Vanavond waterschade GSM's bij Vara's Kassa

Kijken dus!

› reageer

Het is nog terug te zien op internet. Wat bleek: T-Mobile weigert toestellen te repareren die volgens zeggen van T-Mobile waterschade hebben. Bij nader onderzoek bleken deze toestellen helemaal geen waterschade te hebben. Kortom: wederom een manco in de service en reparatieservice van T-Mobile aangetoond op TV. De klantenservice had deze klanten ook weer op een blaartrekkende manier afgescheept. Kortom: ze leren nooit van de slechte publiciteit.

› reageer

Zelfs kapotte knoppen zouden worden veroorzaakt door waterschade...

› reageer

Interessant dit. Heb hier een Nokia E72 gekregen van een kennis van 5 maanden oud. Deed het ook niet goed meer, is ook op waterschade gegooid. Mankement: Aan/uit schakelaar werken niet meer. Tevens laadt het toestel niet meer op via de normale adapter. Het contactpuntje lijkt erin geschoten. Via USB gaat het nog wel. Maargoed, hij wordt dus niet gerepareerd. Zijn hier experts die er meer over kunnen zeggen? Hier een foto wat ze geconstateerd hebben.

Foto

› reageer

Dat is overduidelijk vochtschade. Zowel de vochtindicator als de printplaat is aangetast. Wellicht hebben sommige klachten niet direct met vochtschade te maken. Het probleem is echter dat een reparatiedienst 90 dagen garantie moet geven op een telefoon, nadat deze van reparatie terugkomt. Als een aan/uit schakelaar afgebroken is, en de telefoon zit vol oxydatie, dan kan de reparatiedienst wel de aan/uit schakelaar vervangen, maar kan geen garantie geven dat de telefoon het nog 90 dagen vol houdt.

› reageer

1) Je foto linkje werkt niet. Misschien even elders hosten?
2) Wie zegt dat die foto van jouw toestel is?

› reageer

Ik heb een klein stukje gekeken. Ten eerste ik werk zelf in een telecomwinkel en geloof nooit zomaar iemand die roept écht geen vochtschade te hebben, dat beweren ze allemaal natuurlijk. Vooral het verhaal van het meisje, dat toestel eerst niet werkte en toen opeens raar begon te doen met allerlei knoppen die niet meer werken en toestel uit zichzelf dingen doet, is een typisch geval van vochtschade. Oxidatie is een reactie dat langzaam voort kan bewegen en je dus van 1x bellen in het regen van 2 maanden geleden 'opeens' na vanavond je toestel niet meer kan gebruiken omdat dan toevallig een kritiek punt is bereikt door de oxidatie.

Maar iPhone is een apart geval, hier kies je indirect zelf voor als je een iPhone koopt. De reparatie centers mogen er gewoon niks mee doen. Ze kunnen alleen zonder het toestel open te maken van buitenaf kijken of ze er vochtschade van kunnen maken (verdienen ze bakken met geld mee). Je betaald dan meestal een willekeurig bedrag tussen de €200 en €300 euro voor een refurbished iPhone (wordt verteld dat je een nieuwe krijgt).

We kunnen de providers hier wel de schuld van geven (in dit geval T-Mobile), maar de schuldige hier is Apple. Ze misbruiken hun macht, geven reparatie centra geen toestemming om te repareren en de providers kunnen er niks mee, als ze er niet mee eens zijn verkopen ze maar geen iPhone (kost heel veel klanten).

› reageer

@ Napsju: Dan moet je de foto in een andere browser openen. In Opera deed ie erg raar bij mij, gelukkig heb ik zes verschillende browsers.
@ V-Power: Er zijn reparatiediensten die wel reparaties aan de telefoon uitvoeren. Een iPhone wordt er doorgaans niet beter van. Indien een vochtindicator is uitgelopen, maar geen vochtschade/oxydatie zelf op het toestel wordt gevonden, mogen zij niet zonder meer een telefoon erop afkeuren.

› reageer

@Napsju

Ik heb het bonnummer ingetypt op de site van de reparatiedienst van KPN en daar hebben ze deze foto neergezet. Ik wil het toestel eigenlijk open gaan maken om te vergelijken inderdaad, garantie heb ik toch niet meer nu en dan kan ik bevestigen of de foto inderdaad bij het toestel hoort.

Die aan/uit schakelaar vind ik niet eens zo erg. Wel dat ik hem niet meer kan opladen met de gewone oplader. Contactje van de telefoon lijkt naar binnen geschoten. Dit is gewoon een mechanisch defect en kunnen ze toch niet wijten aan vochtschade?

Sowieso zeer slechte ervaring met reparatie van KPN. Je krijgt in de winkel je toestel retour, ze kunnen niet vertellen wat er gedaan is, bij thuiskomst blijkt dat je toestel nog steeds niet werkt en dan blijkt dat maar een dingetje onder de garantie valt. Ik snap wel dat die lui in de winkel ook niet de reparatie hebben uitgevoerd, maar het is nogal makkelijk om te zeggen van we weten van niks, dat doet een ander bedrijf voor ons.

› reageer

Het lijkt wel alsof die in zee is gevallen, met al die zandkorrels

› reageer

Die aan/uit schakelaar vind ik niet eens zo erg. Wel dat ik hem niet meer kan opladen met de gewone oplader. Contactje van de telefoon lijkt naar binnen geschoten. Dit is gewoon een mechanisch defect en kunnen ze toch niet wijten aan vochtschade?

Zie mijn reactie van gisteravond 23:18. Het mechanische defect hoeft niet door vochtschade veroorzaakt te zijn, desondanks wordt het om die reden niet gerepareerd.

› reageer

Maar er werkten ook twee lettertoetsen niet meer en die zijn wel hersteld, ondanks de vochtschade. Beetje krom dan?

Heb de telefoon net open gehad en met het blote oog ziet het er gewoon normaal uit. Ik betwijfel ten eerste of de foto van dit toestel is en ten tweede, misschien zover ingezoomed dat je vanzelf dingen gaat zien. We praten over een oppervlak van 4 bij 4 mm denk ik.

› reageer

Je kunt aan de locatie van de ic's en weerstanden toch wel zien waar het is op de printplaat?

› reageer

Jazeker, rechts in de bovenhoek bij de camera aan de voorzijde zegmaar. Dat zou misschien het probleem van de in en uitschakeltoets verklaren. Maar de aansluiting voor de oplader zit onderaan.

Ik heb ook nog een Nokia 3720 die exact dezelfde oplader heeft als de E72. Ik heb de aansluiting op het toestel goed bekeken. Mijn 3720 heeft een pinnetje in het midden, waarschijnlijk de +. De ruimte eromheen zal de - zijn, of exact andersom. De E72 heeft dit pinnetje niet meer. Dan kan je nooit goed verbonden adapter krijgen. Dan is het toch waardeloos dat je zo wordt afgeserveerd met waterschade?

Ik ga nogmaals naar KPN denk ik, misschien een andere vestiging. Zou je ook bij Nokia aan kunnen kloppen?

› reageer

4 bij 4 centimeter bedoel je? De foto is van een veel groter gebied van de printplaat dan 4 bij 4 mm. Met de toetsen heb je waarschijnlijk geluk gehad. Die doen het waarschijnlijk weer door het open- en dichtschroeven. Het afbreken van het middelste pinnetje in de oplaadaansluiting wordt vrijwel altijd veroorzaakt door het verkeerd plaatsen en verwijderen van de oplader.

Als jouw telefoon de telefoon op de foto is, dan is er overduidelijk sprake van vochtschade. Je kan nog een second opinion vragen bij een ander reparatiecentrum, of bij een Nokia Care Point. Het kan wel zijn dat je onderzoekskosten moet betalen als die de vochtschade ook constateren.

Een reparatiedienst verdient pas geld als zij een telefoon kunnen repareren. Niet gerepareerde telefoons kunnen zij geen kosten plus winst van declareren bij de fabrikant. Daar schieten ze dus niet veel mee op.

Daarnaast kan je nu fluiten naar je garantie, daar je hem opengeschroefd hebt.

› reageer

Ach, de garantie is toch al afgewezen gezien de waterschade.

Nee, het getoonde deel van de printplaat op de foto is echt een halve bij een halve centimeter, ik kan er niks meer van maken. Een heel klein deel van de rechterbovenhoek. Het lijkt inderdaad zwaar geoxideerd, maar volgens mij is het gewoon zwaar uitvergroot stof, met het blote oog kun je niks zien. Je ziet alleen wel duidelijk een rode sticker die dus verkleurd is.

Ik heb die toetsen dus ook niet zelf weer gemaakt, maar deze zijn onder garantie vervangen. Vooral dit vind ik vreemd dat ze die wel gemaakt hebben, aangezien het toestel volledig is afgekeurd. Waarom zou je dan moeite doen om iets gratis te repareren?

› reageer

Ik heb het programma niet gezien maar wel even gauw het stuk hierover op kassavara.nl gelezen. Ik heb ook de reactie van t-mobile gelezen waar ze naar linken.

Nu weet ik weer waarom ik dat programma bijna nooit kijk. Het is echt stemmingmakerij, vaak ook lekker subtiel. Kassa zegt 'T-Mobile ontkent dus dat er een structureel probleem is bij hun reparateur.' Kassa beweert dus dat het een structureel probleem is en baseert dat op 20 klachten van juni vorig jaar tot februari dit jaar.

Tsja...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.