T-Mobile vernieuwt abonnementenstructuur

Provider T-Mobile vernieuwt vanaf 6 december de abonnementen. Bij de Relax-abonnementen wordt dan per minuut afgerekend, terwijl de iPhone-abonnementen voortaan bij de aankoop van elke smartphone kunnen worden afgesloten.

Daarnaast gaat de prijs van de internetbundel omlaag. Terwijl nu nog een tientje per maand moet worden neergelegd voor internettoegang, gaat die prijs omlaag naar 5 euro. De Relax-abonnementen gaan werken met units, waarbij een unit staat voor een belminuut, sms of 1MB dataverkeer. Er wordt afgerekend per minuut in plaats van per seconde, zoals nu nog gebeurt, meldt persbureau ANP.

De iPhone-abonnementen van T-Mobile, waarbij bellen, sms'en en internetten vanuit een bundel gebeuren, komen beschikbaar bij aankoop van elke smartphone en heten voortaan iPlan. De bundels blijven hetzelfde en de belminuten worden per seconde afgerekend. Minister Verhagen verplichtte providers onlangs om abonnementen aan te blijven bieden waarbij per seconde wordt afgerekend.

Wat dit betreft zoekt T-Mobile de grens op; de minister wil het afrekenen per seconde niet verplicht stellen, maar heeft van providers gevraagd om in elk geval een abonnementsvorm te hebben waarbij per seconde wordt afgerekend. De iPlan-abonnementen zijn echter alleen verkrijgbaar vanaf 30 euro en in combinatie met mobiel internet. Wie geen mobiel internet wil, zit dus vast aan afrekenen per minuut.

Het afrekenen per minuut stond in de aandacht nadat consumentenprogramma Kassa daar dit najaar aandacht aan besteedde. Klanten zijn tientallen procenten duurder uit met het afrekenen per minuut, omdat een gesprek van een minuut en drie seconden wordt gerekend als twee minuten. Overigens wordt ook bij afrekenen per seconde doorgaans de eerste minuut in zijn geheel in rekening gebracht.

De nieuwe abonnementen zijn vanaf 6 december verkrijgbaar. Vanaf dat moment zijn de tarieven en voorwaarden ook op de site van T-Mobile terug te vinden.

bron T

› reageer

Tja, kon niet uitblijven. Het hele Relax gaat dus weer op de schop? Ook Sim Only en Relax Online? Ben benieuwd of 5 euro voor internet alleen voor dat abonnement geldt, of dat we straks ook voor andere tariefplannen voor 5 euro extra internet erbij kunnen nemen. Dat zou ik dan wel interessant vinden namelijk.

› reageer

Volgens mij totaal niet handig als je geen gebruik maakt van data. Ik was van plan om een Relax Sim Only te nemen (ik zit nu op een duur SSO 2006 zonder korting), ben bang dat ik maar snel voot 6 december nog een huidig Relax SO moet gaan nemen. Ik las dat de prijzen van de Relax Sim Only's met relatief lagere belbundels iets duurder gaan worden. Daarbij komend het afronden op hele minuten is een slechte zaak.

Hoe groot is de kans dat de nieuwe tarieven voor 6-dec bekend worden? Nu is het maar gokken hoe groot je winst/verlies is tussen de oude/nieuwe abo's!

› reageer

Hierbij heb je een overzicht van de wijzigingen, bron : telecompaper.com

Het Relax-aanbod van T-Mobile verandert per 6 december voor nieuwe klanten en voor bestaande abonnees die hun contract verlengen. De belangrijkste wijziging is de afrekenmethode. In plaats van de eerste minuut volledig en daarna per seconde, betaalt de Relax-klant voortaan per minuut. Het tarief voor buiten de bundel bellen is verhoogd van 25 naar 30 cent per minuut.

De prijs en de inhoud van de meeste bundels blijven ongewijzigd, maar de kleinste bundel wordt kleiner en goedkoper: in plaats van 15 euro voor 90 minuten/berichten wordt deze nu 12,50 euro voor 60 minuten/berichten. Er zijn 11 verschillende bundels oplopend van 60 (12,50 euro) en 130 (19,50 euro) tot 2000 (165,00 euro). De inhoud van de bundel is gewijzigd. Voorheen bestond de voorraad uit belminuten en sms’jes, nu kunnen er ook mms’jes en MB’s uit betaald worden en spreekt T-Mobile over eenheden.

De abonnee kan gebruik maken van mobiel internet met een snelheid van 384/64 Kbps en verbruik wordt binnen Nederland vastgesteld en naar boven afgerond op 1 MB of een veelvoud daarvan. Bij de oude Relax-abonnementen werd dit afgerond op 200 KB of een veelvoud ervan. De abonnee kan ook kiezen voor de Internet Voordeelbundel of de bundel Internet Plus. De eerste kost bij de goedkoopste bundel 9,95 euro per maand, bij de 130-, 190- en 250-variant 6,95 euro per maand en bij de overige bundels 4,95 euro per maand. De snelheid van de Internet Voordeelbundel is 1 Mbps/384 Kbps en wordt op dezelfde manier vastgesteld als de standaard internetbundel. Internet Plus kost bij alle bundels 9,95 euro per maand en heeft een snelheid van 3,6 Mbps/384 Kbps.

De unieke elementen van T-Mobile Relax, onbeperkt houdbaar beltegoed en onbeperkt mobiel internet blijven bestaan, hoewel er bij het laatste onderdeel een kanttekening gezet is. Na gebruik van 1 GB per maand bij de Internet Voordeelbundel en van 2 GB bij Internet Plus wijzigt de snelheid naar maximaal 64 Kbps up en down.

Naast het nieuwe T-Mobile Relax is ook T-Mobile Relax Sim Only vernieuwd. Hierbij zijn de bundelgroottes gewijzigd. In plaats van 11 verschillende bundels zijn er nog 9 over. Grofweg zijn de kleinere bundels (van 70 tot 450 eenheden) in prijs gestegen en de grotere bundels (van 550 tot 1500 eenheden) in prijs gedaald. De Internet Voordeelbundel kost bij een Sim Only abonnement altijd 9,95 euro per maand. T-Mobile Relax Online, de Relax-variant die via T-Mobile aanbood waarbij er kortingen waren vanwege het online bestellen, vervalt

› reageer

Het oerwoud van diverse mogelijkheden blijft maar groeien. Het is ondertussen geen maandtaak meer om alles bij te houden, maar een week- of dagtaak.

› reageer

Gedver, wat moet ik nu weer doen? Ik zit nog met een oud nummer opgescheept met het enorme beltegoed van €450. Ik mag ondertussen allang vernieuwen/verlengen. Wat is wijsheid? Nu verlengen voor een duur van 2 jaar of wachten tot 6 december en dan pas kiezen? Mijn vrouw gaat het nieuwe abonnement benutten en naar mijn verwachting ook wat surfen en e-mailen. Iemand met nuttige tips en/of adviezen?

› reageer

Het allerbelangrijkste misschien wel: blijft je beltegoed straks behouden als je verlengt met een ander type Relax? Heb je nu een Flex abonnement? Mijn gevoel zegt: nu verlengen met Relax SO. Behoud je je beltegoed en betaal je buiten je bundel wel 1 euro per MB afgerond op 20 cent naar boven, maar ik denk dat je straks door afronden op hele minuten en hele MB's naar boven stukken duurder uit zult zijn. Plus dat je misschien je 450 euro kwijt bent.
Maar nogmaals, wat heb je nu? Niet interessanter om gewoon door te laten lopen en niks te doen?

In mijn ogen is T-Mobile met deze zet ook net als de andere providers nu ook zonder ook maar een interessant tariefplan. Het huidige Relax SO kan er nog wel mee door vind ik, maar daar blijft ook weinig van over. Is iedereen die simpel en goedkoop wil bellen & smsen en eventueel internetten nu aangewezen op Ben?

› reageer

Het nieuwe Relax
Stap snel en eenvoudig over naar het nieuwe Relax. Heb je momenteel een Flex abonnement, dan neem je je Flex tegoed automatisch mee naar het nieuwe Relax abonnement. Het Flex tegoed wordt opgemaakt tegen het buiten-de-bundeltarief van het Relax abonnement van jouw keuze.
Let op: bij het overstappen worden je bundels niet automatisch meegenomen.

Dat staat op de t-mobile site. Ik heb dus flex-45 en wil over naar iets anders maar dan ook met smartphone. Sim only is geen optie.

› reageer

Dan zou je de i versie moeten nemen maar of je beltegoed daar dan weer meegaat is een 2e ding

› reageer

De kleine Relax Sim Only's worden behoorlijk wat duurder. Daarnaast kost de standaard internet variant daarbij altijd 9,95 per maand, en is deze niet voordeliger naarmate de bundel groter wordt. T-Mobile Family wordt 14,95 per maand, en wordt daarmee 5 euro per maand duurder. Door het afrekenen per minuut worden alle bundels fors duurder. De maandprijzen blijven namelijk praktisch ongewijzigd. (Relax 250 gaat 29,50 per maand kosten, tegenover 30 euro per maand voor 260 minuten nu, Relax 190 gaat 25 euro per maand kosten, Relax 130 gaat 19,50 euro per maand kosten, tegenover 20 euro per maand voor 135 minuten nu)

› reageer

en in de winkels staat nog groot aangegeven blijvend afrekenen per seconde!!

› reageer

Dat internet voortaan 5 euro kost klopt niet. OP de site staat nog steeds 9,95 per maand vermeld.

› reageer

De prijs van de internetbundel hangt af van het abonnement. Vanaf Relax 330 kost de internetbundel €4,95. Bij Relax 130 tot en met Relax 250 kost de bundel €6,95. De prijs van €9,95 geldt alleen voor Relax 60.

› reageer

JJ dat klopt niet, je betaalt voor alle relax so 9,95 voor de internetbundel

› reageer

Correct! Wat ik schreef geldt voor de 'gewone' Relax-abonnementen. Voor de sim only's betaal je altijd €9,95

› reageer

Wat mij opvalt is dat de meeste webwinkels hun abo's nog niet hebben aangepast. Vraag me af wat het gaat worden in combi met een Ipad

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.