MAASTRICHT - Detailhandelsbedrijf Macintosh verkoopt zijn telecomketen BelCompany aan telecombedrijf Vodafone. De partijen maakten dinsdag bekend dat ze hiervoor een contract hebben getekend.
Vodafone betaalt een overnameprijs van 120 miljoen euro. BelCompany heeft 176 winkels.
Daarnaast exploiteert de onderneming 34 winkels van telefoonkopen.nl. In 2010 had het bedrijf een omzet van 181,3 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro. Lees verder.
En daarmee is The Phone House nog de enige grote onafhankelijke aanbieder van mobiele telefonie in Nederland. Aparte keuze van Vodafone. Het zou raar zijn als KPN en T-Mobile de BelCompany/telefoonkopen.nl van deals voorzien die zo goed zijn dat er rechtstreeks geld loopt naar de portemonnee van concurrent Vodafone.
En daarmee is The Phone House nog de enige grote onafhankelijke aanbieder van mobiele telefonie in Nederland. Aparte keuze van Vodafone. Het zou raar zijn als KPN en T-Mobile de BelCompany/telefoonkopen.nl van deals voorzien die zo goed zijn dat er rechtstreeks geld loopt naar de portemonnee van concurrent Vodafone.
› reageeropmerkelijk dat er nog 120 miljoen euro betaald wordt voor een keten die het vooral moet hebben van fysieke winkels.
Die winkels zie ik nu toch snel verdwijnen, de waarde zit 'm vooral in de bekendheid van de naam en ik denk dat Vodafone daar een sterk internetverkoopkanaal voor zichzelf van wil maken.
En daarmee is The Phone House nog de enige grote onafhankelijke aanbieder van mobiele telefonie in Nederland.Dat dacht ik aanvankelijk ook. Minder concurrentie bij de fysieke winkels betekent ook minder aanbiedingen. Belcompany had toch altijd wel leuke aanbiedingen, dankzij de scherpe strijd met Phonehouse.
Denk echter dat het op termijn wel zal meevallen. Die fysieke winkels gaan toch allemaal op termijn verdwijnen. Je ziet nu juist dat verschillende webshops steeds meer aanbiedingen gaan doen (Typhone, GSMeasy, Castle etc.) waar zelfs de fysieke winkels niet tegenop kunnen. De een z'n dood is de ander z'n brood.
@ Rav: Typhone en GSMeasy zijn powered by The Phone House. Ik denk niet dat fysieke winkels gaan verdwijnen. Simpelweg omdat heel veel mensen nog steeds een mobiel in het echt willen zien en voelen alvorens een mobiel te kopen.
› reageerFysieke winkels zullen niet (allemaal) gaan verdwijnen, denk ik. Anders zou Vodafone er vast geen 120 miljoen voor over hebben...
Maar steeds meer klanten kopen inderdaad via de webshop. En de fysieke winkel zal dan maar moeten aantonen waarom het terecht is dat je in de winkel meer betaalt.
Betere service, toestel twee weken op proef, de winkel regelt het aanvragen van een abo, etc. En de klant bepaalt of 'ie dat er voor over heeft.
Toch vreemd om de winkels waar ik ooit gewerkt heb of te zien verdwijnen (T4Telecom) of te zien worden overgenomen (Belcomoany) door een operator :-( en wat ik mijn afvraag wat gebeurd er met Belcompany Belgie?? Wordt die overgenomen door Proximus of ?? Nee het is duidelijk de tijd van concurrentie is voorbij waar zijn de good old days
Belcompany winkels in Belgie zijn geen eigendom meer van de Macintosh Retail sinds 2009 al: http://tweakers.net/nieuws/60939/telenet-neemt-belcompany-belgie-over.html
› reageerVodafone mag BelCompany overnemen
MAASTRICHT - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de verkoop van telecomketen BelCompany door detailhandelsbedrijf Macintosh aan Vodafone goedgekeurd.
Dat hebben Macintosh en de NMa maandag bekendgemaakt.
De verkoop mag doorgaan onder voorwaarde dat Vodafone vanaf volgend jaar via zijn eigen winkels of de ketens van BelCompany geen telefoonabonnementen aanbiedt van concurrenten KPN en T-Mobile. Vodafone mag verder zijn eigen abonnementen niet aanbieden via de winkels van KPN en T-Mobile.
De NMa stelt deze voorwaarden om te voorkomen dat Vodafone, KPN en T-Mobile via hun winkels de mogelijkheid krijgen hun commerciƫle beleid op elkaar af te stemmen.
''Uiteindelijk wordt de consument daarvan de dupe omdat hij te veel zal betalen'', zei bestuurslid Henk Don van de NMa. ''Er vindt dan immers minder concurrentie plaats en dat willen wij via deze voorwaarden voorkomen.''
bron:nu.nl
Uh dus Vodafone betaalt 120 miljoen om alleen de locaties over te nemen en er gaan dan heel wat winkels dicht? Meer afzetpunten voor Vodafone en voor KPN en T-mobile minder?
Meestal doen ze zoiets om te voorkomen dat een andere ( meestal buitenlandse) partij een voet tussen de deur krijgt. Uiteindelijk drijft het de prijzen op of blijven de prijzen te hoog.
Een paar jaar geleden was bellen en internetten in Finland (vergeleken met andere Europese landen) erg goedkoop.
http://finlandsite.nl/finlandsite/finland/cms/news.php?extend.3703.3
Hele interessante ontwikkeling. Dit is feitelijk de dood van de Bel Company, want dit zal ongetwijfeld niet de wens van Vodafone zijn geweest. Ik ben benieuwd naar de gevolgen hiervan. Weet iemand of de ondernemingsraden van beide organisaties al instemming hebben gegeven?
› reageerMeestal doen ze zoiets om te voorkomen dat een andere ( meestal buitenlandse) partij een voet tussen de deur krijgt. Uiteindelijk drijft het de prijzen op of blijven de prijzen te hoog.
Een paar jaar geleden was bellen en internetten in Finland (vergeleken met andere Europese landen) erg goedkoop.
http://finlandsite.nl/finlandsite/finland/cms/news.php?extend.3703.3
Ehhh snap je redenering niet zo. Welke andere partij, en met ze bedoel je de NMA?? Lijkt mij dat anders Vodafone via Belcompany dan zou weten wat bonus en werkwijze en dergelijke zou zijn van TM en KPN en dat ze daarmee dan hun beleid zouden aanpassen. Maar volgens mij kunnen ze dat makkelijk van een 'bevriend' dealer krijgen....
En het stukje in Finland is dat het nu duurder is geworden???
"Uiteindelijk wordt de consument daarvan de dupe omdat hij te veel zal betalen'', zei bestuurslid Henk Don van de NMa. ''Er vindt dan immers minder concurrentie plaats en dat willen wij via deze voorwaarden voorkomen.''
Wat een vreemde beredenering, op deze manier is er evengoed minder concurrentie, niet tussen de providers, maar tussen de winkels. I.v.m. gedoe bij het opsturen van een defecte telefoon, gaan veel, vooral oudere, mensen liever naar een "echte" winkel, i.p.v. een online shop. Wanneer na TforTelecom ook BelCompany verdwijnt, is van de grote landelijke ketens alleen nog The Phone House over. Hoezo concurrentie ?
Ik denk dat de winkels van Belcompany uiteindelijk zullen gaan verdwijnen. Dat worden Vodafoneshops. Kan me niet voorstellen dat de huidige formule nog jaren zal blijven bestaan.
Wel lachen hoe de NMa redeneert: 'Vodafone mag geen abonnementen van KPN en T-Mobile aanbieden in de over te nemen winkels'. Alsof Vodafone dat van plan was
Ze doen deze overname gewoon om meer directe verkoop te realiseren, wat weer financieel voordelig is voor hen. Beetje strategische zet dus.
Vodafone heeft dit besluit genomen om zich te versterken in het straat/winkel beeld van Nederland. We kunnen naar de situatie kijken van een t4telecom na de overname van kpn. Deze situatie is alleen niet geheel lineair te trekken met vof en belco, maar gedachtegang is uiteraard het zelfde. T4telecom was reeds in zwaar weer beland, kpn heeft de toko overgenomen en besloten dat er meer rendement uit de locaties gehaald kan worden door deze hi winkels te maken.
Deze overname heeft destijds het winkel/straat beeld bepaald dat er meer kpn te zien en te verkrijgen viel. Uiteraard een slap in het gezicht van de andere providers, voornamelijk vof. Het uitrollen van 100 nieuwe winkels om het beeld weer in balance te krijgen, of 100 winkels van een belco overnemen, inc de know-how, inkoop expertise en personeel is vele malen goedkoper dan 100 nieuwe van de grond af te bouwen winkels.
Uiteraard zullen er winkels dicht gaan, van belco & telefoon.nl. Maar 120mil voor de locaties, personeel, know-how, Inkoop, logistiek en toestelassortiment is dit een zeer leuke prijs.
Het is ook zo, dat een belco anders naar de markt kijkt dan de standaard vof winkels. Dit kan ook veranderingen voor de vof winkels inhouden mbt hoe zij de service aanbieden, welke service zij kunnen aanbieden en een verbetering van de service. Daarbij was/is de belco qua inkoop altijd al sneller, en naar mijn gevoel, qua nieuwe toestellen maar voornamelijk beter bevoorraad. beter bevoorraad kan ook zijn dat toestel circulatie binnen de vof winkels hoger ligt dan de belco... maar dit is giswerk voor mij.
Ben ik de enige die het opvalt dat er op zowel de website als ook in de laatste folder met geen mogelijkheid nog iets is terug te vinden van T-mobile?
Het dus nu al einde verhaal (schijnbare) onafhankelijkheid.