nummerportering bij nieuw abonnement: opzegging oude abonnement ongedaan gemaakt door nieuwe provider

Precies en zo'n oud topic kicken dat over een totaal andere situatie gaat is ook niet echt gewenst ([tvr]). Dicht dus.

› reageer

ik heb een vraag over m'n onlangs opgezegde abonnement
op 20 februari heb ik m'n debitel abonnement opgezegd (met als einddatum 28-4). Nu heb ik dus onlangs een nieuw abonnement geregeld dat per 28-4 in zou moeten gaan, en voor de optie nummerbehoud gekozen. Nu blijkt dat nadat m'n nieuwe provider (t-mobile) dit heeft doorgegeven aan debitel (noodzakelijk voor de nummerportering), de oude aavraag tot opzegging is komen te vervallen en ik m'n abonnement moet behouden totdat het nummer direct geporteerd kan worden (en dat duurt nog 3 maanden!) dus 3 maanden dubbele abonnementskosten!! :S :S

wat kan ik hier aan doen?

of is het altijd zo dat als je van provider wisselt en je nummer wilt behouden, je dus 3 maanden dubbele abbonementskosten betaalt......

› reageer

De opzegtermijn van drie maanden zou ook gelden in het geval van een reguliere opzegging, zonder nummerbehoud. Heb je bij debitel geinformeerd of je abonnement ook daadwerkelijk per 28/04 zou worden stopgezet?
Je kan de volgende keer de opzegging bij je huidige provider beter via je toekomstige SP regelen.

› reageer

Dit zijn echt Debitel streken.
Jij hebt netjes opgezegd en hebt dit neem ik aan doorgegeven aan T-Mobile via het Nummerporteringsformulier.
Debitel grijpt dit dan gelijk aan om een nieuwe (buiten de contractperiode!!!) opzegtermijn in te laten gaan; en deze is 3 maanden.
In je contractperiode is deze 1 maand.

Advies algemeen:
Je kunt nummerportering aanvragen vanaf 4 maanden voor einde abonnement; doe dit bij Debitel als je naar een andere aanbieder wil, omdat Debitel zijn klanten maar wat al te graag aan haar eigen voorwaarden houdt!!

› reageer

Advies algemeen:
Je kunt nummerportering aanvragen vanaf 4 maanden voor einde abonnement; doe dit bij Debitel als je naar een andere aanbieder wil, omdat Debitel zijn klanten maar wat al te graag aan haar eigen voorwaarden houdt!!

maar helaas vind je dus geen enkele aanbieding hier die 4 maanden geldig is, dus dan is het onoverkomelijk dat je met dubbele abonementskosten zit??

en ja: ik heb 20 februari schriftelijke bevestiging van debitel gekregen dat mij abonement 28-4 zou worden opgezegd...

› reageer

Debitel zit weer eens fout. Een verzoek voor nummerportering maakt een opzegging niet ongedaan, maar Debitel (hoe kan het ook anders) heeft het verzoek van T-mobile in dit geval kennelijk als zodanig verwerkt. Wel kan het gebeuren dat het abonnement iets langer doorloopt dan de oorspronkelijke opzegdatum vanwege de nummerportering die bijv. niet in het weekend wordt uitgevoerd of een achterstand bij T-mobile. Maar dit is vaak niet meer dan een paar dagen.

› reageer

Je moet bij Debitel aangeven dat jij je abonnement wilt stopzetten met behoud van nummer omdat jij die over wilt laten nemen door T-mobile. T-mobile stuur je de bevestiging van debitel van de einddatum wanneer je abonnement stopt zodat hun het verder kan oplossen met Debitel.

Succes

› reageer

Gepost door maria breedspleet op 28/04/2004 14:15 Rating: 0 (Niet gemodereerd)

Advies algemeen:

Je kan ook niet antwoorden als je niet weet waar je het over hebt.

Zo moeilijk is het toch niet? X is je huidige provider en Y je toekomstige. Je vraagt een abonnement aan bij Y en laat weten dat je graag je nummer wilt meenemen bij provider X vandaan. Simple as that. Dus geen brieven gaan sturen m.b.t. een opzegging bij je huidige provider. Je machtigt immers je toekomstige provider om dit voor jou te doen.

› reageer

Je moet naar je oude provider wel een brief sturen!!! Opzegtermijn zit je aan vast!!!

› reageer

Ik kan het niet anders uitleggen dan bovenstaand verhaal, maar als je een brief wilt sturen dan moet je dat gewoon doen. :-)

› reageer

Je moet niet zo eigenwijs zijn!!!! Heb toch zelf op de manier gedaan zoals ik aangaf en dat is helemaal goed gekomen!!!!

› reageer

Denk aan je hart. ;-) Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is, er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het is echter meer foutgevoelig. Je kan beter 1 aanspreekpunt hebben (je toekomstige provider in deze) die het voor je regelt zodat je niet bij twee partijen moet gaan aankloppen. Kijk naar de TS om maar even iemand te noemen.
Maar nogmaals; je staat gelukkig vrij om zelf te bepalen voor welke optie je kiest.

› reageer

Okay

› reageer

Volgens mij heeft de TS het anders geregeld dan jullie denken.

Het klinkt alsof hij:

- op 20 februari bij debitel heeft opgezegd.
- kortgeleden (wat is kortgeleden in dit geval?) heeft hij pas een nieuw abo aangevraagd i.c.m. nummerbehoud.

Het klnkt mij alsof hij 2 opzeggingen heeft gedaan en dat debitel de 1ste opzegging heeft laten vervallen omdat daar geen nummerbehoud in is genoemd, of mogelijk omdat de termijn om nog nummerbehoud te kunnen regelen te kort was.

› reageer

De vraag is volgens mij: Mag de oude provider (idg Debitel), ondanks het op tijd opzeggen van het abonnement, bij (later) nummerbehoud alsnog de opzegtermijn hanteren?
Als je je nieuwe provider laat opzeggen moet je dit wel voor de opzegtermijn laten weten en zit je tijdens die opzegtermijn vast aan 2 providers, en dat wil je niet.

@edjepetje: Heb je in je opzegbrief aan Debitel laten weten dat je nummerportering zou laten toepassen?

› reageer

Je hoeft niet op te zeggen. Een verzoek tot portering wordt gezien als zijnde opzegging. Indien je een porteringsverzoek in laat dienen welke buiten de drie maanden opzegtermijn ligt (deze datum moet tegenwoordig ook buiten contract zijn bij de meeste providers) maar binnen een periode van 120 dagen ligt (dit is de maximale periode waarmee het verzoek ingediend kan worden) zal je portering met de juiste persoons/adresgegevens goedgekeurd worden. Dit porteringverzoek dient door de nieuwe provider ingediend te worden.

Afkopen is immers vandaag de dag niet meer mogelijk....

› reageer

Oja, er zijn nog anders regeltjes. Stel dat je eerste verzoek wordt afgekeurd (dit kan de nieuwe service provider zien in een bepaald systeem) dien je bij sommige service provider binnen 1 maand een nieuw verzoek in te dienen. Wanneer dit niet gebeurd moet je opnieuw de drie maanden aanhouden.......

› reageer

Het klinkt alsof hij:

- op 20 februari bij debitel heeft opgezegd.
- kortgeleden (wat is kortgeleden in dit geval?) heeft hij pas een nieuw abo aangevraagd i.c.m. nummerbehoud.

Het klnkt mij alsof hij 2 opzeggingen heeft gedaan en dat debitel de 1ste opzegging heeft laten vervallen omdat daar geen nummerbehoud in is genoemd, of mogelijk omdat de termijn om nog nummerbehoud te kunnen regelen te kort was.

dit is idd het geval, waarbij kortgeleden 20 april is. maar zou t-mobile (de nieuwe provider) voor mij dit op kunnen lossen?!

› reageer

Nog wat anders; wanneer zou je contractsvrij zijn, want volgens mij moet je een maand voor het einde van je contractstermijn opzeggen. Aan de andere kant; je hebt een bevestiging gehad.

› reageer

Dit is een vrij standaard verhaal, dat door meer providers wordt toegepast. Hieronder staan alle mogelijke procedures die moeten voorkomen dat je dubbele maanden moet betalen. Belangrijk is hierbij dat je op tijd actie onderneemt, meestal 3 maanden vooraf !

KPN/Vodafone/Debitel:
Bij deze providers gaat je contract pas in, zodra het volledige porteringsverzoek is uitgevoerd ! Ofwel, op 1 januari vraag je nummerportering aan via Vodafone bij Telfort, maar je hebt een opzegtermijn van 3 maanden... je contract zal ingaan op 1 april en alle actievoorwaarden die op 1 januari golden zijn op jou van toepassing. Mocht je in dit geval bij Telfort hebben opgezegd per 1 januari, dan loop je het risico dat door je nummerporteringsverzoek toch 3 maanden wordt toegevoegd aan je abo.

Telfort:
Bij telfort MOET je eerst een contract afsluiten voordat je je nummer kunt porteren. Dit betekend dus dat je inderdaad 3 maanden aan 2 abonnementen vast zit.

T-mobile:
Zelfde procedure als Telfort, maar hier is het ook mogelijk om 3 maanden van te voren eerst nummerportering aan te vragen en 2 weken voordat het abonnement bij de andere provider afloopt pas een contract bij T-mobile te tekenen. Hierbij geldt echter wel dat de actievoorwaarden gelden van het momement waarop je het contract tekent. Het is in dat geval dus onvoorspelbaar met wat voor actieprijs je te maken zult krijgen.

Orange:
Zelfde procedure als Telfort, met als enig verschil dat hoewel je 3 maanden aan dubbele kosten vast zit, je bij Orange je niet verbruikte belbundels (minuten/tegoed) onbeperkt mee kunt nemen. Je dubbele kosten zijn in dit geval niets meer dan een voorschot.

Uitzonderingen:
Bij KPN, Orange of Telfort is het mogelijk om je abonnement om te zetten in een pre-pay kaart, zolang je dit maar 3 maanden voor afloop van je contract aangeeft. Zodra je contract verlopen is en je nummer is omgezet in prepay, vraag je een contract aan bij een andere provider, en porteer je het nummer zonder opzegtermijn naar de nieuwe provider. Je zult dus hoogstens 2 weken met een prepay kaart moeten bellen in plaats van abonnement. BELANGRIJK -> Vraag pas nummerbehoud aan zodra je abonnement daadwerkelijk een prepay is geworden, anders gaan je 3 maanden inderdaad weer opnieuw in.

Andere uitzondering:
Zit je bij T-mobile, Debitel of Vodafone, dan is omzetten naar prepay naar mijn weten niet mogelijk. Om dit toch voor elkaar te krijgen dien je je nummer eerst naar een willekeurige andere provider te porteren, 3 maanden voor afloop van je contract en naar een provider die je NIET wilt houden. Dus wil je van Vodafone naar Orange... porteer je nummer dan bijvoorbeeld gedurende die 2 weken naar een Telfort kaart, dus niet naar een Orange kaart, want nummerbehoud binnen dezelfde provider gaat vaak moeizaam !!!

Houd er rekening mee dat je bij deze procedures wel het risico loopt dat een portering mis gaat. Wanneer je bijvoorbeeld een porteringsformulier onjuist of onvolledig invult en het porteringsproces loopt daardoor te veel achterstand op, dan is de kans groot dat je het nummer verliest !

› reageer

dit is idd het geval, waarbij kortgeleden 20 april is. maar zou t-mobile (de nieuwe provider) voor mij dit op kunnen lossen?!

Ik geloof dat er een minimumtermijn is die providers nodig hebben voor een portering, ik geloof dat die tegenwoordig 2 of 3 weken is (ik weet het niet precies meer, maar ik geloof dat dat een regel van de opta was. Maar het lijkt erop dat je dus te laat was met het indienen van het uiteindelijke nummerbehoud verzoek na de eerdere aangegeven opzegging i.c.m. nummerbehoud

Het lijkt erop dat debitel in dit geval wel correct heeft gehandeld, ze hebben het verzoek dat je nu hebt ingediend in behandeling genomen, maar helaas is de opzegtermijn daardoor overnieuw ingegaan

[edit] Waarom heeft iedereen verhalen over nummerbehoud die hier niet van toepassing zijn?
Hij heeft zelf een opzegging verstuurd waarbij hij aangaf nummerbehoud te willlen toepassen. Daarna heeft hij gewacht met het indienen van het werkelijke nieuwe waarnaar geporteerd moest worden tot 20 april. Er is hier dus sprake dat hij zelf eerder heeft opgezegd dan dat hij het uiteindelijke verzoek tot nummerbehoud gedaan heeft

› reageer

Die regel van de OPTA stelt geen reet voor. Snap heel de ophef ook niet. Die regel dwingt de oude provider om de mogelijkheid te bieden het nummer binnen 2 weken te porteren. De oude provider mag daarbij echter wel alle kosten ter grootte van de nog resterende termijn als afkoopsom doorberekenen. Dus als je een Vodafone 500 hebt en je wil naar Telfort 300, dan kan dat binnen 2 weken geregeld worden, maar zul je wel een factuur van Orange krijgen van 3 x 58,50 = 175,50.

Daarnaast heeft KPN zich niks van de regeling aangetrokken, en hoefde van de rechter de boete die door OPTA was opgelegd niet te betalen.

› reageer

Ik bedoel natuurlijk "zul je een factuur van Vodafone krijgen" (sorry)

› reageer

Wees blij dat je je nummer nog kan houden. Ik ken genoeg voorbeelden die het zelfde kunstje probeerde uit te halen waardoor nummerbehoud niet meer mogelijk was of inderdaad opnieuw 2/3 maanden opzegtermijn hadden.

De regel over nummerbehoud van de Opta is duidelijk
1. Je mag niet je eigen (huidige) abonnement opzeggen
2. Je machtigt je toekomstige provider voor een porteringsverzoek
3. Je toekomstige provider neemt contact op met je huidige provider en stelt een datum vast. (waarbij je opzegtermijn in acht wordt genomen)
4. Na je opzegtermijn wordt je huidige abonnement ontbonden en wordt je nummer diezelfde dag geporteerd naar je nieuwe provider

Als je niet deze regels naloopt loop je een risico je nummer kwijt te raken en providers hoeven geen rekening te houden met een eventuele eerdere opzegging.

Mocht het wel lukken via een andere methode (wat natuurlijk ook heel vaak goed gaat omdat de providers dit gedogen) ben je gewoon lucky

› reageer

Een kleine aanvulling op de (hopelijk sticky post) van deSteef:

Bij Vodafone is het wel mogelijk te porteren naar een prepaid (= Izi) kaart. Gelden ook de drie maanden opzegtermijn voor + eventuele afkoop resterende maanden (de drie maanden opzegtermijn zijn niet afkoopbaar).

Procedure: koop een Vodafone Izi Go pakket (kaart + tel.nummer), vraag om een porteringsformulier Abo --> Prepaid (Izi) in de winkel. Bel een keer met je nieuwe kaart/nummer, vul het formulier in en stuur het op naar Vodafone.

› reageer

Tja, in feite maak je het verhaal dan alleen maar ingewikelder door dit te vermelden. KPN, Orange en Telfort bieden de mogelijkheid dit direct te regelen, meestal kan dit zelfs telefonisch. Bij KPN en Orange gratis, bij Telfort tegen een geringe vergoeding. Het porteren van een nummer naar een prepay kaart staat al beschreven, en dat dat ook van Vodafone naar Vodafone kan verbaast me niks. Bij Telfort kun je ook alsnog een simswap laten uitvoeren. Zelfde principe. Die 2 weken bij een provider die je niet hoeft maakt natuurlijk ook niet veel uit.

› reageer

Op verzoek heb ik in de TV Guide een pagina over nummerbehoud opgenomen, met daarin o.m. de procedures die door DeSteef zijn geschetst (waarvoor dank!). Natuurlijk zou het fijn zijn als enkele mensen de tekst zouden willen doornemen op onvolkomenheden.

› reageer

Ik zie door de bomen even het bos niet meer. Zou iemand het verhaal van Dirk op mijn situatie kunnen toelichten?

Ik heb een T-mobile abonnement die per 5 juli had kunnen aflopen. (heb nog niet opgezegd en zit al in de 10e maand)
Nu zou ik dolgraag willen overstappen naar een vodafone abonnement daar ik verliefd ben geworden op de samsung e710. Helaas voor mij, mijn oude mobieltje heeft het begeven en nu zie ik mij dus genoodzaakt het t-mobile abonnement te verlengen met een ander nieuw mobieltje daar ik geen 3 maanden lang dubbele abonnementskosten wil betalen.

Kan dit ook anders? Begreep ik (of wilde ik begrijpen) uit Dirk zijn verhaal dat ik nu een nummerportering kan aavragen voor over drie maanden naar vodafone. Vervolgens betaal ik pas abonnementsgeld aan vodafone over drie maanden terwijl ik al vanaf nu gebruik kan maken van het nieuwe mobieltje?

Heb gelijk al een probleem opgelost zie ik want e710 heeft simlock maargoed . zelde vraag maar simlock buiten beschouwing gelaten.

› reageer

Begrijp ik het nou goed...? Ik moet zelf namelijk over 2,5 maand een nieuw abonnement. Ik heb zelf nog niet opgezegd bij Tmobile en wil mijn nummer behouden. Ik kan dus het beste nu al een actie uitkiezen van KPN, Vodafone of Debitel aangezien de actie die ik nu uitkies pas ingaat op het moment dat mijn contract met Tmobile is afgelopen?

› reageer

Dirk,
Omdat je feedback vroeg over de nummerportatie pagina! De eerste zin van het verhaal loopt niet helemaal lekker >
En zoals ik al in deze thread gemeld heb, is het overstappen van Vodafone Abo naar Vodafone Prepaid (Izi) wel degelijk mogelijk!

Verder goed dat dit nu duidelijk beschreven staat. Het blijft een oerwoud van weetjes en regeltjes

› reageer

Bedankt, de aanpassingen zijn doorgevoerd.

› reageer

heeft iemand nog een antwoord op mijn brandende vraag? Vraag was of ik als ik mijn t-mobile abonnement (met inachtneming van de opzegtermijn) om laat zetten naar een vodafone abonnement ik nu al gebruik kan maken van het nieuwe vodafone mobieltje en pas over drie maanden abonnementskosten betaal? (= de opzegtermijn)

› reageer

@Ruth: als ik het allemaal goed begrepen heb is dat inderdaad het geval. Voor de zekerheid zou je dit even kunnen navragen bij Vodafone, 0800-0560.

› reageer

Gepost door myxomatosekonijn op 02/05/2004 21:47 Rating: 0 (Niet gemodereerd)

Begrijp ik het nou goed...? Ik moet zelf namelijk over 2,5 maand een nieuw abonnement. Ik heb zelf nog niet opgezegd bij Tmobile en wil mijn nummer behouden. Ik kan dus het beste nu al een actie uitkiezen van KPN, Vodafone of Debitel aangezien de actie die ik nu uitkies pas ingaat op het moment dat mijn contract met Tmobile is afgelopen?

Correct. Je vraagt nu een nieuw abonnement aan en vult bij de dealer/webshop het porteringsformulier in. Als de portering goed is gekeurd mag je het toestel meenemen en de bijbehorende SIM (van je nieuwe SP).
Deze SIM kan je pas gebruiken op het moment dat je nieuwe abonnement in gaat - hier zijn tot die tijd dus ook geen kosten aan verboden, het abonnement is immers nog niet ingegaan.

› reageer

OT

Gepost door Ruth op 02/05/2004 16:21 Rating: 0 (Niet gemodereerd)

[...]

Heb gelijk al een probleem opgelost zie ik want e710 heeft simlock maargoed . zelde vraag maar simlock buiten beschouwing gelaten.

Niet alle E710's afaik. Ik denk dat je de E715 met Vodafone logo bedoelt?

› reageer

Wat GANT zegt geldt dus alleen voor Vodafone en KPN (en debitel?). Bij Orange, T-mobile en Telfort krijg je eerst een voorlopig nummer en beginnen je 12 maanden zodra je abonnementsaanvraag is goedgekeurd. Je krijgt dan eerst een voorlopig nummer, daarna wordt je nummer pas meegenomen. (ik weet even niet of dit ook geldt voor debitel, maar ik dacht het wel).

› reageer

Ik heb zojuist navraag gedaan bij gsm track en daar zeggen ze dat mijn `tactiek' niet kan, vodafone werkt niet met tijdelijke nummers. Het enige wat kan (behalve verlengen) is nu een telefoon zonder abonnement aanschaffen en als mijn opzegtermijn is afgelopen het nieuwe in te laten gaan. Het prijsverschil wordt dan terugbetaald.

› reageer

@ Ruth,

Ik denk dat de meeste webshops deze tactiek van het op termijn laten activeren van een abo bij Vodafone niet toestaan. Ze krijgen pas de uitkering van de provider als het abo daadwerkelijk geactiveerd wordt. Dat duurt dus drie maanden, waarin zij het risico lopen dat het toestel en klant verdwijnen. City Points doen het wel, maar je krijgt het toestel pas mee wannneer de protering door de provider waar je vandaan komt de portatie goedgekeurd heeft.

› reageer

Volgens mij doen alle fysieke shops dat gewoon, belcompany ook in ieder geval. kan me voorstellen dat webshops wat moeilijker doen hierover.

› reageer

Nu snap ik eht niet meer. Ik heb gsmweb.nl gemaild met mijn hier ergens bovenstaande vraag, krijg ik dit antwoord:

'Het is helaas niet mogelijk je abonnement in te laten gaan over drie maanden. Als je gebruik wil maken van een van onze acties moet je aangesloten zijn binnen de actieperiode.
Je kunt wel je huidige abonnement drie maanden voor het einde verlengen. Dat zou dus wel nu al kunnen, maar dan moet je weer een T-mobile abonnement nemen. Kijk voor de aanbiedingen met toestel op: http://www.gsmweb.nl/tmobile/index_toestelverl.htm
Als je je abonnement nu zou verlengen, krijg je inderdaad wel je toestel al opgestuurd. Ik hoop dat dit de antwoorden waren, waar je naar zocht.'

Kijk, dat verlengen snap ik wel, maar dat wil ik liever niet, maar ik had begrepen dat je je abonnement wel later in kon laten gaan bij een actie van nu zeg maar. Klopt dit nou wel of niet?

› reageer

Dit is alleen waar indien je Vodafone, KPN of Debitel neemt. Houdt er wel rekening mee dat je pas over heel wat maanden je cashback of toestel zult ontvangen. Ik heb 4 maanden vooraf een aanvraag gedaan bij een webshop die 45 dagen als betalingstermijn hanteerd. In totaal kom ik dan op 5,5 maand voordat ik uitgekeerd krijg.

Sommige shops willen soms niet meewerken aan nummerbehoud in deze vorm. Ze zijn het volgens mij echter verplicht ! Ik denk dat een bief (liever geen telefoontje) naar de desbetreffende provider kan zorgen voor dwingende maatregelen jegens de webshop, want ik kan me niet voorstellen dat in dit geval Vodafone nog wil samenwerken met de betreffende shop.

Succes er mee,

Steef

› reageer

Ik heb donderdag 26 augustus 04 een portering (nummerbehoud) aangevraagd bij de provider KPN (abonnement). Mijn huidige T-mobile abonnement is afgelopen op 09 november 2004, dit is tevens ook de ingangsdatum van het nieuwe KPN abonnement.

Heeft iemand van jullie enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je die brief van goedkeuring thuisgestuurd krijgt? Want mijn telefoon ligt nu te wachten in het magazijn terwijl ik hem liever thuis heb liggen.

JW

› reageer

@jwm
De klantenservice van je nieuwe provider kan je dit prima vertellen.

› reageer

Precies en zo'n oud topic kicken dat over een totaal andere situatie gaat is ook niet echt gewenst ([tvr]). Dicht dus.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.