile. Volgens het hierboven geschreven stuk dus mede omdat Kpn geen grotere databundels ter inkoop aan Simpel kon aanbieden. Dit zou dus betekenen dat een bij kpn behorende mvno alleen beroerde databundels kan krijgen wat zou betekene dat Kpn zichzelf als mvne buiten spel zet. Ik twijfel mede aan dit verhaal omdat simpel als het zelfstandig had willen blijven ook gewoon een andere mvne had kunnen zoeken: lees Teleena, 6GMOBILE of Elephant talk. Dit is ook 1 van de zingen die ik in mijn kritische documt nar simpel
heb geacviseerd met daarbij de begeleidende mededeling dat in elk geval 1 van deze partijen bereid was tot onderhandeling hierover. Deze move vind ik dus merkwaardig. Ik begrijp ook niet goed waarvoor we in dit land een mededingingsautoriteit hebben want die accepteert alle overnames op telecomgebied hoe groot de overnemedne partij daar ook van wordt. Op deze manier zijn we al talloze mvno's, 2 mobiele netwerken en diverse adslnetwerken in het land kwijt geraakt maar de NMA doet helemaal niets en keurt alles goed. ONdanks dat de tarieven als gevolg van deze inkrimping van de markt blijven stijgen.

› reageer

Hm, verhaal klinkt me vaag. Gezien tarief (10MB 2,50) zie ik budgetgebruikers niet snel via Simpel mobiel gaan internetten. Dan is direct bij KPN/Tmobile/VF betaalbaarder.

Op Simpel.nl zie ik niets over de inlijving door Tmobile; je zou toch net als bij Simyo bv een soort verwijzing naar moederbedrijf verwachten?

› reageer

@Spambam
Alsjeblieft.... de berichtgeving van Simpel: Simpel naar T-mobile

› reageer

Ik hoop dat de bundel data bij de overname door T-Mobile eindelijk eens gaan kloppen, want anders zie ik het somber in. Ik heb dat bedrijf al eens voorgesteld een andere provider te kiezen, juist omdat de berichten van KPN niet op tijd de volledige gegevens zou doorsturen. Ook heb ik al eens geopperd de facturen later te versturen i.v.m dat ze dan wel volledig zouden zijn. Ik hoop dat de factuur problemen daarbij opgelost zullen zijn.

› reageer

en zie nu op website zakelijk aanbieding 69 euro ex btw voor 2000 min 1000sms onbeperkt data niet slecht voor zakelijk.

› reageer

Beste Simpel klant,

Naar aanleiding van de netwerkwisseling heb je van Simpel een gratis databundel van een half jaar gekregen.

De duur van het half jaar is bijna verstreken, wat betekent dat de databundel van 500MB niet langer is opgenomen in je abonnement met ingang van de komende kalendermaand. Simpel zet de mogelijkheid tot het gebruik van data niet uit. Je kunt ervoor kiezen dit zelf te doen via www.mijnsimpel.nl: onder het tabblad ‘Mobiel’ vindt je de mogelijkheid tot het deactiveren van GPRS (dit kan uitsluitend wanneer er geen Internetbundel actief is). Let op: het (her)activeren van GPRS kost €9,95. Wanneer je data verbruikt nadat de actie van een half jaar gratis data is verlopen, wordt dit tegen het huidige tarief in rekening gebracht. Kijk op www.simpel.nl/tarieven voor de actuele tarieven.

Wanneer het gebruik van internet op je toestel je is bevallen, kun je uiteraard een databundel toevoegen of de bestaande bundel verhogen in het abonnement, door deze te bestellen via je persoonlijke pagina op www.mijnsimpel.nl

Met vriendelijke groet,

Simpel Klantenservice

---

Kan me ernstig vergissen, maar weet bijna zeker dat men vooraf beloofde automatisch deze bundel te verwijderen, dat je niets hoefde te doen. En nu krijg je iets gratis door je strot geduwd. Erg sneaky, zo in de vakantietijd!

› reageer

Er staat toch ook dat de bundel uitgezet wordt? Er staat alleen voor de duidelijkheid dat de toegang tot internet niet geblokkeerd wordt, en dat MB's daarna tegen los MB-tarief in rekening gebracht worden.

Het lijkt mij juist hartstikke netjes dat ze hun klanten hierover informeren. Zou jij per komende kalendermaand gestopt zijn met het gebruik van internet, omdat je wist dat het half jaar gratis dan afgelopen zou zijn?

Veel mensen zullen niet weten wanneer het gratis half jaar afloopt, en dan kost 500 MB de maand erop ineens 125 euro!

› reageer

Op zich heb je gelijk, maar er werd bij de overgang in een brief gezet dat eea automatisch weer uitgezet ging worden. Dat de gratis bundel uitgaat is logisch, maar GPRS moeten ze dan ook dichtzetten, tenzij je actie onderneemt. De mensen die ik ken die Simpel hebben gekozen (of destijds op mijn advies genomen) hebben geen flauw idee van gprs-verkeer op de achtergrond, en krijgen dan juist een enorme rekening. Maar misschien ben ik wat emotioneel gekleurd... Nummer van m'n vrouw is voor de 2e vakantie dit jaar weer niet bereikbaar geweest in het buitenland, met dank aan Simpel. Bovendien is het riskant qua spamfilter; bij iemand kwam slechts 1 van de 2 mails aan. Maar goed, daarom gooide ik dit bericht even in dit (oude) topic.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.