KPN gaat afrekenen per seconde terugbrengen

@Jezzy

Mijn reactie was omdat jij begon te vragen naar de mogelijkheid om op te zeggen en niet naar de mogelijkheid om daadwerkelijk per seconde af te gaan rekenen. Leek erop dat je handig van de situatie gebruik wilde maken

› reageer

KPN reageert op klachten over afrekenen per minuut

maandag 25 oktober 2010 | 09:02 CET

KPN gaat het afrekenen per seconde weer terugbrengen. KPN-bestuurder Baptiest Coopmans heeft het nieuws bekendgemaakt in de tv-uitzending van Vara Kassa van 23 oktober. Het gaat om de merken KPN en Hi.

KPN neemt de stap na de aandacht voor afrekenen per minuut. KPN hanteert de afrekenmethode sinds november 2009. Vara Kassa heeft er op 4 september en 18 september aandacht aan besteed en een petitie geopend. Ruim 32.000 mensen hebben die getekend, Consuwijzer-Opta heeft 300 meldingen ontvangen. In de uitzending op 23 oktober kwamen consumenten aan het woord die pas door de uitzending van Radar realiseerden dat de afrekenmethode veranderd was. Zij zeggen niet geïnformeerd te zijn, zowel bij het afsluiten van een nieuw abonnement als bij het verhogen van een bestaande bundel. Bij Telfort speelt daarnaast nog dat facturen ouder dan twee maanden niet kunnen worden opgevraagd via het serviceportal.

Klanten die zich benadeeld voelen door de nieuwe afrekenmethode kunnen zich aanmelden op een speciale website, kpn-mobiel.nl. Verder heeft KPN aangegeven binnen enkele maanden abonnementen te lanceren waarbij afgerekend wordt per seconde.

Radar liet ook bandopnamen horen van gesprekken met callcentermedewerkers. Een van die medewerkers gaf de schuld aan Europa, wat pertinent onwaar is. Baptiest Coopmans zei dat 5.000 medewerkers een persoonlijke brief hebben ontvangen en dat men persoonlijke trainingen krijgt. “Als mensen zeggen dat ze niet geïnformeerd zijn, dan geloven we dat. Blijkbaar gebeurt dat niet in een aantal gesprekken.”

Tot 30 november kunnen consumenten naar een speciaal daarvoor geopende website, kpn-mobiel.nl. Wie zich daar inschrijft, krijgt eenmalig een ander abonnement aangeboden met na de eerste minuut afrekenen per seconde. Wie overstapt, krijgt alle voorwaarden van dat andere contract. De looptijd blijft hetzelfde. KPN adviseert klanten de twee contracten zorgvuldig naast elkaar te leggen, omdat andere voorwaarden ook zouden kunnen verslechteren.

Het aanbod geldt niet voor Telfort, dat al veel langer per minuut afrekent. Coopmans zegde toe dat individuele gevallen door de klantenservice worden bekeken. MTV Mobile heeft vanaf het begin contracten met betalen per minuut, voor die groep geldt het aanbod ook niet.

Coopmans zegt dat KPN en Hi binnen enkele maanden bundels lanceren met afrekenen per seconde. In dat geval gaat de consument voor andere elementen wat meer betalen. De meerderheid van de abonnementen blijft bij afrekenen per minuut.

De kritiek van Radar richt zich ook op Vodafone. Die wilde niet in de uitzending reageren. In een schriftelijke reactie zegt ook deze operator te werken aan een nieuw abonnement, waarbij transparantie voorop staat. Vodafone zegt de verkoopmedewerkers geïnstrueerd te hebben en zegt dat de meeste klanten er niets van merken doordat ze niet buiten hun bundel bellen. 40 Procent van de klanten zou er 5 tot 15 procent op achteruit kunnen gaan, aldus Vodafone.

Bron

› reageer

Zou het dan ook mogelijk zijn om je abonnement op te zeggen??
want ik wist zelf ook niet dat ze per minuut afrekenden!

Graag snelle reactie!!

› reageer

Hoezo niet? Je had toch de voorwaarden kunnen lezen toen je het contract tekende? Uiteraard geen reden tot opzegging.

› reageer

Ik denk dat dat bij Jezzy nogal snel is gegaan, waarschijnlijk heeft hij geen eens zijn contract doorgelezen, laat staan de voorwaarden. Maar goed, de voorwaarden leest ruim 99% van de Nederlanders niet door.

› reageer

Je loopt de winkel van Hi binnen met het idee dat je goed behandeld wordt, en dan wordt je ter plekke opgelicht en dat heeft helemaal niks te maken met het lezen van een contract maar het feit dat KPN/Hi gebruik maken van je vertrouwen!!!!!!

Dus Hugo boss en blabla trek niet gelijk vooroordelen als je niet weet hoe de zaken in elkaar zitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

› reageer

@Jezzy,

Heb jij aan je onderzoeksplicht voldaan? Heeft KPN je verteld dat je per seconde betaald? (als antwoord hierop 'ja' is hoef je niet verder te lezen dan ben je idd opgelicht) Of heb jij de verkoper niet gevraagd om deze informatie? De verkoper kan niet ruiken wat jij allemaal wilt weten en gaat jou ook niet uit zichzelf vertellen wat bellen in Zimbabwe kost.

De ene verkoper verteld standaard wat meer info dan de andere. Maar het is uiteindelijk aan de koper zelf om de voor hem belangrijke onderdelen te vragen / onderzoeken.

Ik ben zelf ook voorstander van betalen per seconde. Maar je moet geen bedrijf of persoon oplichter noemen over iets wat duidelijk in je voorwaarden staat. Klopt veel mensen lezen dat niet, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Dan moet je op z'n minst erom vragen. Het heeft tevens lang genoeg de media aandacht gehad en is nu algemeen bekend.

tip: Als je niet wilt dat personen die op jou zullen reageren vooroordelen hebben, dan moet je in eerste instantie zelf vertellen 'hoe de zaken in elkaar zitten'. Dat kunnen ze namelijk niet ruiken.

Antwoord op je vraag (aan de hand van de gegeven info): Nee.

› reageer

In de winkel werd mij duidelijk gemaakt dat per seconde afgerekend wordt, dus dan verwacht je dat de verkoper het wel weet hoe zijn product in elkaar zit!!!

› reageer

Oja, verkopers kunnen geen fouten maken natuurlijk. Het was blijkbaar geen vooroordeel, want je bevestigt nu zelf dat je het niet gelezen hebt.

› reageer

Korte update: KPN heeft niet gereageerd "binnen 5 werkdagen", dus even de klantenservice gebeld. Blijkt dat ze het nog aan het bekijken zijn, want voor hen was het ook nieuw. Klantenservice vertelde dat ze eigenlijk "na 5 werkdagen" bedoelden en ik zou dan ook aanstaande maandag (6e werkdag) een e-mailbericht (met eventueel aanbod) ontvangen.

› reageer

Inmiddels heb ik een tijdje geleden al een aanbod van KPN ontvangen.

Ik heb nu een Bel - SMS 210-abonnement, en het aanbod is om naar een Flexibel (2007) 195 over te stappen. Dat zijn dus 15 minuten per maand minder: het is dus voordelig om over te stappen als ik nu meer dan 15 minuten kwijt denk te raken door afronding naar boven. Aangezien je per gesprek gemiddeld 30 seconden "kwijtraakt", moet ik dus in de maand minstens 30 gesprekken voeren. Ik denk dat dat al snel het geval is.

Qua kosten ga ik trouwens van € 25,50 (€ 28,50 met € 3,00 online korting), naar € 22,00 (Flexibel 27,50 met € 5,50 korting). Deze korting blijft ook nog eens bestaan mocht ik ooit van bundel wisselen. Kan dus straks wisselen naar een Flexibel 20 (120 minuten/sms) voor slechts € 14,50 per maand!

Lijkt me een no-brainer! Waarom maakt KPN het niet wat onaantrekkelijker?

› reageer

Aangezien je per gesprek gemiddeld 30 seconden "kwijtraakt", moet ik dus in de maand minstens 30 gesprekken voeren. Ik denk dat dat al snel het geval is.

Dit kan je natuurlijk zelf 'nazien' via je afrekening.

› reageer

@Jezzy

Mijn reactie was omdat jij begon te vragen naar de mogelijkheid om op te zeggen en niet naar de mogelijkheid om daadwerkelijk per seconde af te gaan rekenen. Leek erop dat je handig van de situatie gebruik wilde maken

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.