VodafoneNummerbehoud annuleren

Ik heb nummerbehoud aangevraagd bij Vodafone, maar daar spijt van. Nu blijkt dat je bij prepaid nummerbehoud niet meer kan annuleren. Vodafone voert deze gewoon door en dat is over ongeveer 7 dagen. Waarom is annuleren bij vodafone niet mogelijk en mag dat wettelijk gezien ?

› reageer

Waar kom je vandaan?
Zij kunnen de aanvraag nummerbehoud (normaal gesproken) altijd annuleren. Als je het tenminste 1 werkdag voor portering aangeeft.

› reageer

Vodafone werkt niet met tijdelijke nummers. Als een nummerbehoudsaanvraag eenmaal goedgekeurd is, dan zou het annuleren van nummerbehoud betekenen dat de hele aanvraag geannuleerd wordt. Dit is ook de reden dat je bij Vodafone pas je toestel krijgt zodra het nummerbehoud is goedgekeurd.

En natuurlijk mag dat wettelijk. Jij hebt je handtekening gezet en Vodafone gemachtigd jouw nummer over te zetten naar het abonnement toe. Het annuleren van nummerbehoud zou in strijd met je contract zijn.

› reageer

Waar kom je vandaan?
Zij kunnen de aanvraag nummerbehoud (normaal gesproken) altijd annuleren. Als je het tenminste 1 werkdag voor portering aangeeft.

Ik kom gewoon uit Nederland, hoor ! Ik heb op de site van vodafone gezocht en daar stond op dat annuleren niet mogelijk was.

Vodafone werkt niet met tijdelijke nummers. Als een nummerbehoudsaanvraag eenmaal goedgekeurd is, dan zou het annuleren van nummerbehoud betekenen dat de hele aanvraag geannuleerd wordt. Dit is ook de reden dat je bij Vodafone pas je toestel krijgt zodra het nummerbehoud is goedgekeurd.

En natuurlijk mag dat wettelijk. Jij hebt je handtekening gezet en Vodafone gemachtigd jouw nummer over te zetten naar het abonnement toe. Het annuleren van nummerbehoud zou in strijd met je contract zijn.

Nou... het gaat om prepaid en de aanvraag is online ingedient zonder dat ik een bevestiging heb gehad. Vandaag nog steeds geen nummerbehoud, dus het lijkt erop dat vodafone de aanvraag kwijt is. Ik blij, er valt dus niks te annuleren.

› reageer

Ik bedoel natuurlijk van welke provider je vandaan komt? ;P
Je kan hier de status bekijken van nummerbehoud naar Vodafone: http://www.vodafone.nl/statusnb/

› reageer

Ik bedoel natuurlijk van welke provider je vandaan komt? ;P
Je kan hier de status bekijken van nummerbehoud naar Vodafone: http://www.vodafone.nl/statusnb/

Ik had het anders gelezen, meer in de trant van..... waar kom je vandaan, oftewel.... wel achterlijk land heeft geen annuleringsmogelijkheid met nummerbehoud. Ik zie dat er voor vodafone ook een sms verzonden moet zijn voor nummerbehoud naar het mee te nemen nummer. Dat is ook niet verzonden, dus denk dat het allemaal goed gaat. Ik kom van T-Mobile (prepaid) die er nogal aktie's op na houden die uiteindelijk niet blijken te werken. O.a. 3 maanden internet voor maximaal 10 euro per maand. Na afloop ben je gewoon veel meer geld kwijt. Ik al 20 euro in een week tijd. Dus die 10 euro per maand max. werkt niet en max. 2,50 euro per dag werkt ook niet. reden om weg te gaan na herhaaldelijke kontakten met klantenservice die het wel toegeven, teveel kosten terug storten, maar er niks aan doen dan blijven adventeren.

› reageer

Lange tijd geleden dat ik hier ben ingelogd, maar heb zelf ook wel een soortgelijk probleem met Vodafone.

Kort gezegd komt het erop neer dat ik mijn bestelling in hun online webwinkel met nummerbehoud telefonisch had geannuleerd omdat de afleverafspraak van mijn simkaart en toestel tot twee maal toe niet werd nagekomen. Vervolgens is toch zonder dat ik dus ook maar iets heb ondertekend mijn vertrouwde nummer afgepakt op de datum dat het abonnement oorspronkelijk in zou gaan. T-Mobile heeft toen geprobeerd mijn nummer terug te krijgen maar om de 1 of andere reden lukte dit niet waardoor ik in de eerste instantie heel kwaad op hen werd. Vervolgens kreeg ik een paar dagen later een welkomstmail van Vodafone waardoor het ineens duidelijk werd dat ik zonder dat ik dus ook maar iets heb ondertekend ze toch gewoon een abonnement hebben gestart en mijn nummer daarop gezet. Hier 2 keer over gebeld, waarvan vrijdag de laatste keer, deze persoon zou de zaak laten escaleren en proberen het abonnement te stoppen en het nummer op een prepaidkaart te zetten. Ik ben nu nog in afwachting of dit nu wel gaat lukken. Om mijn klacht duidelijk te maken hierover ook een behoorlijk boze brief naar Vodafone er achteraan gestuurd maar wat ik me afvraag, zijn er meer van dit soort gevallen bekend? Het lijkt me toch dat dit alle regels te buiten gaat, zeker omdat er nooit iets is ondertekend dus ik vraag me ook af, kan dit zomaar?

› reageer

@ Sjammie,

Gedeeltelijk kan ik mee gaan met je redenatie... Niks ondertekend is dus ook geen contract. Maar helaas gaat dit dus niet op wanneer jij online of telefonisch iets afsluit natuurlijk.

"Ik heb niks ondertekend dus ook geen contract", komt bij mij over als; Lekker makkelijk proberen te zijn, en sturen naar; Ik bestel anno 2011 maar als het niet gaat zoals ik wens dan stuur op aan op een stukje papier.

Uiteraard zeer vervelend dat de leveringen mislukt zijn, en uiteraard geen goede dienstverlening waarmee je geconfronteerd wilt worden wanneer je start bij een nieuwe provider. Feit blijft wel, dat je de aanvraag gedaan hebt, dus nummer behoud gaat altijd door. Why? Simpel omdat, alle 3 de providers heerlijk achterhaald werken want 1maal nummerbehoud aangevraagd kan een nummerbehoud niet zomaar stop gezet worden. Wanneer jij, binnen de wettelijke termijn van 'kopen op afstand' je contract annuleert dien jij wel als consument zorg te dragen dat het nummer weer terug geporteerd wordt naar de provider van jou keuze. Dat kan aardige problemen geven btw...

Hoe krom het ook is, je moet binnen 2 weken je contract annuleren en proberen je 06 op een pp te zetten. Een andere provider kan geen nummerbehoud aanvragen omdat officieel nog een contract hebt.

Kan dit zomaar? Want voor een contract is geen krabbel meer nodig, ten gunste van makkelijk bestellen (online/telefonisch) omdat wij als consument (algemeen) dit gemak willen, ook jij want je hebt het ook zo bestelt.

› reageer

@Preston82: in theorie heb je gelijk. Het gaat om een stukje bewijslast. Zelf heb ik ooit een Vodafone SO aangesloten via internet, lag na een dag of wat de simkaart in de brievenbus. Nooit iets getekend. De rechtsgeldigheid van de overeenkomst kan, mits deze betwist wordt, Vodafone in een behoorlijk lastig parket brengen.

Overigens sluit ik me volledig aan bij je uitleg van de praktijk. Maar dan moeten de providers wel alle facetten op orde hebben, dus ook de levering van de beloofde randapparatuur.

› reageer

@preston82:

Ik weet niet of het helemaal duidelijk was maar het was een bestelling die ik had geannuleerd nog ruim voor het abonnement officieel in zou gaan, wat Vodafone zelf eerder bevestigde per e-mail en waarvan ze bij navragen ook per het volgende lieten weten

We hebben uw annulering ontvangen en verwerkt. Hierdoor zal uw mobiele nummer automatisch vrijgegeven worden en bij uw oude provider blijven. Uw abonnement zal bij hen blijven doorlopen totdat u zelf een annulering van uw abonnement indient of bij een andere provider een order plaatst met verzoek tot nummerbehoud.

Lijkt me toch vrij duidelijk. Een annulering betekent ook gewoon dat je het abonnement niet meer wilt hebben en alles wat daarmee gemoeid is. Het enige wat ze echter gecanceld lijken te hebben is het toestel want daarvan heb ik het geld dan wel teruggehad. Hoop overigens niet dat ze het nu wagen om geld af te gaan schrijven.

Punt blijft ook nog wel dat ik ook na mijn laatste telefoontje niks meer heb gehoord over het eventueel op een prepaidsim zetten van mijn nummer want dit wil ik gewoon niet kwijt zijn na bijna 9 jaar. Dan vraag ik me toch af hoe lastig het kan zijn want als ze willen zouden ze toch met een paar drukken op de knop het abonnement moeten kunnen stoppen en het nummer op een prepaidsim zetten lijkt mij.

› reageer

@Pinokkio, Je bestelling is indirect/direct het contract. Gewenst abo, die jij wenst en afgesloten hebt ontvang je. Bewijslast is aanwezig, zie bestelling. Een contract krijg je om als consument en/of provider aan te kunnen tonen dat jij gekregen hebt wat je wenste. Vooral in winkels, zodat de adviseur alles juist aangesloten heeft jij dit controleert en daardoor je krabbel zet. Bestelling via het net, is dus je bestelling het contract. Je maakt het zelf stap 1, controleert het in stap 2 en stap 3 is dus de bestelling doorzetten. Bewijslast is zeer 1voudig, we houden telefonisch even buiten beschouwing voor het gemak.

@Sjammie
Was wel duidelijk hoe en wat jij zei maar maar maar blijft het een onderneming die vrij vervelend kan zijn. Of dat nu bij kpn, vodafone of tmobile... Portering weer terug plaatsen naar de oude provider zijn lastig en zullen niet binnen onafzienbare tijd makkelijker worden. Verder vind ik het mailtje apart van vodafone en is zeker niet de gangbare weg binnen vodafone. Dan heb jij gelukkig heb je het zwart-op-wit, want nogmaals... Het kan een aarde kluf zijn dit zaakje. Het inwerking zetten van nummer behoudt, zegt niet dat er maar op een paar knopjes gedrukt wordt en dat dan alles maar even stopt en alles weer terug bij af en het oude is.

Is dat de aanvraag gedaan is --> goedkeuring binnen --> betekend niet dat het makkelijk terug te plaatsen naar de oude provider is. Is de samenwerking tussen oude - new - oude provider, en dat werkt niet altijd even soepel helaas.

Op een paar knopjes drukken en op een PPsim, tja dat dan weer wel, alleen zou ik telefonisch het nooit zo zeggen.

Wanneer het via de klantenservice totaal niet lukt, of ze begrijpen het niet (helaas helaas komt het voor), ga dan aub met spoed naar een shop... koop een pp sim (7,50) en vraag de oh vriendelijke adviseur, via ds support of zij de 06 kunnen porteren van Abo naar PP. Dan weet je waar je aan toe bent, hoe lang het duurt enz enz enz. Als adviseur in de shop kan hij helemaal niks (blijft een klanten service), maar laat de ds-support naar de memo's kijken en vragen of zij het in orde kunnen maken omdat jij van de KS een beetje moe wordt.

› reageer

@Preston: tuurlijk, tot het moment dat ik via uinternet voor jou een paar mooie sim-only abonnementen bestel ... En dat bedoel ik met bewijslast

› reageer

@pinokkio Whaha, ja zo ken ik er ook nog wel een aantal uiteraard. Maar bij levering van iets, zit altijd zo'n mooi vodje met wat je bestelt hebt ut contract ;-) en daarnaast als nieuwe klant dien je ook altijd (aan deur) je te legitimeren + 1 cent te pinnen....

Natuurlijk kan iedereen iemand anders kloten mbt afsluiten van contracten, op naam van, dwang, lege BV's, neurotische drang naar telefoon sparen enz enz enz. Been there and done that.

Natuurlijk moet een provider documentatie kunnen neerleggen wanneer daarom, rechtelijk of niet, naar gevraagd wordt. Contract, 1cent bewijs, legitimatie, voice bestelling...

Maar dit alles gaat gewoon niet op als ik het hierboven lees. Je kan als consument niet gewoon zeggen; 'niks ondertekend = geen contract'. Dat is gewoon larie, want het is best jaar 80tig denkwijze mbt het rechtsgeldigheid van een contract als je denkt dat er een krabbel op dient te staan.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.