Onbeperkt internet?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw abonnement, maar het lijkt er op dat telefoonmaatschappijen geen onbeperkt internet meer aanbieden? (vuile geldwolven)

Klopt dit?

Zijn er nog abonnementen waar je gewoon een fixed fee betaald voor onbeperkt internet? Het maakt me (denk ik) niet uit dat het langzamer wordt na een bepaalde limiet... als er er maar niet ineens voor moet betalen.

Bedankt!

› reageer

Best bijzonder...
Je bent op zoek naar een provider die onbeperkt internet aanbiedt. En je had het best bij die simpele vraag kunnen laten. Duidelijk genoeg.

Maar als je in je aller-, állereerste bericht hier op TV woorden gebruikt als "vuile geldwolven" en "asociaal", dan móet er wel iets verschrikkelijk oneerlijks gebeurd zijn. Zo niet, dan moet je misschien eens achter je oren krabben en bedenken wíe of wát er nou precies een asociale indruk maakt.

› reageer

Gelukkig bestaat er geen echt onbeperkt internet meer. Het netwerk van met name T-Mobile werd zo cranky van de continue overbelasting, doordat een zeer kleine groep asociaal misbruik maakte van onbeperkt internet (tot 500 GB per maand!), dat nu meer mensen een stabiele internetervaring hebben. Daarnaast is het helemaal terecht dat deze mensen meer betalen!

Denk bijv. aan de stadsverwarming. Dan betaal je voor de ouderen die standaard tot 25 graden stoken. Ik ben blij dat ik per kubieke meter gas betaal voor mezelf, zodat ik alle besparingen bij mezelf kan zoeken.

› reageer

Ik vraag me weleens af of de mensen die vinden dat providers geen onbeperkt internet hoeven bieden toevallig aandelen hebben bij 1 of andere provider. Eerst boden ze namelijk beslist wel mobiel internet. Want het moest hype worden mensen moesten zien dat je met een smartphone net zoveel kon als met een computer dat je mobiele internet net zo flexibel was als je adsl of kabel thuis. Toen men dat eindelijk had omarmd en er inderdaad gebruik van maakte zoals thuis was het ineens van neee dat niet dat kost ons geld want we moeten capaciteit vergroten nu zijn jullie misbruikers we gaan jullie beboeten/afsluiten/opzeggen limieten opleggen. Wat heb je nou an een smartphoen met 1gb internet, je kan er uitzending gemist op kijken heerlijk als je 2 uur per dag in de trein zaiat maar wel jammer dat het niet kan vanwege je databundel. Ik vind het hypocriet mensen een smartphone van 500 euro aan te smeren maar dan wel te zorgen dat je er de helft minder vrijheid mee hebt dan zou kunnen. IK hoop dat dat met lte over is of dat de europese unie weer een wet oplgetg, dan luisteren ze ineens wel. onbeperkt internet zou een recht moeten zijn, geen speld in een hooiberg.

› reageer

@dsterk: Eerst boden ze namelijk beslist wel mobiel internet. Want het moest hype worden mensen moesten zien dat je met een smartphone net zoveel kon als met een computer

Exactly! En vergeet niet dat ze 't liefst skype en voip blokkeren en btw al je internet verkeer in de gaten houden.

Het gaat deze bedrijven er gewoon om zo veel mogelijk geld te verdienen. (Ik snap die passief aggresieve opmerkingen van @hjo dan ook niet.)

Wij als consument worden daar echt niet beter van? Of denken jullie van wel?

@blabla: Het netwerk van met name T-Mobile werd zo cranky van de continue overbelasting, doordat een zeer kleine groep asociaal misbruik maakte van onbeperkt internet (tot 500 GB per maand!) ... Daarnaast is het helemaal terecht dat deze mensen meer betalen!

Net zoals het terecht is dat je 18ct voor een SMS betaald zeker? En het "leasen" van een GSM bij abb.? En ook wel toevallig dat ineens iedere provider een datalimiet instelt.

Maar als ik het dus goed begrijp zal iedere provider je laten betalen (per MB, etc) voor de data buiten je bundel?

› reageer

Bliep.nl
15 euro per maand prepaid onbeperkt internet
384 kbps download / 64 kbps upload)

30 euro t (3,6 Mbps download / 1 Mbps upload. Max. 2 GB per maand)

› reageer

@ wires: als je het niet snapt, kan ik het niet uitleggen. Ga ik niet doen ook.

Ontopic: natuurlijk wil iedere provider geld verdienen. Liefst zoveel mogelijk. Da's hun goed recht.
Wij, de consumenten, willen daarentegen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Bijvoorbeeld gratis en voor niks snel en onbeperkt mobiel internet hebben. Da's ons goed recht.
En dat ontmoet elkaar ergens in het midden. En binnen het systeem dat wij hanteren, heet dat "marktwerking".

En dat heeft er inderdaad toe geleid dat de meeste providers afgestapt zijn van onbeperkt internet, simpelweg omdat het niet ging. Een paar extreme gebruikers maakten er zóveel gebruik van, dat de providers voor alle overige gebruikers het normale gebruik niet konden borgen. En om je vraag te beantwoorden: Ja, volgens mij worden wij als consument (op een handjevol veel gebruikers na) daar inderdaad beter van.
Dat is geen centenkwestie. Bij die providers kún je volgens mij geen onbeperkt internet krijgen, hoeveel je ook betaalt. Als het wél kan, gaat iemand dat vast in dit draadje schrijven; dan ben jij geholpen.

Ben het overigens ook wel met @dsterk eens. De huidige telefoons kunnen veel meer dan het netwerk toelaat. Wellicht op te lossen door een nieuw netwerk te bouwen of door met nieuwe technieken, de capaciteit te vergroten? Ben benieuwd wat er nog mogelijk blijkt!

› reageer

@hjo: het punt is juist dat er geen marktwerking is, toen 1 provider onbeperkt internet opgaf gingen ze er allemaal ac hteraan. Er is nauwelijks concurentie de providers voglen elkaar precies. Er zou een nieuwe provider moeten komen die de markt goed opschudt zodat de rest mee moet. Alleen is de Nederlandse consument dan wel weer zo veeleisend dat alles bij die goedkope provider geweldig moet zijn, kwalitiet, klantenserivce, snelheid, stabilitiet anders betalen ze liever wat meer zeggen ze. Daardoor gaan de goede nieuwe initiatieven failliet en helpen we onze eigen marktwerking omzeep omdat we geen risico's durven nemen helemaal flippen als we eens 2 keer moeten bellen of veerbinding moeten maken. De providers kunnen hier doen wat ze willen de consument slikt alles, blijft toch wel ookal gaan de prijzen met 30 euro per mand omhoog, maar goed ik hoop dat de huidige frequentieveiling nog wat oplevert.

› reageer

Vodafone heeft een sim-only met nu tijdelijk 10Gb internetbundel, ga je daar overheen, gaat je snelheid terug naar 32kb/s, dus voor normaal gebruik meer dan genoeg.
Deze bundels worden aangeboden met belminuten (van 75 min), onbeperkt SMS, gratis bellen naar andere vodafone klanten.
nu vanaf gemiddeld 20,63 per maand hier te vinden (2 jaar/27,50 per maand , eerste 12 maanden 13,75)en dit weekend ook nog geen aansluitkosten.

› reageer

Mobiel internet is een luxeproduct. Luxe kost geld. Klanten zijn nodig voor elk bedrijf, maar niet als daar geld op toegelegd moet worden. Een nieuwe aanbieder met stuntprijzen? Dit soort nieuwe partijen gaan tijdelijk onder de kostprijs leveren, en de kosten die ze daarvoor maken zullen ze later met tariefsverhogingen terug verdienen. Ik maak me liever druk om de kosten van de gezondheidszorg. Mobiele communicatie is een luxe, waar sommigen dusdanig aan verslaafd zijn geraakt dat ze rare dingen gaan denken.

› reageer

@blabla: het is totaal niet aan de orde dat er op toegelegd moet worden. Het probleem is dat klanten miner doen met hun provider, smssen is steeds meer uit aan het raken whatsapp is een goede gratis vervanger. Er wordt minder verdient de winsten die gemaatk worden zijn absurd mar dat verwachten de aandeelhouders en om die winsten zo hoog te houden moetne de prijzen om hoog. Het is niet dat ze verlies zouden draaien bij lange na niet. MObiel intenret is geeen luxe meer elke smartphoe heeft het nodig om goed te functioneren. Ik zou 20 euro voor onbeperkt internet accepteren, dat kost adsl ook maar dan wil ik wel m'n telefoon aan m'n computer mogen hangen of als wifi hotspot inzetten om zo mijn adsl te vervangen. Nu zijn 2 internetabonnementne noodzakelijk en vaak verdienen daar dezelfde providers aan. Als een enkele rijke zakenman(john de mol ofzo) een mobiel netwerk zou opbouwen, zonder aandeelhouders zouden alle huidige providers failliet gaan omdat veel minder winst nodig is om het aantrekkelijk te maken en de prijzen dus super laag zouden kunnen. Mno's houden de prijzen nu kunstmatig hoog, zoals ze dat ook deden met roamingtarieven en nogsteeds doen met onderlinge afgiftetarieven. Mvno's kunnen niets doen, die hebben te maken met inkooptarieven mvne's iets meer omdat ze delen zelf kunnen routeren via eigen netwerken en centrales maar uiteindelijk zijn de 3 grote providers de boosdoener

› reageer

@dsterk: Dat was wel aan de orde. Gratis telefoons bij lage maandtarieven. Daar werd geld op toegelegd, en dat verdienden ze terug doordat 70% van de klanten buiten de bundel belden. Door de toename van whatsapp en mobiel internet zijn mensen minder gaan bellen en smsen, waardoor minder mensen over de bundel heen gingen. In die zin werkte het oude verdienmodel niet meer, waardoor nu de maandkosten zelf verhoogd zijn. Iedereen klaagt dat internet duurder is geworden, en vergeet dat beltarieven lager zijn geworden.

Mobiel bellen en internet is een luxe product. Het is geen primaire levensbehoefte. Mobiel internet is vergelijkbaar met roken voor veel mensen. Verslavend. De winstmarges zijn niet absurd. Rond de 20% voor providers. Bij medicijnfabrikanten ligt dat percentage veel hoger, terwijl dat voor sommige mensen wel een primaire levensbehoefte is.

› reageer

Hier in Finland gelukkig nog wel onbeperkt internet. Tot 10GB is het 21Mbps en daarna langzamer, maar zonder extra kosten. Ik heb een abo van 600 belminuten, 250 sms of mms en internet voor 19,95. Tegelijk met de abo, kocht ik ook een iphone 4s voor 399 euro. Nu is dezelfde 4s weer 479 euro bij een nieuwe abo.

› reageer

@blabla; waar heb jij die winstmarges vandaan? Ik lees bij kpn over winstmarges tot 75%. IN het buitenland kan het aleemaal veel goedkoper zie vorige post uit finland. Dat kan hier ook prima maar de providers willen er een slaatje uit slaan. MObiel internet is nu al zo'n 5 jaar in nederland dat is geenn luxeproduct meer of vind jij adsl en glasvezel ook nog luxeproducten en vind je dat men eigenlijk nog wel met een inbelverbindingn toe zou moeten kunnen. De techniek gaat vooruit, bij een iphone of android-smartphone is internet geen luxeproduct maar een noodzaak, aners kan je 80% van z'n functies niet gebruiken. Het word tijd voor een nieuwkomer die al dan niet onder kostpirjs onbeperkt mobiel internet aanbiedt, met goede toestellen. Ze hoeven dat maar 2 jaar vol te houden en dan zullen de anderen wel mee moeten of ze nou willen of niet anders verliezen ze gewoon hun klanten.

› reageer

Jaarverslagen dsterk. KPN heeft daarin een lager winstpercentage dan T-Mobile en Vodafone. 75% marge op één van de duizenden tarieven betekent niet dat een bedrijf een totale winstmarge van 75% heeft.

Ik zie heel internet als een luxe product. Een smartphone is al helemaal een luxe product. Als mens kan je ook zonder leven. Als je dat niet kan, dan komt dat door verslaving. Een smartphone en mobiel internet maken het leven makkelijker, daarom is het een luxe product.

Edit:

KPN: omzet: 13,2 miljard euro; winst 1,5 miljard euro (11,4% winst)
Vodafone NL: 1,8 miljard pond; 0,6 miljard pond (33,3% winst)
T-Mobile NL: 1,7 miljard euro; 0,5 miljard euro (29,0% winst)

› reageer

@blabla: jij hebt naar mijn mening vaak een wat conservatieve inslag. bij keuze tussen goedkoop of betrouwbaar ga jij voor gedegen kwalitiet, zo ook bij prijsstunts of bij mobiel internet. Ik zie liever een concurentiestrijd dan dat de providers elkaar maar gewoon volgen in prijsverhoging. Een echte prijzenoorlog waarbij de providers om de klanten vechten likt em voor de consument veel gezonder dan wat we nu hebben, e klant moet het maar uitzoeken de providers zijn gewoon duur. Voor de echt goede deals moet je zoeken, naar schiphol rijden, een echte telecomfreak zijn enzovoort. Hopelik is er in de toekomst weer wat meer te kiezen maar nu zijn er talloze mvno's waarvan er maar enekele eonderscheidend zijn en die onderscheiden zich niet op grote internetpakketten.

› reageer

@sjeroen: bedankt! goed initiatief dat bliep.nl! jammer dat bellen zo duur is. Maar dit is wel mooi voor in een laptop of tablet.

ook heel prettig dat als een een paar dagen weg bent of je computer uit hebt, dat je dan niet betaald!

@telek: bedankt! Ik heb gebelt met vodafone en idd, je betaald hier niet voor data buiten de 10Gb bundel, thanks!

@dsterk: bedankt! goed verwoord, zo denk ik er ook over.

Sterker nog: de opmerking dat internet een "luxe product" is slaat de plank totaal mis. Ga maar eens na wat een vooruitgang dit bied! Regelrecht de grootste revolutie sinds de industriele revolutie.

Internet bied een open en vrij communicatie middel en dat is HEEEL belangrijk als we ooit nog ergens willen komen met deze wereld.

@hjo en @blabla, lees maar eens over de revolutie in Egypte ofzo. Of hoe wireless internet op mobieltjes in afrika een essentiele rol speelt...

Daarom is het zo gevaarlijk dat we zo iets belangrijks als internet aan prive bedrijven overlaten. Je ziet dat ze keer op keer de grenzen vd wet opzoeken. (check bv. "net neutrality". 1984 gelezen? anno 2012 is dat akelig actueel!

Of doe een keer een traceroute naar een nederlandse site via je mobiele internet provider. Goede kans dat je verkeer eerst naar de states gaat (daar mag met gewoon naar je data kijken...) voordat het weer terug komt in NL.

Dit gaat allemaal veel verder dan "ik heb niets te verbergen". Geen conspiracy theory of iets dergelijks, maar ik geloof simpelweg niet dat de wereld, laat staan het individu hier beter van wordt.

Het lijkt me goed als er een burger initief zou komen om een open en vrij beschikbaar mobiel netwerk te bouwen. B.v. een combinatie van city-wide-wifi en GSM zou heel effectief kunnen zijn.

› reageer

Dit gaat allemaal veel verder dan "ik heb niets te verbergen". Geen conspiracy theory of iets dergelijks, maar ik geloof simpelweg niet dat de wereld, laat staan het individu hier beter van wordt.

Ik geloof ook niet dat het individu hier beter van wordt, maar dat is de basis van het kapitalisme, en dat is niet enkel gelieerd aan de telecomsector. Dan wordt het een politieke discussie, en dan is de telecomsector relatief onschuldig, vergeleken met de oliesector, bankensector en farmaceutische industrie.

Overigens, voor de definitie van 'luxe product', zie ook de Wikipedia. Internet is in mijn ogen geen primair goed, maar een luxegoed. Gas, water, elektriciteit en gezondheidszorg, dat zijn in mijn ogen primaire goederen/diensten.

› reageer

@wires: sorry, maar mij ben je ff kwijt.
"@hjo en @blabla, lees maar eens over de revolutie in Egypte ofzo. Of hoe wireless internet op mobieltjes in afrika een essentiele rol speelt... "

Ik heb in dit topic twee bijdragen gepost. Eentje waarin ik mijn verbazing uitsprak over je openingspost (je allereerste berichtje op TV), waarin je termen als "asociaal" en "vuile geldwolven" gebruikt.
En een tweede waarin ik aangeef dat het volgens mij met marktwerking te maken heeft of providers wel of niet onbeperkt internet aanbieden en met wat de consument daarvoor wil betalen.

Wat dat nou te maken heeft met de revolutie in Egypte snap ik niet. Maar wellicht verwar je mijn bijdragen met die van iemand anders?

Geeft niks; ik ben iig blij voor je dat er een provider is die kan leveren wat jij graag wilt, tegen de prijs die jij ervoor over hebt.

› reageer

@hjo: opmerking over egypte ging over het belang van open/vrij (mobiel) internet. als je me niet volgt, niet belangrijk...

maar tja... het probleem is: er is geen marktwerking, zoals @dsterk al aangaf... en men is als de dood voor VOIP, whatsapp, enz. Ze mochten niet Skype of Whatsapp filteren ivm netneutraliteit, dus whats next? juist: tarieven op dataverkeer verhogen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.