Ik wil nog wel hier nog wel even op reageren. Zover ik weet berichtte ik als eerste over de wijzigingen van de verlengtermijn (zowel bij KPN, Vodafone en T-Mobile). Er stond een enkele keer soms al wel een klein (onbevestigd) berichtje op een forum, maar de pers had het nog niet opgepakt.
Reden
Ik heb bij iedere wijziging (desgevraagd) een reactie ontvangen van de persafdeling/woordvoerder en dan zie je een verschil tussen de KPN en de 'volgers':
KPN was de enige provider die als verklaring de wijziging van de opzegtermijn aanvoerde. Vodafone en T-Mobile hielden het kortweg bij: met deze wijziging maken we de verlengtermijn weer marktconform. Dat geeft dus direct eigenlijk wel aan dat VF en T-M dus (onder andere) ook gewoon kijken naar wat er op de markt gebeurt (in dit geval de wijziging van KPN) en daar op inspelen.
In de publiciteit
Ook in de wijze van publicatie en het tijdstip daarvan zie je verschillen tussen KPN en de rest:
KPN heeft de wijziging zelf pas in de publiciteit gebracht (lees: op de website gezet) toen ze ook hadden besloten dat huidige klanten bezwaar konden maken. Dat was precies een week later nadat ik er een artikel aan had besteed, maar ruim een maand vóórdat de wijziging inging.
Vodafone en T-Mobile hebben overigens het helemaal niet aangekondigd: niet op de website, niet op de factuur, nergens. Vodafone ging klanten "reactief informeren", oftewel: pas als er vragen komen. Het enige wat Vodafone op de website deed, was op de dag van de wijziging (4 oktober) gewoon het cijfertje van '6' naar '4' veranderen. De wijziging kwam daardoor pas op 5 oktober in de publiciteit, toen het ál gewijzigd was.
T-Mobile deed hetzelfde (op dezelfde datum als KPN), alleen daar was de website een paar dagen van tevoren al gewijzigd. Uiteindelijk stond dat (mijn) bericht online op 31 oktober online, maar bij veel andere websites 'pas' op 1 november, nádat de wijziging al van kracht werd.
Bij Vodafone en T-Mobile las je ook veel meer berichten van "Ik kon eerst verlengen, maar nu niet meer" e.d. Wat dat betreft heeft KPN het wel een stukje netter aangepakt, met tijdige aankondiging én bezwaarmogelijkheid.
Op dezelfde manier: Flex-abonnement
Overigens deed T-Mobile hetzelfde met het 'definitief stoppen' met het Flex-abonnement, dat werd ook zonder aankondiging doorgevoerd. Alleen dat nieuws wist ik al een paar dagen van tevoren en dat bericht stond daardoor enkele dagen van tevoren online staan en dat werd daarna ook door veel websites overgenomen. Echter ook hier voelde een deel van de klanten zich niet tijdig geïnformeerd en wist een deel niet van de stopzetting voordat deze van kracht werd.
Tot slot
Resumerend kun je toch wel stellen dat er een duidelijk verschil is tussen de wijze van handelen én informeren te dezen van KPN enerzijds en Vodafone en T-Mobile anderzijds.
T-Mobile verkort als laatste grote mobiele operator de verlengtermijn voor abonnementen. Deze termijn gaat van vier maanden voor het aflopen van een contract naar drie maanden. De wijziging gaat per 1 november 2010 in.
Begin oktober lieten Vodafone en KPN ook weten de verlengtermijn voor nieuwe abonnementen in te korten, respectievelijk van zes naar vier maanden en van vier naar twee maanden.
Bij Vodafone ging de wijziging meteen in, bij KPN vanaf 1 november. Evenals bij Vodafone geldt de verkorting van de verlangtermijn alleen voor consumenten (behalve bij abonnementen boven de 50 euro).
Bron : Telecompaper
Die laatste zin van TP is ongelukkig gekozen. Bij T-Mobile geldt het voor alle abonnementen (bestaand of nieuw) en wordt er geen uitzondering gemaakt voor mensen met een abonnement van 50 euro (of meer) per maand. Bron: Mobile Cowboys
› reageerJep waar ik eerst mijn iphone al kon verlengen kan dat nu niet meer, moet dan tot de 14e wachten.... dus eerst zat ik te hopen dat ze me eerder belden en nu moet het juist wat langer duren voordat ze me bellen omdat ik toch niet kan verlengen...
› reageerBij elke verandering die er plaatsvindt bij de grote providers, zoals het instellen van een datalimiet, afrekenen per hele minuut en het verkorten van de verlengtermijnen is het wel erg opvallend dat de providers het elke keer weer bijna gelijktijdig of vlak achter elkaar doen. Met KPN en Vodafone bijna voorop.
Ben ik nu overdreven wantrouwend als ik denk dat ik hier vaak wel stiekem sprake is van afstemming / faspraken maken met elkaar? ;-)
Zoals in elke markt met weinig aanbieders houden de providers elkaar goed in de gaten en volgen ze elkaars zetten als dit voordelig is. KPN lijkt marktleider te zijn, kort gevolgd door Vodafone, en T-Mobile probeert zich iets meer te profileren als een budget-aanbieder met sympathiekere voorwaarden.
Van concrete prijsafspraken of daadwerkelijk overleg tussen de providers zal geen sprake zijn -- dat is ook helemaal niet nodig. Omdat de providers erg op elkaar lijken weten ze precies van elkaar waar ze aan toe zijn en is er dus sprake van stilzwijgende afstemming.
Men kan roepen dat de NMa hier tegen moet optreden, maar de enige fundamentele oplossing van het probleem is het verkopen van extra frequentie-licenties door de overheid. Het gebrek hieraan zorgt voor kunstmatige toetredingsbarrières waardoor een oligopolie stand houdt.
Van concrete prijsafspraken of daadwerkelijk overleg tussen de providers zal geen sprake zijn -- dat is ook helemaal niet nodig. Omdat de providers erg op elkaar lijken weten ze precies van elkaar waar ze aan toe zijn en is er dus sprake van stilzwijgende afstemming.
Er worden weldegelijk afspraken gemaakt, maar ga dat maar eens bewijzen. KPN en Vodafone voeren wijzigingen vrijwel gelijktijdig door, dat is niet snel reageren op elkaar, maar van te voren af spreken (Toen KPN de verlengtermijn verkorte was er intern bij VF als bekend dat de termijn ook daar verkort zou worden, er werd alleen gewacht met de bekendmaking). Wat T-Mobile doet is 'snel reageren' en je ziet hoeveel tijd nodig is voor een reactie.
[quote]Van concrete prijsafspraken of daadwerkelijk overleg tussen de providers zal geen sprake zijn -- dat is ook helemaal niet nodig. Omdat de providers erg op elkaar lijken weten ze precies van elkaar waar ze aan toe zijn en is er dus sprake van stilzwijgende afstemming.
[/quote]
Er worden weldegelijk afspraken gemaakt, maar ga dat maar eens bewijzen. KPN en Vodafone voeren wijzigingen vrijwel gelijktijdig door, dat is niet snel reageren op elkaar, maar van te voren af spreken (Toen KPN de verlengtermijn verkorte was er intern bij VF als bekend dat de termijn ook daar verkort zou worden, er werd alleen gewacht met de bekendmaking). Wat T-Mobile doet is 'snel reageren' en je ziet hoeveel tijd nodig is voor een reactie.
Dat is nog maar de vraag. Tuurlijk, het is enigszins verdacht. Maar nog lang niet bewezen. Er zijn ook andere mogelijkheden. 2 die nu bij mij boven komen:
1. Vooruitziende blik. Dat de maatschappijen zouden reageren op de wetswijziging stond vrijwel vast. Dat je niet de eerste wil zijn is ook duidelijk. Het is heel goed mogelijk dat deze plannen al maandenlang bij VF en KPN op de plank lagen. Bij KPN is blijkbaar besloten dat het onverstandig was om nóg langer te wachten. VF is daarop gelijk ingesprongen.
2. Corporate Espionage. Komt steeds vaker in het nieuws, maar is nog altijd een extreem onderbelichte handelspraktijk. Dat betekend zeker niet dat het niet gebeurt. Sterker nog, zeker op markten waar de concurentie zo fanatiek is als hier kan ik je garanderen dat het gebeurt. Het is dan ook goed mogelijk dat VF door heeft gehad wat KPN ging doen.
3. Een combinatie van. Toen KPN ging communiceren naar dealers, wisten ze zeker dat VF het dezelfde dag nog te weten zou komen. Dat is dan ook vast gebeurt. Je reactietijd is dan onder andere afhankelijk van je organisatiestructuur, IT applicaties / afdeling, etc, etc. Het kan zijn dat VF gewoon veel sneller is in reageren dan TM. Kortere lijnen enz. Of ze hebben er al rekening mee gehouden dat er iets ging gebeuren en hebben een aantal opties voorbereid, of..., of...
Dat VF in dit geval t.o.v. KPN en TM in het voordeel is, is duidelijk. Hun acties, hoe ze het dan ook gedaan hebben, vind ik dan ook erg verstandig. KPN heeft nu de eerste klappen mogen incasseren waardoor VF relatief gemakkelijk er ook in kan springen. TM is simpelweg te laat. Het gevolg is dat KPN/(VF) nu een beetje gekalmeerd is en TM nu de volle aandacht krijgt.
Ik snap nog steeds niet goed wat het voordeel is voor de providers om de verleng datum naar achteren te schuiven. Speculeren dat men vergeet op te zeggen of dat men niet de juiste aanbieding vind en de boel door laat lopen zonder verlengen? Klanten lopen nu slechts eerder weg naar een concurrent omdat dat al 4 maanden vantevoren kan.
› reageerIk wil nog wel hier nog wel even op reageren. Zover ik weet berichtte ik als eerste over de wijzigingen van de verlengtermijn (zowel bij KPN, Vodafone en T-Mobile). Er stond een enkele keer soms al wel een klein (onbevestigd) berichtje op een forum, maar de pers had het nog niet opgepakt.
Reden
Ik heb bij iedere wijziging (desgevraagd) een reactie ontvangen van de persafdeling/woordvoerder en dan zie je een verschil tussen de KPN en de 'volgers':
KPN was de enige provider die als verklaring de wijziging van de opzegtermijn aanvoerde. Vodafone en T-Mobile hielden het kortweg bij: met deze wijziging maken we de verlengtermijn weer marktconform. Dat geeft dus direct eigenlijk wel aan dat VF en T-M dus (onder andere) ook gewoon kijken naar wat er op de markt gebeurt (in dit geval de wijziging van KPN) en daar op inspelen.
In de publiciteit
Ook in de wijze van publicatie en het tijdstip daarvan zie je verschillen tussen KPN en de rest:
KPN heeft de wijziging zelf pas in de publiciteit gebracht (lees: op de website gezet) toen ze ook hadden besloten dat huidige klanten bezwaar konden maken. Dat was precies een week later nadat ik er een artikel aan had besteed, maar ruim een maand vóórdat de wijziging inging.
Vodafone en T-Mobile hebben overigens het helemaal niet aangekondigd: niet op de website, niet op de factuur, nergens. Vodafone ging klanten "reactief informeren", oftewel: pas als er vragen komen. Het enige wat Vodafone op de website deed, was op de dag van de wijziging (4 oktober) gewoon het cijfertje van '6' naar '4' veranderen. De wijziging kwam daardoor pas op 5 oktober in de publiciteit, toen het ál gewijzigd was.
T-Mobile deed hetzelfde (op dezelfde datum als KPN), alleen daar was de website een paar dagen van tevoren al gewijzigd. Uiteindelijk stond dat (mijn) bericht online op 31 oktober online, maar bij veel andere websites 'pas' op 1 november, nádat de wijziging al van kracht werd.
Bij Vodafone en T-Mobile las je ook veel meer berichten van "Ik kon eerst verlengen, maar nu niet meer" e.d. Wat dat betreft heeft KPN het wel een stukje netter aangepakt, met tijdige aankondiging én bezwaarmogelijkheid.
Op dezelfde manier: Flex-abonnement
Overigens deed T-Mobile hetzelfde met het 'definitief stoppen' met het Flex-abonnement, dat werd ook zonder aankondiging doorgevoerd. Alleen dat nieuws wist ik al een paar dagen van tevoren en dat bericht stond daardoor enkele dagen van tevoren online staan en dat werd daarna ook door veel websites overgenomen. Echter ook hier voelde een deel van de klanten zich niet tijdig geïnformeerd en wist een deel niet van de stopzetting voordat deze van kracht werd.
Tot slot
Resumerend kun je toch wel stellen dat er een duidelijk verschil is tussen de wijze van handelen én informeren te dezen van KPN enerzijds en Vodafone en T-Mobile anderzijds.