Mogelijke overstap Budgetphone

Zoals misschien wel bekend maak ik zelf gebruik van Budgetphone prepaid voor inkomend verkeer op een Gigaset C610 IP basisstation met SL37H handset. Prima ervaringen daarmee. Toen ik nog thuiswoonde hadden we dat ook al, daar op een A580 IP en ook deze werkt uitstekend.

De ouders van mijn vriendin hebben op dit moment een ISDN2 lijn met een Quattrovox V centrale met 3 nummers in gebruik. Een nummer prive, een nummer zakelijk welke na 4 keer over gaan doorgeschakeld wordt naar een 06 nummer en een nummer voor de fax. De meeste kosten hierbij zitten in het doorschakelen, maar sowieso mogen deze kosten wel wat lager komen te liggen.

Wat ik in gedachten had:

Optie 1:
De meest veilige optie om wellicht te beginnen. Er is een ADSL verbinding van HetNet aanwezig. Ik vervang het modem door een Fritzbox 7170, welke voor een paar tientjes op Marktplaats verkrijgbaar is. Daar kan ik gewoon de bestaande ISDN lijn op aansluiten voor inkomend verkeer. Uitgaand verkeer kan via een Betamax client, eventueel faxverkeer gewoon via ISDN. Het is mogelijk om de Quattrovox te handhaven, maar elk nummer op een analoge poort kan natuurlijk ook van de Fritzbox, het zijn er immers maar drie. Wat dan handig is, is om de doorschakeling op de Fritzbox te laten plaatsvinden, van ISDN via VoIP naar 06. Iemand die ervaring heeft met zo'n constructie en of dit goed werkt?

Optie 2:
Alledrie de nummers porteren naar Budgetphone, prive nummer wordt een postpaid abonnement met 500 min naar mobiel en 1000 naar vast. Andere 2 nummers naar mobiel. Al het uitgaand verkeer gaat via prive nummer, niet heel erg dat dit een uitgaand nummer is. Echter, gaat het faxen goed via Budgetphone op een Fritzbox? Werkt Budgetphone sowieso goed op een Fritzbox?

Optie 3:
Iets heel anders? Jullie ideeën? Ik ben benieuwd!

› reageer

Fax gaat niet altijd goed via VoIP. De maximale bitrate is 9600 boud met daarbij de foutcorrectie uit, anders gaat het niet werken. Budgetphone werkt niet met een zogenaamd T38 protocol dus kortom niet de optimale manier voor je fax berichten.

De eerste optie spreekt mij het meeste aan. Ook omdat je dan de faxlijn kan laten bestaan.

Maar misschien is dit nog een betere oplossing:
- Vraag een nieuwe lijn aan bij KPN (analoog) en porteer hier je faxnummer naartoe.
- De overige nummers porteer je naar budgetphone. Hierbij zorg je er voor dat uitgaand via betamax verloopt en inkomende gesprekken via budgetphone. Dit is de meest voordelige manier. Zie tarieven betamax mobiel http://progx.ch/home-voip-prixbetamax-3-1-1.html . Voor 2 lijnen kun je gemakkelijk met een sipura pap2 gebruiken met 2 FXS poorten http://www.ebay.nl/itm/UNLOCKED-Linksys-PAP2-VOIP-SIP-ATA-Phone-Adapter-PAP2-/251007447560

Je kunt via http://www.mijnvoipcentrale.nl dit eventueel regelen. Zodat je de inkomende en uitgaande gesprekken goed kan routeren. Het callerid wordt meegeven aan betamax (als je deze callerids registreert).

Hopelijk heb je hier wat aan!

› reageer

De eerste optie plus al de ISDN nummers porteren naar Budgetphone kan ik je aanraden!

Let wel dat je een ISDN Fritz!box (annex B) nodig hebt, kan ook een spotgoedkope zijn via ebay uit Duitsland (in DE is alles Annex B). Nadat je ISDN zegmaar onder je ADSL-verbinding vandaag hebt geschoefd blijft het internet een ISDN (annex B) signaal.

Faxen kan moeilijk gaan over VoIP, maar op deze manier ben je veruit het voordeligst uit.
Faxen verzenden lukt bij mij meestal wel via Voipbuster(-klonen) Als je Faxen makkelijk en veel voordeliger dan een analoge of ISDN-lijn wilt ontvangen kun je kiezen voor: Budgetphone Fax2Mail voor € 34,50/jaar al je Faxen in je mailbox.

Het gebruiken van een Fritz!box kan ik je echt aanraden,
ook omdat het daarbij eenvoudig is met de voordeligste VoIP provider door te schakelen naar Mobiel zie: http://hanstel.nl/index.php?menu=rates&idlc=399179

@jongerenchaos
Van ISDN terug naar Analoog is een dure grap voor een Fax-lijn, alleen voor het omzetten vraagt KPN al ruim € 70. Daarnaast kan je dan slechts een nummer behouden van je 4 ISDN-nummers. Dus echt praktisch is dat ook niet.
Wat je wel kan doen voor bijv. een Alarm installatie is nadat je alles over hebt gezet op VoIP weer een analoge lijn aanvragen voor de alarmcentrale.

Verder vraag ik me af wat het voordeel is van een Linksys PAP2 boven een Fritz!box?
Met een Fritz!!box heb je diensten als MijnVoipcentrale of Sipsorcery niet nodig.
MijnVoipcentrale werkt gratis na 500 minuten niet meer en je moet eens om de zoveeltijd inloggen om het actief te houden.
www.Sipsorcery.com is wat dat betreft veel geavanceerder m.i. en onbeperkt nadat je $ 35 per jaar betaald. Ik heb nog enkele gratis accounts toen ze net begonnen vanuit mysipswitch

› reageer

Ik heb een gratis faxmail nummer van KPN voor inkomende faxen.
Uitgaande faxen deed ik via betamax, en heb ik niet echt problemen mee gehad.
(gebruik nu geen fax meer)

De fritzbox heb ik geen ervaring mee, maar een pap2 en een spa3000 werken prima.

Als goed alternatief voor mijnvoipcentrale en sipsorcery gebruik ik
liberailvoip.it. Dat is een gratis pbx met veel mogelijkheden.

succes!

› reageer

Ik hoor ook wisselende verhalen over faxen en voip. maar wat je volgnes mij het geste kan doen is eens proberen de fax aan een budgetphonenummer te hangen en te zien of je een fax kan laten binnenkomen/verzenden. De fritzbox is wel een van de beste ook qua audiodecoding en ruisonderdrukking dus eens proberen kan geen kwaad. Ik denk alleen niet dat je betamax nodig hebt. budgetphoen biedt zlef voor 12,50 een pakket met gratis bellen naar vast en mobiel(wel een gelimiteerd aantal minuten maar toch zeer interessant), daarmee bereik je ook gelijk de goedkoopste doorschakeling naar dat mobiele nummer. ik zou de isdn weg doen, kost alleen maar veel geld qua abonnement.

› reageer

Ik denk dat het twee stappen gaan worden.

Het Speedtouch ADSL modem, de Sitecom WLAN router en de Quattrovox vervangen door een Fritzbox 7170 Annex B. Die zijn op Marktplaats een euro of 25-30. Inkomend de ISDN lijn nog even behouden en uitgaand via Betamax, ook met de fax. Dan een tijdje uitproberen of dit goed gaat. Zo ja, eventueel alsnog de drie nummers porteren naar Budgetphone, waarvan 2 prepaid en 1 dat abonnement van vast en mobiel met nagenoeg onbeperkt bellen. Werkt het niet goed het faxen of bellen of doorschakelen, kan je altijd nog terugvallen op ISDN.

Iedereen bedankt voor de tips, ga er eens mee aan de slag en laat wel weten hoe het gaat.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.