KPN[KPN] Betalen door afwezigheidsmelding bij niet bereikbaar

@haw
Zie mijn mededeling heden 10.14 uur, waarschijnlijk bent U dan ook definitief van de voicemail wanneer U in het buitenland bent verlost.
Probeer het maar eens uit en communiceer het resultaat gaarne via TV.
Ik adviseer ook andere TV'ers om hun KPN product te testen wanneer zij ermee in het buitenland zijn.

› reageer

Mijn voicemail staat standaard uit, maar nu moeten bellers betalen voor de afwezigheidsmelding. Ik krijg dan een sms met nummermelding. Het betreft bij mij Simyo en Rabomobiel. Iemand ervaringen?

› reageer

"WAARSCHUWING - Geldklopperij - KPN
Als normaal mijn Simyo telefoon uit staat (en niet doorgeschakeld door mijzelf) krijgt de oproeper ongeveer het volgende te horen: "Deze mobiele telefoon is momenteel niet bereikbaar, probeert U het later nog eens", gevolgd door dezelfde tekst in het Engels. Dit kost de oproeper niets.
Als sinds hedenmorgen mijn Simyo telefoon, die uitstaat (en niet door mijzelf is doorgeschakeld) gebeld wordt, krijgt de oproeper te horen: " Dit mobiele nummer is niet bereikbaar, U wordt doorgeschakeld. De persoon die U probeert te bereiken heeft geen voicemail maar zal een sms-bericht ontvangen van Uw gemiste oproep" . Als U geen -gemiste oproep sms- heeft ingeschakeld is de laatste zin gewijzigd in: "U kunt geen bericht achterlaten"
Op zich is het niet nodig dit in het forum te melden, ware het niet dat DE OPROEPER NU MOET BETALEN om deze tekstjes aan te horen. De kassa van de KPN rinkelt dusweer gigantisch
Dus zet Uw telefoon uit als U geen voicemail aan heeft staan en hij niet door Uzelf is doorgeschakeld en let op wat U te horen krijgt als U met een andere telefoon hem opbelt, dan weet U of de oproeper wél of niet moet betalen.....
Weer een laffe manier van de KPN om zijn zakken te vullen, ik heb dit ook op een telefoon van de Hema getest, daarvoor geldt hetzelfde (behalve dat U deze niet zélf kunt doorschakelen.
Ik sluit niet uit dat het ook zou kunnen gelden voor KPN Mobile, Hi, AldiTalk en eventuele andere afgeleide merken op het KPN netwerk. Probeer dat s.v.p. zelf uit en waarschuw anderen ook via dit forum. Stap zonodig over op een andere provider indien de KPN persisteert in deze verwerpelijke handelwijze".
(Bovenstaande tekst van Louis onder Simyo -bellen.com)
Hedenmiddag heb ik exact dezelfde ervaring opgedaan via HemaMobiel en
Simyo, dus houdt alles goed in de gaten voorzover het met KPN te maken heeft. Ze hebben dus weer een nieuwe melkkoe gevonden.

› reageer

Ook bij Vodafone is dit nu het geval, lees maar eerdere posts van mij.

› reageer

@jongerenchaos
Het cruciale verschil in dezen tussen KPN en Vodafone is de mogelijkheid van Vodafone om het zelf weer uit te zetten(nadat zij dit er zelf af en toe weer opzetten..) Deze mogelijkheid zit ergens diep in het Vodafone-menu op nummer 1200 verstopt, voor zover ik weet.
Je krijgt tot nu toe alleen bij T-Mobile nog een gratis afwezigheids- sms'je in Nederland. Maar dat zal ook wel niet lang meer duren door gebrek aan concurrentie en imitatie-gedrag van telecomproviders.
Het wordt tijd dat de Opta eens wakker wordt en er eens actie komt van de Consumentenbond, TrosRadar en/of VaraKassa. Mensen pik dit niet en onderneem actie, want het is weer pure diefstal !

› reageer

Weet iemand of doorschakelen naar een niet-bestaand nummer een oplossing hiervoor is?

› reageer

Het doorschakelen naar een ander nummer kan, voorzover mij bekend, alleen bij Simyo of bij een abonnementsvorm. Probeer niet door te schakelen naar 0612345678, als men dat belt wordt er ook geïncasseerd voor een gesprek wat niet heeft plaatsgevonden.
Dus probeer iets anders, met de meeste prepaids kan men niet doorschakelen en heeft men dus een gigantisch probleem.....
Staat de gsm uit dan kost het geld, wordt de gsm niet binnen 25 á 30 seconden opgenomen, idem dito. Absoluut intolerabel. Koop dus nú aandelen KPN, deze zullen binnenkort tot astronomische hoogte stijgen door deze vorm van zwendel.

› reageer

Als mijn telefoon uitstaat met een Kruidvat sim erin maakt de oproeper geen kosten. Evenmin kosten bij een uitgeschakelde telefoon met Telfort sim. Aldi Talk weet ik niet omdat ik de voicemail er niet van af krijg.

› reageer

Voicemail bij Aldi Talk uitgeschakeld en ook hier maakt oproeper kosten als de uitgeschakelde Aldi Talk telefoon wordt gebeld.

› reageer

@dreumes
AldiTalk = KPN met een ander plakplaatje, dus wat ik verwachtte precies hetzelfde euvel.
Kruidvat en Telfort werken wél via KPN masten maar de switching van gesprekken daarop doen ze zelf, derhalve hebben deze blijkbaar nog geen last van het euvel. Zéker in het geval van Telfort(100%KPN)is het een kwestie van tijd dat het ook gaat gebeuren, ténzij de KPN door een hoop negatieve publiciteit gestopt wordt.... Ik reken in deze op een ieders medewerking, dus laat Uw stem horen, op welke wijze dan ook...

› reageer

Dus als ik het goed heb, dan is Kruidvat mobiel het meest interessantste?

Voicemail volledig uitzetten, of moet je dat laten doen?

› reageer

@ grietinus,
AldiTalk = KPN. Ik heb simkaarten uitgeprobeerd die van het KPN-netwerk gebruikmaken. Simyo en RaboMobiel waren al door haw getest en HemaMobiel door jou.

@ Casper,
Mailtje sturen naar klantenservice Kruidvat Mobiel met verzoek voicemail volledig te deactiveren. Bij uitzondering doet klantenservice dat voor je.

› reageer

Ja het blijft een interessante discussie, vooral omdat je per minuut moet afrekenen en een gesprek nooit langer zal duren dan een seconden of 5 a 10.

› reageer

Het is ook het geval bij mijn KPN-abonnement. Als mijn telefoon uitstaat krijgen bellers een opgenomen bericht te horen. Ook bellers die ik wegdruk krijgen een bericht te horen.

Ik weet zeker dat dit nieuw is! Iemand al in de gaten hoe je dit uit kunt zetten?

› reageer

@ jongerenchaos,
13 seconden om precies te zijn.

› reageer

Na wat zoeken heb ik de code 12337 gevonden om gemiste oproep sms uit te zetten, maar de dienst blijft echter actief.

› reageer

@ Grietinus,
Eén ding begrijp ik niet. Als ik met T-Mobile of vodafone naar een uitgeschakelde telefoon van KPN zonder voicemail bel dan rinkelt toch niet de kassa van KPN?
Of kost de sms 'gemiste oproep' geld?

› reageer

Toch wel, want omdat er een "gesprek" tot stand komt met KPN, moet jouw provider het call termination-tarief betalen aan KPN. Dat is voor KPN de reden om dit truukje in te voeren.

Daarnaast kost het je als beller uiteraard ook een belminuut!

› reageer

@dreumes+SeeSharp
Het is een doelbewuste poging van de KPN om de boel te saboteren.
Vroeger kreeg men ook een tekstje in NL+Engels te horen dat de telefoon niet bereikbaar was en men het later nog eens moest proberen.
Dit tekstje was in elk geval in NL gratis. KPN had al de neiging om de voicemail in het buitenland er op te zetten zolang men in het buitenland vertoefde, wat de beller uiteraard geld kostte. Ook al iets waarom men nooit heeft gevraagd. Maar nu heeft men doelbewust het tekstje iets gewijzigd en niet meer tellingvrij geschakeld zodat de mensen op onkosten gejaagd worden.
Dat dit gigantische inkomsten voor de KPN genereert hoeft verder geen betoog..... Overigens genereert dit niet alleen inkomsten voor de KPN maar voor alle providers, immers KPN wordt niet alleen door KPN gebeld, maar ook door Vodafone en T-Mobile.

› reageer

Het is zover, het nieuws heeft De Telegraaf ook bereikt, lees de slappe reactie van Ben en van de Opta. Onbegrijpelijk dat men niet overloopt van woede en een niet mis verstane adequate tegenreactie in het vooruitzicht stelt...
Het lijkt op "men staat er bij en kijkt ernaar", (citaat uit: K'zag
twee beren broodjes smeren).
"DURE VOICEMAILMELDING KPN"
http://www.telegraaf.nl/digitaal/mobiel/7875298/__Dure_voicemailmelding_KPN__.html?sn=mobiel

› reageer

Wordt er bij een doorschakeling naar een bestaand nummer ook al kosten gerekend (tijdens de overgangstoon)?

Mag ik met KPN prepaid, Rabomobiel e.d doorschakelen naar een telefoonnummer?

Indien dat niet het geval is heb ik nog wel een leuke oplossing in het verschiet.

› reageer

Ik heb de ks van Simyo verzocht de voicemail uit te laten zetten. Dit is nu gebeurd, de dienst is niet meer actief! Bellers betalen nu geen kosten meer indien het nummer uitstaat!! Andere operators nog niet geprobeerd.

› reageer

@ jongerenchaos:
Tijdens het overgaan van een andere telefoon worden geen kosten nog gemaakt, immers er is geen verbinding. Dus pas als men de KPN-mededeling hoort of in de voicemail uitkomt.
Men kan niet doorschakelen met o.a. KPN prepay, Hi Prepay, RaboMobiel, HemaMobiel, AldiTalk.
Dus ik ben erg nieuwsgierig wat "jongerenchaos" voor oplossing in petto heeft.

› reageer

@haw
Dit is een goed bericht ! Krijg je nu weer het tekstje te horen: "De mobiele telefoon is momenteel niet bereikbaar, U kunt het later nog eens proberen", gevolgd door hetzelfde in het Engels ? Zo ja, dan is het inderdaad gelukt. Gefeliciteerd...

› reageer

Ja, het is inderdaad bij een kaart van Simyo gelukt. Maar ik heb nog 7 andere kaarten te gaan, heb al verschillende mails gestuurd. Wacht dus maar even af. We lijken wel kinderen "blij dat we zijn de Engelse en Nederlandse afwezigheidstekst weer terug te horen". Positief is, dat de ongevraagde dienst te deactiveren is. Van KPN uiteraard geen goede beurt. Zonder van tevoren hierover met de klanten te communiceren en de mensen onbewust op extra kosten te jagen. Plus de extra tijd en het werk om de dienst weer te laten deactiveren. En niet te vergeten de aandacht in het nieuws, of doet men het hier juist om?

› reageer

@haw
OK, hou ons s.v.p. op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik zelf wacht het nog heel even af in de hoop dat voldoende negatieve publiciteit in KPN nog tot inkeer brengt. In het genereren van deze negatieve publiciteit, zal ik, waar ik kan, mijn bijdrage leveren.

› reageer

RaboMobiel flikt hetzelfde geintje. Dat heeft zo'n bank toch niet nodig? KPN is redelijk ongevoelig voor negatieve publiciteit, maar dat de Rabo akkoord is gegaan met deze afwezigheidsmelding valt me erg tegen...

› reageer

Erg smerig is het gewoon vind ik. Mijn zakelijke gsm van KPN heeft het ook. Klopt het dat het ook bij vaste nummers al het geval is? volgens mij belde ik er gisteren een, en toen constateerde ik dat...

› reageer

Gebeld met de klantenservice van RaboMobiel (een van de betere, IMHO). Daar was men niet bekend met wijzigingen in de voicemail. De SMS meldingen zouden al anderhalf jaar bestaan (zelf heb ik die nog nooit gezien). De klantenservice kon de oude situatie niet herstellen. Het enige was je kunt doen is met 12337 de SMS meldingen uitzetten. Helaas wordt de beller dan nog steeds doorgeschakeld, en dus op kosten gejaagd.

In ieder geval zou het worden doorgegeven. Misschien zijn ze een beetje voor het lapje gehouden door KPN en komt RaboMobiel op deze beslissing terug.

› reageer

Telecomwaakhond Opta heeft aan De Telegraaf laten weten deze constructie 'niet netjes' te vinden. Opta adviseert consumenten om hun klachten te melden bij consuwijzer.nl.

Heb net een melding gedaan. Als alle TV'rs dat ook doen?

link

› reageer

Dit is dus precies de reden dat ik weggegaan ben bij KPN. In 2005 was het onder andere nog mogelijk om de vertarging van je voicemail aan te passen en een directe doorschakeling van alle inkomende oproepen naar je voicemail te realiseren door via het menu van je toestel de doorschakeling te activeren. Als ik me niet vergis moet je dan doorschakelen naar +3165306........

Naast het niet kunnen activeren van een directe doorschakeling, pinnen ze je nu ook vast aan de standaardvertraging van 20 seconden, wanneer je via 1200 de voicemaildoorschakeling activeert. Wil je doorschakelen naar dezelfde voicemail(boxnr) maar dan met bijvoorbeeld een rinkeltijd van 30 seconden, dat je dus via het menu van het toestel kunt instellen, dan gaat dat niet en krijg je op je toestel pertinent "niet uitgevoerd" Nokia )

Overigens kun je wel met een langere vertraging doorschakelen naar andere(mobiele)nummers.

In 2006 heb ik toen contact opgenomen met KPN, zij gaven toen als reden op dat de voicemail dienst "stabieler" werkt als deze enkel telefonisch via 1200 of 1244 wordt geactiveerd. Ook komt het volgens KPN de stabiliteit van het voicemailsysteem ten goede wanneer men enkel met 1 type vertragingsduur werkt. namelijk 20 seconden.

En zie hier: bij Telfort is het wel mogelijk om de genoemde diensten te gebruiken ondanks dat ze hetzelfde netwerk gebruiken.

Iets anders is ook het blokkeren van diverse typen oproepen via het toestelmenu middels de 4-cijferige blokkeringscode. Ook hiervoor contact gehad met de klantenservice. Het enige wat ik eruit krijg was dat de standaardcode 0000 is. Bij mij werkte de standaardcode echter niet, na 3 keer proberen blokkeert echter de mogelijkheid van aan/uit zetten of het wijzigen van de code. Dus moet je om een reset vragen, wat de gewone KS medewerker niet lukt, dan wordt je aangeraden een brief te schrijven omdat het schriftelijk wel schijnt te kunnen, echter werdt daar niet op gereageerd. Daarnaast kun je wel eens tegenstrijdig geinformeerd worden, of je krijgt een zeer incompetente medewerker aan de lijn die zegt dat de dienst niet wordt ondersteund. Vraag je naar de technische dienst dan krijg je te horen dat het wel wordt ondersteund etc. De klantenservice kon wel blokkeren maar dat kostte me dan 25 euro. Deblokkeren kostte eveneens 25 euro.

En dat terwijl ik alleen om een stukje autonomie vraag als het gaat om het gebruik van mijn mobiele telefoon, die je wederom bij Telfort (wederom notabene hetzelfde netwerk) wel wordt geboden.

KPN ontneemt hiermee de vrijheid van de mensen in het gebruik van de mobiele telefoon.

Dit beleid moet zeker veranderen willen ze mij terugzien als klant.
Jammer want ik had zo'n KPN Mobiel alles in 1 bundel!

Zit nu bij Vodafone waar beide genoemde diensten wel functioneren.

Vodafone Doorschakelen

Vodafone Oproepen Blokkeren (Gesprekssoorten Blokkeren)

Ik sta er dus niet van te kijken dat KPN je nu laat betalen voor de afwezigheidsmelding.

› reageer

@ haw,
Ik krijg zojuist een mail van de klantenservice van Simyo dat de voicemail niet kan worden verwijderd. De afwezigheidsmelding blijft omdat dit door KPN is doorgevoerd.
Weet je zeker dat bellers naar jouw nummer geen afwezigheidsmelding meer krijgen? Zo ja, dan word ik door Simyo in de maling genomen.

› reageer

Ik heb 4 nummers van Simyo. Bij 2 is de voicemail er nu vanaf: "doorschakelingen geannuleerd" geeft het display aan. Bij nummer 3 van Simyo meldt de ks nu dat uitzetten niet gaat vanwege netwerk gerelateerde instellingen. Bij de nummers van Rabomobiel, Aldi is communicatie met de ks moeilijk, snappen probleem niet en Rabo verwijst terug naar KPN. Bij Rabomobiel: "In onze werkwijze is niets veranderd. Als de providers van andere telefoonmaatschappijen iets in hun werkwijze hebben aangepast dan hebben wij hier helaas geen invloed op. We raden diegene aan om zich te wenden tot hun telefoonmaatschappij. Het feit dat u een sms voor een gemiste oproep krijgt wordt niet door ons aan u of de bellers doorberekend door ons. Wij hebben geen invloed op de beleid van andere telefoonmaatschappijen. Voor u is er niets veranderd in ieder geval." Nee, alleen voor de bellers die mij niet aan de lijn krijgen en er wel voor moeten betalen.

› reageer

@haw
Zou U eens de volgende codes in de Simyo gsm's kunnen geven waarvan de doorschakelingen zijn geannuleerd: *#61# , *#62#, *#67# .Wat krijgt U dan in het display te zien ? Kunt U nog wel handmatig doorschakelen naar andere telefoonnummers ? Blijkbaar lezen Rabo, Aldi de kranten niet en worden (schijnbaar) niet door KPN geïnformeerd zodat de essentie van het probleem hen ontgaat. Zij hebben ook geen kaas van telefonie gegeten, zij verkopen slechts, onder eigen label, een KPN produkt.

› reageer

Bij de codes krijg ik: "dienst niet actief". Doorschakelfunctie naar andere nummers werkt niet! Volg verder de ontwikkelingen via: http://twitter.com/simyonl

› reageer

@haw
Zal ik doen, dank voor de moeite. Blijkbaar is de volledige doorschakelfunctie nu dus gedeactiveerd.

› reageer

@ haw,
Ik heb een nieuw verzoek ingediend voor deactivering van voicemail.
Ook gezien de discussie op twitter.com/simyonl.
Misschien is deactivering medewer(st)er-afhankelijk.
Ik heb 3 nummers van Simyo. Van één nummer wil ik de voicemail verwijderd hebben. De andere twee nummers boeien me niet zo.

› reageer

Misschien een reden om het abonnement op te zeggen? Iemand enig idee?

› reageer

@call4life
Als het om een prepaid sim gaat gewoon leegbellen VOOR de opwaardeerdatum en in de kliko doen.
Idem bij een quasi-prepaid, zoals Simyo.
Bij een abo denk ik dat U er aan vast blijft zitten, want zij zullen
dit een "verbetering van hun netwerk" noemen, zie alg. voorwaarden van Uw provider.

› reageer

Van Simyo de volgende reactie gekregen op mijn herhaaldelijk verzoek om alle doorschakelingen te deactieveren:

Beste XXX,

Het is ons nu duidelijk dat KPN inderdaad een wijziging heeft aangebracht op het netwerk. Dit betekent dat wanneer iemand niet opneemt (en geen voicemail heeft) er een bericht gesproken wordt dat aangeeft dat u 'wordt doorgeschakeld'
Helaas kan Simyo geen wijzigingen doorvoeren op het netwerk van KPN en zal deze boodschap gegeven blijven worden.

Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten.

@haw, zou je de communicatie met Simyo hier willen posten waar uit blijkt dat ze bereid zijn je doorschakelingen te deactiveren?
Of naar me willen mailen.

› reageer

Breaking!! Alle simkaarten op het KPN-netwerk hebben weer de oude afwezigheidsmelding, de bellers hoeven hiervoor niet te betalen. Is KPN er toch op teruggekomen??

› reageer

inderdaad, bij mij ook.. Vanmiddag was het nog dat er kosten in rekening gebracht werden..

› reageer

Zojuist mijn HemaMobiel (welke uitstaat) gebeld en krijg weer de tekst te horen: "Deze mobiele telefoon is op dit moment niet bereikbaar, U kunt het later nog eens proberen" gevolgd door hetzelfde in het Engels. Deze tekst is voor de beller gratis aan te horen. Zou de publiciteit dan tóch geholpen hebben....?
Beste TV'ers test ook Úw HemaMobiel en meld het resultaat teneinde vast te stellen dat ik niet de énige gelukkige ben.......

› reageer

Bij mijn KPN-simkaart is het ook weer teruggezet naar de oude situatie. Ben ik erg blij om!

› reageer

Krijg vreemd genoeg op Twitter bericht dat ik via DM m'n 06 moet laten weten om de melding/doorschakeling te laten verwijderen, net gedaan. Wel vage communicatie als ik hieronder lees dat het volgens mailreactie bij anderen niet kan.

› reageer

Nu nog vodafone!

› reageer

Ook bij mij worden er geen kosten meer berekend voor bellen naar nummers van KPN, Simyo, RaboMobiel en HemaMobiel waarvan de voicemail is uitgeschakeld.

› reageer

Gelezen op telecompaper.com. KPN veranderd afwezigheidsmelding in opt-in, na stroom van negatieve publicatie. Vanaf nu moet je de betaalde afwezigheidsmelding apart aanzetten. De stroom klachten heeft dus geholpen.

› reageer

Wellicht is KPN door de Kassa-publiciteit inzake de adronding van alle belminuten, nu tijdelijk wat ontvankelijker voor negatieve publiciteit....
Om naast het afrondings-gebeuren nog een 2e item te hebben waar KPN bepaals niet rooskleurig wordt neergezet,zou misschien te veel van het "goede" zijn.

Maar wees "gerust": als de kritiek is geluwd, zal KPN ongetwijfeld een volgende melkkoe vinden

› reageer

KPN "Voicemail in het buitenland
Zolang u in het buitenland bent, staat uw voicemail automatisch GRATIS aan. U betaalt dan niets als vrienden vanuit Nederland een boodschap inspreken.
Voor het beluisteren van voicemailberichten in het buitenland gelden de internationale tarieven".
Dit is een citaat uit de faq's van AldiTalk en geldt dus zeer waarschijnlijk ook voor andere KPN derivaten.
Ik wil helemaal niet dat mijn voicemail in het buitenland automatisch "gratis" (lees "gedwongen" aangaat terwijl ik hem in NL met 12339 heb uitgeschakeld.
Wat vinden de TV'ers hiervan ? Hoe zit dat met Uw KPN produkt ?

› reageer

Onderstaande staat nu op Telecompaper:
KPN wijzigt de voicemailoptie die het recent doorvoerde en die tot commotie leidde. Abonnees die hun voicemail hebben uitgezet kunnen per direct via de klantenservice de optie aanzetten om een melding te doen uitgaan naar bellers die geen gehoor krijgen. Tot voor kort was deze melding standaard ('de persoon, die u probeert te bereiken, heeft geen voicemail'), maar werd gewijzigd door de toevoeging '…, maar zal wel een sms-bericht ontvangen van uw gemiste oproep'. Bovendien bracht KPN sindsdien kosten in rekening aan degene die belde. De melding en de sms-regeling moeten nu door de abonnee, die zijn voicemail heeft uitstaan, expliciet worden aangezet, opt-in. Diverse media en consumenten spraken schande van de onaangekondigde automatische sms-regeling waarvoor een rekening werd gestuurd.

› reageer

@ haw,
Opnieuw bericht van klantenservice Simyo ontvangen: We hebben de voicemail definitief uitgeschakeld vanuit het netwerk. Dus toch medewerk(st)er-afhankelijk. Achteraf had deze ingreep niet meer nodig geweest. Als mijn toestel uitstaat krijgt de oproeper eerst de melding: Het nummer kan niet worden bereikt. Probeer het later nog eens. Daarna de melding: Dit mobiele nummer is op dit moment niet bereikbaar. Probeert u het later nog eens. En vervolgens de laatstgenoemde melding nog eens in het Engels.

› reageer

@haw
Zie mijn mededeling heden 10.14 uur, waarschijnlijk bent U dan ook definitief van de voicemail wanneer U in het buitenland bent verlost.
Probeer het maar eens uit en communiceer het resultaat gaarne via TV.
Ik adviseer ook andere TV'ers om hun KPN product te testen wanneer zij ermee in het buitenland zijn.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.