Overnemen geleasde toestel

Hi,

Hi en Telfort zijn overgestapt op geleasde toestellen. Maw toestellen zijn dus gehuurd.

Wat zijn de consequenties hiervoor? Ik wilde een toestel overnemen van een ander persoon toen ik realiseerde dat het eigenlijk een geleasde toetel betrof? Online worden veel van deze toestellen op MP etc verkocht. Maar het zijn eigenlijk dus geleasde toestellen.

Mijn vraag is...ben ik eigenaar geworden als ik een geleasde toestel overneem?
En als ik het doe en de toestel wordt niet afgelost aan het einde van de periode....kan de provider de toestel onbruikbaar maken/locken? Of van mij opeisen?

› reageer

Een geleaset toestel blijft eigendom van de provider. Die mag je dus niet zomaar verkopen. De contractant moet het toestel aan het einde van het contract binnen een bepaalde termijn retourneren. Gebeurt dat niet, dan wordt de restwaarde van het toestel plus een eventuele boete in rekening gebracht. Niet echt slim dus. Als ik jou was zou ik dan ook geen geleaset toestel overnemen. Juridisch gezien zit je misschien niet eens fout, omdat je te goeder trouw iets overneemt, maar dan nog. Zou geen zin hebben in mogelijk gezeik.
Theoretisch zouden ze het toestel ook kunnen blokkeren op IMEI.

› reageer

niet doen, hij is niet de eigenaar en jij kan het weten via je informatieplicht
de provider kan het toestel terugvorderen of blokkeren op imei

› reageer

Ik zou eens letterlijk de lease voorwaarden er op na lezen. Volgens mij is de leaser verplicht de overnamesom aan het einde te betalen, en kan het geen kwaad als je een dergelijk toestel overkoopt. Houd er wel rekening mee dat de telefoons verkregen kunnen zijn door fraude of door het onder druk zetten van mensen om abonnementen af te sluiten. Zeker als het dure toestellen betreffen die voor een hele lage prijs weggaan en nieuw in doos zijn. In dat geval ben je mogelijk heler en kan je getraceerd worden door het imei nummer. Dat staat trouwens los van het leasen, maar geldt in het algemeen bij dure telefoons nieuw in doos. Het risico bij geleasde toestellen is wel groter, doordat er geen eenmalige bijbetaling aan bet begin van het abonnement zit.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.