AMSTERDAM – Per 1 juni stopt KPN met de dienst MobielTV waarmee gebruikers televisie kunnen kijken op mobiele telefoons.
Dat maakt de provider woensdag bekend.
MobielTV via de zogenaamde DVB-H techniek werd in mei 2008 geïntroduceerd. Bij deze techniek worden live tv-signalen verspreid via het netwerk voor digital ethertelevisie.
Toestellen
Bij de lancering werden drie toestellen gelanceerd die de techniek ondersteunen. Een Samsug-, LG- en Nokiatoestel. Door het gebrek aan nieuwe toestellen en het teruglopende aantal gebruikers trekt KPN de stekker uit het project.
“DVB-H is uiteindelijk niet de wereldwijde standaard geworden voor mobiele televisie”, schrijft de provider.
Gebruikers
Op het hoogtepunt had de dienst 40.000 gebruikers die gemiddeld negen minuten per dag live televisie op hun mobiel keken. Nu zijn er nog zo’n 20.000 klanten over die de komende dagen per brief worden geïnformeerd.
“De frequenties die nu voor MobielTV worden gebruikt, worden straks ingezet voor nieuwe zenders via Digitenne.”
Mobiele televisie
“KPN blijft onverminderd geloven in de krachtige combinatie van televisieprogramma’s, films en video en het mobiele toestel. Dankzij de opkomst van geavanceerde smartphones en snelle verbindingen kijken mensen steeds meer video's op hun mobiele telefoon.”
“Dat gebeurt dan echter ‘on demand’ via mobiel internet. Alle voorspellingen wijzen erop dat de rol van video in onze online media consumptie zal blijven toenemen", besluit de provider.
Op termijn wil KPN naast ‘on demand’-content ook live tv aanbieden via mobiel breedband.
Bron: NU.nl
Wij hebben de LG KB620 in de zomer van 2009 aangeschaft als prepaid voor de leuke prijs van 69,- euro (Zonnesteekweken), met 10 euro beltegoed
Klein telefoontje met (helaas) ook een vrij klein scherm, maar wel haarscherp beeld en, waarschijnlijk door de externe teleskoopantenne, goede ontvangst, beter, dan de Nokia N96.
Net als bij de abo's was er twee jaar gratis MobielTV bij dit prepaid pakketje, dus tot 't einde van deze dienst, naar nu blijkt.
Heb ook zo een LG toestelletje vraag me af of de vrije zenders ned 1 2 en 3 straks nog wel te ontvagen zijn ? Of is DVB-H een andere techniek dan DVB-T ? Iemand die dit weet?
› reageerZover ik weet, zal dat (helaas) waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
› reageerNee, het is helaas niet mogelijk, want:
DVB-H = MPEG 4
DVB-T = MPEG 2
DVB-T kan namelijk (nog) geen MPEG 4 aan, die frequentie wordt aan DVB-T toegevoegd om het met BBC1 en BBC2 uit te breiden.
Een voordeel van MPEG 4 op DVB-T zou bijvoorbeeld HDTV zijn, want door de compressie kan er veel meer data over de ether heen. KPN heeft al aangegeven dat niet te willen i.v.m. dat ze liever zien dat je op Interactieve TV van KPN over gaat, voor TV op je telefoon kan je dan gaan streamen, dus veel data verbruik.
In diverse landen in Europa zijn ze wel bezig met MPEG 4 op DVB-T, maar of DVB-H dat ook aan kan weet ik niet.
Er zijn dacht ik ook telefoons die DVB-T aan kunnen, maar volgens mij is dat vooral namaak uit China. Als het in Nederland werkt, dan kan je enkel de publieke omroepen ontvangen, want die zijn niet gecodeerd.
In Duitsland is de LG ook te koop in DVB T uitvoering. Even Googlen en je komt aardig wat telecomwinkels tegen die 'm te koop aanbieden. Ik heb er eentje en hij werkt perfect op Digitenne met Nederland 1,2,3 en de regionale TV-kanalen. Het batterijverbruik bij DVB Tis wel stukken hoger. Op een volle batterij kun je iets meer dan 2 uur TV-kijken, terwijl je met hetzelfde toestel bij DVB H minimaal 5 uur haalt.
› reageerBedankt voor de antwoorden wel waardeloos dat KPN geen HDTV via digitenne gaat leveren want digitale tv van KPN kan ik niet ontvangen met de postcode chek. (te weinig downloadsnelheid in het dorp waar ik woon). Om over de kabel maar te zwijgen want die is om te janken zo slecht. Misschien dat de schotel nog een optie is.
› reageerMet een schotel voor de Nederlandse zenders, kom je bij Canaldigitaal uit waar je een abonnement voor nodig hebt. De publieke zenders weer niet,. maar die wel achter een codering waar je ondanks dat het gratis is, wel een kaart en activeringskosten moet betalen.
ECHTER:
Verschillende zenders op verschillende satellieten, zenden volgens verschillende normen uit. Als je nu een satelliet tuner wilt kopen, dan kan je het beste voor een HDTV ontvanger gaan met minstens ontvangst van Astra 1 en Astra 3. De Astra 2 is ook een aanrader met half om half veel ongecodeerde Engelse zenders, bij dat type schotel krijg je de Hotbird er meestal ook bij.
MAAR:
Een HDTV decoder kan zowel MPEG 2 en MPEG 4 aan, maar Canaldigitaal geeft geen volledig HDTV signalen door.
HDTV is 1080p
HD ready is 720p
Canaldigitaal gebruikt 720p, dus de HD ready variant die slechter is dan HDTV.
Veel buitenlandse zenders die vrij te ontvangen zijn gebruiken vaak weer wel 1080p.
720p is wel scherper dan DVB-T en minder storingsgevoelig.
In Nederland zit veel achter de decoder, in het buitenland is dat vaak anders geregeld, maar niet altijd.
In het buitenland is DVB-T ook op telefoons veel populairder, want veel is vrij te ontvangen.
DVB-H is een flop geworden, maar dat is ook niet zo verwonderlijk. Vrijwel niemand nam een abonnement, wel als het 2 jarig gratis werd aangeboden, maar dat loopt straks af en wordt het opgeheven.
Voordeel van DVB-H is reizen zonder overstap van frequentie en minder storingsgevoelig. Het nadeel is het beperkte keuze pakket en kleine beeldscherm omdat er een lagere resolutie wordt gebruikt.
Voor DVB-T is het hier bovenstaande precies andersom.