Vodafone verstuurt huidige klanten brief FUP data

Ik vind de nieuwe voorwaarden een verslechtering. In de oude situatie groeide je limiet mee met het gebruik. In het de toekomst is het te verwachthen dat de gemiddelde gebruik zal toenemen, duz zou je ene hoger limiet hebben. Nu er een harde limiet is, moet je voor extra gebruik meer gaan betalen.

› reageer

Vodafone heeft ook voor de huidige klanten een databeperking opgelegd. De huidige klanten welke meer dan 800MB deze (of voorgaande)maand(en) hebben gebruikt hebben een brief ontvangen om het dataverbruik te verminderen.

Vodafone geeft een 2 tal oplossingen:
1) Je download minder
2) Je neemt dat vodafone zorgeloos extra (welke normaal niet beschikbaar is bij de oude abonnement structuur, maar voor de HEAVY users dus wel).

Brief url: http://www.mobypicture.com/user/Spartz/view/7506445/sizes/full

Dit houd dus in dat huidige klanten met bijv een 400 min abonnement een datalimiet hebben van 800MB en nieuwe gebruikers een 1GB limiet. Vodafone is hierdoor totaal niet meer transparant.

Daarbij is de Vodafone prepaid blox ook FUP (10x gemiddelde dataverbruik), echter die ligt op 500MB. Ik snap niet waarom er daardoor 2 verschillende FUPs zijn op hetzelfde netwerk.

› reageer

misschien dan reden tot opzegging

› reageer

Als je niets doet, dan wordt je internetsnelheid verminderd. Meer gebeurt er niet. Bestaande klanten hadden ook al een FUP, maar daar werd niet streng op gecontroleerd.

NB. nap ik het nu goed dat je bij die internet extra bundel alleen 10,- per extre GB verbruik betaalt als je bestaande bundel op is? Kortom: dat dit bedrag niet maandelijks, maar alleen bij een keer dat je meergebruikt gaat gelden?

› reageer

dat betekent nieuwe voorwaarden want extra plus bestond niet voor 6 september

› reageer

Succes, maar dat gaat um niet worden

Vodafone gaat iets handhaven wat ze eerst niet deden maar wel het recht toe hadden volgens de oude AV. Vervolgens bieden ze je een escape, zeg maar uit coulance. Opzeggen gaat echt niet lukken.

Een beetje alsof je al jaren bij het zelfde verkeerslichyt door rood rijdt en opeens een bekeuring krijgt ... Daar kom je ook niet onderuit.

Dat het niet leuk is wat Vodafone doet, is natuurlijk een ander verhaal ...

› reageer

nou dan roep ik hierbij iedereen op met oude abo streams te gaan vb Radio.nl gebruiken komt het gemiddelde gelijk omhoog

› reageer

Ik ga mijn gebruik niet aanpassen en leg dit zeker bij problemen bij de telecom geschillencommissie neer. Ik ben van mening dat FUP namelijk totaal niet voor klanten te controleren is. Wij hebben geen van allen inzicht in het dataverbruik per gebruiker en ook andere externe partijen hebben dat niet.

Kortom ik denk dat dit nog wel een positieve uitspraak kan worden.

› reageer

Hier een stuk toelichting van Vodafone.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg blij ben niet te hebben verlengd bij Vodafone. Eerst afronden per minuut, nu dit. Dag dag, zwaai zwaai Vodafone. Ik doe helemaal geen gekke dingen met mijn telefoon, maar verstook toch wel 1200MB per maand of meer, als ik zo even van wat facturen de verbruikscijfers optel. De 800MB, maar ook de 1GB zou voor mij te weinig zijn..

› reageer

Leuk om het topic weer terug te zien op telecompaper

Nieuws
Vodafone houdt klanten aan fup mobiele data
vrijdag 17 september 2010 | 09:59 CET

Vodafone wijst bestaande klanten op overschrijding van de fair use policy voor mobiel internet, schrijft een gebruiker op Telecomvergelijker.nl. De grens is momenteel gelegd op een verbruik van 800 MB, 10 keer het gemiddelde. De operator wijst erop dat tethering verboden is en adviseert om live streaming van muziek of video te beperken. Ook bestaande klanten kunnen 1 GB extra dataruimte bijkopen voor 10 euro. Deze bundel is onderdeel van de onlangs gelanceerde abonnementen. Een woordvoerder van Vodafone bevestigt het beleid en stelt dat de fup er altijd is geweest, maar dat de noodzaak om te handhaven steeds groter wordt. Twee procent van de gebruikers zou vijftig procent van het netwerkverkeer veroorzaken.

http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=757238

› reageer

@jongerenchaos,

Precies, juist omdat het onoverzichtelijk is zijn de aanpassingen doorgevoerd. Limiet 250mb of 1gig. FUB is noooooooit overzichtelijk, want maandelijks past fub zich aan. Nu krijgt elke klant een plafon, en weet dus waar hij aan toe is.

Wat je roept over dat het onoverzichtelijk is en daardoor aanvechtbaar is kan natuurlijk never nooit niet. Je hebt je krabbel gezet onder een fub contract dus jij als klant wist waar je aan begon. Nu dat de providers het dataverkeer beter gaan regelen (noodzakelijk) springt een gedeelte van de bevolking op de banken. Dit terwijl de providers juist zorgen dat de kosten niet verhoogt worden voor dit onderdeel. Fub zorgde voor dat er onregelmatig gebruik van mobiel (telefoon) internet kon ontstaan. En juist op de netwerken van knp en vodafone. De sterkere netwerken met de hoogste snelheid. Why?

AMSTERDAM – In Nederland wordt misbruik gemaakt van internetabonnementen van mobiele telefoons. Mensen zouden hun mobiel met een kabel aan een computer of laptop koppelen om zo te internetten via het goedkope mobiele abonnement.

Dat laten providers Vodafone en KPN weten aan het Nederlands dagblad.

Een gewoon abonnement voor internet plus bellen voor op een computer of laptop kost zo’n dertig euro per maand. Een abonnement voor internet op een mobiele telefoon kost vaak slechts zeven tot tien euro.

Volgens de providers zijn er mensen in Nederland die, om geld te besparen, hun telefoon met een kabel aan hun computer koppelen en zo de telefoon als een soort modem gebruiken.

Dataverbruik

Gevolg voor de providers is dat mensen steeds meer data gaan gebruiken dan eigenlijk de bedoeling was voor het afgesproken bedrag. Het trucje zou reden zijn voor Vodafone om de contracten aan te passen. Ook KPN kondigde onlangs nieuwe abonnementen aan.

In augustus lieten de twee providers weten data niet bij alle abonnementen meer ongelimiteerd te verstrekken. Er zouden limieten worden ingevoerd in verband met het stijgende gebruik van data per telefoonbezitter.

Nu is dus duidelijk geworden dat een groep mensen die hun mobiel gebruiken als modem voor hun computer volgens de woordvoerders medeverantwoordelijk is voor de aanpassingen van de abonnementen.

Kleingebruikers

De telecombedrijven geven wel toe dat ze niet precies weten hoeveel mensen illegaal gegevens van internet halen door de mobiele telefoon aan te sluiten aan de computer. Maar “tien procent van de mensen gebruikt tachtig procent van al het dataverkeer”, aldus de woordvoerder van Vodafone. “Daardoor betaalden kleingebruikers eigenlijk te veel.” Met de nieuwe abonnementen gaan alleen grootgebruikers meer betalen.

KPN laat weten: “In onze algemene voorwaarden voor surfen en mailen is nadrukkelijk uitgesloten dat je je mobieltje aan een pc koppelt. Downloaden op zeer grote schaal is niet in overeenstemming met het tientje dat wij maandelijks in rekening brengen.”

T-Mobile

T-Mobile liet in augustus al weten op de hoogte te zijn van het hogere dataverbruik, maar dat de provider voorlopig nog niet overweegt de bundels aan te passen.

----------

De providers houden de klanten nu aan de afspraken, en dat lijkt me logisch.
10*gemiddeld is 700 a 800, daar teken je voor. Het zal niet lang duren voordat tmobile ook meegaat want de groot verbruikers zullen daar nu naar toegaan, zodat alle providers weer op dezelfde lijn zitten.

› reageer

nou als ik zo'n brief krijg mag vodafone heel wat werk verzetten, want dan wil ik eerst zien wat iedere gebruiker maandelijks gebruikt, dat delen we door het aantal en dat doen we X 10. ik durf te wedden dat ik op die manier zo boven de 2,5 GB FUP uitkom ! Ze moeten durven mij zonder bovenstaande bewijsstukken af te sluiten of de snelheid te verminderen want dan zeg ik alle pas afgesloten abonnementen van voor 6 sept 2010 op en heb ik lekker goedkoop een htc desire, i8000, satio en een Legend en stap ik over op T-Mobile

› reageer

ik vind het niet kloppen als je een jaar geleden een internet abbo afsluit dat onbeperkt heet.
hiermee zeg je dus dat dit het maximum mogelijke is.
Tijd later een duurder abbo aan je klanten gaan aanbieden omdat dit onbeperkte toch niet zo onbeperkt is.
dit is dus verkeerde voorlichting en ik zie dus wel een mogelijkheid tot stop zeggen van het abbo op grond van oneerlijke handelspraktijken.

› reageer

Ik denk dat er juridisch wat ruimte is vanwege de FUP en de bijbehorende eigen gebruikers informatie van het netwerk.

Ofwel:
- Ik als klant weet nooit (vooraf) per maand wat de FUP zal zijn. Deze weet Vodafone ook niet (of ze moeten de FUP nemen van de vorige maand).
- Ik als klant heb geen inzicht in het gebruik van andere gebruikers en de opbouw ervan. Alle gebruikers of alleen data gebruikers of alleen data abonnementgebruikers. Vodafone kan alles beweren, wie doet de controle (juist,alleen vodafone!)?

Even een leuk document http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg20/pdf/new_deals/VF_dienstvoorwaarden_FUP_Bel+Sms+Web.pdf

Daar staat in:
Met Overeenkomsten waarbij mobiel internet standaard
inbegrepen is, kun je binnen Nederland op het internet vrijwel
onbeperkt surfen, chatten en e-mailen op je mobiele telefoon.
Hierbij geldt de “fair use”-policy, dat wil zeggen dat het
datagebruik niet regelmatig tien keer zoveel (of meer) per
maand mag zijn dan het gemiddelde datagebruik van alle
gebruikers.

Dit is totaal schimmig (VRIJWEL ONBEPERKT staat er in).

Vandale: on·be·perkt bn, bw onbegrensd

› reageer

denk dat vodafone daarmee geen duurdere vorm kan gaan verkopen gezien ze de bestaande vorm al onbeperkt noemen

› reageer

Uit de mail van jongeren Chaos:

Met Overeenkomsten waarbij mobiel internet standaard
inbegrepen is, kun je binnen Nederland op het internet vrijwel
onbeperkt surfen, chatten en e-mailen op je mobiele telefoon.
Hierbij geldt de “fair use”-policy, dat wil zeggen dat het
datagebruik niet regelmatig tien keer zoveel (of meer) per
maand mag zijn dan het gemiddelde datagebruik van alle
gebruikers.

Dus als ik het goed begrijp mag je verbruik niet hoger zijn dan 10x het gemiddelde. Kan iemand de betreffende passage uit de algemene voorwaarden hierin zetten? Dat zal dan moeten aangeven dat Vodafone het recht heeft om dan 10 euro meer in rekening te brengen. Als dit nergens beschreven staat is mijn inziens een wijziging van de voorwaarde.
Heb ik dit juist of zie ik iets over het hoofd?

› reageer

@ jongerenchaos: Goede reactie. Daarnaast is het ook nog eens zo, dat je kan aantonen dat Vodafone motiveert het datagebruik laag te houden. Met hogere toestelkortingen op Bel + Sms + Web dan op Bel + Sms, en acties waarbij de combinaties met Bel + Sms + Web (bij 2 jaar 1 jaar 50% korting, en nu twee jaar gratis internet) zullen er veel klanten zijn die een bundel nemen, zonder internet te gaan gebruiken, puur om een toestel daarbij gratis te krijgen, of omdat ze goedkoper uit zijn daardoor. Dit doet het gemiddelde verbruik per gebruiker dalen, waardoor 10x het gemiddelde verbruik door dit soort acties van Vodafone lager uitvalt.

› reageer

@blabla dat slaat werkelijk nergens op....

Dus een klant die geen gebruikt maakt of wenst te maken van het internet, maar wel een b+s+w aanschaft zorgt verlaging van het gemiddelde data verkeer?

Dus iemand die niks gebruikt na verlenging daarna weer niks gebruikt zorgt voor verlaging?

Je verhaalt gaat alleen op bij nieuwe klanten die niks gebruiken, wat mij ook ontzettend stug lijkt want op dit moment gaan de meeste toestellen zelfstandig het internet op. Daarbij als je kijkt binnen de 10 snellopende toestellen zit er maar 1 die niet zelfstandig het internet op gaat. Met deze feiten kan je concluderen dat elke klant verbruikt en zorgt verhoging van het gemiddelde.

Juni 2009 was het gem nog 30mb, en met de intre van android en meer BB toestellen is het alleen maar verhoogt.

Nogmaals, vodafone houdt alleen hun klant aan hun contract. Als jij mij kan overhandingen waar vodafone vermeld dat zij onbeperkt internet verkopen of verkocht hebben is het een ander verhaal. De blox heet niet voor niks zorgeloos internet en GEEN ik herhaal GEEN onbeperkt internet.

› reageer

Och nee hoor. 10x het gemiddelde verbruik is altijd gissen gezien een bedrijf onmogelijk op voorhand kan weten wat het gemiddelde verbruik is in een periode.

Daarnaast is het nu veelal goedkoper om iets met internet dan iets zonder internet aan te sluiten, in tegenstelling tot de oude acties.

› reageer

De tekst "onbeperkt internet" heeft Vodafone aan moeten passen en is toen omgezet in onbezorgd internet. Ergens op het forum moet daarover nog iets te vinden zijn.

› reageer

Het "10x het gemiddelde verbruik" is toch niet meer van toepassing nu Vodafone het maximum verbruik op 800 MB heeft gesteld voor bestaande abonnees?

› reageer

Ja zeker wel. 800 MB is namelijk iets anders dan 10x het gemiddelde verbruik, en zou dus een wijziging van de algemene voorwaarden zijn. Ik weet niet welke Vodafone klant erover geinformeerd is, maar ik niet in ieder geval.

› reageer

Ik heb ook nog niks gezien.

› reageer

Met die 800 MB kan ik wel leven. Ik heb meer problemen met "10x het gemiddelde verbruik". Hier kan ik echt niks mee. Wie weet wat het gemiddelde verbruik is? En ik denk dat alle Vodafone-gebruikers er met z'n allen er behoorlijk aan moeten trekken om aan een verbruik van 10 x 80 MB te komen. Bovendien kan dit per maand veranderen. Met die 800 MB hebben we tenminste een duidelijk gegeven...!

› reageer

Ze maken het nog bonter bij Vodafone door mensen zoals ik die in augustus 2010 een tweetal abonnementen op grond van de oude voorwaarden hebben afgesloten ook onder de nieuwe voorwaarden te brengen. De redenering aldus Vodafone is dat nummerportering heeft plaatsgevonden op 15 september terwijl oorspronkelijk 24 augustus 2010 was gepland. Het verlaat zijn ligt niet aan mij maar aan de providers (van Tringg naar Vodafone).http://www.telecomvergelijker.nl/images/smilies/frown.gif

› reageer

Ik vind de nieuwe voorwaarden een verslechtering. In de oude situatie groeide je limiet mee met het gebruik. In het de toekomst is het te verwachthen dat de gemiddelde gebruik zal toenemen, duz zou je ene hoger limiet hebben. Nu er een harde limiet is, moet je voor extra gebruik meer gaan betalen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.